Středověk Výboje Vikingů Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0108.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky Anglie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Pitronová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Advertisements

Vikingové Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Pitronová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Alfréd Veliký Ničivé nájezdy Vikingů ve velkých skupinách připluli na jaře, přezimovali na pobřežích Odolávala jen část Anglie WESSEX pod vedením krále.
Vikingové Dějepis VY_32_INOVACE_306, 16. sada, D
SEVEŘANÉ NORMANÉ VARJAGOVÉ VIKINGOVÉ.
Nástup Habsburků Dějepis 2. stupeň
Kryštof Balajka Vikingové.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Stěhování národů ● tímto pojmem se označují rozsáhlé migrace obyvatelstva (barbarských kmenů), které probíhaly koncem starověku a počátkem středověku.
Normané - muži severu na svých cestách
Seveřané a vikingové Slované
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
Franská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o franské říši.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
VIKINGOVÉ: PhDr. Jana Žáková
VIKINGOVÉ KNÍŽATA MOŘÍ OBJEVITELÉ DALEKÝCH ZEMÍ
Mgr. Lenka Venclová 7. ročník
Evropa v boji s Vikingy Dě 6A/8 VII-01.
Středověká Anglie, Svatá říše římská
Všeználek vypravuje o Velkomoravské říši.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
VY_32_INOVACE_2D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Název Mykénské Řecko Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_467.
FRANCKÁ ŘÍŠE.
Vikingové Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Severní Evropa Z_119_Evropa_Severní Evropa
Vikingové.
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Středověk Stěhování národů Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0102.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Slované na českém území a Sámova říše
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Objevné plavby Název sady: Pozdní středověk a počátky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ České knížectví v století Název sady: Raný.
Vypracoval: Štěpán Boudný Garant: Miroslava Kubíčková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.8 Slované. Druhá vlna stěhování národů Název sady: Raný.
Masarykova základní škola Debř, Mladá Boleslav, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_04_Člověk a společnost_7. ročník_Francie.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Vikingové. Kdo byli vikingové  patřili mezi germánské kmeny  slovo Viking je pravděpodobně odvozeno od vík=záliv, říkali si tak obyvatelé dnešního Dánska,
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Milena Závišová ČísloVY_32_Inovace_3169 NázevVikingové Téma hodinyVikingové PředmětDějepis Ročník/y/7.A.
Francká říše Petr Procházka
VIKINGOVÉ Téma: Dějepis – 7. třída
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SJEDNOCENÍ ITÁLIE.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
FRANCKÁ ŘÍŠE.
Digitální učební materiál:
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.1 Vznik Franské říše
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
„Ó Bože, osvoboď nás od řádění Normanů.“
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_02
Transkript prezentace:

Středověk Výboje Vikingů Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0108

Život Vikingů Vikingové, odvozeno od výrazu pro fjord a bojovníka (jinak také Varjagové – označení na území Kyjevské Rusi, popř. Normané = muži ze severu) patřili ke germánským kmenům, které napadaly státy Evropy ze severu. Podmínky pro zemědělskou činnost nepatřily k idylickým, proto se Vikingové zaměřili na chov skotu a rybolov. Velmi dlouho byl vikingský sever pohanský. Vikingové jsou také známí mnohoženstvím. Vikingové jsou předci současných Švédů, Norů, Dánů a Islanďanů (Finové jsou z ugrofinské větve – jiný jazyk). V čele kmene byl král, kterého si volili válečníci (jarlové), a jeho vojenská družina, která patřila ke společensky nejvýznamnějším lidem. Další dvě vrstvy tvořil selský lid (řemeslníci, zemědělci) a otroci.

Výboje Vikingů Nehostinné prostředí nevhodné pro zemědělství i pastevectví nutilo Vikingy k výbojným výpravám, na nichž získávali potraviny, ale také jinou kořist. Vikingové patřili mezi nejlepší válečníky raného středověku. Ovládali umění boje nejen na pevnině, ale především na moři. Jejich lodě (nazývané drakkary) byly schopné odolat nepříznivým přírodním podmínkám, díky čemuž se mohli plavit kolem pobřeží celé Evropy, dokonce i na americký kontinent. Lodě díky svému nízkému ponoru pronikaly dokonce do vnitrozemských oblastí proti toku splavných řek. Stavba lodí byla považována za náboženský úkon. Velmi důležití byli ochranní duchové (dračí hlavy na přídi). Vikingové přepadávali osady na pobřeží moře a řek, ale neštítili se vyplenit ani kláštery.

1) Ilustrace ze 12. století, která znázorňuje výboj Dánů do Anglie. Výboje Vikingů 1) Ilustrace ze 12. století, která znázorňuje výboj Dánů do Anglie.

Směry výbojů Kmeny budoucích Dánů, Norů a Švédů si rozdělily sféry vlivu, do kterých pořádaly své výboje. Norové směřovali především na západ. Okolo roku 800 přistáli na pobřeží Islandu. Postupem času se přes Grónsko propracovali až k východnímu pobřeží Severní Ameriky. Švédové pronikali do vnitrozemí na východě Evropy. Dostali se až ke Kyjevské Rusi, kde se vyskytli dokonce v jednotce bránící panovníka. Někteří historikové tvrdí, že se objevovali i ve vojsku byzantského císaře. Dánové svými výboji terorizovali západní pobřeží Evropy. Napadali Západofranckou říši, obepluli dokonce Pyrenejský poloostrov a na čas obsadili Sicílii.

Výboje Vikingů 2) Mapa znázorňuje směry výbojů Vikingů. Roky označují pravděpodobný výskyt vikingských výpadů. Zeleně jsou vyznačena místa, kde se Vikingové usadili.

Vikingské státy Od 9. století nebylo výjimkou, že se Vikingové na dobytém území usadili. První snahy se projevily na Britských ostrovech, kde se Vikingům bránilo domácí obyvatelstvo pod velením Alfréda Velikého za pomoci germánských kmenů Anglů a Sasů, kteří nakonec domácí obyvatelstvo ovládli. Vikingové tak „pomohli“ ke vzniku Anglie. Úspěšnější byli Vikingové na pobřeží Západofrancké říše. Na počátku 10. století obsadili část území dnes známé jako Normandie. Odsud pokračovaly výboje do dalších částí Francie, ale také na Britské ostrovy. V roce 1066 se normanský vévoda Vilém Dobyvatel stal králem Anglie.

Kultura Vikingů Vikingové byli dobří válečníci, s čímž se pojí také řada kulturních a náboženských prvků. Na severu dlouho přetrvávalo mnohobožství (stejně jako v antických státech byli bohové spojováni s lidskými vlastnostmi, ale ovládali přírodní živly apod.). Významnou úlohu plnily prvky spojené se smrtí válečníků (Valkyrie – ženy doprovázející duše bojovníků do zádušního světa, Valhalla – síň padlých bojovníků, kde se hodovalo do skonání světa). Vikingská vzdělanost se váže především ke znakovému písmu, které se používalo. Mělo nejen funkci zaznamenávací, ale také funkci magickou, věšteckou. Tento druh písma se nazývá runové. Výboje a hrdinské činy válečníků podpořily vznik literárního žánru – ság. Prolínala se zde vikingská vzdělanost s magií. Díky těmto dílům víme, jak vypadala vikingská společnost před příchodem křesťanství. Nejznámější ságou je Edda, která pochází z Islandu. Vikingové byli velmi dobří ve zpracovávání kovů, což se odrazilo nejen na stavbě lodí a tvorbě zbraní, ale také ve šperkařství.

Šperkařství 3) Na obrázku můžete vidět příklad jemné šperkařské práce – amulet Thorovo kladivo byl nalezen na konci 19. století ve Švédsku. Amulet je předmět, který měl chránit svého majitele.

Otázka závěrem 1) Popiš vikingský způsob života. 2) Urči hlavní směry vikingských výbojů. 3) Vysvětli úlohu Vikingů při tvorbě nových států v Evropě. 4) Objasni pojmy runa a sága.

Literatura ČORNEJ, Petr; ČORNEJOVÁ, Ivana; PARKAN, František. Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy: Středověk a raný novověk. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 160 s. ISBN 80-7235-152-4. MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny středověku a počátku novověku. Vydání první. Liberec: Dialog, 2002, 179 s. ISBN 80-86218-82-1.

Obrázky 1) AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 17.4.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/common s/c/cb/Wikinger.jpg 2) BOGDAN GIUSCA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 17.4.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/common s/7/71/Territories_and_Voyages_of_the_Vikings_ blank.png 3) MAGNUS PETERSEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 17.4.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/common s/c/c1/Thor‘s_hammer%2C_Skane.jpg