Pedagogická diagnostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Metody psychologie Škola:
Kariérové poradenství
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Diagnostika SPU.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
AV stručná prezentace.
Kvalitativní výzkum.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Dramaturgie dotazníku
Výzkum bývá intenzivnější než průzkum.
Sociologický výzkum.
Sociální práce s rodinou 3
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
v pedagogické diagnostice
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Vlastní hodnocení školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Metody pedagogické diagnostiky
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Metody sociální psychologie
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Pedagogická diagnostika
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Základy pedagogické metodologie
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Pedagogická diagnostika
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Výzkumné metody v psychologiI
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Projekt Mapa školy Jihlava,
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pedagogická diagnostika
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Psychologie výchovy a vzdělávání
Speciálně pedagogická diagnostika
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Metody a techniky výzkumu II.
Centrum kolegiální podpory CKP
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

Pedagogická diagnostika Zora Syslová 2010

5. Metody pedagogické diagnostiky, specifika a požadavky na jejich použití v MŠ pozorování - nestrukturované - strukturované škály dotazník anamnéza rozhovor rozbor dětských výtvorů a prací

POZOROVÁNÍ = základní a nezastupitelná metoda „Pozorování ..... je proces systematického sledování a zaznamenávání projevů dítěte (i učitele) s cílem rozhodnout o optimálním vedení dítěte. Není omezeno na školní třídu, probíhá všude, kde dochází k interakci mezi dětmi, dětmi a dospělými, kde se dítě nějakým způsobem projevuje.” (Zelinková, 2001)

ŠKÁLY = umožňují sledovat míru nebo intenzitu sledovaného jevu Nejméně 3, nejvýše 9 stupňů

Kategoriální škála (příklad): ZAUJETÍ HROU U zvolené činnosti dlouho vydrží Občas si přestává hrát Od hry neustále odbíhá, nevydrží u ní

Pořadová škála Grafická škála Likertovy škály Numerická škála Hospitace je můj oblíbený způsob práce: Silně souhlasím-souhlasím-ani souhlasím, ani nesouhlasím-nesouhlasím-silně nesouhlasím Numerická škála

Hodnotící stupnice 1 2 4 5 nikdy výjimečně často pravidelně 3 občas ne, neděláme to, mezi dětmi se takové chování a jednání nevyskytuje víme o tomto projevu (situaci), ale daří se naplnit jen sporadicky, spíše náhodně snažíme se vědomě záměr naplnit, vést děti, někdy se nám daří, ale přicházejí i situace, kdy se nedaří již víme dobře jak věci zařídit, ale pokaždé optimálního výsledku nedosáhneme, děti se dovedou projevit žádoucím způsobem, ale ne vždy, mají svoje výkyvy daří se nám spolehlivě dosahovat optimálních výsledků, všechny děti se uvedeným způsobem chovají vždy, takový způsob jednání je pro nás samozřejmostí a pravidlem

DOTAZNÍK Cíl dotazníku – přesná formulace ve vztahu ke stanovenému diagnostickému problému (z něj vychází formulace otázek).

Struktura dotazníku – rozdělení na okruhy (problémy) a ty jsou naplněny položkami. 3 části – úvodní (vysvětlení cíle, vysvětlení vyplňování) - druhá část (položky) - třetí část

Druhy otázek (podle stupně otevřenosti): otevřené, nestrukturované – ponechávají volnost ve vyjádřeních (umožňují hlubší proniknutí ke sledovaným jevům, obtížnější pro vyhodnocování) uzavřené, strukturované - výběr z určitého počtu připravených odpovědí (omezující hotovými odpověďmi, jednodušší pro vyplnění i zpracování) polouzavřené – nabízí varianty odpovědí + možnost doplnění vlastního vyjádření

ANAMNÉZA „Anamnéza je jednou z metod, jejíž pomocí získáváme takové informace z uplynulého života žáka, které mohou přispět k objasnění současného stavu” (O. Zelinková, 2003) Anamnéza (podle zaměření): osobní (vývojová) rodinná (výchovná)

Anamnéza osobní (vývojová) : průběh těhotenství, porod, poporodní vývoj (hlavně těsně po porodu) průběh vývoje v prvních letech života (psychomotorika, řeč, nemoci, úrazy, hospitalizace, smyslová postižení, atp.)

Anamnéza rodinná: základní údaje (o rodině, rodičích) vztahy v rodině (mezi rodiči, k dítěti, k dalším členům rodiny) výchovný styl sourozenci

ROZHOVOR strukturovaný polostrukturovaný nestrukturovaný rozhovor, který doplňuje další metody

ROZBOR DĚTSKÝCH VÝTVORŮ A PRACÍ Průběh a výsledky činnosti odráží vnitřní život a prožitky dítěte. Doplňující metoda: Rozbor pracovních listů Rozbor výsledků herních a pracovních činností Rozbor kresby

Co v kresbě dětí sledovat: způsob řešení v daném prostoru úchop a držení tužky, vedení čar volbu tématu a zpracování případné disproporce nápadnosti v kresbě