Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Stres žáků a studentů zdravotnických škol při odborné praxi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zákon o sociálních službách
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zvládání zátěží v krizových situacích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Potřeby.
Kurz komunikace pro sestry v přímém kontaktu s pacientem
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Komunitní péče.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Zvládnu i náročné životní situace I.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
Koncepce ošetřovatelství
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží
Tělesné sebepojetí.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Psychologie zdraví Copingové strategie.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Modely obecně. Co je model? Použití v každodenním životě Něco, co není skutečné, ale má ke skutečnosti velice blízko Např. umělohmotné modely letadel.
Personální plán pro podnikatelský plán
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Česká sestra Bc. Tomáš Válek, DiS. Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků, z.s.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Péče o pacienty v problematických situacích
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
teorie oboru ošetřovatelství
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
Jana Chrásková, Ivana Lamková
STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ MB
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
Mezinárodní studie RN4CAST a proč je důležité se do ní zapojit
Transkript prezentace:

Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství

Moderní ošetřovatelství Stres žáků a studentů zdravotnických škol při odborné praxi

Definice stresu „stres“ z anglického „stress“, z latinského „stringo, stringere“ - „utahovati, stahovati“ vnitřní stav člověka, který je buď přímo něčím ohrožován, nebo takové ohrožení očekává a přitom se domnívá, že jeho ochrana proti nepříznivým vlivům není dostatečně silná

Druhy stresorů Emocionální (nepřátelství, obava) Fyzikální (úrazy, jedy, viry, radiace) Biologické (žízeň, nemoc) Psychosociální (spolupráce, hodnocení) Akutní (konflikt, chyba, úmrtí) Chronické (vybavenost, kompetence) Primární (učitelka, personál) Sekundární (znalosti a zkušenosti) Mikrostresory - hypostres, eustres (šatny) Makrostresory - hyperstres, distres (interpersonální vztahy)

Stresory společnosti Smrt v rodině 100 Rozvod,rozchod 73 Nemoc 53 Svatba 50 Ztráta zaměstnání, školy 47 Těhotenství 40 Změna pracoviště 28 Konflikt s nadřízeným 23 Fyzické ohrožení Ekonomické zabezpečení Ztráta sebeúcty a sebedůvěry Živelné pohromy

Stresory zdravotníků Velký stres Nedostatek personálu Finanční ohodnocení Administrativa Prestiž povolání Umírající nemocný Střední až malý stres Chování nemocných Nebezpečí infekce Spolupráce s lékařem Množství práce Časová tíseň Nemožnost stravování Žádný stres - Nadřízená sestra -Možnost vzdělávání (Trachtová a kol. 1997)

Stresory budoucích sester (Velká Británie, Taiwan, USA) Personál Zodpovědnost Ošetřování umírajících H. Brown, R. Edelmann 2000 Interpersonální vztahy Nadměrné požadavky Časový pres D. Howard 2001 Znalosti, dovednosti Ošetřovatelská péče Přetížení S. Sheu, H.S. Lin a S. Hwang 2002 Učitelka Komunikace, hodnocení Rozpor teorie a praxe G. Mahat 1998

Stresory sester studentek Taiwan Nedostatek znalostí a dovedností 2.Péče o nemocné 3.Přetížení 4.Učitelé a personál 5.Prostředí 6.Spolužáci

Stresory sester studentek Velká Británie Interpersonální vztahy 2.Nadměrné požadavky 3.Časový pres 4.Znalosti a dovednosti, nedokonalá příprava 5.Nejistota, sebevědomí 6.Odraz do soukromí

Stresory budoucích sester Česká Republika (předvýzkum) 1.Učitelka - komunikace, hodnocení, čas a výkon 2.Personál - komunikace, postavení, spolupráce, zkušenosti, organizace práce, atmosféra 1.Odborné výkony - nezkušenost, premiéra, zodpovědnost, bolestivost 2.Ošetřování těžce nemocných, umírajících 3.Komunikace s nemocnými - nezkušenost, stud, nálada nemocných 4.Infekce - nákaza 5.Technická zařízení - poškození 6.Spolužáci - soutěž

Příznaky stresu Fyziologické  akutní (FF, pocení, bledost)  chronické (nespavost, anorexie, bolesti) Emocionální (úzkost, nálada, ustrašenost, labilita, introverze, napětí) Behaviorální (výkonnost, hypermobilita, agresivita, snížená sebekontrola)

Zvládání stresu Adaptace – apto, aptare – připravit se na relativně běžnou zátěž Coping – vypořádat se až s nadlimitní zátěží Fáze zvládání – co nás ohrožuje možnost volby strategií účinnost zvolené strategie

Smysluplnost, rozum x cit, reálné cíle, schopnosti, Žebříček hodnot, motivace, soutěžit se sebou Kompromis, perfekcionismus, minulost Relaxace, radovat se, pozitiva, dopřát klid, rovnováha Ovládat se, nepodléhat, humor, nadhled,přiznat pocity Asertivita, naslouchat, komunikovat, usmívat se, Management času, dělit úkoly, žádný superman Sociální opora, pohoda, důvěra, spolupráce, kritika Předcházení a zvládání stresu Vhodné strategie

Zvládání stresu Nevhodné strategie agrese únik negativismus regrese represe inverze fixace rezignace izolace projekce identifikace racionalizace

Bibliografie Brown H., Edelmann R., Stressors and support reprted by students and qualified nurses, Journal of advanced noursing, 2000, roč. 31, č.4, ISSN Howard D., Student nurses experiences of project 2000, Nursing standard, 2001, roč.15, č.48, str.33, ISSN Mahat G., Stress and coping, Nursing forum, 1998, roč.33, č.1, str.11, ISSN Sheu S., Lin H., Hwang S., Perceived stress and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice, International Journal of noursing studies, 2002, č.39, str , ISSN Schreiber V., Lidský stres, Academia, Praha 2000, ISBN Stres zdravotníků 1998,sborník sympozia v Karlových Varech, Galen, Praha 1998, ISBN