Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Trhy výrobních faktorů
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Ekonomická gramotnost
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní hospodářství I. Petr Machala.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU. Základy ekonomie Koordinace ekonomiky 1. příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2. trh – TE:
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
Trhy výrobních faktorů
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Trh Pavel Šuranský.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Ekonomie 1 Magistři Osmá přednáška Čistý přebytek na trhu výrobních faktorů.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Ekonomie 1 Bakaláři Pátá a šestá přednáška Teorie jednání firmy
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Ekonomie 1 Bakaláři Pátá přednáška Trh a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování

Definice trhu Cokoliv, kde se střetává nabídka s poptávkou Vymezen statkem, časem, prostorem Vymezení je vždy arbitrární Problémy: co když příliš úzké, příliš široké

Strany trhu Nabízející (producenti, firmy …): tržní nabídka Poptávající (spotřebitelé): tržní poptávka

Tržní poptávka Závislost mezi cenou na trhu a poptávaným množstvím na trhu Součet individuálních poptávek Individuální poptávka vyjadřuje mezní užitečnost, porovnává MU s P Obecně platí: - při vysoké ceně je poptáváno malé množství statku - při nízké ceně je poptáváno velké množství statku

Tržní nabídka Závislost mezi cenou na trhu a nabízeným množstvím na trhu Součet individuálních nabídek Individuální nabídka: cena musí převyšovat náklady (MC) na produkci daného statku. Obecně platí: - při nízké ceně nabízeno malé množství statku - při vysoké ceně nabízeno velké množství statku

Tržní rovnováha Nabízené množství se při dané ceně rovná poptávanému množství Spokojeni: - spotřebitelé: všichni, kdo jsou ochotni zaplatit cenu vyšší nebo rovnu dané ceně, statek dostanou - producenti: všichni, kdo jsou ochotni prodat statek za cenu nižší nebo rovnu dané ceně, statek prodají.

Tržní nerovnováhy Přebytek na trhu Nedostatek na trhu

Přebytek na trhu Cena vyšší než rovnovážná Nabízené množství vyšší než poptávané Tendence: k poklesu ceny => klesá počet producentů schopných vyprodukovat statek za nižší cenu a roste počet zákazníků (spotřebitelů) ochotných statek koupit za nižší cenu.

Nedostatek na trhu Cena nižší než rovnovážná Nabízené množství nižší než poptávané Tendence: k růstu ceny => roste počet producentů schopných vyprodukovat statek za vyšší cenu a klesá počet zákazníků (spotřebitelů) ochotných statek koupit za vyšší cenu.

Proč nerovnováhy přetrvávají Nejde snadno rozšiřovat nebo omezovat produkci - je to nákladné, technicky, právně nebo jinak nemožné Změna cen je spojena s náklady. Producenti nevědí, zda nerovnováha je přechodná či nikoliv. Náklady jídelníčku (menu cost)

Proč nerovnováhy vznikají Firmy neznají preference spotřebitelů - kolik chtějí koupit statků a za jaké ceny Firmy stanovují ceny statků - aby pokryly náklady na výrobu - aby maximalizovaly zisk - aby v konečných důsledcích jim bylo jedno, který statek budou vyrábět (relativní ceny, co firmy nabízejí byly takové, že se jim nevyplatí nějakou výrobu preferovat)

Proč nerovnováhy vznikají Ceny a množství, se kterými firmy na trh přicházejí se mohou lišit: - od množství, co chce spotřebitel koupit - od relativních preferencí spotřebitelů, takže potom pro spotřebitele může být nějaký statek drahý a nějaký statek levný

Proč nerovnováhy vznikají Změna situace Původně byla rovnováha. V důsledku změny nerovnováha.

Praktická realita V čase vždy současně: Tendence ke vzniku rovnováhy Tendence vyvádějící z rovnováhy Faktory bránící rovnováze

Regulované ceny Minimální cena: potom producenti musí statek prodávat za tuto nebo vyšší cenu. Příklady: obilí Maximální cena: potom producenti musí statek prodávat za tuto nebo nižší cenu Příklady: nájemné, cena vody …

Regulované ceny – problémy Pokud je minimální cena vyšší než rovnovážná => přebytek na trhu Pokud je maximální cena nižší než rovnovážná => nedostatek na trhu Producenti chtějí co nejvyšší minimální cenu, spotřebitelé chtějí co nejnižší maximální cenu => vysoká pravděpodobnost, že k nerovnováze dojde.

Aspekty fungování trhu Dynamika trhu: změny, inovace, nové trhy Neosobnost trhu, není založen na sounáležitosti, pospolitosti, obětavosti, přátelství …. Nezaručuje úspěch. Důsledkem může být nerovnoměrné rozdělení bohatství. Statky, které prostřednictvím trhu nejsou produkovány nebo jsou produkovány v neoptimální míře. Pozitivní a negativní externality.

Prvky trhu Peníze Ceny: informační role. Ceny generují nové informace. Stimulační a alokační role: stimulují chovat se určitým způsobem a daným způsobem používat (alokovat) zdroje. Konkurence: nabízejících i poptávajících Potencionální možnost konkurence. Regulace konkurence. Specializace

Trh a základní ekonomické otázky Co (které statky) produkovat? Jak, tj. jakým způsobem a prostřednictvím kterých výrobních faktorů, produkovat? Pro koho produkovat, tedy kdo bude vyprodukované statky spotřebovávat?

Trh a základní ekonomické otázky Co vyrábět: poptávka, to, co přináší nejvyšší ekonomický zisk Jak vyrábět: co nejlevněji Pro koho vyrábět: kdo je ochoten zaplatit. Platí tím, co získal díky využití svých výrobních faktorů.

Šedé a černé trhy Vězení Vstupenky Regulace dopravy – ježdění jen v určitých dnech Prohibice

Podmínky existence trhu Existence vlastnických práv, soukromé vlastnictví Dodržování dobrovolně uzavřených smluv Možnost vstupu na trh a odchodu z trhu.

Cenová elasticita tržní poptávky a nabídky Vyjadřuje, o kolik se změní tržní poptávané nebo nabízené množství, pokud se cena změní o jedno procento. Možné situace: - změna o nekonečně velké procento - změna o více než 1 procento - změna o právě 1 procento - změna o méně než 1 procento - žádná změna Individuální a tržní elasticita mohou být odlišné.