Subkomise pro zdravotnickou informatiku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Advertisements

Elektronická preskripce
© 2004 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice Konference 80.let sociálního pojištění.
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Pozice pojištěnce VZP ve zdravotním systému EU
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
PROJEKT EZK ROKY 2001 AŽ 2011 PILOTNÍ PROJEKTY
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
1 PDIS Táborský Otakar Výhody systému nástroj pro ovlivňováni chování pacienta ISO, CEN, ČSN, HL7 rozvoj eHealth spolupráce se zdravotní.
Informační technologie pro české a slovenské zdravotnictví Integrační a komunikační centrum zdravotnických informací.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Dopady spuštění základních registrů na subjekty územní samosprávy
Projekt transformace psychiatrických léčeben MUDr. O. Pěč, Mgr. B. Wenigová Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Elektronická Zdravotní Knížka: využití v medicínské praxi Praha, , Michal Dvořák, Tomáš Staněk.
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
Realizační tým ICZ duben 2005
Odkud stát získává peníze.  Přímé : platí daňový poplatník (občan odvádějící tuto daň) přímo státu, prostřednictvím finančního úřadu  Nepřímé : platí.
eHealth vs eGovernment : souboj bez vítěze
EGovernment Zpracoval: Ing. Ivan Ivanov 1 Typové projekty DMVS.
Pohled samosprávy na eHealth
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Informatizace společnosti Mgr. Radko Martínek ministr.
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Jozef Kubinyi, Jiří Kofránek
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Doc. Dr. Jiří Kofránek, CSc. Bezpečné elektronické recepty Laboratoř biokybernetiky ÚPF Univerzita Karlova v Praze -1. lékařská fakulta.
Základní registry.
Systémový pohled na problematiku zdravotnictví
Systém zdravotní péče v ČR v datech OECD a dalších
Co umožní uplatnění informačních technologií ve zdravotnictví
Elektronický identifikátor jako průkaz pojištěnce zdravotního pojištění Ing. Radek Papp vedoucí projektu EI Informace o projektu.
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
Sledování nežádoucích událostí ČAS 2009 MUDr.Zdeněk Hřib KVZ 3.LF UK.
EHealth v Plzeňském kraji , Žďár nad Sázavou Krajský úřad Plzeňského kraje, Odbor informatiky.
Jiří Kofránek Registry ve zdravotnictví Laboratoř biokybernetiky ÚPF Univerzita Karlova v Praze -1. lékařská fakulta.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
15. prosince 2005Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje Regionální zdravotnický informační systém Martin Zeman.
REGISTRY VEŘEJNÉ SPRÁVY Obecné principy schváleného věcného záměru zákona o registrech veřejné správy Seminář sdružení Nemoforum Prostorová identifikace.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
EPreskripce – lékařský záznam – pozadí a zkušenosti z Dánska 17. prosince 2008 SÚKL Praha Příprava lékáren na ePreskripci a poskytování údajů o vydaných.
 Legislativa  Infrastruktura veřejné správy  Projekty  Finance  Informace.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
SEZNAMTE SE S PROJEKTEM „Pořízení NIS a virtualizace desktopů do Rehabilitačního ústavu Hrabyně “ realizovaném v letech 2012 až 2015 Rehabilitačním ústavem.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Hlavní cíle a milníky projektu DRG Restart Ing. Petr Mašek vedoucí projektu DRG Restart.
Tomáš Šedivec Odbor Hlavního architekta eGovernmentu
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Úvod do DRG Mgr. David Zlatovský.
Pacientský souhrn Funkce národního konektoru Sestavení Patient Summary.
Jak informatizovat zdravotnictví, sdílet i chránit data, a přitom
Standardní postupy a standardní péče – jak na to?
„Stárnutí populace – analýza nákladů zdravotního a sociálního systému“
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Tomáš Šedivec Odbor Hlavního architekta eGovernmentu
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Transkript prezentace:

Subkomise pro zdravotnickou informatiku Možnosti informačních technologií v reformě zdravotnictví Jestliže hnacím motorem „první průmyslové revoluce“ byl rozvoj železnice… Subkomise pro zdravotnickou informatiku

Reforma zdravotnictví Proč?

Financování podle výkonů Pojišťovny Zdravotnické výkony Úhrady poskytovatelům Pojištěnci Poskytovatelé zdravotní péče

Financování podle výkonů Pojišťovny Zdravotnické výkony Úhrady poskytovatelům Náklady Pojištěnci Poskytovatelé zdravotní péče

Financování podle výkonů Pojišťovny Zdravotnické výkony Úhrady poskytovatelům Náklady Podfinancované výkony: náklady>úhrady Pojištěnci Poskytovatelé zdravotní péče

Financování podle výkonů Pojišťovny Zdravotnické výkony Úhrady poskytovatelům Náklady Lukrativní výkony: Náklady<úhrady Pojištěnci Poskytovatelé zdravotní péče

Alokace podle výkonů Zisk Skutečné náklady Ocenění výkonů Platby za výkony Evidence výkonů Zisk Skutečné náklady

Alokace podle výkonů Zisk Skutečné náklady Ocenění výkonů Platby za výkony Evidence výkonů Ztrátové Nelukrativní Zisk Lukrativní Skutečné náklady

Alokace podle výkonů Zisk Skutečné náklady Ocenění výkonů Platby za výkony Evidence výkonů Požadavek navýšení plateb Rozšíření nabídky finančně výnosných služeb Ztrátové Nelukrativní Zisk Skutečné náklady Lukrativní

Důsledek: celkově vyšší náklady Alokace podle výkonů Ocenění výkonů Platby za výkony Evidence výkonů Důsledek: celkově vyšší náklady Ztrátové Nelukrativní Zisk Skutečné náklady Lukrativní

Důsledek: celkově vyšší náklady Alokace podle výkonů Ocenění výkonů Platby za výkony Evidence výkonů Důsledek: celkově vyšší náklady Důsledek: neefektivní alokace zdrojů

Financování podle výkonů Pojišťovny Zdravotnické výkony Úhrady poskytovatelům Náklady Lukrativní výkony: Náklady<úhrady Pojištěnci Poskytovatelé zdravotní péče Poskytovatelé: tendence k navyšování výkonů

Financování podle výkonů Reakce pojišťoven: omezení paušálními platbami - Pojišťovny Zdravotnické výkony Úhrady poskytovatelům Náklady Lukrativní výkony: Náklady<úhrady Pojištěnci Poskytovatelé zdravotní péče Poskytovatelé: tendence k navyšování výkonů

Hledání nového modelu financování zdravotní péče Zabezpečení spravedlivější alokace zdrojů Zprůhlednění finančních toků Porovnání nákladů a kvality zdravotní péče

Hledání nového modelu financování zdravotní péče Porovnání kvality a nákladů Průběžné vyhodnocování nákladů a zisků zdravotnických zařízení regionu, nemocnice a jednotlivých nemocničních oddělení, ale také vzhledem k pacientům, diagnózám a výkonům (v nemocničních informačních systémech často chybí). Posuzování kvality lékařské péče Porovnání statistických údajů nemocnice, okolních regionů i celého státu Průběžná kontrola finančních toků a kvality Zprůhlednění financování

Hledání nového modelu financování zdravotní péče náklady Důležitá kritéria, podle kterých lze restrukturalizovat síť a optimalizovat pravidla financování zdravotnických zařízení Porovnání kvality a nákladů kvalita Průběžná kontrola finančních toků a kvality Zprůhlednění financování

Co je „norma“ Kvalita zdravotní péče – porovnání statistických ukazatelů (komplikace, doba hospitalizace, prognóza…) s celostátním průměrem Kde však najít "standard" s nímž by bylo možné porovnat (obdobně jako u ukazatelů "kvality") "cenu" léčení daného onemocnění? Jak zjistit, zda v dané nemocnici se obdobné onemocnění léčí v sumě všech spotřebovaných nákladů levněji, nebo nákladněji, než je celostátní průměr?

Co je „norma“ Porovnávání „ceny“ léčení daného onemocnění - statistické sledování na úrovni celého státu. Má smysl porovnávat náklady na léčení takových pacientů, kteří mají z hlediska své klinické diagnózy obdobné nároky na zdroje (tj. na veškerá vyšetření, léky, dobu hospitalizace, chirurgické výkony apod.). Roztřiďování pacientů do skupin podle diagnóz s obdobnými nároky na poskytovatele lékařské péče je podstatou tzv. CASE-MIX systémů.

CASE-MIX systémy Ambulance APG (Ambulatory Patients Groups) Nemocniční akutní lůžka APG (Ambulatory Patients Groups) DRG ( Diagnosis Related Groups) PMC ( Patients Management Groups) RUG (Resource Utilisation Groups) Nemocniční neakutní lůžka

CASE-MIX systémy Ambulance APG (Ambulatory Patients Groups) Nemocniční akutní lůžka APG (Ambulatory Patients Groups) DRG ( Diagnosis Related Groups) PMC ( Patients Management Groups) RUG (Resource Utilisation Groups) Nemocniční neakutní lůžka

DRG Náklady na vyšetření Náklady na zdravotnické výkony Náklady na léky a zdravotnický materiál Různé nároky na zdroje porovnání Režijní náklady na provoz Pacienti s různými diagnózami Mzdové náklady

DRG Náklady na vyšetření Náklady na zdravotnické výkony Náklady na léky a zdravotnický materiál Rozčlenění na skupiny dg se statisticky obdobnými nároky na zdroje Různé nároky na zdroje porovnání Režijní náklady na provoz Pacienti s různými diagnózami Mzdové náklady

DRG Náklady na vyšetření Náklady na zdravotnické výkony Porovnáním s celkovými náklady lze vyjádřit „kolik stojí průměrné náklady jednoho pacienta v dané DRG skupině v celém státě“ Náklady na léky a zdravotnický materiál Rozčlenění na skupiny dg se statisticky obdobnými nároky na zdroje Různé nároky na zdroje Porovnáním s náklady ve zdravotnickém zařízení lze vyjádřit nakolik je levnější či dražší léčení v dané nemocnici - důležitý údaj pro management nákladů porovnání DRG skupinám je přiřazeno číslo, vyjadřující relativní náročnost na zdroje (1 = průměrný nemocný) Režijní náklady na provoz Pacienti s různými diagnózami Mzdové náklady

Národní referenční centrum Informace od poskytovatelů Informace od pojišťoven Národní referenční centrum Vyhodnocení kvality léčení Stanovení „norem“ kvality Ukazatele kvality léčení Stanovení „norem“ nákladů pro jednotlivé DRG skupiny pacientů Stanovení úhrady Pojišťovny Počty pacientů v jednotlivých DRG skupinách Úhrady poskytovatelům Pojištěnci Poskytovatelé zdravotní péče

Národní referenční centrum bylo vytvořeno v září 2003 Informace od poskytovatelů Informace od pojišťoven Národní referenční centrum Vyhodnocení kvality léčení Stanovení „norem“ kvality Ukazatele kvality léčení Stanovení „norem“ nákladů pro jednotlivé DRG skupiny pacientů Stanovení výše úhrady Konkrétní výsledek: Národní referenční centrum bylo vytvořeno v září 2003 Přijímá a zpracovává informace od poskytovatelů a pojišťoven Propočítává váhy DRG Pojišťovny Počty pacientů v jednotlivých DRG skupinách Úhrady poskytovatelům Pojištěnci Poskytovatelé zdravotní péče

Text z Pražské deklarace Konference ministrů zdravotnictví zemí přistupujících do EU – Kypru, České republiky, Estonska, Maďarska, Lotyšska, Litvy, Malty, Polska, Slovenské republiky, Slovinska a Irska, Itálie, Nizozemí, Rakouska, Řecka (duben 2004) za účasti WHO a Rady Evropy My, ministři zdravotnictví…. …Budeme přispívat k vytvoření transparentního, více efektivního a rychlejšího procesu krytí nákladů na zdravotní péči provedenou v jiné členské zemi s přihlédnutím ke struktuře náhrady nákladů zdravotní péče výše zmíněných zemí prostřednictvím centra poskytujícího informační a clearingové služby

European Health Care Information and Clearing Center.

Současný stav

Health Insurance Company Health Insurance Company Member state 1 Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Fig.1 The health care providers send the information to a variety of health insurance companies. These companies send the information to the health providers. The individual insurance companies in the different member states send the information to each other. Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Member state 2

Health Insurance Company Health Insurance Company Member state 1 Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company 3 4 Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company 2 1 Fig.2 In the case of providing information to the insured, from other member states, the health care provider sends the required information about the insurance to their own insurance company (1). The insurance company validates and revises this information concerning the health care provided (2). The insurance company sends the necessary data for the approval of the insurance company to the other member state (3) and after confirmation (4) the payment is settled (5). The payment for the health care provided to an insured foreigner is paid by the contractual health insurance company. There are many variations of this model, e.g. payments between different countries via centers of international settlements, the payments between member states are based on international agreements, etc. Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Member state 2

Vize

Health Insurance Company Member state 1 Health Care Provider Health Insurance Company Health Care Provider Health Care Provider Health Insurance Company Health Insurance Company European Health Care Information and Clearing Center Portal of National Reference Centre Health Insurance Company Fig. 3 The communication between health care providers and insurance companies in the each member state will proceed via the interface of the National Reference Center. Health Care Provider Health Care Provider Health Insurance Company Health Care Provider Health Insurance Company Member state 2

NL SE AT CZ DE IT Health Insurance Company Health Insurance Company European Health Care Information and Clearing Center NL Portals of member states reference centers 4 SE AT CZ 1 DE IT 3 2 Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Fig. 4 The interconnection of national centers for communication will exist. The exact mode efficient communication between national centers, insurance companies and health care providers, as well as the format of data transferred and data gateways, data interfaces etc will be in the national competency. EHCICC will solve the automated transfer of the data from one national format to another. It speeds up international settlements. The basic function of the settlement within one member state: The information on the health care provided (the health care bill) are transferred in the usual national format to the National Reference Center (1). The National Reference Center will forward it, after the verification of the syntax validity, to the right insurance company (2). It will take over the bill from the health care provider and it will provide validation and revision (4). Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider

NL SE AT CZ DE IT Health Insurance Company Health Insurance Company European Health Care Information and Clearing Center NL Portals of member states reference centers SE AT CZ DE 4 IT 1 2 3 Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company 5 Fig.5 The health insurance company will transfer the payments for services provided to the health care provider via the clearing center. The clearing exercise will simplify the disbursement. Health insurance companies will not be required to send payments to each provider. They send the payment, with the correct invoice data, to the clearing center and it will distribute it to the providers. These providers will receive the payment details from all insurance companies in the same, unified, data format. Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider

NL SE AT CZ DE IT Health Insurance Company Health Insurance Company European Health Care Information and Clearing Center NL Portals of member states reference centers SE AT CZ DE IT Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Fig. 6 In emergency health care cases received in other E.U. member states the provider of health care will verify the insurance of the patient with the domestic health insurance company (1). The health care provider will find the relevant health insurance company for the transfer of the bill. Health Care Provider 1 Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider

NL SE AT CZ DE IT Health Insurance Company Health Insurance Company European Health Care Information and Clearing Center NL Portals of member states reference centers SE AT CZ DE IT 1 Health Insurance Company Health Insurance Company 2 Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company Health Insurance Company 2 Fig. 7 The health care provider will provide the information of health care provided and it will settle the bill with the relevant health insurance company. Health Care Provider 1 Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider

NL SE AT CZ DE IT Health Insurance Company Health Insurance Company European Health Care Information and Clearing Center NL Portals of member states reference centers SE AT CZ DE IT 1 Health Insurance Company Health Insurance Company 2 Health Insurance Company Health Insurance Company 3 3 Health Insurance Company Health Insurance Company 2 Fig. 8 The relevant insurance company will validate, evaluate and revise the bill. Health Care Provider 1 Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider

NL SE AT CZ DE IT Health Insurance Company Health Insurance Company European Health Care Information and Clearing Center NL Portals of member states reference centers SE AT CZ DE IT 1 4 Health Insurance Company Health Insurance Company 2 Health Insurance Company 4 Health Insurance Company 3 3 Health Insurance Company Health Insurance Company 2 Fig. 9 The insurance company will transfer the avowed bill for confirmation by the domestic insurance company (4). The domestic insurance company will receive the confirmed bill in the format of their own national interface. The translation of this data from one national data format to another will be achieved by the EHCICC. After confirmation of the bill the domestic insurance company will take the financial liability. Health Care Provider 1 Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider

NL SE AT CZ DE IT Health Insurance Company Health Insurance Company European Health Care Information and Clearing Center NL Portals of member states reference centers SE AT CZ DE IT 1 4 Health Insurance Company Health Insurance Company 2 Health Insurance Company 4 Health Insurance Company 3 3 Health Insurance Company Health Insurance Company 2 Fig. 10 The settlement of this financial liability will be realized via the EHCICC. Depending on the circumstances given by the conditions of the agreement, the payment will be received either by the relevant health care provider (5) or the appropriate insurance company (6) which provided the payment to the relevant health care provider (7). Health Care Provider 1 5 Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider

NL SE AT CZ DE IT Health Insurance Company Health Insurance Company European Health Care Information and Clearing Center NL Portals of member states reference centers SE AT CZ DE IT 6 1 4 Health Insurance Company Health Insurance Company 3 2 Health Insurance Company 4 Health Insurance Company 3 Health Insurance Company Health Insurance Company 2 Fig. 11 The settlement of this financial liability will be realized via the EHCICC. Depending on the circumstances given by the conditions of the agreement, the payment will be received either by the relevant health care provider (5) or the appropriate insurance company (6) which provided the payment to the relevant health care provider (7). Health Care Provider 1 Health Care Provider Health Care Provider 7 Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider Health Care Provider

Bezpečný přenos dat

Ochrana citlivých osobních dat Přenos zdravotnických informací (o pacientech, o zdravotních výkonech, ekonomických nákladech apod.) Ochrana citlivých osobních dat Nezbytná podmínka funkčnosti informačních systémů ve zdravotnictví

Jak nepostavit Orwelova „velkého bratra“ Ochrana citlivých osobních dat Netýká se jen zdravotnictví, ale všech propojovaných informačních systémů veřejné správy

Jak nepostavit Orwelova „velkého bratra“ Ochrana citlivých osobních dat Jak bezpečně propojit informační systémy veřejné správy (včetně zdravotnických) ? Sdílení Nutno zajistit oba požadavky Ochrana

Vize

Propojení informačních systémů veřejné správy Sdílení společně využívaných dat Ochrana před neoprávněným přístupem musí zajistit Občan by měl mít přístup ke všem evidencím, které o něm veřejná správa vede v informačním systému zdravotnictví – občan by měl mít přístup ke své zdravotní dokumentaci, k finančnímu přehledu plateb a čerpání svého zdravotního pojištění Občan by měl mít možnost sám (i prostřednictvím Internetu) iniciovat aktualizaci změněných dat (např. změna adresy bydliště). Dvě základní práva občana

Základní struktura propojení IS veřejné správy Globálně dostupné identifikátory základních registrů OBYVATELE IDENTIFIKÁTOR NEMOVITOSTI EKONOM ICKÉHO SUBJEKTU (právnických i fyzických osob) Územně identifikační registr Společně sdílená data rozhraní Obr. 2. Jádro informačních systémů veřejné správy tvoří globálně dostupné identifikátory základních registrů. Na toto společné jádro jsou přes společné referenční bezpečné rozhraní navázány ostatní informační subsystémy státní správy a samosprávy. Sdílené referenční bezpečné (inženýrských sítí, motorových vozidel, policejní, vojenský... aj.) SUBSYSTÉM DA ŇOVÝCH Ú ŘADŮ A CELNÍ SPRÁVY SPRÁVY SOCIÁLNÍHO A PENZIJNÍHO ZABEZPE ČENÍ ZDRAVOTNICTVÍ ŽIVOTNÍHO PROST ŘEDÍ DALŠÍ PROPOJENÉ SUBSYSTÉMY: Informační systémy veřejné správy

Základní struktura propojení IS veřejné správy Globálně dostupné identifikátory základních registrů OBYVATELE IDENTIFIKÁTOR NEMOVITOSTI EKONOM ICKÉHO SUBJEKTU (právnických i fyzických osob) Územně identifikační registr Společně sdílená data Zabezpečení ochrany dat: propojení informačních systémů veřejné správy pouze přes sdílené bezpečné referenční rozhraní rozhraní Obr. 2. Jádro informačních systémů veřejné správy tvoří globálně dostupné identifikátory základních registrů. Na toto společné jádro jsou přes společné referenční bezpečné rozhraní navázány ostatní informační subsystémy státní správy a samosprávy. Sdílené referenční bezpečné (inženýrských sítí, motorových vozidel, policejní, vojenský... aj.) SUBSYSTÉM DA ŇOVÝCH Ú ŘADŮ A CELNÍ SPRÁVY SPRÁVY SOCIÁLNÍHO A PENZIJNÍHO ZABEZPE ČENÍ ZDRAVOTNICTVÍ ŽIVOTNÍHO PROST ŘEDÍ DALŠÍ PROPOJENÉ SUBSYSTÉMY: Informační systémy veřejné správy

Základní struktura propojení IS veřejné správy Globálně dostupné identifikátory základních registrů OBYVATELE IDENTIFIKÁTOR NEMOVITOSTI EKONOM ICKÉHO SUBJEKTU (právnických i fyzických osob) Územně identifikační registr Společně sdílená data Zabezpečení ochrany dat: propojení informačních systémů veřejné správy pouze přes sdílené bezpečné referenční rozhraní rozhraní Obr. 2. Jádro informačních systémů veřejné správy tvoří globálně dostupné identifikátory základních registrů. Na toto společné jádro jsou přes společné referenční bezpečné rozhraní navázány ostatní informační subsystémy státní správy a samosprávy. Sdílené referenční bezpečné (inženýrských sítí, motorových vozidel, policejní, vojenský... aj.) SUBSYSTÉM DA ŇOVÝCH Ú ŘADŮ A CELNÍ SPRÁVY SPRÁVY SOCIÁLNÍHO A PENZIJNÍHO ZABEZPE ČENÍ ZDRAVOTNICTVÍ ŽIVOTNÍHO PROST ŘEDÍ DALŠÍ PROPOJENÉ SUBSYSTÉMY: Informační systémy veřejné správy

Aplikace ve zdravotnictví Sdílený registr Sdílené bezpečné referenční rozhraní Jak zajistit sdílení a ochranu lékařské dokumentace

Identifikátor dokumentu Sdílené bezpečné referenční rozhraní Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Obsah lékařské dokumentace Neutrální data Sdílené bezpečné referenční rozhraní Citlivá osobní data Obsah lékařské dokumentace Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Neutrální data

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Citlivá osobní data Obsah lékařské dokumentace Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Neutrální data Identifikátor dokumentu Propojovací tabulka Opětovné propojení umožněno pouze oprávněným osobám Sdílené bezpečné referenční rozhraní Identifikátor dokumentu Neutrální data Obsah lékařské dokumentace Databáze lékařské dokumentace

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Propojovací tabulka Registr pojišťěnců Identifikátor dokumentu Identifikátor dokumentu Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Jméno, příjmení… Jméno, příjmení… Ověření oprávněnosti dotazu Sdílené bezpečné referenční rozhraní Citlivá osobní data Odpověď: Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Dotaz Neutrální data poskytnuta pouze oprávněné osobě! Identifikátor dokumentu Obsah lékařské dokumentace Databáze lékařské dokumentace

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Propojovací tabulka Registr pojišťěnců Identifikátor dokumentu Identifikátor dokumentu Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Identifikátor pojištěnce Jméno, příjmení… Jméno, příjmení… Registr transakcí Ověření oprávněnosti dotazu Zápis pro následnou kontrolu ÚOOÚ Sdílené bezpečné referenční rozhraní Citlivá osobní data Odpověď: Identifikátor pacienta (jméno, příjmení, rodné číslo…) Dotaz Neutrální data poskytnuta pouze oprávněné osobě! Identifikátor dokumentu Obsah lékařské dokumentace Databáze lékařské dokumentace

Současný stav

IZIP

Vize

European Health Care Information and Clearing Center CROSS CONNECTION TABLE Patient ID Document ID Head ID Patient ID Document ID Head ID Reconnection is permitted to authorised persons only Portal of National Reference Centre Head ID Patient name… (personal ID) Fig. 15 The European Health Care Information and Clearing Center will, among other things, permanently monitor the consumption and price structure of pharmaceuticals in individual E.U. countries. It shows the significant differences in price of some pharmaceuticals in individual countries. For securing a unified and common European policy, within negotiations with pharmaceutical makers and distributors, the benchmarking and monitoring center will be a valuable tool of the European Commission. Analogically the EHCICC will monitor the quality and costs of health care provided in the individual member states. Patient name… (personal ID) Medical record content Document ID Medical record content

Problém centrálních zdravotních registrů

Současný stav

Přístupový portál k registrům Rodné číslo obsah záznamů jednoho pacienta Centrální zdravotní registr (nese citlivá osobní data) Přístupový portál k registrům Ověření oprávněnosti přístupu Uplatnění referenčního, sdíleného a bezpečného rozhraní v centrálních zdravotních registrech Chráněný přístup k registru

Vize

Přístupový portál k registrům Registr pojištěnců (osob) Propojovací tabulka Chráněné registry jméno, příjmení rodné číslo rodné číslo id registru id případu Chráněný registr Přístupový portál k registrům Registr transakcí Zápis pro následnou kontrolu ÚOOÚ Ověření oprávněnosti přístupu Uplatnění referenčního, sdíleného a bezpečného rozhraní v centrálních zdravotních registrech Referenční, sdílené a bezpečné rozhraní id registru Chráněný přístup k registru Veřejný anonymizovaný registr id případu Anonymizovaný obsah záznamů jednoho pacienta Centrální zdravotní registr (nenese citlivá osobní data)

Digitální preskripce

Vize

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Elektronické identifikátory Recepty „po drátech“ Praktický příklad: využití Sdílený registr společně sdílených registrů, Sdílené bezpečné referenční rozhraní sdíleného bezpečného referenčního rozhraní a elektronických identifikátorů Elektronické identifikátory pro elektronickou preskripci léků

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr pojištěnců Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Jméno, příjmení,…. Registr vydaných receptů Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Ověření oprávněnosti přístupu lékař Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr vydávaných léků Obsah receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu obsah receptu vydané léky… Jméno, Příjmení Id receptu obsah receptu vydané léky… Platnost receptu Id receptu obsah receptu vydané léky… Obsah receptu Id receptu obsah receptu Pacient Lékař Vystavení receptu

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr pojištěnců Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Jméno, příjmení,…. Registr vydaných receptů Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr vydávaných léků Id receptu obsah receptu vydané léky… Jméno, Příjmení Id receptu obsah receptu vydané léky… Platnost receptu Id receptu obsah receptu vydané léky… Obsah receptu Id receptu obsah receptu Pacient Lékař Vystavení receptu

Registr vydaných receptů Registr pojištěnců Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Jméno, příjmení,…. Registr vydaných receptů Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Ověření oprávněnosti přístupu lékárník Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr vydávaných léků Id pojištěnce Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu Id receptu obsah receptu obsah receptu vydané léky… Jméno, příjmení,… Platnost receptu, Obsah receptu, Pacient Lékárník Vydané léky Výběr receptu

Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr pojištěnců Registr vydaných receptů Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id pojištěnce Jméno, příjmení,…. Id receptu Id pojištěnce Platnost receptu Id pojištěnce Jméno, příjmení,… Společně sdílený registr využívaný i dalšími aplikacemi Elektronický identifikátor Sdílené bezpečné referenční rozhraní Registr vydávaných léků pro ověření oprávněnosti ke čtení či zápisu dat Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu obsah receptu vydané léky… Id receptu obsah receptu vydané léky… Neutrální data Citlivá data Jméno, příjmení,… poskytnuta pouze oprávněné osobě! důležitá pro ekonomický rozbor a informace o spotřebě léků Platnost receptu, Obsah receptu, Pacient Lékárník Vydané léky Výběr receptu

Zlepšení a zjednodušení výběru pojistného (a zálohy na daň) u fyzických osob

Současný stav

Zprůhlednění výběru daní, zdravotního a sociálního pojištění Sociální pojištění Daň z příjmu (zálohy na daň) Současný stav Zdravotní pojišťovny Zaměstnavatel Zaměstnanci

Vize

Zprůhlednění výběru daní, zdravotního a sociálního pojištění Sociální pojištění Daň z příjmu (zálohy na daň) Clearingové centrum Technologicky možné řešení Zdravotní pojišťovny Zaměstnavatel Zaměstnanci

Informační a komunikační technologie ve zdravotnictví: Závěr Informační a komunikační technologie ve zdravotnictví: Umožňují zlepšit kvalitu poskytované lékařské péče. Umožní porovnávání kvality lékařské péče a jejích nákladů v rámci regionů i celého státu. Zprůhlední finanční toky a otevřou možnosti i k vypracování nových algoritmů pro zefektivnění financování zdravotnictví. Zabezpečení spolehlivé ochrany osobních dat je ale nezbytná podmínka úspěšné realizace. Zkvalitnění lékařské péče Zefektivnění jejího financování

Možnosti informačních technologií v reformě zdravotnictví Zkvalitnění lékařské péče Zefektivnění jejího financování