Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity II/2 – Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků na středních školách Autor Mgr. Radmila Vovková Číslo materiálu VY_22_INOVACE_ANJ_34S2N_VO_27_24 Název Have/Get something done Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Předmět Anglický jazyk Ročník 3.,4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tématický celek Gramatika Anotace Výkladová prezentace na minut vysvětlí žákům, jak danou vazbou vyjádřit, že si něco nechali/nechají udělat a seznámí žáky se situacemi, kdy lze tuto vazbu užít ve významu, že se stalo něco nepříjemného. Ve dvou cvičeních si tuto vazbu procvičí. Součástí je i klíč ke cvičením. Metodický pokyn Viz předposlední strana prezentace Klíčová slova Have something done, Get something done Očekávaný výstup Žáci budou schopni zformulovat fakt, že si nechali/nechají něco udělat. V praxi dokáží poradit ostatním, co by si měli/neměli nechat udělat. Datum vytvoření
Have something done/ Get something done Dát si něco udělat Nechat si něco udělat
If we want to express that we arrange somebody to do something for us, we use have something done or, in spoken English, get something done. Pay attention to the word order: Have + object + 3rd form of a verb Get + object + 3rd form of a verb My car engine doesn´t work. I have it/the engine repaired. The roof of her house is damaged. She will have it/the roof repaired. His hair was too long. He had it/his hair cut yesterday. My grandma can´t walk well. She had her flat painted last week. Our uncle has just had a new garage built. They haven´t had the grass mowed in their garden. We can use this pattern with all tenses of have, make questions and negative sentences.
A little bit of practice Transform according to the example. We don´t clean carpets ourselves. We have them cleaned. a) I didn´t translate the letter myself. b) I don´t dye my hair myself. c) She doesn´t do her homework herself. d) Last afternoon John didn´t clean his shoes himself. e) They can´t cut the trees. f) Sue hasn´t known how to make curtains. g) My dad won´t wash his car himself. I had it translated. I have it dyed. She has it done. He had them cleaned. They will have them cut. She has had them made. He will have it washed.
A little bit of practice Advise people in these situations. Use should + have sth. done. 1.Her washing machine is out of order. 2. The walls in their living room are dirty. 3. Peter´s hair is too long. 4. Sue hasn´t understood the letter, she couldn´t speak French. 5. My cousin won´t be able to deliver the piano himself. She should have it repaired. They should have them painted. He should have it/his hair cut. She should have it translated. He should have it delivered.
A little bit of practice Transform the sentences. Use have/get sth. done. 1.A tailor has made a new suit for him. 2. Last week a native speaker proof-read my Doctor´s thesis. 3. Next month the garage will repair my motorbike. 4. Two workers are building their house now. 5. They deliver fresh milk to our door every Monday. He has had a new suit made for him by a tailor. I had my Doctor´s thesis proof-read last week by a native speaker. Next month I will have my motorbike repaired. They are having their house built by two workers. We have fresh milk delivered to our door every Monday.
Note Sometimes, have/get something done can have a different meaning: While we were on our holiday, we had our house robbed. (Zatímco jsme byli na dovolené, vykradli nám dům). Pete had his wallet stolen on the bus. (Petrovi ukradli peněženku v autobuse). We got our luggage lost at the airport. (Naše zavazadla se ztratila na letišti). e.g. something unpleasant happens/happened to us or to our property.
Metodické pokyny k materiálu 1)Tento digitální učební materiál je zaměřen na osvojení si učiva týkajícího vazby nechat/dát si něco udělat – have/get sth. done. 2) V první části se žáci seznámí se strukturou vazby – je zdůrazněn slovosled. 3) Další dva snímky přináší cvičení, na kterých si žáci teoretickou znalost prakticky procvičí, zkontrolují dle klíče. 4) Poslední část je věnována zcela odlišnému významu vazby have/get sth. done včetně příkladových vět. 5) Metodické pokyny jsou uvedeny u cvičení. 6) Cvičení lze využít v papírové podobě nebo s nimi lze pracovat skupinově na interaktivní tabuli.
Použité zdroje MURPHY, Raymond. English Grammar in Use. Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, ISBN FOLEY, Mark; HALL, Diane. My Grammar Lab: Intermediate. Harlow: Pearson, 2013, ISBN PETERS, Sarah; GRÁF, Tomáš. Time to Practise. Praha: Polyglot, 2008, ISBN AUTOR NEUVEDEN. klipart [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: