Pythagorova věta – historie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pythagorova věta a její odvození
Advertisements

Pythagoras 6.století př. n. l..
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
EUKLIDOVY VĚTY A PYTHAGOROVA VĚTA
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Druhy trojúhelníků VY_32_INOVACE_31
Vytvořila: Pavla Monsportová 2.B
Pythagorova věta – využití VY_32_INOVACE_38-1-2
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Pythagorova věta užití v prostoru
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Pythagorova věta – úvod
Výšky trojúhelníku VY_32_INOVACE_35
Základní škola Ostrava – Hrabová Microsoft Office PowerPoint 2003
VY_42_INOVACE_109_PYTHAGOROVA VĚTA Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika Anotace.
PYTHAGOROVA VĚTA Výuková prezentace.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Pythagorova věta autor.
Pythagorova věta.
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Pythagoras Michaela Hloušková, c4b
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Rovnoběžníky VY_32_INOVACE_29
Nejmenší společný násobek – teorie a procvičování
Goniometrické funkce Kotangens ostrého úhlu
Úhly – grafické přenášení
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta 8. ročník
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
PYTHAGOROVA VĚTA PŘÍKLADY
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Metodické pokyny Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia. Výklad slouží k odvození vět, které platí pro pravoúhlý trojúhelník.
Pythagorova věta.
Opakování Víš, co je to druhá mocnina ? Je to součin dvou sobě rovných činitelů. a 2 = a.a.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Matematika 8.ročník ZŠ Pythagorova věta Creation IP&RK.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Složený zlomek – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_10-1-2
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK V ROVINNÝCH GEOMETRICKÝCH OBRAZCÍCH
Pythagorova věta Pythagoras 570 př.n.l. – 510 př.n.l.
Pythagorova věta Mgr. Petra Toboříková Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského 234.
Pravoúhlý trojúhelník sekunda - osmileté studium Mgr. Štěpánka Baierlová Gymnázium Sušice Pythagorova věta.
Pythagorova VĚTA. PYTHAGORAS (6. století před naším letopočtem) Πυθαγορασ (Pí & ypsílon & théta & alfa & gamma & omíkron & ró & alfa & sígma)
Goniometrie jako oblast matematiky (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
PYTHAGOROVA VĚTA Pythagorova Pythagorova věta a věta k ní obrácená.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:TROJÚHELNÍK-PYTHAGOROVA.
VY_42_INOVACE_33_Významní matematici Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
PYTHAGORAS ŘECKÝ MATEMATIK PYTHAGORŮV ŽIVOT Pythagoras ze Samu, okolo 570 př. n. l. ostrov Samos – po 510 př. n. l. 570 př. n. l.Samos510 př. n. l. o.
PYTHAGORAS Šimon Úradník.
Vytvořil Aleš Veselý 9.A 7.Zš Kladno
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Název: VY_32_INOVACE_MA_8A_12I Škola:
Pythagorova věta 7. třída Lenka Betlachová.
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Pythagorova věta – popisuje vztahy stran v pravoúhlém trojúhelníku
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pythagorejská škola.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Pythagorova věta.
Transkript prezentace:

Pythagorova věta – historie VY_32_INOVACE_37-2-2 Pythagorova věta – historie Matematika pro 8. třídu – Geometrie v rovině a v prostoru – Pravoúhlý trojúhelník Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. prosinec 2011 nedílnou součástí tohoto materiálu je pracovní list pro žáky „VY_32_INOVACE_37-1-2-Pythagorova-veta-historie.pdf“ ZŠ a MŠ Křenovice

ANOTACE VY_32_INOVACE_37-2-2 – Pythagorova věta – historie autorka: Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. Materiál sestává ze dvou částí: pracovní list VY_32_INOVACE_37-1-2-Pythagorova-veta-historie.pdf powerpointová prezentace VY_32_INOVACE_37-2-2-Pythagorova-veta-historie.ppt Žáci si připomenou znění Pythagorovy věty (PV). Na položené otázky žáci vyhledávají odpovědi s využitím internetu či encyklopedií, odpovědi zapisují do pracovního listu. Touto samostatnou prací se seznamují s historickým pozadím Pythagorovy věty. Nalezené odpovědi si pak mohou porovnat s odpověďmi v powerpointové prezentaci.

Trocha opakování – Pythagorova věta V pravoúhlém trojúhelníku se obsah čtverce nad přeponou rovná součtu obsahů čtverců nad oběma odvěsnami. B A C c b a c2 a2 b2 c2= a2 + b2

práce dle pracovního list u„ VY_32_INOVACE_37-1-2-Pythagorova-veta-historie.pdf“ Najděte odpověď na následující otázky (využijte internet, encyklopedie apod.), PV = Pythagorova věta. 1. Proč se Pythagorova věta jmenuje Pythagorova věta? 2. Od kdy lidé PV znají a využívají? 3. Kdo to byl Pythagoras, kdy a kde žil? 4. Kdo to byli pythagorejci, ve které době žili? 5. Co pythagorejci „objevili“? (alespoň 2 údaje) 6. Jaký vztah je mezi pythagorejci a PV?

Odpovědi: 1. Proč se Pythagorova věta jmenuje Pythagorova věta? Věta je pojmenována po Pythagorovi, který ji objevil pro Evropu, resp. středověkou Indii. 2. Od kdy lidé PV znají a využívají (na základě obsahu, ne jména)? V Evropě, resp. středověké Indii, od 6. st. př. l. V Číně pravděpodobně už kolem 2 200 př. n. l. Lidstvo už zhruba 4 000 let zná zákonitosti pravoúhlého trojúhelníka. 13 = 1 12 9 10 11 8 2 7 6 4 5 3 Haperdonapté „napínači lan“, trojúhelník v poměru 3:4:5

Odpovědi: 3. Kdo to byl Pythagoras, kdy a kde žil? Pythagoras ze Samu „otec čísel“ kdo: řecký matematiky, filosof, astronom kdy: 6. st. před n. l. (570 př. n. l. ostrov Samos – 510 př. n. l. Krótón v jižní Itálii) kde: narodil se na řeckém ostrově Samos cestoval – Egypt, Babylón, Kréta, Indie Krótón v jižní Itálii

Odpovědi: 4. Kdo to byli pythagorejci, ve které době žili? kdo: Pythagorovi žáci kdy: 6.– 4. st. před n. l.

Odpovědi: 5. Co pythagorejci „objevili“? (alespoň 2 údaje) zavedli pojmy filozofie, kosmos vztah mezi délkou struny a výškou tónu objev pravidelného 12stěnu a 20stěnu teorie čísel, např. součet po sobě jdoucích lichých čísel je vždy druhá mocnina, nebo součet dvou po sobě lichých čísel je dělitelný 4 objev prvočísel přehled v průměrech (aritmetický, geometrický, harmonický), přehled v úměrách systém vah a měr astronomie

Odpovědi: 6. Jaký vztah je mezi pythagorejci a PV? Pythagoras větu dokázal, tzn. ukázal, že tvrzení věty platí, že to „že to jak to vyjde“ není „náhoda“ B A C c b a c2 a2 b2 c2= a2 + b2

zdroj informací a obrázků: http://www.wikipedia.cz http://www.gap-system.org/~history/PictDisplay/Pythagoras.html http://przemeczek321.republika.pl/ http://www.experiment-resources.com/greek-geometry.html http://www.zsdobrichovice.cz Mareš Milan: Příběhy matematiky, Pistorius & Olšanská, s r. o., 2008