ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
Řízení izolované křižovatky Lze najít optimální řízení vzhledem ke zvoleným kritériím Problém se vstupními daty využití čítačů vozidel obtížné měření délek front testovány pokročilejší metody (měření pozice a pohybu vozidel) Potřeba „uhádnout budoucnost“ SW agenti v řízení dopravy
Řízení sítě křižovatek Optimální řešení není známo Otázka spolupráce Jaká data posílat, v jakém množství, komu Jak data využít (zelené vlny) Problém synchronizace Jak mají signální cykly navazovat SW agenti v řízení dopravy
Skupiny agentů Dělení podle vnitřku Uvažující (deliberativní) Reaktivní Dělení podle druhu komunikace Bez interakce Sociální Centralizovaní Pomocní agenti (aktivní značení, měření provozu) SW agenti v řízení dopravy 4
Agenti bez interakce Nejjednodušší, obvykle reaktivní Nejsnazší instalace, nevyžadují složitou infrastrukturu Bez přímé schopnosti komunikace Proud vozidel jako komunikační kanál Řízení izolované křižovatky V síti umožňují jen lokální optimalizaci SW agenti v řízení dopravy
LOPE Fuzzy logika pro modifikaci časových plánů Tři varianty Počet projíždějících aut Hustota dopravy a průměrná rychlost Délka front a průměrná rychlost SW agenti v řízení dopravy
HIRA Výběr z pravidel Průměrná rychlost, počty aut před a za křižovatkou Využití volného času ve fázích SW agenti v řízení dopravy
KOSU Pravidlový systém Tři varianty Výběr z několika připravených plánů Prodlužování potřebných fází Změna poměru délek fází Počet projíždějících aut, délka front SW agenti v řízení dopravy
Porovnání SW agenti v řízení dopravy
Sociální agenti Komunikace mezi sousedy (nebo jinak vybranými agenty) Bez využití centrálního uzlu Komunikace s okolními agenty pro hledání globálního optima SW agenti v řízení dopravy
MIZU Navržen hlavně pro řešení dopravních zácep Snaha o synchronizaci signálních fází mezi křižovatkami „Distributed constraint satisfaction“ Stejná délka cyklu Nastavení offsetu a pořadí fází pro synchronizaci plánů Délka fází podle délky front SW agenti v řízení dopravy
MIZU - schéma SW agenti v řízení dopravy
FERR Sledování množství vozidel na vjezdech na křižovatku, vytváří „opinion“ – názor Úprava trvání fází s ohledem na dopravu a názory okolí z předchozí fáze Při výpočtu využívány dlouhodobé charakteristiky dopravy SW agenti v řízení dopravy
FERR - schéma SW agenti v řízení dopravy
Agenti s centrálním bodem Hierarchické systémy Centrální uzly pro hledání globálního optima Znalost topologie řízené sítě Znalost aktuálních dopravních charakteristik v síti SW agenti v řízení dopravy
FRAN Hiearchie lokálních a koordinačních agentů Lokální agenti navrhují signální plán s ohledem na hustotu dopravy Koordinační agenti kontrolují všechny plány a nařizují úpravy Jen s ohledem na stav dopravy, nesnaží se o navazování fází Lokální agent závislý na koordinačním SW agenti v řízení dopravy
FRAN - schéma SW agenti v řízení dopravy
ROOZ Tři typy agentů Řízení křižovatky (ITSA) Koordinace skupiny křižovatek (AA) Sledování pruhu/vozovky (RA) Sledování počtu aut, využití historických dat, schopnost učení se Pravidlový systém pro úpravu časových plánů SW agenti v řízení dopravy
ROOZ - schéma SW agenti v řízení dopravy
Porovnání Jak složitý agent je třeba Hlavně otázka HW pro měření dopravních charakteristik a pro komunikaci Kolik a jaké informace je třeba předávat Jak se projeví spolupráce na výsledné dopravě SW agenti v řízení dopravy
Závěr Dotazy… ? Děkuji za pozornost SW agenti v řízení dopravy