knowledge management, řízení znalostí, management znalostí Znalostní management knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
Znalostní management Základní stavební pilíře: informační management - zabezpečení a ochrana informací - distribuce informací Koncept „Učící se organizace“
Učící se organizace „Učící se organizace je taková organizace, která podporuje učení všech svých členů a která se na základě učení postupně transformuje.“ Tichá, Hroník
Učící se organizace Na organizace je vyvíjen neustálý tlak na její schopnost přizpůsobovat se, a to z důvodu ekonomických, společenských a technologických změn Vzdělání = nástroj, který umožňuje člověku plnit různorodé úkoly
Učící se organizace Učení se se stává neoddělitelnou součástí pracovního procesu Myšlenkový posun: od jedince izolovaného od prostředí k jedinci, který si je vědom toho, že je součást organizace
Znalostní management „... chytání kolektivní podnikové odbornosti“ Justin Hibbard „Management znalostí je systematický proces hledání, vybírání, organizování, destilování a prezentování informací způsobem, který zlepšuje porozumění pracovníka specifické oblasti zájmu“ Thomas H. Davenport
Znalostní management „Knowledge management se zabývá generováním, šířením, konzervováním a revizí společné odbornosti“ František Hroník Kladen důraz na „společnou odbornost“. Nejde tedy pouze o prostý součet individuálních znalostí.
Znalosti explicitní (formalizované) skryté (neformalizované)
Znaky explicitních znalostí je možné je vyjádřit je možné je systematicky uspořádávat, přenášet, ukládat lze je sdílet
Znaky skrytých znalostí je osobní, vázaná na subjekt je velmi těžké je formalizovat a poskytnout někomu jinému získává se zkušeností a praxí
Efektivní model znalostního managementu Interakce mezi znalostmi explicitními, skrytými a znalostní infrastruktury. Znalostní infrastruktura: informační technologie, organizační struktura, tzv. prvek sociálního kapitálu (organizační kultura, důvěra, rozvoj a školení zaměstnanců).
Nejčastější chyby při vzdělávání a rozvoji pracovníků v organizacích ?