Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování
Definice trhu Cokoliv, kde se střetává nabídka s poptávkou Vymezen statkem, časem, prostorem Vymezení je vždy arbitrární Problémy: co když příliš úzké, příliš široké
Strany trhu Nabízející (producenti, firmy …): tržní nabídka Poptávající (spotřebitelé): tržní poptávka
Tržní poptávka Závislost mezi cenou na trhu a poptávaným množstvím na trhu Součet individuálních poptávek Individuální poptávka vyjadřuje mezní užitečnost, porovnává MU s P Obecně platí: - při vysoké ceně je poptáváno malé množství statku - při nízké ceně je poptáváno velké množství statku
Tržní nabídka Závislost mezi cenou na trhu a nabízeným množstvím na trhu Součet individuálních nabídek Individuální nabídka: cena musí převyšovat náklady (MC) na produkci daného statku. Obecně platí: - při nízké ceně nabízeno malé množství statku - při vysoké ceně nabízeno velké množství statku
Tržní rovnováha Nabízené množství se při dané ceně rovná poptávanému množství Spokojeni: - spotřebitelé: všichni, kdo jsou ochotni zaplatit cenu vyšší nebo rovnu dané ceně, statek dostanou - producenti: všichni, kdo jsou ochotni prodat statek za cenu nižší nebo rovnu dané ceně, statek prodají.
Tržní nerovnováhy Přebytek na trhu Nedostatek na trhu
Přebytek na trhu Cena vyšší než rovnovážná Nabízené množství vyšší než poptávané Tendence: k poklesu ceny => klesá počet producentů schopných vyprodukovat statek za nižší cenu a roste počet zákazníků (spotřebitelů) ochotných statek koupit za nižší cenu.
Nedostatek na trhu Cena nižší než rovnovážná Nabízené množství nižší než poptávané Tendence: k růstu ceny => roste počet producentů schopných vyprodukovat statek za vyšší cenu a klesá počet zákazníků (spotřebitelů) ochotných statek koupit za vyšší cenu.
Proč nerovnováhy přetrvávají Nejde snadno rozšiřovat nebo omezovat produkci - je to nákladné, technicky, právně nebo jinak nemožné Změna cen je spojena s náklady. Producenti nevědí, zda nerovnováha je přechodná či nikoliv. Náklady jídelníčku (menu cost)
Proč nerovnováhy vznikají Firmy neznají preference spotřebitelů - kolik chtějí koupit statků a za jaké ceny Firmy stanovují ceny statků - aby pokryly náklady na výrobu - aby maximalizovaly zisk - aby v konečných důsledcích jim bylo jedno, který statek budou vyrábět (relativní ceny, co firmy nabízejí byly takové, že se jim nevyplatí nějakou výrobu preferovat)
Proč nerovnováhy vznikají Ceny a množství, se kterými firmy na trh přicházejí se mohou lišit: - od množství, co chce spotřebitel koupit - od relativních preferencí spotřebitelů, takže potom pro spotřebitele může být nějaký statek drahý a nějaký statek levný
Proč nerovnováhy vznikají Změna situace Původně byla rovnováha. V důsledku změny nerovnováha.
Praktická realita V čase vždy současně: Tendence ke vzniku rovnováhy Tendence vyvádějící z rovnováhy Faktory bránící rovnováze
Regulované ceny Minimální cena: potom producenti musí statek prodávat za tuto nebo vyšší cenu. Příklady: obilí Maximální cena: potom producenti musí statek prodávat za tuto nebo nižší cenu Příklady: nájemné, cena vody …
Regulované ceny – problémy Pokud je minimální cena vyšší než rovnovážná => přebytek na trhu Pokud je maximální cena nižší než rovnovážná => nedostatek na trhu Producenti chtějí co nejvyšší minimální cenu, spotřebitelé chtějí co nejnižší maximální cenu => vysoká pravděpodobnost, že k nerovnováze dojde.
Aspekty fungování trhu Dynamika trhu: změny, inovace, nové trhy Neosobnost trhu, není založen na sounáležitosti, pospolitosti, obětavosti, přátelství …. Nezaručuje úspěch. Důsledkem může být nerovnoměrné rozdělení bohatství. Statky, které prostřednictvím trhu nejsou produkovány nebo jsou produkovány v neoptimální míře. Pozitivní a negativní externality.
Prvky trhu Peníze Ceny: informační role. Ceny generují nové informace. Stimulační a alokační role: stimulují chovat se určitým způsobem a daným způsobem používat (alokovat) zdroje. Konkurence: nabízejících i poptávajících Potencionální možnost konkurence. Regulace konkurence. Specializace
Trh a základní ekonomické otázky Co (které statky) produkovat? Jak, tj. jakým způsobem a prostřednictvím kterých výrobních faktorů, produkovat? Pro koho produkovat, tedy kdo bude vyprodukované statky spotřebovávat?
Trh a základní ekonomické otázky Co vyrábět: poptávka, to, co přináší nejvyšší ekonomický zisk Jak vyrábět: co nejlevněji Pro koho vyrábět: kdo je ochoten zaplatit. Platí tím, co získal díky využití svých výrobních faktorů.
Šedé a černé trhy Vězení Vstupenky Regulace dopravy – ježdění jen v určitých dnech Prohibice
Podmínky existence trhu Existence vlastnických práv, soukromé vlastnictví Dodržování dobrovolně uzavřených smluv Možnost vstupu na trh a odchodu z trhu.
Cenová elasticita tržní poptávky a nabídky Vyjadřuje, o kolik se změní tržní poptávané nebo nabízené množství, pokud se cena změní o jedno procento. Možné situace: - změna o nekonečně velké procento - změna o více než 1 procento - změna o právě 1 procento - změna o méně než 1 procento - žádná změna Individuální a tržní elasticita mohou být odlišné.