Přehled výzkumných metod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Sociologický výzkum.
Biostatistika 10. přednáška
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Didaktický výzkum v ekonomickém vzdělávání © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
v pedagogické diagnostice
Spotřebitelský výzkum
Základy pedagogické metodologie
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Metody pedagogické diagnostiky
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Metody sociální psychologie
Skupinové interview (Focus group)
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Základy pedagogické metodologie
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Výzkumné metody v psychologiI
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Mixed methods design (MMD)
Metody psychologie.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Přehled výzkumných metod Kateřina Vlčková Přednášky k Základům pedagogické metodologie PdF MU Brno

Definice výzkumné metody Výzkumná metoda Obecný metodologický nástroj k získávání a zpracování dat Systematický postup k shromáždění faktů, Systém záměrných poznávacích úkonů, zkoumání a myšlení Výzkumná technika Užší pojem Dílčí, operační nástroj, který cíleně realizuje strategický záměr vymezený zvolenou metodou Př. Metoda: explorativní metoda zaměřena na zjišťování údajů prostřednictvím výpovědí Technika: dotazník, interview, beseda, anketa

Dělení metod 1/ Metody objevovací, metody zjišťování faktů Např. pozorování, experiment, testy, obsahová analýza textu 2/ Metody zpracování údajů metody kvalitativního hodnocení získaných údajů zjišťování vztahů – analytické, porovnávací a generalizační postupy b) metody kvantitativního hodnocení (statistické postupy) Nelze striktně rozdělit (př. testy – zjišťovací, ale obsahují i stanovené metody vyhodnocování a zpracování).

Dělení metod zjišťování faktů 1/ empirické metody pozorování experiment dotazník rozhovor obsahová analýza dokumentů testy aj. 2/ teoretické metody analýza, syntéza + dedukce, indukce modelování (myšlenkový experiment) 3/ historicko-srovnávací metody m. genetická, srovnávací, historicko-srovnávací m. historická

Dělení metod empirického výzkumu Metody kvalitativního výzkumu Participační pozorování Etnografické interview Aj. Metody kvantitativního výzkumu Experiment Standardizované testy, testy, didaktické testy Strukturované pozorování Dotazníky Strukturované interview Atd.

Metody empirického kvantitativního výzkumu Explorativní metody např. dotazník, anketa, interview Ratingové metody např. posuzovací stupnice; expertní šetření Metoda Q-třídění Psychosémantické metody Obsahová analýza Testy Projektivní metody a techniky např. slovní asociační experiment, testy nedokončených vět, analýza dětské kresby Metody měření sociálních vztahů např. sociometrie Pozorování Experiment

Explorativní metody Dotazník Anketa Autobiografie Interview Beseda vymezený výzkumný vzorek Anketa oslovují se lidé jakkoli, snížena možnost využití výsledků pro vědu Autobiografie popsání průběhu života Interview Beseda více účastníků rozhovoru najednou Explorativní metody jsou v pedagogice nejvíce používané, ale měly by být více používány i jiné metody a techniky. Jejich výhodou je snadná dostupnost.

Ratingové metody posuzovací stupnice (škály) expertní šetření = Posuzovací otázky – základ pro vyjádření názoru odborníků na hodnotu posuzované kvality na stupnici Zajišťují objektivnost Umožňují kvantitativní zachycení jevu Neplést se škálovanými položkami dotazníku – tam jsou škály jako baterie otázek, které tvoří obsahový celek expertní šetření Zjištění stanoviska odborníků k určitému problému Výsledky lze statisticky zpracovat

Metoda Q-třídění Někdy považována za jednu z variant ratingových metod Zkoumají se postoje Je založena na balíčku karet (60 -120) s napsanými postoji k nějakému problému Karty se třídí do hromádek na základě normálního rozložení (nucená volba) Př. Třídí typy respondentů podle postojů Výhoda: respondenti jsou více nuceni k vyhraněnějším postojům než v dotazníku

Psychosémantické metody Zkoumají individuální významy, interpretace slov apod. Používáno zejm. v psychologii Př. Testy nedokončených vět, metoda slovních asociací atd. V ped. Výzkumu používána technika sémantického diferenciálu Soubor 12 posuzovacích sedmibodových škál póly škály tvoří protichůdná adjektiva (těžký – lehký)

Obsahová analýza analýza osobní dokumentace a. školské a školní dokumentace a. školních ukazatelů Způsoby provádění analýzy Nekvantitativní Kvantitativní Obsahové prvky se kvantifikují Vyjadřuje se jejich frekvence, pořadí nebo stupeň

Testy psychologické testy psychomotorické testy didaktické testy Nejčastěji se používají testy inteligence a testy osobnosti psychomotorické testy Zkoumají předpoklady pro pohybové činnosti a jejich osvojení didaktické testy Především zaměřeny na měření školního výkonu žáka Přesné, objektivizované měření osobnostních kvalit, činnosti osobnosti, výkonů (zejm. znalostí) Dobrá možnost statistického zpracování dat

Projektivní metody a techniky verbální metody slovní asociační experiment testy nedokončených vět Můj otec je … Mám rád …. Když mám volný čas, tak … projektivní interview Např. se dětem ukazují obrázky zaměřené na dětský svět Rorschachův test - skvrny grafické analýza dětské kresby (kresba rodiny, postavy) manipulační techniky Ohýbání drátu (praktická inteligence, manuální zručnost) Lüscherův test – barvy – zkoumá se osobnost Pantomima, hraní rolí

Metody měření sociálních vztahů Měření mezilidských vztahů, vztahy mezi žáky, učiteli, žákem a učitelem, rodičem a dítětem,… sociometrické techniky Zkoumají např. žákovu preferenční stupnici lidí, se kterými komunikuje Sociogram – grafické schéma komunikace, vztahů techniky zkoumající preferenční postoje Měření preferencí učitele k žákům apod.

Pozorování pozorování jako výzkumná metoda pozorování jako východisko interakční analýzy Interakční analýza je technika používaná pro zjištění stavu struktury a činností ve skupině Př. Interakce ve výuce – co dělá učitel a žák a jak často, apod.

Experiment Přesněji: Experimentální metoda Dvě skupiny (kontrolní a experimentální) Manipuluje se s proměnnými Odhalují se kauzální souvislosti (příčina – následek) V rámci experimentu se používají různé metody a techniky sběru údajů (dotazník, škálování, testy atd.)

Volba výzkumných metod ve výzkumu Závisí na cíli výzkumu Výzkumná metoda se ověřuje v předvýzkumu (validita, reliabilita atd.) – zejména nová technika nebo adaptovaná Nepracovat jen s 1 metodou nebo technikou Zvážit + a – každého vybraného nástroje Bereme v úvahu i své zkušenosti s danou metodou Materiální vybavení, zda potřebujeme instruované pomocníky, zda je metoda standardizovaná a je k ní manuál V jaké kombinaci budeme metody používat

Příklady použití metod