VEP analyzuje jednotlivé aktivity vlád na různých stupních řízení, proč k nim přistupují, jak rozdílně, jaký dopad mají tyto aktivity na občany a soukromý sektor. Jak se vytváří veřejný zájem, jak vznikají politická rozhodnutí a jaké jsou důsledky těchto rozhodnutí. Objekty VEP Subjekty VEP – realizace VEP, zodpovědnost za dopady VEP. 2
Veřejná správa – státní instituce, nadnárodní instituce, územní správa - Identifikace a implementace VZ - Rozhodnutí o VZ (politické strany) Soukromý sektor - Identifikace, prezentace a rozhodování o VZ Občanský sektor - Všechny dotčené fáze procesu – identifikace, implementace 3
4
5 Rovnocenná role jednotlivých subjektů Selhání občana: totalita, extrémní ideologie, ekonomická ztráta (šedá ekonomika, nedostatek pracovních sil pro firmy) Selhání soukromého sektoru: nezaměstnanost, nedostatek a malá kvalita zboží a služeb, ekonomická krize Selhání státu: špatná legislativa, sociální konflikty, ekonomické konflikty, neefektivní využití lidských i finančních zdrojů
6 Veř. Správa – stát, územní samosprávy Vytváří obecný rámec fungování společnosti Stát nemaximalizuje ani veřejné blaho, ani uspokojení sobeckých zájmů – NEZISKOVÝ SEKTOR Rolí státu je realizace VEP na bázi kompromisu, pokojné řešení zájmových konfliktů Zprostředkuje vyjednávání mezi jednotlivými zájmovými skupinami s cílem prosadit nějaký obecně prospěšný politický projekt či inovaci
Zprostředkuje formování a výkon moci politické - moc legislativní, výkonnou a soudní (moc kontrolní) Vstupuje do fáze identifikace i realizace VZ Veřejná správa je výkonem správních funkcí ve veřejném sektoru Stát může přenést část výkonu státní správy i na jiné subjekty, např. na profesionální komory, NO apod. Demokratický stát užívá k realizaci VZ tří základních nástrojů: právo, správní činnosti a fiskální politiku Autoritativní (a v zákonem stanovených mimořádných situacích i demokratický) režim má k dispozici i násilí, ideologickou indoktrinaci 7
8 Stát je ve srovnání s trhem efektivnější: v administrativní regulaci, zajištění vhodných podmínek pro tržní mechanismy v rychlé mobilizaci a využití zdrojů v zabezpečení kontinuity a stability služeb v prevenci vykořisťování či diskriminace v zabezpečení bezpečnosti v zabezpečení rovnosti v zabezpečení sociální soudržnosti, sociálního smíru
VS jako hlavní aktér implementace VEP Faktor úspěšné implementace veřejného zájmu Schopnost vlády efektivně formulovat, realizovat a PREZENTOVAT vhodné politiky Schopnost státní správy a samosprávy realizovat dané politiky Respekt občanů a státu k institucím, které určují jejich vzájemné ekonomické a sociální vztahy Hodnocení kvality VS - Governance Matters (SB): demokracie a politická stabilita, výkonnost vlády a regulační kvalita, právní řád, kontrola korupce
Ukazatelé kvality správy GM1 – Demokracie GM2 – Politická stabilita GM3 – Efektivita vlády GM4 – Regulační zátěž GM5 – Právní řád GM6 – Kontrola korupce.
Teorie vládních selhání (VIZ veřejné finance) Stát je prostředkem k prosazování sobeckých individuálních či skupinových zájmů politiků a úředníků. Politici užívají svého postavení k maximalizaci svého osobního podílu na politické moci. Fungování státu se neřídí přijatými pravidly, nýbrž vytyčenými politickými cíli nebo zájmy dílčích skupin. Selhání decentralizace (složitost řízení v decentralizovaných soustavách správy, ohrožení veřejných zájmů prosazováním zájmů skupinových) Selhání spjatá s vlastním výkonem správy (nízká efektivita a malá přizpůsobivost byrokratických aparátů, odcizení státní byrokracie jejímu poslání) 12
Ekonomičnost – účinnost - efektivita veřejných rozhodování a řízení (MV – efektivní veřejná správa) Nové koncepty řízení – orientace na výsledek/produkt – snižování výdajů Aplikace nových technik v řízení veřejných věcí Proměna systémů zabezpečování veřejných služeb – participace s NS a PRIVS, privatizace Modely manažementu kvality ve státní správě i územní samosprávě (Certifikace dle normy ČSN EN ISO 9001:2000, Model EFQM (European Foundation for Quality Management – Evropská nadace pro řízení kvality), CAF (Common Assessment Framework - Společný sebehodnotící rámec, Benchmarking) 13
Governance – vládnutí Soubor různých pohledů a zvyklostí, které charakterizují způsoby, jak jedn. aktéři VPol. řídí společné záležitosti a organizují veřejný prostor Bílá kniha o vládnutí EU - Soubor pravidel a doporučení pro realizaci podpory rozvoje území - Otevřenost řízení - Participace - Zodpovědnost - Efektivita - Koherence jednotlivých politik Rada Evropy - Strategie pro dobré vládnutí na místní úrovni, SB – rozvojová pomoc, CR 14
Normativní podtext Zlepšování kvality a transparentnosti vládnoucích systémů – jako podmínka pro trvalý socio-ekonomický rozvoj zemí Zaručí rovnoměrné rozdělení zdrojů na základě partnerství
16 Dobré vládnutí Partici pace Zodpově dnost Konse nsus Rovnopráv nost a inkluze Transparen tnost Efektiv nost Rovnost a vymahate lnost práva
17 občan Soukrom ý sektor stát VEŘ. PROSTOR
18 Obtížně definovatelný pojem Prostředí, kde dochází ke vzájemným kontaktům mezi jednotlivými subjekty Prostředí, kde probíhají různé formy komunikace (přímá, neformální atd.) Média, politická debata, setkání se zástupci obce nebo kraje, referenda, volby, odbory Park, hřiště, sokolovna, aktivity zájmové organizace, účast na tradicích a zvyklostech
Definice Dána institucemi a organizacemi různého charakteru a struktury, založenými na principech dobrovolného sdružování - umožňují naplňovat životní hodnoty a priority - umožňují prosazení vlastních zájmů a preferencí ve veřejných politikách - umožňují formování názorů a hodnot jednotlivců 19
20 Zprostředkující organizace - odbory, profesionální organizace - sociální hnutí - Organizace obyvatel prosazující společný ekonomický/sociální záměr Komunitní organizace - Aktivity aktérů jednotlivých obcí, fungujících na základě společné identity, jejichž cílem prosadit společné zájmy obcí Soukromé dobrovolné organizace - nevládní neziskové organizace (lokální, regionální, národní) - nadnárodní/mezinárodní organizace - kvazi-neziskové organizace
21 Servisní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Informační funkce Participační (demokratizační) funkce
Realizace služeb, které nezajistí stát ani firmy Sociální oblast, zdravotní, kulturní, ochrana práv menšin, rozvojová pomoc Důvěra klientů Individuální služby zacílené na individuální potřeby Flexibilita a dobrá znalost prostředí 22
23 Monitoring rozhodování ve veřejné správě Sledování naplňování tzv. veřejného zájmu Monitoring soukromého sektoru a investorů Kontrola x nátlak?
24 Práce s dětmi a mládeží (volnočasové aktivity různého charakteru) Realizace letních/víkendových pobytů zaměřených na řešení problémů (kriminalita, socializace) Realizace přednášek, festivalů, prezentace vybraných problémů v médiích (domácí násilí, třídění odpadu, respekt k právům menšin…) Tvorba naučných stezek, úklidové akce apod.
25 Teorie informační asymetrie (občan nemá vždy dostatek informací k posouzení kvality nabízených veřejných i soukromých služeb) Instituce OS – poskytování informací a poradenského servisu v oblastech různého typu (Ekologický právní servis, práva azylantů, administrativa – sociální terénní pracovníci…) Zprostředkovatel komunikace, informací mezi jednotlivými sektory
26 Podpora rozvoje komunity Podpora rozvoje participace a účasti na veřejném rozhodování Metodická pomoc občanům i veřejné správě jak se zapojit do řízení věcí veřejných (CPKP – Praha 6, Kláštěrec nad Ohří …)
27 „JAKÝ VÝZNAM PRO VAŠI OBEC/MĚSTO MAJÍ AKTIVITY NO NA VAŠEM ÚZEMÍ“ 1. Poradní funkce, partner pro spolupráci, znalost místních problémů 2. Poskytovatel informací o území 3. Poskytovatel veřejných služeb 4. Kontrolní funkce (monitoring území)
28 NO zakládají a řídí různá alternativní nestátní zařízení a instituce - potřeby specifických sociálních skupin (školy, kulturní instituce, zdravotní a sociální zařízení) Poskytují zdarma/malý poplatek služby, které trh ani VS nezajišťují Poskytují zdarma/malý poplatek služby občanům, které je nemohou zaplatit Realizují preventivní opatření proti tomu, aby se určité skupiny obyvatel ocitly v nouzi (školící programy pro handicapované občany, léčebná centra pro osoby se škodlivými návyky, poradenství pro závislé na drogách, alkoholu…) Podpora etiky dobrovolných aktivit a celkové občanské iniciativy občanů Podporují zaměstnanost hůře zaměstnatelných skupin obyvatel
29 Nedostatek lidských, materiálních a profesionálních zdrojů – omezení aktivit Závislost na vůdčí autoritě Filantropický paternalismus Filantropický amatérismus Filantropický partikularismus Snaha VS-y přenášet odpovědnost na NO