HISTORIE PODZEMNÍHO STAVITELSTVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropa: přírodní podmínky
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Evropa-jeden ze světadílů
Evropská nej….
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
VESMÍR A ZEMĚ SHORA Z SATELITŮ.
Přírodní podmínky v Evropě POLOHA
Doprava.
Michal Krňák, Oktáva A Železnice.
Ing. Eva Horejcová Honza Smolík. Skotsko 14. století.
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Evropská nej... Jakub Drahokoupil.
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
VY_32_INOVACE_01 Asie - úvod do Asie
Test – časová pásma A B 1.Kolik časových pásem pokrývá světadíl Jižní Amerika? a) 3 b) 4 c) 5 d) 6 2.Kolik časových.
Určování zeměpisné polohy
1.Nejlidnatější stát světa je
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Společenské a hospodářské prostředí
Amerika.
Itálie 30. září 2005.
Evropa – poloha, povrch 5. ročník
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typy moří, světovým oceánem a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ASIE Japonsko III2-Z7-II-16.
VY_32_INOVACE 01 Úvod do Ameriky - poloha, rozloha, členitost
Pobřeží Afriky Obepluj Afriku prstem po mapě. Je to vůbec po moři možné? Bylo tomu tak vždy? Kterými oceány, moři, zálivy se plavíte? Vyplň slepou mapu.
Hana Škopková, VI.B Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
VY_32_INOVACE_18 Amerika - Kanada - pracovní list
Registrační číslo projektu
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
TICHÝ OCEÁN (PACIFIK).
GLÓBUS.
Afrika – poloha, rozloha
- poloha - rozloha - reliéf
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Jazyky.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Poloha, rozloha, členitost
Pobřeží Afriky Obepluj Afriku prstem po mapě. Je to vůbec po moři možné? Bylo tomu tak vždy? Kterými oceány, moři, zálivy se plavíte? Vyplň slepou mapu.
Světové průplavy Světové průplavy
Celkové opakování Amerika.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_33-06 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
EVROPA.  2. nejmenší světadíl (7% zemského povrchu)  Počet obyvatel cca (9,6%)  50 nezávislých států  Roztříštěnost, vysoká různorodost,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_12_INOVACE_001_ Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Určeno pro : žáky ZŠ na.
Doprava v Evropě Druhy dopravy Železniční Železniční Automobilová Automobilová Letecká Letecká Lodní Lodní Ostatní- lanová, potrubní Ostatní- lanová,
International Day 2014 Možnosti studia a stáží v zahraničí.
VY_32_INOVACE_07-41 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – poloha, rozloha,
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_33-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Exekuce v mezinárodním a historickém kontextu JUDr. Vladimír Plášil, 28. ledna 2016.
EVROPA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_12_A_01_Evropa Téma: Vlastivěda - Evropa Číslo.
PLANETA ZEMĚ SVĚTOVÝ OCEÁN, KONTINENTY a OSTROVY.
Odborný seminář: Vliv čerpání finančních prostředků z OP PIK na konkurenceschopnost české ekonomiky Čerpání dotací z Operačního programu Podnikání a.
EVROPSKÁ NEJ… Mgr. Lenka Dostálová prosinec Vlastivěda
Navrhování tunelových staveb
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školy: Speciální základní škola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_19_IV_Z9_Riskuj.
Digitální učební materiál
Nebezpečné železnice ve světě.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Evropa – poloha, rozloha, členitost
Systém vodních staveb v Evropě
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-20
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Sdružení železničních nákladních dopravců ČR
Transkript prezentace:

HISTORIE PODZEMNÍHO STAVITELSTVÍ ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE ČVUT v Praze, Fakulta stavební, katedra geotechniky HISTORIE PODZEMNÍHO STAVITELSTVÍ Prof. Ing. Jiří Barták, DrSc.

Eupalinova vodovodní štola na ostrově Samos – 6.stol.p.n.l.

Ostrov Samos - Pythagoras

Římské silniční tunely – 2. pol.1. století př.n.l.

Římské silniční tunely – 2. pol.1. století př.n.l. Tunel Cocceio Tunel Pozzuoli Tunel Posillipo Římské silniční tunely – 2. pol.1. století př.n.l.

Tunel Posillipo – dl. 780 m (umělecké vyobrazení)

Tunel Posillipo – dl. 780 m (současný stav)

De Re Metallica, Libri XII (Dvanáct knih o hornictví a hutnictví) – Georg Agricola Jáchymov 1556

De Re Metallica, Libri XII (Dvanáct knih o hornictví a hutnictví) – Georg Agricola Jáchymov 1556

Rudolfova štola situovaná pod Letnou v Praze (1581 – 1593)

Rudolfova štola situovaná pod Letnou v Praze (1581 – 1593) Detail portálu s císařskou korunou a letopočtem MDLXXXXIII

Železniční tunely – 2. pol.19 stol. a začátek 20.stol Starší železniční tunely Výstavba Typ Délka Mt Cenis (Fréjus) (1857–1871) dvoukolejný 12 234 m Gotthard (1872-1878) 14 984 m Arlberg (1880-1884) 10 250 m Simplon I (1891-1906) jednokolejný 19 803 m Lötschberg (1906-1912) 14 536 m Simplon II (1912-1921) 19 825 m

Nové silniční tunely – 2. pol. 20.stol Výstavba Země Délka Laerdal 1995-2000 Norsko 24 500 m Gotthard 1969-1976 Švýcarsko 16 918 m Arlberg 1974-1978 Rakousko 13 972 m Ibaque 1984-1990 Kolumbie 13 200 m Nothunberland 1987-1991 Kanada 13 000 m Pinglin 1990-1994 Tchaj-wan Frejus (Mt Cenis) 1974-1980 Francie - Itálie 12 865 m Mont Blanc 1959-1965 11 600 m Gudvanga 1991-1995 11 010 m Kan´etsu 1981-1985 Japonsko Gran Sasso 1980-1984 Itálie 10 173 m

Cestovní čas v závislosti na rychlosti a typu dopravního prostředku

Nové železniční tunely – 2. pol. 20.stol a 21.stol Otevření Země Délka Seikan 1988 Japonsko 53 900 m Eurotunel 1994 Anglie - Francie 50 500 m Lötschberg 2007 Švýcarsko 34 600 m Guadarrama Španělsko 28 400 m Ivwate - Ichinohe 2002 25 800 m Daishimizu 1982 22 200 m Wushaoling 2006 Čína 22 000 m

Železniční tunely ve výstavbě – současnost Připravované železniční tunely Země Délka Brenner (bázový tunel) Rakousko - Itálie 56 000 m Mt Cenis (bázový) Francie - Itálie 53 100 m Gibraltar Španělsko- Maroko 37 700 m Koralm Rakousko 32 800 m Semering (bázový tunel) 22 100 m Zimmerberg (bázový tunel) Švýcarsko 20 000 m Ceneri 15 400 m

Výhledy do budoucnosti Uvažuje se i o řadě odvážných projektů pod mořskými úžinami, které spojují jednotlivé země, ostrovy nebo světadíly. V nejpokročilejším stadiu je příprava tunelu pod Gibraltarským průlivem, jehož délka bude přibližně 40 km, neboť vzhledem k velké hloubce průlivu nepovede trasa tunelu jeho nejužším místem. Připravuje se mostní nebo tunelová varianta překonání Messinského průlivu mezi Sicílií a Apeninským poloostrovem. Průliv není příliš široký, ale je velmi hluboký a nachází se v seismicky aktivní oblasti. Z toho důvodu se u tunelové varianty uvažuje o velmi originálním řešení – plovoucím (vznášedlovém) tunelu. Železobetonový tubus pro společné vedení dálnice a vysokorychlostní železnice by byl umístěn v hloubce cca 30 m pod hladinou moře a ukotven do dna ocelovými lany.

Výhledy do budoucnosti Uvažuje se o výstavbě tunelu pod Beringovou úžinou, který by spojil Severní Ameriku s Asií. Šířka úžiny je sice 85 km, ale ostrovy v ní ležící by umožnily propojení dvěma kratšími tunely. Velkým problémem pro výstavbu se jeví mimořádně drsné prostředí Aljašky na straně jedné a Čukotského poloostrova na straně druhé. Japonské plány uvažují o propojení ostrova Hokkaido s Ruskem přes ostrov Sachalin, a také o propojení ostrova Kiušu s  jižní Koreou. V obou případech se jedná o podmořské tunely v seismicky aktivních oblastech. Ve velmi pokročilém stadiu přípravy je prestižní projekt zvaný Swiss Metro, který by zajišťoval výhradně podzemní propojení nejdůležitějších švýcarských oblastí a měst. V podtlakových tunelech by jezdily vlakové soupravy na elektromagnetických polštářích rychlostí až 400 km/hod.