Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná."— Transkript prezentace:

1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná ICT “. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno 2. května 2013 Autor: Mgr. Jiří Sedlařík

2

3

4  Představitel tzv. zlatého věku španělské literatury  Šlechtic  Studoval na jezuitské koleji v Madridu  Ve 13 letech napsal svou první hru  Na univerzitě studoval teologii a filozofii  Voják, bojoval proti Anglii  Po návratu byl vysvěcen na kněze  Dramatik, básník a prozaik  Napsal asi 2000 her  Témata her: citový a morální konflikt, rodinná čest, láska

5  Komedie pláště a dýky - název podle šlechtických atributů, náměty čerpá ze šlechtické společnosti, tématy jsou láska, čest, žárlivost  Španělská komedie – veršované drama, skládá se ze 3 aktů, prolínání tragických prvků s komickými, děj má spád a mnoho zápletek

6  Náboženské hry (Narození Kristovo)  Pastýřské hry (Zamilovaný Amor)  Historické hry (Vypálený Řím, Ovčí pramen, Rytíř z Olmeda)  Romány (La Dorotea, La Arcadia)

7  Nejznámější veršovaná historická hra  Téma čerpal ze španělských dějin  Inspiroval se skutečnou událostí z roku 1476 Obsah:  Hra popisuje vzpouru poddaných proti jejich pánovi  Zápornou postavou je feudál Goméz  Je majitelem vesnice Fuente Ovejuna (Ovčí pramen)  K sedlákům se chová povýšeně, porušuje jejich práva, znásilňuje jejich ženy

8  Goméz zneuctí Laurencii, nevěstu mladíka Frondosy  Obyvatelé vesnice vypálí Gomézovo sídlo a šlechtice zabijí  Královský soudce přijede čin vyšetřit  Vesničané i přes mučení odmítají prozradit jméno vraha  Na otázku, kdo je vinen, odpovídají: „My, Fuente Ovejuna!“  Král ocení odvahu vesničanů, jeho zástupce Rodrigo udělí vesničanům královskou milost

9  Hlavním hrdinou je vesnický lid  Hra je označována jako kolektivní drama  Hra oceňuje jednotu, čest a morálku vesničanů  Zdůrazňuje právo na lidskou důstojnost  Jednotný postoj vesničanů zmaří vykonání trestu

10  Goméz – bezohledný a krutý šlechtic  Estéban - rychtář  Laurencie - statečná dcera rychtáře Estébana, protivník Goméze  Frondoso – ženich Laurencie  Soudce – královský úředník  Rodrigo – zástupce krále

11  Rychle se měnící jednotlivé styly komunikace  Humorné dialogy  Rychlý dějový spád se střídá s úvahami  Časté změny prostoru, v němž se děj odehrává

12  Viktor Dyk - drama Zmoudření Dona Quijota  Vladislav Vančura – novela Občan don Quijote

13

14  BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 239 s. ISBN 80-716-8366-3.  Čítanka 1. 2. vyd. v nakl. Tripolia, (Celkově 4. vyd.). Praha: Tripolia, 2001, 439 s. Edice českého jazyka a literatury. ISBN 80-864-4814-2.

15  Portrait of Lope de Vega. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-04-29]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Lope_de_Vega  Lope's house in Madrid (1610–1635). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-05- 03]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Lope_de_Vega


Stáhnout ppt "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná."

Podobné prezentace


Reklamy Google