2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Potřeby Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov10 Autor Mgr. et.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.03-Stres-prezentace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Psychické deprivace a subdeprivace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Komunikace citů „Každý se může rozzlobit – to je snadné. Avšak rozzlobit se na toho pravého člověka, tou pravou mírou, v ten pravý čas, z toho pravého.
Vymezení pojmů, definice
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 03
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Agrese a agresivita.
Seminář Trauma.
Způsoby řešení náročných životních situací
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Mgr. Michal Oblouk. stav napětí, nespokojenosti, zklamání a bezmocnosti z neuspokojování svých potřeb pocit, když se něco důležitého nepovede a v nejbližší.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Náročné životní situace. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Vyrovnávání se stresem
teorie oboru ošetřovatelství
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI - základní náročné životní situace člověka (stres, frustrace, deprivace), jejich příčiny a možnosti předcházení těmto situacím Marešová, V8A

STRES napětí, namáhání, tlak stresory tělesné či psychické přetížení obranná reakce EUSTRES – „pozitivní“ stres DISTRES – „negativní“ stres úzkost, deprese agrese/únik tolerance

OBVYKLÉ STRESORY fyzikální faktory: prudké světlo, nadměrný hluk, nízká nebo vysoká teplota psychické faktory: zodpovědnost (nedostatek peněz), práce nebo škola (zkoušky), nesplněná očekávání, věk sociální faktory: osobní vztahy (konflikt, nevěra, zklamání), traumatické faktory: události (narození dítěte, úmrtí) dětské faktory: vystavení stresu v raném věku může trvale zvýšit odpověď na stres, např. u týraných a zneužívaných dětí, školní zátěž, alkoholismus rodičů, přílišná náročnost rodičů.

HLAVNÍ OBRANNÉ MECHANISMY - nemění stresovou situaci vytěsnění – vyloučení bolestivých vzpomínek racionalizace – jde o přidělení logických motivů činnostem, aby se zdálo, že jednáme racionálně reaktivní formace – vyjádření opačného motivu projekce – připisování vlastních nežádoucích vlastností jiným v přehnané míře popření – popření existence problému sublimace – potřeba je zaměřena na náhradní cíl - kolektivních sportech, umění

FRUSTRACE z lat. frustrá, marně, frustratio, zmarnění zklamání či pocit zmaru brání překážka – z okolního prostředí – vnitřní příčina frustrační tolerance osvědčené mechanismy

ZPŮSOBY OBRANY Agrese: IDENTIFIKACE - připodobňování vlastní situace k někomu PROJEKCE - je podvědomé svedení viny na jinou osobu RACIONALIZACE – je rozumové zdůvodnění toho, proč jsme neuspěli KOMPENZACE – je náhrada nedosažitelného něčím jiným, co pro nás bude mít podobný význam Únik: IZOLACE - člověk se vyhýbá řešení problému REGRESE - je návrat na nižší vývojový stupeň, který se člověku

DEPRIVACE citové strádání dlouhodobé neuspokojení potřeb neklid, napětí, halucinace změny na psychice osobnosti skrývání či odpírání zájmu

DRUHY DEPRIVACE BIOLOGICKÁ – potraviny, tekutiny, spánek MOTORICKÁ – pohyb, cestování SENZORICKÁ - zážitky SOCIÁLNÍ – sociální izolace, lidský kontakt CITOVÁ – láska, jistota, přátelství PSYCHICKÁ – následek těžkých životních situací

MOŽNOSTI ŘEŠENÍ útok/únik zaměření se na problém snaha o změnu emocí odborná pomoc

ZDROJE http://www.paventia.cz/sluzby/dobrovolnictvi-/porucha-pripoutani/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Stres http://psychologie.php5.cz/frustrace.php http://cs.wikipedia.org/wiki/Frustrace http://cs.wikipedia.org/wiki/Deprivace 18. 03. 2015