Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Konference „Předpoklady úspěchu v práci a v životě “
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Romantické vztahy v adolescenci
Vliv nelékařských služeb na kvalitu života pečovatelů o děti s onkologickým onemocněním Helena Vaďurová, Brno 2007.
VY_32_INOVACE_PSYPS10660ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
PSY717 Statistická analýza dat 2010 První konzultace.
Strachy v období rané adolescence
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
(Presenium) Jiří Vítovec
Základní principy geografického výzkumu
Analýza textů dospívajících Příběhy napsané v rámci studie ELSPAC
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Růst a vývoj brněnských dětí v rané adolescenci
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na víceleté gymnázium Poznatky z longitudinálního výzkumu CLoSE Jana Straková, David Greger.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Kriminalita mládeže.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Didaktické prostředky
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Rutinní zdravotnická statistika
Psychologie adolescentů
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Pedie Co mají společné?.
Diagnostické metody.
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Analýza vzdělávání na českých SŠ
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku Ivana Poledňová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií MU

Kognitivní vývoj Vývoj intelektových schopností člověka v průběhu života má individuální charakter, může být modifikován mnoha vlivy kvantitativní změny v úrovni celkové inteligence + změny v profilech tvořených jednotlivými kognitivními schopnostmi (psychometrický přístup) kvalitativní změny v poznávacích procesech,strategiích a myšlenkových operacích při řešení problémů

Význam longitudinálních studií: nové poznatky o vývoji inteligence Na rozdíl od průřezových studií bylo zjištěno, že inteligence je poměrně stabilní až do pozdní dospělosti ! (regres inteligence zjišťovaný průřezovými studiemi může být artefaktem v důsledku vlivu mezigeneračních rozdílů spojených s historicko-společenskými podmínkami)

Změny v kognitivních schopnostech: interindividuální rozdíly – s věkem se rozptyl v inteligenčních testech zvyšuje (především krystalická inteligence) intraindividuální rozdíly – s věkem interkorelace mezi faktory inteligence klesají (rozpad faktor G na speciální schopnosti) Čím nižší věk a čím nižší úroveň inteligence, tím méně faktorů může strukturu i nteligence vysvětlit.

- v obdobích zásadních kvalitativních přeměn lze očekávat značnou nerovnoměrnost rozvoje jednotlivých kognitivních schopností až do doby stabilizace formálního myšlení - mladší školní věk (pozdní dětství): 7 – 10 (12) let dle Piageta přechod do stadia konkrétních operací, rozvoj logického myšlení a příčinně účinkového usuzování, v období adolescence přechod do stádia formálních operací

Neverbální a verbální schopnosti Neverbální schopnosti se v raném dětství rozvíjejí více dynamicky než schopnosti verbální, maximální úrovně dosahují v období dospívání. Verbální schopnosti nabývají maximální úrovně v období rané dospělosti, v průběhu dospělosti jsou relativně stabilní a v určitých aspektech se jejich úroveň až do období pozdní dospělosti zvyšuje

Faktory ovlivňující vývoj kognitivních schopností - význam biologických faktorů + faktorů prostředí (Cattell - fluidní a krystalická inteligence) metodologické obtíže, je obtížné oddělit vliv obou skupin faktorů, problematická interpretace faktory prostředí: srovnávání intelektových schopností jedinců z odlišného prostředí nebo hodnocení efektu stimulace intelektových schopností dětí žijících v sociálně znevýhodňujících podmínkách; nezávisle proměnné - místo bydliště (z hlediska míry jeho urbanizace) a úroveň vzdělání rodičů + další aspekty sociálně ekonomického statusu rodiny.

ELSPAC - Metody 8 let: WISC-III, česká úprava 3. britského vydání deset základních subtestů verbální - Vědomosti, Podobnosti, Počty, Slovník, Porozumění performační - Doplňování obrázků, Kódování, Řazení obrázků, Kostky, Skládanky 11 let: WISC-III tři subtesty: Vědomosti, Kostky, Podobnosti 13 let: Vídeňský maticový test + zjišťování aspirační úrovně, sebeodhadu úspěšnosti a přisuzování příčin 15 let: příprava projektu kvalitativní analýzy strategií řešení problémů (vybrané subtesty z WAIS-III)

Dotazník pro matku a Dotazník pro otce pro účely projektu ELSPAC konstruované dotazníky k získání údajů o rodičích a rodině vyplňuje doprovázející rodič

Cíle výzkumu (věk 8 a 11 let) 1. Zjistit úroveň a strukturu intelektových schopností dětí ve věku 8 a 11 let. 2. Zjistit možnost prognózy úrovně intelektových schopností ve věku 11 let na základě vybraných demografických proměnných ve věku 8 let. 3. Ověřit vliv vybraných proměnných rodinného prostředí na úroveň intelektových schopností dítěte – vzdělání matky a otce, věk matky a otce, sourozenecké konstelace a počet sourozenců v rodině (zjišťováno k 8. roku věku dítěte). 4. Sledovat vliv pohlaví vyšetřených dětí na vývojové změny intelektových schopností.

Výzkumný vzorek 558 dětí vyšetřených ve věku 8 a 11 let 66% dětí z celkového počtu 850 dětí, které byly ve věku 8 let psychologicky vyšetřeny; pouze vdané ženy žijící s biologickým otcem svého dítěte

Výsledky Data byla statisticky zpracována pomocí metody GLM (Obecný lineární model).

Tabulka č. 1. Vliv pohlaví, věku matky a otce, vzdělání matky a otce, sourozeneckých konstelací na úroveň intelektových schopností dětí ve věku 8 let 8 let 8let Verbální IQ Perform. IQ Celkové IQ Vědomosti Kostky Podobnosti Pohlaví + p≤0,01 Věk matky Věk otce p≤0,05 Vzdělání matky Vzdělání otce Sourozen. konstelace

Tabulka č. 2. Vliv pohlaví, věku matky a otce, vzdělání matky a otce, sourozeneckých konstelací na úroveň intelektových schopností dětí ve věku 11 let 11 let Vědomosti Kostky Podobnosti Pohlaví + p≤0,01 Věk matky Věk otce Vzdělání matky Vzdělání otce Sourozen. konstelace p≤0,05

Vliv pohlaví - vliv pohlaví na celkové skóry v testu inteligence nebyl významný, statisticky významně se projevil pouze u jednotlivých dílčích subtestů – u subtestu Kostky ve věku 8 let a Vědomosti a Kostky ve věku 11 let. Chlapci dosahovali o něco lepších výsledků než dívky. Věk rodičů - tato proměnná neměla na výsledky v testu inteligence podstatnější vliv – jediný významný výsledek se týkal vlivu věku otce na výsledky v subtestu Vědomosti u dětí ve věku 8 let . Vzdělání rodičů - efekt vzdělání matky se projevil u všech dílčích výsledků intelektových schopností kromě subtestu Kostky, vliv vzdělání otce byl významný pouze u performačního IQ.

Sourozenecké konstelace - sourozenecké konstelace mají statisticky významný vliv na verbální složku inteligence, v 8 letech na verbální IQ a subtest Podobnosti, v 11 letech na subtest Vědomosti. Ve věku 8 let mají prostřední děti v rodině a jedináčci o něco vyšší úroveň verbální inteligence než děti z jiných sourozeneckých pozic. Ve věku 11-ti let vykazují nejmladší děti ve srovnání s jinými sourozeneckými pozicemi o něco nižší úroveň intelektových schopností v subtestu Vědomosti.

Tabulka č. 3. Vliv pohlaví, věku matky a otce, vzdělání matky a otce, sourozeneckých konstelací a počtu sourozenců na diference v subtestech (11 – 8 let) Vědomosti (11-8) Kostky (11-8) Podobnosti (11-8) Pohlaví Věk matky Věk otce Vzdělání matky (+) p≤0,10 Vzdělání otce + p≤0,05 Sourozenecké konstelace p≤0,01 Počet sourozenců

Změny v úrovni intelektových schopností ve věkovém období 8 – 11 let: V subtestech Vědomosti a Podobnosti děti vykazovaly nárůst intelektových schopností, v subtestu Kostky byl trend opačný – děti dosahovaly v 11-ti letech horších výsledků než v 8 letech. Vliv sledovaných proměnných na změny intelektových schopností: Vliv sledovaných proměnných na změny v intelektových schopnostech byl malý, výraznější efekty se objevily pouze u subtestu Podobnosti – vzdělání otce, sourozenecké konstelace a počet sourozenců v rodině vykázaly pozitivní vliv na výsledky v subtestu Podobnosti. Nejvyšší nárůst výsledku v subtestu Podobnosti se projevil u dětí otců s vysokoškolským vzděláním. Největší posun v subtestu Podobnosti jsme pozorovali rovněž u nejstarších dětí v rodině a dětí v rodinách se dvěma sourozenci.

Závěrem 1. Pohlaví nemá na úroveň intelektových schopností podstatnější vliv, projevuje se pouze na úrovni dílčích subtestů. 2. Věk rodičů nemá rovněž podstatnější vliv na úroveň intelektových schopností jejich dětí, zjistili jsme pouze dílčí efekt věku otce na verbální inteligenci dětí ve věku 8 let. 3. Vzdělání matky má podstatný vliv na úroveň intelektových schopností jejího dítěte – tento vliv je silnější ve verbální než performační složce inteligence. 4. Sourozenecké konstelace a počet sourozenců v rodině ovlivňují verbální složku inteligence, avšak tyto proměnné jsou pravděpodobně v interakci s dalšími vlivy.

Děkuji za pozornost Kontakt: Ivana Poledňová polednov@fss.muni.cz