Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

Označení hasičů na přilbách
Výuková opora pro odborná učiliště: Textové editory - Typografie:
Písmo.
Typografie formální úprava
word – Tabulky podle normy
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
U3V Počítačová grafika Organizace kurzu doc. Ing. Stanislav Horný, CSc. gml.vse.cz Kristýna Horná, Libor Krsek, Martin Seko a další z GML.
Zásady pro zpracování počítačové prezentace
Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 10 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
DM.  Dlouhodobý majetek  Dlouhodobý majetek je svým charakterem ur č en k dlouhodobému pou ž ívání ve firm ě (déle ne ž jeden rok) a zárove ň  musí.
Tvorba dokumentů.
Typografie a zpracování textů
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_20. FORMÁT KRESBY  Než začneme kreslit, musíme si na pauzovací papír nakreslit základní formát v poměru stran.
Školení MS Word 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, říjen 2011 Vzdělávání v eGON centru Třebíč Tento.
ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_LENKA_KLOUCKOVA_GRAFIKA_ZAKLADY_GRAFIKY_RASTR_03 Název školyStřední škola.
SAZBA Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
TVORBA PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ pro začátečníky napodruhé lektor: Mgr. A. Peříková.
Implementace moderní "technické" počítačové grafiky do ŠVP s důrazem na tvorbu zpracovaných výstupů, zpracování návrhů dodatků do ŠVP v TV.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Úprava publikací Papír a formáty publikací Volba písma Délka řádek Sazební obrazec Zrcadlo sazby.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzd ě lávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0107 Název vzd ě lávacího materiálu: Ochranné.
Jednoduchá HTML stránka Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastTvorba WWW stránky v HTML Datum vytvoření2013.
PÍSMO Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ NASTAVENÍ DIGITÁLNÍHO FOTOAPARÁTU 1. část DIGITÁLNÍHOtavenfotoaparátu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_15.
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Síťové operační systémy OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafická úprava prezentace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Počítačová grafika.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
POPR Počítačová podpora řízení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Počítačová grafika Rozdělení počítačové grafiky, charakteristika jednotlivých druhů.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ARTE POVERA Tematická oblast
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PÍSMO Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Stavební uzávěra základní informace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Jméno Příjmení, další jména Ústav konstruování
Počítačová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Přídavná zařízení.
Informatika – Grafika.
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Způsoby uložení grafické informace
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Počítačová podpora konstruování
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Škola muzejní pedagogiky 7 Vybrané kapitoly z typografie - Základní pojmy a pravidla Digitální fotografie v muzejní praxi

Část první Vybrané kapitoly z typografie -základní pojmy a pravidla Ak. Soch. Tomáš Chorý „Je absolventem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, Detašovaného ateliéru profesora Zdeňka Kováře ve Zlíně. Od ukončení studia v roce 1989působil na volné noze zejména v oblasti užité grafiky, od roku 1997 je odborným asistentem na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UP v Olomouc, kde vyučuje předměty typografie a písmo a grafický design. Věnuje se grafickému designu, sochařství a kamuflážním barvám.“(48)

První kapitola ze sedmého svazku byla tedy vytvořena jako studijní pomůcka pro základní orientaci v oblasti typografie a obecně platných zákonitostí při komponování textu a obrazu. Snaží se také upozornit na některé časté chyby a omyly, které při grafickém návrhu tiskovin vznikají. Předpokladem je základní znalost práce s grafickým softwarem (Corel Draw, Adobe Photoshop a InDesign).

První část této kapitoly se věnuje Formátu. Autor poukazuje na to, že existuje druh formátu na šířku, na délku, čtvercový formát. Uvádí mezinárodní formáty papíru, hovoří o zlatém řezu. Formát je určen poměrem svých stran. Lidské oko vnímá pozitivně ty formáty, jejichž poměr je jasný a jednoduchý.

Mezinárodni formáty papírů řada A A0 841 × 1 189 mm A1 594 × 841 mm „Po tisíciletí nejoblíbenějším ideálem používaným ve všech odvětvích výtvarného umění byl Zlatý řez s poměrem stran 1:1,618. Slovně se dá vyjádřit tak, že poměr kratší strany k delší je roven poměru delší strany k součtu obou.“(11)

Písmo - kresba písmového znaku - písmová osnova - přetah - mezery „Písmo není však jen pouhým prostředníkem sdělení, ale svou výtvarnou podobou může toto sdělení výrazně ovlivnit. Vhodný typ písma informaci umocní, nevhodně zvolený typ ji zlehčí či dokonce zesměšní.“(15) Zmiňuje kresbu písmového znaku, o tom, že hlavní přímý tah písmene se nazývá dřík. Může byt svislý nebo šikmý. Výraznými znaky, umístěnými na konci tahu písmen jsou serify, nikoliv PATKY. Vysvětluje pojmy jako majuskule, verzálky, minusky či kapitálky. Dotažnice a velikost písma, to že na harmonické působení textu a jeho snadnou čitelnost má zásadní vliv i vzdálenost mezi jednotlivými znaky. - kresba písmového znaku - písmová osnova - přetah - mezery

Měření písma „Didot – Jednotkou systému je jeden typografický bod. Používal se ještě v sedmdesátých letech 2é. Století, s nástupem počítačů však jeho používání v podstatě skončilo. Pica – Jednotkou systému je jeden point (bod), dvanáct points tvoří 1 pica. Pica Adobe- nejrozšířenější způsob měření písma. Vzhledem k masivnímu nástupu počítačů, upravila fimra Adobe klasický systém Pica tak, aby vyhovoval elektronickému zpracování.“ (20) Stupeň písma – kuželka - „Stupeň písma je výška písma v bodech. Neměříme písmo samotné, ale výšku písmové kuželky. Kuželka je vlastně již historickým pojmem z dob knihtisku. V dnešní době již tisková příprava probíhá digitálně a knihtisk je téměř úplně nahrazen ofsetem, stupeň písma však stále z kuželky vychází.“ (20)

Rodina písma „Zakladní řez je u tohoto písma označen R (Regular – obyčejný), slabý řez pak L (Light) a polotučný D (Demi). Další zkratky se týkaji šířky písma: XE (Extra Extended – extra rozšiřené), E (Extended – rozšiřené), M (Semi Condensed – napůl zúžené), C (Condensed – zúžené), XC (Extra Condensed – extra zúžené). K těmto všem variantám lze ještě vytvořit 4 řezy – Regular (obyčejný), Bold (tučný), Italic (kurziva) a Bold Italic (tučná kurziva).“(23) „V textu často vídáme, že určité slovo nebo věta je vyznačena nakloněným písmem - – kurzívou, nadpis je odlišen tučně, nebo je jméno vytištěno například KAPITÁLKOU. Všechny tyto varianty se nazývají řezy písma a celý soubor včetně základního řezu pak tvoří rodinu písma.“(23)

Klasifikace tiskových písem latinková písma nelatinková písma pravosměrná (slovanská a řecká) nelatinková písma levosměrná (orientální) ostatní písma (exotická)

„Zajímá nás první třída – písma latinková „Zajímá nás první třída – písma latinková. Ta se dělí na 11 skupin, které jsou označeny čtyřmístným číselným kódem: 1.0.0.0 Dynamická antikva (dříve renesanční) 2.0.0.0 Přechodová antikva (dříve barokní) 3.0.0.0 Statická antikva (dříve klasicistní) 4.0.0.0 Lineární písmo serifové (dříve egyptienka) 5.0.0.0 Lineární písmo bezserifové statické (dříve grotesk) 6.0.0.0 Lineární písmo bezserifové konstruované (dříve grotesk) 7.0.0.0 Lineární písmo bezserifové dynamické (dříve grotesk) 8.0.0.0 Lineární antikva (dříve groteskantikva) 10.0.0.0 Volně psaná písma (dříve psaná) 11.0.0.0 Lomena písma První číslo kódu označuje klasifikační skupinu, další čísla identifikují podskupiny, druhé základní řezy, třetí vyznačovací nakloněné řezy (kurzivy) a čtvrté zdobené varianty.“(25)

Řádkový proklad je vzdálenost mezi řádky sazby. Sazba Řádkový proklad je vzdálenost mezi řádky sazby. Řádkovy rejstřík - řádky vedlejších sloupců, protilehlých stránek nebo stránek v průhledu (na druhé straně papíru) se kryjí. Zarovnaný a nezarovnaný text - do bloku - napravo - nalevo - asymetricky - na střední osu

Textová kompozice „Zrcadlo sazby – layout - Je přesná předloha stránky se zakreslením záhlaví, titulků, textových odstavců, obrázků a dalších prvků. Dříve se toto zrcadlo kreslilo jako návod pro sazeče, který sazbu dle předepsaných pokynů realizoval. Dnes je jednodušší si návrh vytvořit přímo ve vhodném grafickém programu (např. Adobe InDesign).“(43)

Digitální fotografie v muzejní praxi (praktický rádce) Druhá kapitola Digitální fotografie v muzejní praxi (praktický rádce) Petr Zatloukal „1976–1981 Vysoké učení technické v Brně, obor Technická kybernetika. 1986–1989 Institut výtvarné fotografie SČF v Praze. Od roku 1992 vyučuje fotografii na Katedře výtvarné výchovy PdF UP v Olomouci. Do roku 1990 se zabýval výhradně živou fotografií (dokumentární, divadelní a hudební). Toto období vyvrcholilo obrazovou publikaci Gaudeamus ze zákulisí okupační stávky studentů olomoucké univerzity v roce 1989.V roce 1996 studijní pobyt na americké univerzitě St. Cloud University. V současné době pracuje jako volny fotograf a pedagog. Od roku 2000 se zabývá převážně užitou a reklamní fotografii.“()

Základní znalosti digitálního fotografa kompaktní nástroje digitální zrcadlovky pravé zrcadlovky Výstupní formáty obrazových souborů (JPG, TIFF, GIF, PCD, PSD, EPS, BMP)

Histogram barevného obrazu „Histogram je grafický záznam zastoupení jednotlivých barevných odstinů v pásmu,které je schopen zaznamenat daný DF. Stavitelné parametry DF citlivost, barevný prostor, kontrast, ostrost obrazu, vyrovnání bílé, sytost barev, barevný odstín“(57)

Fotografování objektů Fotografování plošných předloh – obrazů a) umístění světel b) umístění DF c) vyrovnání bílé WB d) určení expozice

Fotografování reliéfů Fotografování prostorových objektů Počkat na světlo, použít stativ, nepoužívat blesk Fotografování prostorových objektů stanoviště, ohnisková vzdálenost, vhodnost pozadí, odrazná deska, smysl pro improvizaci Fotografování architektury Vhodné by bylo použít technickou kameru s možností tzv. shifování (výsuvnou stěnou s objektivem), nebo běžný přistroj se speciálním shift objektivem.

Zpracování fotografie v PC „Práce se soubory JPG a TIF v grafickém programu – záleží to na zručnosti s Photoshopem, důležitý je jas, kontrast, vyvážení barev, sytost barev.“(69) „Práce se soubory RAW – surová data ze snímače digitálního fotoaparátu pomocí nainstalovaného speciálního softwaru daného fotoaparátu.“(70)

Použitá literatura CHORÝ, Tomáš a Petr ZATLOUKAL. Škola muzejní pedagogiky 7. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 76 s. ISBN 978-80-244-1872-8 Zpracovala Martina Fridrichová, 361726