Morfologie I - seminář CJA009 (C41/C13) seminář pro I. cyklus studia

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vymezení slovních druhů
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Morfologie – přednáška 1
ROD JMENNÝ.
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Čeština jako ideální flexivní extrém?
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
Gramatika Tvoření slov I
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška č. 2
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška je zaměřena na popis tvarosloví současné spisovné češtiny s ohledem na současnou morfologickou teorii, dále na zvládnutí.
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
I SPECIALIZACE UDINE ZS 2011/2012 Božena Bednaříková.
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
SLOVNÍ ROZBORY Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
RUSKO, RUSKÝ JAZYK A LITERATURA VE VĚDECKÝCH ODBORNÝCH STUDENTSKÝCH PRACÍCH Bc. Kateřina Konečná Ruská slovesa bít a být s předponami ve srovnání s češtinou,
Zápočtová práce na POPJ Tvorba slovníku a pravidel do PC-Kimmo SLOVESA Vojtěch Holub.
UDINE 2011 LINGUA CECA III Přednáška je zaměřena na:
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
LINGUA CECA I LM UDINE ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
CJBB CJBB75.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Přednáška P11 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE Přednáška 2.
jednooborové a dvouoborové bakalářské studium České filologie
MORFOLOGIE 2008 Přednáška P10 Božena Bednaříková.
Morfologi Oversikt Morfologi OrddanningBøyning.
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Lingvistický software Morfologický analyzátor – AJKA Morfologický analyzátor – AJKA Morfologická databáze – I_PAR Morfologická databáze – I_PAR Desambiguace.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
Základní gramatika latiny
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0105 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VARIANTNÍ PROSTŘEDKY PŘI ÚPRAVĚ PUBLICISTICKÝCH TEXTŮ NA MATERIÁLU MF DNES Mgr. Barbora Albrechtová Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Odpověď na tyto otázky nalezneš v jazykových příručkách.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Staroslověnština Flexe jmen.
Universitá degli Studi di Udine
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Digitální učební materiál
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Morfematika 1.
Jazykové praktikum (UJPQ) – tvarosloví 1
SLOVOTVORNÝ ROZBOR a MORFEMATICKÝ ROZBOR
Transkript prezentace:

Morfologie I - seminář CJA009 (C41/C13) seminář pro I. cyklus studia středa/pátek 8.20-9.50

POŽADAVKY Aktivní účast na semináři, docházka (max. 3 omluvené neúčasti, omluvit se je možno e-mailem) Závěrečná písemná práce - max. 3 termíny: 1. řádný (bude vypsán i v zpt. týdnu), 2. opravný (ve zk. období) lze opakovat 1x. Celkem max. 3 pokusy.

Harmonogram seminářů 29.9./1.10. Segmentace slovního tvaru – morfematická analýza – morfémový uzel, šev 6.10./8.10. Hláskové alternace a jejich uplatnění v systému flexe, supletivismus 13.10./15.10. Slovní druhy, přechody, přesahy, homonymie 20.10./22.10. Gramatické kategorie jmen rod – určení rodu substantiv, shoda v rodě, číslo (singulária a plurália tantum), klasifikace pádů 27.10./29.10. Samostatné studium – skloňování vlastních jmen 3.11./5.11. Dubletní a variantní koncovky substantiv 10.11./12.11. Gramatické kategorie sloves 17.11./19.11. Slovesná třída a vzor; var. a dubl. konc. sloves 24.11./26.11. Slovesná třída a vzor; var. a dubl. konc. sloves 1.12./3.12. Adjektiva 8.12./10.12. Adverbia a adverbializace, zájmena, číslovky 15.12./17.12. Předtermín

Literatura: mluvnice – opakování Havránek, B., Jedlička, A.: Stručná mluvnice česká. Praha : Fortuna. 2007. Styblík, Vlastimil a kol.: Základní mluvnice českého jazyka. Praha : SPN. 2004.

Literatura: mluvnice HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A.: Česká mluvnice, SPN, Praha, 1981. Oddíl III. TVAROSLOVÍ, s. 87-321. (kap. týkající se morfologie). JAN, P. (vědecký redaktor): Mluvnice češtiny 2 (MČ 2), Academia, Praha, 1987. KARLÍK. P., NEKULA, M., RUSÍNOVÁ, Z. (editoři): Příruční mluvnice češtiny, NLN, 1995. Oddíl Slovotvorba s. 109-226. ČECHOVÁ, M. a kol.: Čeština - řeč a jazyk, ISV, Praha, 1996. Slovní druhy s. 70-75, Mluvnické významy slov s. 133–159, Soustava tvarů slov s. 160-224). Cvrček, Václav a kol.: Mluvnice současné češtiny. Praha : Karolinum. 2010.

Monografie: Běličová, Helena: Nástin porovnávací morfologie spisovných jazyků slovanských, Praha : Karolinum, 1998. KOMÁREK, M. Nástin morfologického vývoje českého jazyka.. Praha: SPN, 1976. KOMÁREK, M. Příspěvky k české morfologii.. Praha: SPN, 1978. KOŘENSKÝ, J. Konstrukce gramatiky ze sémantické báze.. Praha: Academia, 1984. ORAVEC, J. Morfológia spisovnej slovenčiny.. Bratislava: SAV, 1980.

K opakování pojmů (bibliografie čl.) KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J.: Encyklopedický slovník češtiny, PRAHA : NLN, 2002.

Slovníky: Slovník spisovného jazyka českého 1-8 (SSJČ), Academia, Praha, 1989. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost (SSČ), Academia, Praha, 1978. DEBII — Dictionary Editor and Browser DEBDict — obecný prohlížeč slovníků HOLUB, J., LYER, K.: Stručný slovník etymologický, Praha 1984. SLAVÍČKOVÁ, E.: Retrográdní morfematický slovník češtiny, Praha 1975. SOKOLOVÁ, M., MOŠKO, G., ŠIMON, F., BENKO, V.: Morfematický slovník slovenčiny. Prešov : Náuka Prešov, 1999.

Skripta: RUSÍNOVÁ, Z.: Současná česká morfologie, Praha 1993. ČERMÁK, F.:Syntagmatika a paradigmatika českého slova II. (Morfologie a tvoření slov), UK , PRAHA, 1990.

Skripta (cvičení) Kneselová, Helena: Cvičení z českého jazyka, Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2000. Brabcová, Radoslava: Praktická cvičení z morfologie, Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1996.

Průběh seminářů Shrnutí teorie – výklad (vč. odkazů k příslušným pasážím z literatury) Praktická cvičení (podklad pro prakticky zaměřenou písemnou závěrečnou práci)

Základní pojmy Morfologie – morfématika Morf – morfém – alomorf – varianta – dubleta Segmentace Kořen – kmen – koncovka Kmenotvorná přípona Morfematický šev

Morfologie (část gramatiky) Předmět studia : všechny typy morfémů z hlediska jejich formy a funkce nauka o SD a GK (sémantická m.) Nauka o flexi (formální m.) Nauka o tvoření slov (m. v širším slova smyslu) - - vznik nových pojmenování (kombinatorika slovotvorných základů a různých typů afixů – derivace/kompozice)

Morfém(at)ika/morfotaktika/ Morfém(at)ika se zabývá lineární analýzou slova na morfémy Morfotaktika sleduje kombinatoriku, lineární uspořádání a distribuci morfémů především v rámci slovotvorby

Morfosyntax/morfonologie/ fonotaktika Fungování formálních morfologických příznaků na rovině syntaxe studuje morfosyntax. Morfonologie sleduje fonémické složení morfů. Fonotaktika se zabývá kombinatorikou fonémů při tvoření slabičných vzorců.

Morfematická analýza (MA) MA - rozčlenění slova (slovního tvaru) na jednotlivé morfémy Princip opakovatelnosti je základní princip uplatňovaný při MA.

Princip opakovatelnosti vod-a vod-i-t vod-ník vod-i-č vod-ík od-vod Na základě tohoto principu lze vydělit kořenový morfém v případě, že jsou k němu připojeny morfémy (afixy), které se opakují v jiných odvozených sloves (mal-ina, ostruž-ina, jeřab-ina, …)

Typy morfů Kořen Kmen (derivační kmen) Kmenotvorná přípona Slovotvorná přípona Koncovka Prefix postfix

kořen Kořen (kořenový morf) – kategorie stanovitelná z diachronního hlediska, je společný nejen všem morfologickým formám slova (např. všem pádovým podobám), ale i slovům od něho odvozovaným. -uč- (-í-m,-í-š-,-í-0,-í-me,-í-te,-ej-í,-i-l,-e-n,-i-t) do-, na-, vy-, po-, za-, od-uč-i-t,-ova-t,… uč-i-tel,-i-tel-k-a, ed-ník, -nic-e,-ebn-a,-ebn-ic-e,…

Kmen (derivační kmen) kmen vzniká rozšířením kořene o kmenotvorný/é morfém/y (uč-i-tel-stv-) jednoduchý kmen (uč-i-tel-) vícestupňový kmen (uč-i-tel-stv-) kmen odvozovací (od něhož se tvoří dál) kmen odvozený

Kmenotvorná přípona ze synchronního hlediska segment rozšiřující tvarotvorný základ kmenotvorná přípona + tvarotvorná koncovka = tvarotvorný formant tvar slova uč-í-m kuř-et-em kmenotvorná přípona -í- -et- tvarotvorná koncovka -m -em tvarotvorný formant –ím -et-em

Slovotvorný základ/formant Kmen (jednotlivé typy) se, sledujeme-li slovotvorný proces, považuje za slovotvorný základ. K němu se připojuje slovotvorný formant. slovotvorný základ: uč-i- uč-i-tel- slovotvorný formant -tel- -k Slovotvorný základ + slovotvorný formant = tvarotvorný základ: uč-i-tel- uč-i-tel-k- tvarotvorný formant -0 -a

Koncovka(tvarotvorný morfém) Většinou poslední morfém U ohebných slov – morfologická charakteristika (přiřazuje v kombinace s kmenem k flektivnímu typu - vzoru) U neohebných slov slovnědruhová charakteristika

AFIX typ morfu plnící různé funkce (slovotvorné, tvarotvorné) připojuje se ke kořenovému morfu nebo ke kmeni. podle postavení vůči kořenovému morfu nebo kmeni rozlišujeme jednotlivé typy afixů (prefix, sufix, postfix, infix, interfix, cirkumfix).

Typy afixů Prefix (před kmenem/slovotvorným základem) Sufix (za kmenem/slovotvorným základem) Postfix (za tvarotvorným/slovotvorným formantem)

Infix/interfix/cirkumfix Infix – uvnitř morfu (semitohamitské jazyky, latina č. např. čuchat/čmuchat) Interfix – mezi morfy (spojovací vydělitelný mal-il-in-k-ý) Cirkumfix - kombinace několika afixů s pevným významem nebo funkcí (ná-měst-í, zá-moř-í)

Morfematický šev a morfematický uzel Morfémový (morfematický) šev – hranice morfémů (hlásková alternace / fúze - splývání hlásek, zjednodušování souhláskových skupin, překrývání hlásek) Morfémový uzel ( mluvčí pociťuje existenci původního morfému, který není realizován)

MA – teorie a praxe Praktické řešení – různé přístupy – morfematické slovníky

PERINTEGRACE (PŘEROZDĚLENÍ) V důsledku oslabení povědomí o segmentaci dochází vlivem oslabení původní slovotvorné motivace a s ní související segmentace k sekundárnímu rozložení morfémů ve slově. SUFIXY: -ík / -n-ík / -ov-ní-k/ ?(used-l-ík, děl-n-ík, prac-ov-n-ík) -ko/ -át-ko (kuř-át-ko, hol-át-ko) PREFIXY: (hist.) (o-vázat – ob-vázat)

proveďte morfémovou analýzu tvarů, morfémy pojmenujte: povědomému odpovíš předpokládá nejplnějšími kohokoli vyčistivši nepomlouvej těch učnic vysokoškolskému

kterými morfy jsou ve spisovné češtině reprezentovány následující morfémy: N. pl. substantiv L. pl. sb. mask. I. pl. sb. neutr. 3. os. pl. ind. préz. akt. 1. os. sg. ind. fut. akt. dok. sloves přechodníku minulého v plurálu kmenotvorné přípony kmene přítomného kmenotvorné přípony kmene minulého

Vypište alomorfy ze slovních základů: Čech, čeština, český, československý písmo, psaní, piš, podpis, písanka, Rus, ruština, Rusko, ruský, brát, berní, branný, sběř, sběrna krýt, krov, zákryt, pokrývka

Označ tvarotvorný základ opičárna úkryt nesl prosil bere kuřaty

Označ tvarovou koncovku stavení koštětem neseme šli byl vítán slaměnka

Označ kmenotvornou příponu bral psán potěšen běž letíme stavějí dělej mám sejdi umřel tisknut