 VEP analyzuje jednotlivé aktivity vlád na různých stupních řízení, proč k nim přistupují, jak rozdílně, jaký dopad mají tyto aktivity na občany a soukromý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
Vymezení a pojetí sociální práce
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Veřejná správa – úvod.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Soukromý sektor Občanský sektor. 2 Fáze identifikace VZ Fáze rozhodování Realizace VZ Fungující vnější kontrola – limity soukromého sektoru!
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
1  Růst možností a potenciálu rozsáhlé škály místních aktérů: politické strany, NO, jednotlivci, odbory, MSP, média …  Oblasti výkonu správy: veřejné.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Sociální zabezpečení Sociální služby
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Občanský sektor. Veřejný prostor Klíčová slova: stát x člověk (občan) – mezi nimi se rozpíná prostor – zahrnuje věci veřejné Klíčová slova: stát x člověk.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Cyklus veřejné politiky Veřejné politiky VSFS.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
S DRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV Nevládní a politická organizace s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR Vznik na počátku 2008.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
V EŘEJNÉ POLITIKY 2 Veřejná správa a veřejná politika 1.
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
9. Stát, politický systém, demokracie 10. Nástroje veřejné politiky Prameny: Dvořáková, Vladimíra – Kunc, Jiří Demokracie a ústavnost. Praha: Karolinum.
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Regionální politika EU v období
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Institucionální rámec VeP
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Subjekty a objekty veřejných politik
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Veřejné Finance.
Úvod, základní principy a cíle
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Transkript prezentace:

 VEP analyzuje jednotlivé aktivity vlád na různých stupních řízení, proč k nim přistupují, jak rozdílně, jaký dopad mají tyto aktivity na občany a soukromý sektor.  Jak se vytváří veřejný zájem, jak vznikají politická rozhodnutí a jaké jsou důsledky těchto rozhodnutí.  Objekty VEP  Subjekty VEP – realizace VEP, zodpovědnost za dopady VEP. 2

 Veřejná správa – státní instituce, nadnárodní instituce, územní správa - Identifikace a implementace VZ - Rozhodnutí o VZ (politické strany)  Soukromý sektor - Identifikace, prezentace a rozhodování o VZ  Občanský sektor - Všechny dotčené fáze procesu – identifikace, implementace 3

4

5  Rovnocenná role jednotlivých subjektů  Selhání občana: totalita, extrémní ideologie, ekonomická ztráta (šedá ekonomika, nedostatek pracovních sil pro firmy)  Selhání soukromého sektoru: nezaměstnanost, nedostatek a malá kvalita zboží a služeb, ekonomická krize  Selhání státu: špatná legislativa, sociální konflikty, ekonomické konflikty, neefektivní využití lidských i finančních zdrojů

6 Veř. Správa – stát, územní samosprávy Vytváří obecný rámec fungování společnosti Stát nemaximalizuje ani veřejné blaho, ani uspokojení sobeckých zájmů – NEZISKOVÝ SEKTOR Rolí státu je realizace VEP na bázi kompromisu, pokojné řešení zájmových konfliktů Zprostředkuje vyjednávání mezi jednotlivými zájmovými skupinami s cílem prosadit nějaký obecně prospěšný politický projekt či inovaci

Zprostředkuje formování a výkon moci politické - moc legislativní, výkonnou a soudní (moc kontrolní) Vstupuje do fáze identifikace i realizace VZ Veřejná správa je výkonem správních funkcí ve veřejném sektoru Stát může přenést část výkonu státní správy i na jiné subjekty, např. na profesionální komory, NO apod. Demokratický stát užívá k realizaci VZ tří základních nástrojů: právo, správní činnosti a fiskální politiku Autoritativní (a v zákonem stanovených mimořádných situacích i demokratický) režim má k dispozici i násilí, ideologickou indoktrinaci 7

8  Stát je ve srovnání s trhem efektivnější:  v administrativní regulaci, zajištění vhodných podmínek pro tržní mechanismy  v rychlé mobilizaci a využití zdrojů  v zabezpečení kontinuity a stability služeb  v prevenci vykořisťování či diskriminace  v zabezpečení bezpečnosti  v zabezpečení rovnosti  v zabezpečení sociální soudržnosti, sociálního smíru

 VS jako hlavní aktér implementace VEP  Faktor úspěšné implementace veřejného zájmu  Schopnost vlády efektivně formulovat, realizovat a PREZENTOVAT vhodné politiky  Schopnost státní správy a samosprávy realizovat dané politiky  Respekt občanů a státu k institucím, které určují jejich vzájemné ekonomické a sociální vztahy  Hodnocení kvality VS - Governance Matters (SB): demokracie a politická stabilita, výkonnost vlády a regulační kvalita, právní řád, kontrola korupce

Ukazatelé kvality správy GM1 – Demokracie GM2 – Politická stabilita GM3 – Efektivita vlády GM4 – Regulační zátěž GM5 – Právní řád GM6 – Kontrola korupce.

 Teorie vládních selhání (VIZ veřejné finance)  Stát je prostředkem k prosazování sobeckých individuálních či skupinových zájmů politiků a úředníků.  Politici užívají svého postavení k maximalizaci svého osobního podílu na politické moci.  Fungování státu se neřídí přijatými pravidly, nýbrž vytyčenými politickými cíli nebo zájmy dílčích skupin.  Selhání decentralizace (složitost řízení v decentralizovaných soustavách správy, ohrožení veřejných zájmů prosazováním zájmů skupinových)  Selhání spjatá s vlastním výkonem správy (nízká efektivita a malá přizpůsobivost byrokratických aparátů, odcizení státní byrokracie jejímu poslání) 12

 Ekonomičnost – účinnost - efektivita veřejných rozhodování a řízení (MV – efektivní veřejná správa)  Nové koncepty řízení – orientace na výsledek/produkt – snižování výdajů  Aplikace nových technik v řízení veřejných věcí  Proměna systémů zabezpečování veřejných služeb – participace s NS a PRIVS, privatizace  Modely manažementu kvality ve státní správě i územní samosprávě (Certifikace dle normy ČSN EN ISO 9001:2000, Model EFQM (European Foundation for Quality Management – Evropská nadace pro řízení kvality), CAF (Common Assessment Framework - Společný sebehodnotící rámec, Benchmarking) 13

 Governance – vládnutí  Soubor různých pohledů a zvyklostí, které charakterizují způsoby, jak jedn. aktéři VPol. řídí společné záležitosti a organizují veřejný prostor  Bílá kniha o vládnutí EU - Soubor pravidel a doporučení pro realizaci podpory rozvoje území - Otevřenost řízení - Participace - Zodpovědnost - Efektivita - Koherence jednotlivých politik  Rada Evropy - Strategie pro dobré vládnutí na místní úrovni, SB – rozvojová pomoc, CR 14

 Normativní podtext  Zlepšování kvality a transparentnosti vládnoucích systémů – jako podmínka pro trvalý socio-ekonomický rozvoj zemí  Zaručí rovnoměrné rozdělení zdrojů na základě partnerství

16 Dobré vládnutí Partici pace Zodpově dnost Konse nsus Rovnopráv nost a inkluze Transparen tnost Efektiv nost Rovnost a vymahate lnost práva

17 občan Soukrom ý sektor stát VEŘ. PROSTOR

18  Obtížně definovatelný pojem  Prostředí, kde dochází ke vzájemným kontaktům mezi jednotlivými subjekty  Prostředí, kde probíhají různé formy komunikace (přímá, neformální atd.)  Média, politická debata, setkání se zástupci obce nebo kraje, referenda, volby, odbory  Park, hřiště, sokolovna, aktivity zájmové organizace, účast na tradicích a zvyklostech

 Definice Dána institucemi a organizacemi různého charakteru a struktury, založenými na principech dobrovolného sdružování - umožňují naplňovat životní hodnoty a priority - umožňují prosazení vlastních zájmů a preferencí ve veřejných politikách - umožňují formování názorů a hodnot jednotlivců 19

20  Zprostředkující organizace - odbory, profesionální organizace - sociální hnutí - Organizace obyvatel prosazující společný ekonomický/sociální záměr  Komunitní organizace - Aktivity aktérů jednotlivých obcí, fungujících na základě společné identity, jejichž cílem prosadit společné zájmy obcí  Soukromé dobrovolné organizace - nevládní neziskové organizace (lokální, regionální, národní) - nadnárodní/mezinárodní organizace - kvazi-neziskové organizace

21  Servisní funkce  Kontrolní funkce  Výchovná funkce  Informační funkce  Participační (demokratizační) funkce

 Realizace služeb, které nezajistí stát ani firmy  Sociální oblast, zdravotní, kulturní, ochrana práv menšin, rozvojová pomoc  Důvěra klientů  Individuální služby zacílené na individuální potřeby  Flexibilita a dobrá znalost prostředí 22

23  Monitoring rozhodování ve veřejné správě  Sledování naplňování tzv. veřejného zájmu  Monitoring soukromého sektoru a investorů  Kontrola x nátlak?

24  Práce s dětmi a mládeží (volnočasové aktivity různého charakteru)  Realizace letních/víkendových pobytů zaměřených na řešení problémů (kriminalita, socializace)  Realizace přednášek, festivalů, prezentace vybraných problémů v médiích (domácí násilí, třídění odpadu, respekt k právům menšin…)  Tvorba naučných stezek, úklidové akce apod.

25  Teorie informační asymetrie (občan nemá vždy dostatek informací k posouzení kvality nabízených veřejných i soukromých služeb)  Instituce OS – poskytování informací a poradenského servisu v oblastech různého typu (Ekologický právní servis, práva azylantů, administrativa – sociální terénní pracovníci…)  Zprostředkovatel komunikace, informací mezi jednotlivými sektory

26  Podpora rozvoje komunity  Podpora rozvoje participace a účasti na veřejném rozhodování  Metodická pomoc občanům i veřejné správě jak se zapojit do řízení věcí veřejných (CPKP – Praha 6, Kláštěrec nad Ohří …)

27 „JAKÝ VÝZNAM PRO VAŠI OBEC/MĚSTO MAJÍ AKTIVITY NO NA VAŠEM ÚZEMÍ“ 1. Poradní funkce, partner pro spolupráci, znalost místních problémů 2. Poskytovatel informací o území 3. Poskytovatel veřejných služeb 4. Kontrolní funkce (monitoring území)

28  NO zakládají a řídí různá alternativní nestátní zařízení a instituce - potřeby specifických sociálních skupin (školy, kulturní instituce, zdravotní a sociální zařízení)  Poskytují zdarma/malý poplatek služby, které trh ani VS nezajišťují  Poskytují zdarma/malý poplatek služby občanům, které je nemohou zaplatit  Realizují preventivní opatření proti tomu, aby se určité skupiny obyvatel ocitly v nouzi (školící programy pro handicapované občany, léčebná centra pro osoby se škodlivými návyky, poradenství pro závislé na drogách, alkoholu…)  Podpora etiky dobrovolných aktivit a celkové občanské iniciativy občanů  Podporují zaměstnanost hůře zaměstnatelných skupin obyvatel

29  Nedostatek lidských, materiálních a profesionálních zdrojů – omezení aktivit  Závislost na vůdčí autoritě  Filantropický paternalismus  Filantropický amatérismus  Filantropický partikularismus  Snaha VS-y přenášet odpovědnost na NO