Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Regionální dimenze sítě TEN-T
Dopravní sektorové strategie, 2. fáze
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Strategie dopravy MD ČR
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Dopravní sektorové strategie a postavení regionů v období 2014+
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Projekty EOC v ČR v období
Integrovaný dopravní systém
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Zelená kniha – Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 19. května
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Integrovaný plán rozvoje území Jihlavské sídelní aglomerace „Seminář k představení Integrovaného regionálního operačního programu“ 4. března 2015 Jihlava.
Dopravní politika ČR pro léta
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Silnice nebo železnice
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Konference „INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY“ Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050)
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategie rozvoje obce – tvorba koncepčního dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem na období fáze tvorby koncepčního dokumentu Mgr.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Strategie rozvoje obce - tvorba koncepčního dokumentu Shrnutí
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

Dopravní politika ČR 2014 - 2020 Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie Ministerstvo dopravy Žďár nad Sázavou Integrované dopravní systémy 20. – 22.5. 2013

Účel Dopravní politiky ČR 2014 – 2020 (2050) Vrcholný strategický dokument Vlády ČR pro sektor Doprava Ministerstvo dopravy institucí odpovědnou za jeho implementaci Dokument zaměřený na celý sektor Doprava, určuje hlavní zásady rozvoje Rozpracování zásad je dle jednotlivých oblastí řešen v návazných sektorových dokumentech. Na základě analýzy problémů sektoru jsou navrženy priority, cíle a opatření, vždy navržena gesce. Rámcově je řešeno i financování, jeho jádro řešeno také v návazných strategických dokumentech ( DSS a 10 dalších). 2

Základní struktura dokumentu Analytická část Návrhová část Implementační část SEA Aktuální stav: ukončeno VPŘ, MPŘ Předložena Vládě ČR – 30.4.2013 Pro kraje – doporučující charakter! SEA meziresort Předložena na vládu analytická část návrhová část 30.4 08/11 01/12 07/12 1/13 3

Návrhová část – struktura priorit Hlavní cíl dopravní politiky Vytvářet podmínky pro zajištění kvalitní dopravy využitím technicko-ekonomicko-technologických vlastností jednotlivých druhů dopravy na principech hospodářské soutěže a zaměřené na její ekonomické, sociální a ekologické dopady. Struktura priorit Uživatelé – z pohledu cestujících, přepravců, regionů Provoz – z pohledu dopravců Zdroje pro dopravu – finance, energie Dopravní infrastruktura Snižování dopadu na zdraví a životní prostředí Sociální otázky, zaměstnanost, vzdělávání a kvalifikace Další dlouhodobé vize Subsidiarita, odpovědnost jednotlivých úrovní Priority a opatření: určení gestora, způsobu financování a termínů 4

Důraz DP – Soudržnost regionů Zajistit srovnatelnou kvalitu DI v krajích: Ve všech krajích jsou velké nedostatky v kvalitě dopravní infrastruktury, v DP je uveden přehled největších nedostatků: Regiony, které dosud nejsou napojeny na nadřazenou síť silniční nebo železniční infrastruktury Zásadní nedostatky na TEN-T Zásadní nedostatky napojení velkých měst v rámci krajů Výpis nedostatků v regionech se zabývá pouze nejzávažnějšími problémy – nejde o úplný výpis nedostatků! 5

Návazné strategické dokumenty Pro oblast dopravní infrastruktury a její financování (Dopravní sektorové strategie) Pro oblast dopravní obslužnosti (Koncepce veřejné dopravy) Pro oblast bezpečnosti silničního provozu (Národní strategie BESIP) Pro oblast telematiky a moderních technologií (Akční plán zavádění inteligentních dopravních systémů v ČR) Pro oblast nákladní dopravy a logistiky (Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů) Pro oblast zpoplatnění provozu a internalizaci externalit Pro oblast letecké dopravy (Koncepce letecké dopravy) Pro oblast vodní dopravy Pro oblast cyklistické dopravy (Národní strategie cyklistické dopravy) 6

Veřejná osobní doprava Nutnost zpracování dokumentu Koncepce veřejné dopravy Varianty: Financování železniční dopravy z úrovně státu Převedení prostředků a odpovědnosti plně na kraje (RUD - existuje riziko, že prostředky nebudou využity na dopravu) Centralizace nese některé výhody (spojení funkcí dálkové a regionální dopravy a zaměření železniční dopravy na hlavní přepravní proudy) Interoperabilita mezi kraji (malé kraje – linky často překračují hranice nebo na sebe na hranicích krajů nenavazují, kraje jsou z pohledu linek železniční dopravy malé) 7

Diskusní proces – Spotřební daň Ke stabilizaci financování údržby a rozvoje dopravní infrastruktury a systému veřejné dopravy Nejde v tuto dobu o navýšení, ale o výměnu za státní dotaci Nutnost stabilizovat i prostředky pro dopravní obslužnost Nutné jednání s MF na nejvyšší úrovni Otázka k dořešení: jakou hodnotu dotace zohlednit (která výše ze kterého roku)? Otázka k dořešení: jak provázat prostředky na obslužnost s konkrétním daňovým příjmem? (využití tohoto způsobu ve vyspělých státech) V případě krajů (silnice II. a III. třídy a krajská obslužnost) existuje riziko, že prostředky nebudou využity na dopravu 8

Strategie regionálního rozvoje s typologií území

Veřejná osobní doprava - autobusy Výkyvy v komerční autobusové dopravě na hlavních páteřních linkách s chybějící železniční infrastrukturou (propojení krajských měst ve směru na Prahu nebo Brno) – kraje mají minimální možnost regulace v případě selhávání trhu Nutno prověřit možnost nastavení nových rozhodovacích kompetencí Potřeba garantovat kvalitní rychlé autobusové spojení do doby dokončení příslušného projektu železniční infrastruktury

Veřejná osobní doprava - železnice Funkce rychlých páteřních linek V případě slabších přepravních proudů není efektivní Není vhodná pro obsluhu malých obcí (a to i u hlavních tratí) Zájem cestujících je o kvalitní rychlé linky – zájem o zastávkové vlaky trvale klesá Pro dopravní obslužnost existuje stejný balík finančních prostředků – ten je třeba přednostně rozdělovat na linky, po kterých existuje větší poptávka Nutno posuzovat individuálně dle místních podmínek

Doprava ve městech – obecná doporučení pro samosprávu Zlepšení provázanosti veřejné dopravy Zavádění spolehlivé příměstské dopravy Tvorba podmínek pro větší využítí nemotorové dopravy Podpora P+R, B+R, K+R Zavádění systému řízení městského silničního provozu a informování účastníků dopravy Zavádění dopravní preference veřejné dopravy Usměrnění těžké nákladní dopravy pomocí místní úpravy silničního provozu, tvorba systému ochrany center měst před zbytnou automobilovou dopravou Přizpůsobení městských komunikací potřebám pěšího pohybu a života ve městech 12

Postup při zpracování „Koncepce“ Zelená kniha Koncepce veřejné dopravy Spolupráce s kraji Koncepce veřejné dopravy

Proces přípravy „Koncepce“ Návrh struktury „Zelené knihy“ Struktura objednávky Zpoplatnění objednávané osobní dopravy ve vztahu k příjmům SŽDC/ŘSD a nákladní dopravě IDS, funkce koordinátora Technická interoperabilita, tarifní integrace Podrobnost dopravního plánování Financování Zvyšování efektivity Terminály, ITJŘ Návrh struktury „Koncepce“ Východiska koncepce veřejné dopravy V jaké situaci se nacházíme? Cíle veřejné dopravy v České republice Priority veřejné dopravy v České republice Nástroje pro dosahování stanovených priorit Analýza proveditelnosti, riziková analýza Monitoring plnění koncepce veřejné dopravy

Děkuji za pozornost www.mdcr.cz