Ú T F A Fyzikální vzdělávání: současnost a perspektiva Trendy ve fyzice a fyzikálním vzdělávání v pohledu brněnských fyzikálních pracovišť – 17. 9. 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spolupráce gymnázií a fakult vzdělávajících učitele Jana Coufalová Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov.
Advertisements

Příprava učitelů na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci
Výuka na gymnáziu U Balvanu
Nová podoba maturitní zkoušky Obchodní akademie, Vyšší odborná škola cestovního ruchu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s. r. o. Dr. Eva.
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
Státní maturita otázky a odpovědi.
Maturita 2015.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Na začátek malý test: Poznáte poněkud „zašifrovaná“ česká rčení
Výchova učitelek/ů (fyziky) na Jižní Moravě aneb Problémy didaktiky a fyziky.
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
Maturity – jaro 2014.
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
NOVÁ MATURITA 2011 Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Popularizační a vzdělávací aktivity pro studenty a učitele středních a základních škol Oddělení obecné fyziky a didaktiky, Ústav fyzikální elektroniky.
Závěry ze semináře k problematice strukturovaného studia učitelství KONFERENCE „STRUKTUROVANÉ STUDIUM UČITELSTVÍ“ v Srní.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Západočeská univerzita v Plzni
Vítejte na Přírodovědecké fakultě
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Fyzika mezi maturitou a státnicí (-emi). Úroveň znalostí fyziky a matematiky v čase maturita SZZ-BcSZZ-Mgr SDZ doba studia 1 2 všeobecné znalosti: - obecná.
Zápatí prezentace1 Informace k organizaci doktorské ho studi a na Ekonomicko-správní fakult ě MU.
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Projekt Tvůrčí psaní ve výuce humanitních předmětů reg. č. CZ.1.07/1.3.48/ Centrum pro kulturní a sociální studie, spolek.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
3 zkoušky ve společné - státní části + 3 nepovinné 2 zkoušky v profilové – školní části + 2 nepovinné.
SPOLEČNÁ (STÁTNÍ) ČÁST MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011 ZAČÍNÁ Od 2.5. do 7.6. probíhá jarní zkušební termín MZ.
Pedagogická praxe Informace k praxi Studijní plán pro LS 3 kredity, hodinová dotace : 42 hodin Povinné části: – hospitace (náslech) v TV celkem.
Setkání s doktorandy Setkání s doktorandy
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU
Zahájení doktorského studia oborů Řízení a ekonomika podniku Ekonomická informatika
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2017/18
Fyzika – vybrané kapitoly
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ
Maturity – jaro 2013.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_16
Z historie komise pro historii matematiky a fyziky na MFF UK
Vývoj didaktiky chemie
za akademický rok 2015/2016 Hana Kolářová proděkanka LF UP
Maturity – jaro 2017.
VNITŘNÍ NORMA FAME DOPLŇUJÍCÍ STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD UTB
Doktorské studium na FLD
Praktická metodologie vědy 2016
Celoživotní vzdělávání z pohledu UIS
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Přírodovědecká fakulta UJEP
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
VOLITELNÉ VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY ve 4. ročníku šk. roku 2019/20
Transkript prezentace:

Ú T F A Fyzikální vzdělávání: současnost a perspektiva Trendy ve fyzice a fyzikálním vzdělávání v pohledu brněnských fyzikálních pracovišť –

ÚTFA – garance výuky – I Garant Ústav - programy - Aplikovaná fyzika (bc, všechny obory) - Fyzika (bc, všechny obory) Ústav - obory: - Teoretická fyzika a astrofyzika (mgr, dsp) - Učitelství fyziky pro sš (mgr) s ÚFKL a ÚFE - Obecné otázky fyziky (dsp)

ÚTFA – garance výuky – II Základní kurs obecné fyziky – bc povinné předměty - Mechanika a molekulová fyzika F1030,F Matematika 1, 2 - Lineární a multilineární algebra - Integrování forem - Fyzika mikrosvěta (alternace) - Základní matematické metody ve fyzice–do Algebra a geometrie (cvičení) - Matematická analýza (cvičení) Radiologická fyzika (LF) – bc - Radiologická fyzika – od 2008/2009

ÚTFA – garance výuky – III Základní kurs teoretické fyziky – bc povinné předměty - Teoretická mechanika - Kvantová mechanika - Klasická elektrodynamika - Termodynamika a statistická fyzika Astrofyzika – bc – povinné předměty - Základy astronomie 1, 2 - Obecná astronomie - Praktikum z astronomie - Didaktika astronomie - Astronomická pozorování - Praktická astrofyzika

Úroveň znalostí fyziky a matematiky v čase maturita SZZ-BcSZZ-Mgr SDZ doba studia 1 2 všeobecné znalosti: - obecná fyzika - matematika

Maturitní znalosti dříve - I Matematika  dobře-dostatečně:  velmi dobře: tečny z bodu (0,0) k elipse  výborně: konstrukce trojúhelníků, stereometrie

Maturitní znalosti dříve - II objem rotačního komolého kužele r 0 v R y x p

Maturitní znalosti dříve - III Matematická indukce A dnes ?? Z matematiky se nematuruje…

Odkud je tento příklad ? Řešte v R rovnici

Odkud je tento příklad ? Kolika způsoby lze rozdělit 8 stejných koulí do 6 stejných přihrádek, mohou-li některé zůstat prázdné, v žádné však nesmí být víc než dvě koule? V osudí je jedna bílá, dvě červené, tři zelené a čtyři modré kuličky. Jaká je pravděpodobnost, že při vylosování čtyř kuliček budou mít všechny rozdílné barvy? Jaká je pravděpodobnost, že alespoň tři budou mít stejnou barvu? P=??

Fyzika od maturity k SZZ – I maturita – lepší případ … nebo dokonce …. FgFg g F T φ FgFg FtFt F g

Fyzika od maturity k SZZ – II zk z F1030, SZZ Bc. SZZ Mgr., SDZ FgFg g F T φ ??

Několik zkušeností ze SZZ Bakalářská nebo diplomová práce je většinou hodnocena o jeden, někdy i o dva, stupně lépe. Student je již často spoluautorem publikací. V experimentálních pracích se časti setkáváme s hrubými chybami při zpracování dat. Didaktika fyziky ve studiu učitelství hodnocena většinou stejně nebo hůře než Fyzika. Studenti neumějí nic spočítat do konce. Při tvorbě DP to až na výjimky nepotřebují. Přestože mají při přípravě k ústní zkoušce literaturu, neumějí v ní potřebné věci vyhledat. ÚTFA má vynikající odborníky v TF, ale pro jejich témata nelze najít schopné doktorandy.

Příklad: Nevhodnost stylu písemky z didaktiky fyziky Téma hodiny: Šikmý vrh Definuje šikmý vrh (formulace počátečních podmínek, aniž je tak nazývá). „Jak bude vypadat pohyb hmotného bodu? To nám řekne druhý Newtonův zákon.“ Oprava: „Proč ta dynamika?“

Příčiny ? SŠ: nepovinná maturita z matematiky SŠ: mnoho povrchní popularizace „na efekt“ SŠ: málo experimentů, chybí jejich výklad VŠ: nezvyk pracovat systematicky VŠ: ústup od pravidla experimentální bakalářské práce, zejména v oborech „učitelství“ VŠ: oddělená výuka základní teoretické fyziky v oborech „učitelství“ VŠ: špatná koncepce státních zkoušek VŠ: předčasné publikování u studentů, s minimálním fyzikálním zázemím VŠ: soustředěnost učitelů hlavně na publikační výstupy, výuka není hodnocena

Náprava ? ve studiu učitelství fyziky nutná garance všech tří ústavů (je realizováno) společná výuka základní teoretické fyziky nebo nová koncepce experimentální bakalářská práce z fyziky (rozhodnuto – nebudou výjimky) pořádné diplomové semináře vyžadovat od studentů samostatnou práci spolupráce přednášejících a cvičících zásadní změna koncepce části SZZ z didaktiky F zvážit písemnou část u ostatních oborů ? zpřísnění požadavků pro doktoráty nezavrhovat zásadně pracovní smlouvy lektorů věnovat se systematicky fyzikálnímu vzdělávání

Pokusy o nápravu - ÚTFA Matematika - úvodní kurs před zahájením výuky v 1. semestru - předmět Matematické praktikum Středoškolská fyzika - předmět Nástrahy středoškolské fyziky Samostatná práce studentů - využití ustanovení Studijního a zkušebního řádu o možnosti zahrnout průběžné hodnocení do výsledku předmětu Aktivity v oblasti fyzikálního vzdělávání - vznik Oddělení fyzikálního vzdělávání ÚTFA (1.4.08)

Odd. fyzikálního vzdělávání Pravidelné semináře - alternativní učebnice - historie fyziky - didaktické postupy a praktické zkušenosti ze škol Spolupráce s učiteli středních škol - prezentace sš učitelů na seminářích Texty ze středoškolské fyziky - nástrahy středoškolské fyziky Doktorské studium - OOF – alternativní učebnice, historie fyziky,… Demonstrační experimenty - kartotéka demonstračních experimentů s výkladem Publikační činnost - EJP, Physics Education, Čs. čas. fyz., MFI Popularizační aktivity - soutěž pro žáky ŽIRAFA v rámci Festivalu vědy 2008

Něco optimistického závěrem Uděláme-li vše pro to, aby se věc povedla, povede se. protipříklad k Murphyho zákonu: