Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Stručný úvod do UML.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
Je to metoda využívající principů týmové práce, která zvyšuje účinnost tvůrčího myšlení cílem je získat co nejvíce nápadů k řešenému problému, které budou.
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Co má obsahovat prezentace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
AV stručná prezentace.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Metody sociální pedagogiky
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Systémy pro podporu managementu 2
VÝZKUM ASPEKTŮ PŘEKONTROLOVANOSTI DOPLŇKOVÉ EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ Praha 9
Úvod do managementu1 Rozhodování Kreativita. Úvod do managementu seminář Manažerské rozhodování, Deming, Juran, Pareto, Osborne proces rozhodování.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
KVALITATIVNÍ VÝZKUM.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Skupinové interview (Focus group)
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Teorie vzdělávání dospělých
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Metoda ohniskových skupin
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Základy sociální psychologie
Metodologie ISK Kvalitativní výzkumy
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Název politologie je složen z následujících slov:
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Praktikum k Základům veřejné politiky Blok 2 Význam a uplatnění teoretických východisek při analýze veřejně politického problému Mgr. Pavel Bareš Mgr.
Výzkum veřejného mínění
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Mixed methods design (MMD)
Assessment centrum.
Měření rychlosti zvuku
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Teorie vzdělávání dospělých
Modely tvorby rozhodnutí a metody tvorby nových koncepcí
Úvod do kvalitativního výzkumu
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
Assessment centrum.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Transkript prezentace:

Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups Pojmy - historie - definice Vzorkování a role moderátora Typy podle orientace výzkumu Využití metody Focus Groups Kombinace FG s jinými metodami výzkumu

Skupinové interview Focus Groups pojmy - historie - definice (viz David L. Morgan „Ohniskové skupiny“ ) Původní pojmy: Osbornův a Mertonův Brainstorming (skupinové generování idejí, nápadů) Focus(ed) groups (komunikace ve skupině, skupinová dynamika, synergie)   Definice: David Morgan: Explicitní využití skupinové inter-akce - vyvíjení významu (vědění) v mnohonásobné interakci mezi účastníky. Vyvíjíme data, která jsou jinak těžko dostupná

Typy okruhů-otázek v polostandardizovaném interview Vzorkování: výběr variuje kolem 6-8 osob Typ skupin: smíšené x homogenní   Moderátorova role: stimuluje a reguluje interakci "direktivní„-„semidirektivni“-“nedirektivní“ (škála)

Typy dle orientace výzkumu, paradigma a předmět Volba metody závisí na předmětu a cíli výzkumu: (PROČ - CO - JAK zkoumám) A - Jak je orientován výzkum ( analytický x interpretativní )? B - Na poznání čeho je výzkum především orientován?

Ad. B. Na poznání čeho je výzkum především orientován Ad. B. Na poznání čeho je výzkum především orientován? Co je „ohniskem“ zájmu? 1 tvorba dat-informací "o něčem“ 2 generace nápadů "jak na to“ jít 3 sběr poznatků o skupině (v/skrz) diskusi 4 sběr dat o povaze samotné skupinové diskuse

Jakobsons Constitutive Factors Model

Jak je orientován výzkum I. analytický = positivistický   II.   interpretativní liší se : 1 tvorba dat (jak vedu fokus, etika) 2 způsob zacházení s daty, analýza interpretace (respekt k povaze dat)

I. Pozitivismus, analytický přístup: ad. 1 Praxe interview: standardizace (téma je dané dále jen testuje relevanci) kontrola lidé = objekty výzkumu se subjektivním názorem   ad. 2 Analýza bez vazby na povahu interakce aneb „CO bez JAK“ redukce subjektivních dimenzí (perspektiv, diskursivních posic) redukce kontextů

Brainstorming: Osborn, A.: Applied Imagination: ukázka pravidel metod Brainstorming – cílem je stimulovat tvůrčí myšlení Skupina obvykle 6-10 lidí Podmínkou je udržení symetrické interakce ------------------------------------------------------------------------ Nedoporučují se jen odborníci, posuzují věc příliš strnule. Kritika druhých je zakázána – nebo až později. Neformálnost vítána, čím bláznivější nápad, tím líp. Je „snazší“ krotit myšlení, než ho povzbuzovat Množství je povzbuzující. Čím víc, tím líp. Kombinování a vylepšování nápadů je podnětné. Spojovat, rozvíjet nápady ostatních.