Základní předpoklady lidského jednání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
E) Elasticita a težní poptávka
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie chování spotřebitele
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Teorie chování spotřebitele
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2. Analýza spotřebitelské poptávky
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Poptávka a poptávané množství
Teorie chování spotřebitele
Struktura přednášky Analýza poptávky
Trh práce a politika zaměstnanosti
A) Determinanty poptávky po produktech a službách
Poptávka Rozhodování za rizika
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 2 Bakaláři První přednáška Trh výrobních faktorů
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
Základy ekonomie Seminář 6..
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Teorie chování spotřebitele
Ekonomie 1 Bakaláři Pátá a šestá přednáška Teorie jednání firmy
Základní informace. Ekonomie 1 Bakaláři První přednáška Základní pojmy, zákony a principy ekonomie.
Ekonomie 2 Bakaláři První přednáška Trh výrobních faktorů
Ekonomie 1 Magistři Čtvrtá přednáška Analýza trhu zápůjčních fondů
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Ekonomie 1 Bakaláři Třetí a čtvrtá přednáška Teorie jednání spotřebitele

Základní předpoklady lidského jednání Lidé jednají, aby uspokojili své potřeby a maximalizovali svůj užitek. Jedná vždy konkrétní člověk, nikoli skupina. Jednající člověk vždy ví nejlépe, proč dělá, co dělá, ostatní se mohou o jeho cílech jen více či méně úspěšně dohadovat. Do hlavy nikomu nevidíme. Lidské jednání je ovlivněno vnějšími podmínkami. Některé změnit lze (když mě ráno budí slunce, pořídím si závěsy), jiné ne (v kolik hodin vychází slunce). Neměnné podmínky nazýváme všeobecné podmínky jednání. Různých cílů lze dosáhnout za různou dobu.

Definice racionality Lidé se snaží vynakládat zdroje (peníze, čas) na dosahování cílů co nejefektivněji. K dosažení svých cílů mají nějaký plán. Zdůrazněme, že při dosahování cílů maximalizujeme veškerý užitek, nikoliv jen peněžní užitek. Můžeme tedy například odmítnout nabídku zaměstnání, které nám přináší větší příjem, protože by to bylo spojeno se ztrátou něčeho, co si ceníme více než tento přírůstek příjmů (např. bychom se museli trávit méně času s rodinou, vzdát se koníčků, apod.). Při jednání uvažujeme v mezních veličinách. Porovnáváme mezní náklady a mezní užitky. Při jednání reagujeme na pobídky. Pokud se prvky situace a čas, ve kterém jednáme, změní, změní se i naše jednání.

Lidské jednání, omyly, chyby Můžeme se mýlit. Neznamená to, že jsme jednali neracionálně. Důvody: Nedostatek informací Nejistá budoucnost Informace: při získávání porovnáváme užitek s náklady, užitek vlastně neznáme Informace nejsou objektivně dány

Rozhodování při koupi statků Máme omezené zdroje Kterou potřebu budeme uspokojovat? Který statek k uspokojení potřeby zvolíme? Substituty blízké a vzdálené Zvolíme spotřebu (statek) s nejvyšším poměrem užitku k vynaloženým nákladům (penězům)

Relativní cena a směna Směnný poměr např. 1 chleba za 10 rohlíků Lze z něj odvodit relativní ceny: chleba 10krát dražší

Směna a paretovské zlepšení Směnné poměry jsou subjektivní Pokud se liší lze směňovat a dosáhnout paretovského zlepšení

Odlišnost relativní ceny a směnného poměru Pokud se liší, je jeden statek pro spotřebitele výhodnější Je to konkrétní projev pravidla maximalizace užitku na vynaložené náklady

Co ovlivňuje směnné poměry Změna preferencí, okolností, apod. Změna množství jednotlivých statků

Cena a poptávané množství Poptávka: závislost mezi cenou (P) a poptávaným množstvím (Q´) Čím vyšší P, tím méně Q´ Proč: - zákon klesajícího mezního užitku - důchodový efekt - substituční efekt

Faktory ovlivňující poptávané množství Příjem Cena substitutů Cena komplementů Změna vkusu, preferencí

Cenová elasticita individuální poptávky Co se stane, pokud se P změní (např. vzroste) o 1 %? Poptávané množství se nemuselo vůbec změnit: absolutně neelastická poptávka . Poptávané množství se mohlo změnit o méně než jedno procento: neelastická poptávka. Poptávané množství se mohlo změnit o právě jedno procento: poptávka s jednotkovou elasticitou. Poptávané množství se mohlo změnit o více než jedno procento: elastická poptávka. Poptávané množství se mohlo změnit o nekonečně velké procento. Tato situace je spíše teoretická: absolutně elastická poptávka.

Co ovlivňuje cenovou elasticitu poptávky Nezbytnost statku Blízkost substitutů Podíl výdajů na daný statek na celkovém podílu výdajů V jakých množstvích lze statek spotřebovávat Časový faktor

Důchodová elasticita Příjem spotřebitele vzrostl o 1 %. Co se stane? Poptávané množství se vzroste o méně než jedno procento (včetně toho, že vůbec nevzroste) = normální statek nezbytný Poptávané množství vzroste o právě jedno procento = statek s jednotkovou důchodovou elasticitou Poptávané množství vzroste o více než jedno procento = normální statek luxusní Poptávané množství klesne, přičemž předpokládáme, že k poklesu poptávaného množství dojde již při prvním růstu příjmu = podřadný statek

Křížová elasticita poptávky Cena statku A vzroste. Co se stane s poptávaným množstvím statku B? Vzroste: statky jsou substituty Klesne: statky jsou komplementy

Jiné formy spotřebitelského chování Porovnáváme užitky a náklady daného jednání (včetně OPC) Pokud užitky jsou větší než náklady, jednáme takto.

Aspekty ovlivňující naše jednání Priming: soap versus soup Kognitivní snadnost Haló efekt: první dojem, nějaký aspekt chování Afektivní heuristika: jsme ovlivněni pocity Princip WYSIATI: „What You See Is All There Is“ (To, co vidíš je vše, co je) Ukotvení: nějaký stabilní (referenční) bod