Komplexní pohled na eGovernment v České republice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Studie: Data retention v ČR v praxi Petr Kučera Iuridicum Remedium, o. s.
Advertisements

Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Siemens Business Services: Vedoucí poskytovatel eGovernment řešení v Evropě Pasová agenda.
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
EGovernment Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Jednání implementátorů ORP Moravskoslezského kraje Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica Datum: 20.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Company LOGO Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby Integrovaný operační program 2007 – 2013 Ministerstvo vnitra České republiky.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
PŘÍKLAD * SOUČÁST POMŮCKY
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Úloha informačních technologií ve státní správě Robert Hernady Senior Systems Engineer Microsoft.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Informace z konference IIR eGovernment – Zpracoval(a): Jana Třísková, Alois Slovák Datum:
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
© 2010 IBM Corporation Chytré řešení pro úspory při poskytování veřejných služeb Ivo Kramoliš – ředitel IBM Global Business Services Česká republika 03/12/2010.
eGovernment Informační systémy ve státní správě a samosprávě
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
ISSS 2003 Koncept využitelných stávajících datových zdrojů pro Portál veřejné správy ISSS 2003 Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Václav Koudele.
Programy EU v oblasti informační společnosti ISSS Hradec Králové,
Informatizace společnosti Mgr. Radko Martínek ministr.
Seminární práce z předmětu SIPOL
Digitální strategie krajů Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Digitální strategie krajů Datum:
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Pilotní projekt Ústřední evidence podnikatelů – RŽP ISSS 2004 Hradec Králové Ing. Jan Pokorný odbor projektů životních situací.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Ministerstvo informatiky ČR ISSS, Hradec Králové, duben 2005.
PRELUDE Challenge – pokračování iniciativy za účasti nově připojených regionů Václav Sedláček ISSS Hradec Králové dubna 2005.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Centrální elektronická podatelna a úřední deska ISSS 2006.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Sdílení dat o veřejné správě Jaroslav Svoboda MV, úsek informatiky odbor informatizace veřejné správy.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Interaktivní personální portál
Debyrokratizace státu a redukce administrativní zátěže - Personální audit ministerstev a dalších státních úřadů - Konec obíhání úřadů – soustředění souvisejících.
Strategie Smart Administration David Zeisel Odbor programového řízení Ministerstvo vnitra ČR
Stav eGovernmentu v ČR a aktuální výzvy Praha, JUDr. Jaroslav Strouhal náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie.
Aktuální stav plnění usnesení vlády týkajících se projektu Systém včasné intervence Mgr. Hana Jamrichová MPSV.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Koncepce rozvoje eGovernmentu Strategický rámec Mgr. Bohdan Urban Chomutov,
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Možná podpora na získání ETV certifikátu z OP PIK Ing. Radek Navrátil, září 2016.
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Elektronický obchod z pohledu České republiky
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Telekomunikační a informační infrastruktura
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
e-Gov a přístupy k jeho hodnocení
e-Gov a přístupy k jeho hodnocení
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Komplexní pohled na eGovernment v České republice Součást projektu „Next Steps in Developing Information Society Services in the New Member States. The cases of eGovernment and eHealth.“ Miloš Čebík, EEIP, a.s. Hradec Králové, 2-3. dubna 2007

Zadání studie Tendr na vypracování studie Cíl studie Institut IPTS (Institute for Prospective Technological Studies) spadající pod Evropskou Komisi, konkrétně pod „DG Joint Research Centre“ Sub-kontraktor: ICEG EC a 10 institutů/organizací/společností z nových členských států EU (EU 10) EEIP, a.s. zpracovalo studii za Českou republiku. Cíl studie Popis a analýza současného stavu vývoje eGovernment a eHealth v 10 nových členských státech EU. Nástin politik na evropské, státní a regionální úrovni včetně výzev do budoucnosti pro rozvoj eGovernmentu. Verifikace závěrů studie 15 ověřovacích interview s hlavními experty v doméně eGovernment v České republice (státní i soukromý sektor). Peer review – expert na eGovernment.

Jiné studie na téma eGovernment Příklady jiných studií, které hodnotí eGovernment služby v evropských zemích IDABC IDABC - „Interoperable Delivery of European eGovernment Services to Public Administrations, Business and Citizens“, program evropského společenství, který rovněž spadá pod Evropskou Komisi, oddělení Directorate-General for Informatics. Navazuje na hodnocení rozsahu online služeb, které bylo definováno v iniciativě eEurope. Zahrnuje 32 států v Evropě, dokument zahrnuje i syntézu. Odkaz: http://ec.europa.eu/idabc/en/chapter/203 Campgemini Capgemini - poskytovatel konzultačních služeb a zpracovatel studie pro Evropskou Komisi Publikace: „Online Availability of Public Services: How Is Europe Progressing“ Zaměření: Hlavně průzkum počtu online služeb a stupeň elektronizace, celkem pokryto 28 evropských států. Odkaz:http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/docs/benchmarking/online_availability_2006.pdf

Přínosy studie První studie svého druhu, která se zabývá globálním pojetím eGovernmentu v ČR Komplexní popis a analýza současného stavu na základě dostupných dat Detailní analýza služeb Předchozí studie podávají zjednodušený pohled - tzv. hodnocení služeb 8 + 12 (služby pro občany a podniky) v rozmezí od 1 do 4 (viz. IDABC, Campgemini). Zhodnocení výsledků a nástin nutných kroků do budoucnosti Zahrnutí názorů a podnětů hlavních expertů na poli eGovernmentu v ČR do studie Součástí výzkumu a ověření bylo 15 interview s předními osobnostmi v sektoru eGovernmentu v České republice

Obsah studie Úvod Kapitola I: Institucionální otázky veřejné správy v ČR Kapitola II: Stavební kameny eGovernmentu v ČR Institucionální struktura a hlavní hráči v oblasti eGovernmentu Současné strategie, plány a projekty Právní úprava eGovernmentu v ČR Informační a komunikační infrastruktura Poskytované online služby pro občany a společnosti Problémy a nevyřešené otázky Hodnocení úspěšnosti eGovernmentu Zhodnocení současného vývoje Možnosti politik a řešení na různých úrovních veřejné správy Budoucí výzvy a vize v oblasti eGovernmentu v ČR

Služby poskytované občanům Nejvýznamnější portálové služby Portál veřejné správy - PVS www.portal.gov.cz Informační část PVS Transakční část PVS Integrovaný portál MPSV portal.mpsv.cz Portál MFČR www.mfcr.cz ČÚZK www.cuzk.cz Businessinfo www.businessinfo.cz Justice www.justice.cz Elektronické tržiště www.micr.cz/e-trziste Centrální adresa www.centralniadresa.cz Plus Služby elektronických podatelen Elektronická úřední deska eGovernment služby dle metodiky IDABC Shrnutí výsledků dle dělení IDABC (poprvé použito v akčním plánu eEurope) 12 služeb pro občany 8 služeb pro podniky

Analýza stimulátorů a bariér v rozvoji eGovernmentu (1) Nejvýznamnější překážky rozvoje eGovernmentu v ČR Především legislativní faktory V menší míře technologické nedostatky Nejvýznamnější stimulátory rozvoje eGovernmentu v ČR Částečně ekonomické, i když nevedly k odstranění zásadních problémů rozvoje eGovernmentu v ČR Faktor politik (Policy factor)

Analýza stimulátorů a bariér v rozvoji eGovernmentu (2)

eGovernment v ČR – výzvy do budoucnosti (1) Nástin zaměření budoucích politik Primárně nabídka kvalitních služeb eGovernmentu Podpora obsahu Koordinace elektronizace a vývoje informačních systémů ve veřejné správě (zejména na centrální úrovni) Budování centrálních registrů a sdílení dat Komunikace mezi jednotlivými systémy Vytvoření komunikační infrastruktury Navržení centrálních datových skladů Vytvoření jednotného uživatelského rozhraní Užití otevřených formátů ve veřejné správě Důraz na ochranu osobních dat v informačních systémech Budování jednotných míst pro kontakt občanů s veřejnou správou (tzv. Czech Point - pilotní projekt již byl spuštěn v Praze 13) Možnost vyřízení agendy prostřednictvím jednoho místa na úřadě, případně prostřednictvím informačních kiosků, mobilních telefonů či bankomatů.

eGovernment v ČR – výzvy do budoucnosti (2) Nástin zaměření budoucích politik Zrovnoprávnění elektronické formy komunikace s běžnou komunikaci Papírová vs. elektronická forma dokumentů Nezávislé audity agend – ověření potřeby a přínosů elektronizace Rozvoj eDemocracy – zapojení občanů do legislativního procesu Podpora počítačové gramotnosti Podpora obsahu

Děkuji za pozornost

PŘÍLOHA eGovernment: Vývoj a politika rozvoje v nových členských zemích (EU 10)

Souhrn prezentace Shrnutí zkušeností z probíhajícího projektu o službách eGovernmentu v nových členských zemích „Next Steps in Developing Information Society Services in the New Member States: The Cases of eGovernement and eHealth“ Nejdůležitější fakta následována hlavními výsledky, nedostatky, motory a bariérami rozvoje eGovernmentu, završena otázkami týkajícími se výzkumu a politik na různé úrovni veřejné správy

Míra poskytování služeb eGovernmentu v EU – 10 (dle klasifikace IDABC) Klasifikace dle IDABC: Informace: online informace o veřejných službách Interakce: stažení formulářů Dvojí interakce: zpracování formulářů, včetně autentifikace Transakce: úplné zpracování případu, včetně platby Poznámka: Hlavním nedostatkem klasifikace dle IDABC je, že výčet služeb není úplný a rovněž hodnocení není jednoznačné (např. v případě úplného zpracování transakce je nutné doložit přílohy v papírové podobě)

Míra poskytování služeb eGovernmentu domácnostem (EU-10)

Míra poskytování služeb eGovernmentu podnikům (EU-10)

Míra online interakce s veřejnou správou Zaostávání ČR při srovnání interakce domácností s veřejnou správou Naopak nejlepší postavení ČR v porovnání interakce podniků s veřejnou správou

Míra online interakce s veřejnou správou v čase (pouze získávání informací) Mírný nárůst využívání internetu domácností k hledaní informací na portálech veřejné správy v některých zemích mezi roky 2004 a 2005 (minimální změna v ČR) Nejednoznačná změna využívání internetu podniky k hledaní informací na portálech veřejné správy mezi roky 2004 a 2005 (nárůst vs. pokles), mírný nárůst v ČR

Hlavní výsledky dosažené v oblasti eGovernmentu Nedávná expanze služeb eGovernmentu Zvýšené využívání služeb eGovernmentu na straně domácností i firem Dobrá spolupráce podniků s veřejným sektorem (srovnatelná s EU-15) Infrastrukturní zázemí pro přístup ke službám eGovernmentu je dostatečně rozvinuté

Nedostatky eGovernmentu Rozvoj eGovernmentu je zřídkakdy propojen s reformou veřejné správy Efektivnost poskytování služeb eGovernmentu se obecně nevyhodnocuje Služby eGovernmentu, poskytovatelé služeb a systémy nejsou propojeny a nejsou integrovány Úroveň poskytování služeb je obecně nízká, kvalita případ od případu rozdílná Neexistují přímé vazby mezi státní správou a službami eGovernmentu Rozvoj eGovernmentu je orientován spíše na procesní stránku, menší význam je přikládán samotnému obsahu, „front“ a „back office“ nejsou propojeny Role PPP a soukromého sektoru v poskytování služeb eGovernmentu je slabá

Faktory ovlivňující vývoj eGovernmentu Růst ekonomiky a příjmů dynamicky vytváří novou poptávku po službách eGovernmentu V důsledku rostoucích příjmů a snižujících se cen připojení i celkových nákladů na přístup se zvyšuje dostupnost služeb Rozmach infrastruktury, zlepšující se indikátory dostupnosti Příjmové, regionální a související „digital divides“ (tzv. digitální propasti) zůstávají přítomny a významné Zvýšené povědomí a využití zdrojů z EU pro oblast eGovernmentu jako prioritní oblasti Přímé politiky působí jako podpůrný faktor, nepřímé jsou problematické Slabiny regulace

Motory rozvoje eGovernmentu Zlepšený přístup ke zdrojům EU a jejich měnící se struktura využití Rychlý růst a konvergence k EU-15 Zlepšující se kvalita regulace a její srovnávání s mezinárodní praxí Tlak na veřejný sektor ke zvyšování konkurenceschopnosti a efektivnosti, zvyšující se poptávka ze strany soukromého sektoru „One stop shop“ a vnitřně navazující veřejné eSlužby Zvyšující se zapojení soukromého sektoru (PPP)

Bariéry rozvoje eGovernmentu Přetrvávající sociální, regionální a digitální „divide“ Nevyhovující právní rámec Rychlost strukturálních reforem ve veřejném sektoru Rozptýlené využití dostupných lokálních a mezinárodních zdrojů financování Úroveň a složení domácích výdajů na výzkum a vývoj Fragmentované veřejné služby

Faktory stimulace budoucího rozvoje eGovernmentu Reforma veřejného sektoru Snížení digitální, regionální a sociální „divide“ Vytvoření podmínek pro dostupnost služeb eGovernmentu Harmonizace a propojení rozvoje na různých úrovních státní správy Zvýšení výdajů na eGovernment, v jeho rámci (centralizované nebo decentralizované) využití prostředků EU z různých operačních programů Zrychlení transformace interních procesů: koordinace reorganizace „front“ a „back office“ Vytvoření vhodného legislativního rámce

Otevřené otázky pro další výzkum Jakým způsobem lze měřit efektivnost eGovernmentu, co by mělo být výstupem jeho služeb? Jakým způsobem může eGovernment zvýšit efektivnost poskytování a kvalitu služeb vlády? Které obchodní modely je možné rozvinout ve státní správě právě díky eGovernmentu? Jaký je vztah mezi rozšířením eGovernmentu a reformou veřejných financí? Jakým způsobem může eGovernment zvýšit efektivnost a mít příznivé dopady na zaměstnanost ve veřejném sektoru? Jaké jsou hlavní úspory v lidských a finančních zdrojích v důsledku eGovernmentu? Přispívá postupující technologická konvergence k poskytování služeb eGovernmentu? Jak může růst eGovernmentu ovlivnit rozšíření informačních technologií a hlavní ukazatele informační společnosti („eInclusion“, „digital divide“)?