32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk Tematický okruh, téma Český jazyk – literatura – epické žánry - Komenský Autor, datum vytvoření Mgr. Monika Nademlejnská, 20. 5. 2012 Jazyk český Očekávaný výstup Žáci se seznámí s obdobím baroka v literatuře, J. A. Komenským Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Baroko, J. A. Komenský Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC a MS Office, dataprojektor nebo IT, psací potřeby, sešit Druh interaktivity Aktivita žáků, výklad, samostatná práce Cílová skupina 7. ročník – 13 – 14 let Stupeň a typ vzdělávání 2. stupeň ZŠ Potřebný čas 30 min Řešení Ano Celková velikost 509 kB Zdroje Vlastní Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Jan Amos Komenský Metodický pokyn: Žáci se seznámí s dobou baroka a s jeho největším naším představitelem J. A. Komenským. Připomenou si jeho život a dílo. Zaměří se na jeho pedagogický přínos. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
pohřben v Naardenu v Nizozemí Jan Amos Komenský narodil se 28. 3. 1592 na Moravě ( místo narození není známo, uvádí se: Uherský Brod, Nivnice, Komňa) umírá 15. 11. 1670 v Amsterdamu pohřben v Naardenu v Nizozemí Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Život a studia pochází z měšťanské rodiny má čtyři sestry po smrti rodičů se o něj stará teta ve Strážnici studuje na Gymnáziu v Přerově, v zahraničí – na bratrských školách: Heborn, Heidelberg působí jako učitel v Opavě a Fulneku stává se biskupem Jednoty bratrské po porážce stavovského povstání v r. 1621 se skrývá, nechce přijmout katolickou víru v roce 1628 odchází do exilu Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Život v exilu usadil se v polském městě Lešno – centrum bratrské víry stále doufá, že se vrátí do vlasti v této době vznikají jeho známá pedagogická díla dále působil v Anglii, Švédsku, Uhrách a po požáru v Lešně r. 1656, kdy přišel téměř o celý svůj majetek a cenné rukopisy, se uchýlil do Amsterdamu Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Dílo pedagogická 2. filozoficko – náboženská Velká didaktika Informatorium školy mateřské Dvéře jazyků otevřené Orbis pictus (Svět v obrazech) 2. filozoficko – náboženská Labyrint světa a ráj srdce 3. pansofická (pansofie = vševěda) Obecná porada o nápravě věcí lidských Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Labyrint světa a ráj srdce alegorická skladba, svět zobrazuje jako město = bludiště hlavní postavou je poutník, který touží po poznání světa, aby si zvolil vhodné povolání a aby našel smysl života Doprovází ho Všezvěd Všudybud (alegorie zvídavosti) a Mámení (alegorie přejímání cizích názorů) poutník je zklamaný, všude nachází jen nepravost a faleš, chce ze světa odejít, nakonec nalézá útěchu ve svém nitru – v ráji srdce, kde se setkává s Bohem a začíná chápat svět i smysl života – skromnost, pokora Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Labyrint------------------ a ráj --------------- Doplň názvy děl Labyrint------------------ a ráj --------------- Informatorium školy ----------------------- Dvéře ----------------------- otevřené ------------------- v obrazech ------------------- didaktika Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace
Řešení 1. Labyrint světa a ráj srdce 2. Informatorium školy mateřské 3. Dvéře jazyků otevřené 4. Svět v obrazech 5. Velká didaktika Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace