Friedrich von Schiller

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 židovský původ  dva bratři zemřeli v dětství, tři sestry zemřely v koncentračním táboře  narodil se na Starém Městě v Praze  se svým otcem nevycházel.
Advertisements

BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
ŠKOLA NA PŘELOMU 17. A 18. STOLETÍ JAN AMOS KOMENSKÝ
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Kdo to byl William Shakespeare
Karel IV. Lucemburkové. Karel IV. Lucemburkové.
Johann Wolfgang Goethe
Portréty literárních osobností světové literatury
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bratři Čapkové.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
William Shakespeare. Král Lear 1606 Tragédie KRÁL Lear CordelieGonerilRegan KRÁL Gloucester Edgar Edmund.
ČESKÝ STÁT ZA VLÁDY LUCEMBURKŮ
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/13/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Portréty literárních osobností světové literatury.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Nebezpečí na internetu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Portréty literárních osobností světové literatury.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Johann Wolfgang Goethe
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Portréty literárních osobností světové literatury
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
FRIEDRICH SCHILLER (1759 – 1805)
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Středověk - opakování Autor: Mgr. Martina Fišerová Datum: , ročník: 7. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
ROMANTISMUS.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola Netvořice
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název školy: Základní škola Netvořice
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

Friedrich von Schiller Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Český jazyk a literatura Friedrich von Schiller Autor: Mgr. Pavel Gajdošík

Friedrich von Schiller (1759 – 1805) Jeden z nejslavnější dramatiků všech dob Reprezentant hnutí Sturm und Drang Velký přítel a inspirátor Goetha Schiller v roce 1794, olejomalba od Ludovike Simanowiz

Životopis narozen v celkem chudé rodině vojenského felčara, otec byl věčně někde s vojskem, Friedrich už ve třinácti napsal dvě nedochovaná dramata a chtěl být knězem, ale na rozkaz tyranského württemberského vévody musel ve čtrnácti nastoupit na vojenskou akademii tam trpěl vojenským drilem, ale se spolužáky četl zakázaná díla a profesor filozofie jej nakazil osvícenským idealismem Schiller na akademii studoval na vojenského lékaře, ale už od sedmnácti pracoval na svém slavném dramatu „Loupežníci“ (uvedeni 1782). Na premiéru utekl od regimentu bez propustky a byl za to vévodou trestán. o rok později Schiller utekl z Württemberska úplně a musel se skrývat, protože vévoda usiloval o jeho vydání v následujících těžkých letech Schiller onemocněl malárií, která mu podlomila zdraví, ale dokončil další skvělá dramata „Úklady a láska“ (1784), a „Don Carlos“ (1787), ale napsal i báseň „Óda na radost“ (1785), kterou později zhudebnil Beethoven a dnes je hymnou EU

Přátelství s Goethem s Goethem se poprvé setkal po jeho návratu z Itálie, ale do oka si zprvu vůbec nepadli – Gothe mu přišel jako arogantní a odtažitý 1789 se Schiller jako historik – amatér stal zprvu neplaceným profesorem dějepisu na univerzitě v Jeně, ale 1791 u něj propukla těžká tuberkulóza a Německem se už šířila fáma, že na ni umřel 1792 byl za velké francouzské revoluce Francouzi vyhlášen čestným občanem francouzské republiky a dokončil své „Dějiny třicetileté války“ 1794 se konečně spřátelil s Goethem, vydávali spolu kulturní časopis „Hóry“ a začala epocha tzv. Výmarské klasiky rok 1797 vyhlásili G. a Schiller za „rok balad“ a napsali některé ze svých nejznámějších – Schiller např. Rukavičku

Pozdní tvorba 1802 byl Schiller povýšen do šlechtického stavu a do jména si směl přidat von Schiller v té době už žil ve Výmaru, denně navštěvoval Goetha a psal svá klasická dramata – trilogii „Valdštejn“ (1799), Marii Stuartovnu (1800), „Pannu Orleánskou“ (1801), či „Viléma Tella“ (1804) od roku 1804 se ale zhoršoval jeho zdravotní stav, opět kolovaly fámy, že už je po smrti, a když v květnu 1805 opravdu zemřel, ukázalo se, že měl úplně zničenou jednu plíci a těžce poškozené ledviny i srdce neslavně to dopadlo i Schillerovými jeho ostatky – ty nejprve pohřbily do hromadné krypty s jiným, a když je chtěli 1826 přenést na důstojnější místo, už je nebyli s to správně identifikovat kosti pohřbené v knížecí hrobce na výmarské hřbitově totiž podle testu DNA z roku 2008 Schillerovi rozhodně nepatří

Názory a recepce díla Schiller nejprve reprezentoval Sturm und Drang – hnutí mladých autorů kladoucí důraz na citovost, svobodného tvůrčího génia a vzpouru silných, idealistických jedinců proti útlaku a bezpráví (dramata Loupežníci, Úklady a láska a Don Carlos) později v rámci tzv. „výmarské klasiky“ usiloval spíše o „estetickou výchovu“ lidí – o kultivace lidí souběžným působením myšlenek a krásy nový „estetický člověk“ měl být základem nového „rozumného státu“ umění může podle Schillera přeměnit emocionální lidi v rozumné, aniž by o svou emocionalitu zcela přišli – může harmonizovat rozum a cit jeho svobodomyslné dílo bylo s nadšením přijímáno v řadě zemí (Francii, Rusku, Itálii), ale totalitní režimy některá jeho díla zakazovaly – např. Hitler Viléma Tella či komunisté Dona Carlose (kde se volá po svobodě myšlení)

Loupežníci Loupežníci (1792) jsou dramatem velkých vášní a patosu, ale mají řadu silných scén a je z nich patrná Schillerova genialita, i když je psal jako mladíček hlavními hrdiny jsou dva synové starého hraběte Moora – Karl a Franz, Karl je starší, krásný, oblíbený, mladší Franz znetvořený, nemilovaný intrikán ve stylu Shakespearova Richarda III., který se chce pomstít Franz zveličí Karlovo bohémské chování na studiích, chce, aby otec bratra vydědil, a když se stařec zdráhá, napíše za něj sám Franz Karlovi dopis, že už ho otec nechce nikdy vidět zoufalý Karl je přáteli přemluven, aby s nimi v českých lesích vytvořil loupežnickou tlupu a bohatým bral a chudým dával

Loupežníci ve druhé aktu Franz otci namluví, že Karl je mrtvý, když se stařec zhroutí, Franz předstírá jeho smrt, chce ho nechat v lesní věži umřít hlady a sám svádí Karlovu snoubenku Amálii Karl zatím ztrácí iluze o svých druzích – většina jsou sprostí zloději a vrazi a Karla začíná trápit svědomí. Bohužel jim slíbil věrnost až za hrob, takže od nich nemůže jen tak odejít v jednom lese jsou obklíčeni vojskem a dostanou návrh, že budou ušetřeni, kdy vydají svého vůdce – Karl by se vzdal, ale loupežníci to nedovolí a z obklíčení se probijí Karl se pak jde v přestrojení podívat domů, co dělají jeho blízcí, doví se od jednoho sluhy část toho, co Franz udělal, ale zatím se pomstít nehodlá

Loupežníci až když pak v lesní věži objeví zuboženého otce, pošle loupežníky, ať Franze přivedou Franz ale spáchá sebevraždu dřív, než je polapen, a tak loupežníci do lesa Karlovi přivedou jen Amálii Karl jí řekne, kým se stal a jaké hříchy spáchal, otce to zabije, ale snoubenka je mu připravena odpustit Karl je chvilku šťastný, jenže loupežníci mu připomenou jeho slib, on od nich nemůže odejít a Amálie se proto chce zabít – provokuje loupežníky, ať to udělají oni, tak ji raději probodne zoufalý Karl sám tím považuje svůj slib za vykoupen krví a odchází se vydat spravedlnosti – prostřednictvím chudáka, kterému odměna za Karlovo dopadení pomůže uživit jedenáct dětí

Úklady a láska (1784) – je měšťanská tragédie o jedné nerovné lásce, která skončí tragicky, protože na konci 18. století byla ještě považována za nepřípustnou mladý šlechtic Ferdinand se zamiluje do šestnáctileté dívky Luisy – dcery prostého městského muzikanta, ale jeho otec s ním má ambicióznější plány, a tak pověří svého sekretáře Wurma, aby lásku intrikami překazil Wurm nechá zatknout Luisiny rodiče, vyhrožuje jejich popravou a dívku přinutí napsat falešný milostný dopis jednomu maršálovi, aby si Ferdinand myslel, že je mu jeho láska nevěrná Luisa musí navíc slíbit, že Ferdinandovi neřekne, že dopis psala pod tlakem, a slib poruší až ve chvíli, kdy umírá, protože žárlivý mladík otráví ji i sebe umírající Luisa ještě opouští Ferdinandovi a umírající mladík alespoň gestem i svému zoufalému otci, který netušil, kam až jeho snaha lásku zhatit dospěje

Panna Orleánská (1801) – byla dlouho jednou z nejhranějších Schillerových her, ale dnes už je vnímána jako příliš militaristická a nacionalistická také náboženská horlivost hrdinky, která byla dlouho považována za obdivuhodnou, už je pro dnešní publikum mnohdy nesnesitelně naivní Schiller se ve hře navíc drží skutečné historie Johanky z Arku jen volně – v závěru ji třeba nenechává upálit. Jeho Johanka je sice obvidněna z čarodějnictví, vyhnána z francouzského vojska a chycena Angličany, ale když se ve vězení dovídá, že Francouzi bez ní prohrávají bitvu, zázračně se vysvobodí z pout a padne za vlast na bitevní poli ve hře jsou i romantické prvky – Johanka se v jedné z dřívějších bitev chystá usmrtit na zemi ležícího anglického rytíře, ale když mu sundá přilbu, na první pohled se do něj zamiluje, nechá jej žít a později si to vyčítá, jako by zradila své poslání od Matky boží

Použité zdroje 1) Friedrich von Schiller. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-09-27]. Dostupné z: http://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_von_Schiller 2) SCHILLER, Friedrich.Sämtliche Dramen. München: Patmos Verlag, 2009. ISBN 3491962366 27. září 2013