IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 17 - 19 Anotace Životní prostředí obce a člověka Autor Mgr. Martin Nosek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci si uvědomí přístup člověka k přírodě, k její ochraně Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Životní prostředí, fauna, flóra Druh učebního materiálu Pracovní list / Prezentace / Test / Laboratorní práce / … Druh interaktivity Aktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 1257 kb, prosinec 2011
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Ekologie – věda o vztazích mezi organismy a životním prostředím
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Přečti si následující citáty a zkus se zamyslet, jak bys je vysvětlil svými slovy. „Přírodu jsme nezdědili po svých předcích, ale půjčili nám ji naše děti.“ (Andre Gide) „Jedině příroda ví, co chce... nikdy nežertuje a nikdy nedělá chyby, ty dělá jen člověk.“ (J. W. Goethe) „Pokud žiješ v souladu s přírodou, nikdy nebudeš chudý. Pokud žiješ podle mínění lidí, nikdy nebudeš bohatý.“ (Seneca)
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Každý člověk má kolem sebe určité živ.prostředí. To je součástí prostředí všech obyvatel kolem nás. a) Přírodní složka – fauna a flóra, voda, půda, vzduch, veškeré žijící organismy
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ b) Umělá složka – někdy také složka vytvořená lidskou činností, vše „lidské“ kolem nás, např. domy, auta, výrobky atd. c) Sociální složka – lidé kolem nás Změna ostrova Mannhattan: http://cestovani.idnes.cz/jak-vypadal-manhattan-pred-400-lety-kdyz-byl-dzungli-fwq-/igsvet.aspx?c=A091023_165122_igsvet_tom
Zopakuj si! Co je to fauna? ……………………………………………. Co je to flóra? ……………………………………………… Co sdružuje přírodní složka ŽP? ………………….......... ………………………………………………………………. Co sdružuje umělá složka ŽP? ………………………….. ………………………………………………………………. Do které složky patří lidé? ………………………………..
Informační zdroje: Text: Copyright Mgr. Martin Nosek, 2011 Obrázky (dle pořadí v DUM): Dostupný z [http://www.cez.cz/edee/content/img/energie-a-zivotni-prostredi/dostavba-ii.jpg] dne 3.12.2011 Dostupný z [http://www.wallpaper.cz/primo/old_ir/kvetnovy_les--400x300.jpg] dne 3.12.2011. Dostupný z [http://media.web.britannica.com/eb-media/00/11500-004-6D44A202.jpg] dne 3.12.2011. Dostupný z [http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Johann_Wolfgang_Goethe_1811.jpg/220px-Johann_Wolfgang_Goethe_1811.jpg] dne 3.12.2011. Dostupný z [http://a2.mzstatic.com/us/r1000/027/Purple/d5/ae/8f/mzl.wxfetcno.320x480-75.jpg] dne 3.12.2011. Dostupný z [http://2.bp.blogspot.com/-JYlmtxejhA0/TZ7WwS1i0yI/AAAAAAAAAoA/MooRo-OCbZ8/s1600/fauna1.jpg] dne 3.12.2011. Dostupný z [http://www.kanarskeostrovy.cz/data/sharedfiles/o_ostrovech/Tenerife/Flora/web_13.%20FL%C3%93RA%20A%20FAUNA-obr.7%20hadinec%20Tajinaste] dne 3.12.2011. Dostupný z [http://gymtri.trinec.org/soubory/Zemepis/2-rocnik/socialne-ekonomicka-geografie/vliv-cloveka-nakrajinu/eko_ekosyst%C3%A9m_um%C4%9Bl%C3%BD.jpg] dne 3.12.2011
Metodický pokyn: DUM je zaměřen na názory žáků k tématu Živ. prostředí. Nejprve žáci hledají smysl uvedených citátů. Obrázky slouží k vykreslení různorodosti životního prostředí člověka. DUM je zároveň i zápis žáků do sešitu. Žáci na smartboardu opakují definice jednotlivých pojmů.