Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mozek - slouží jako řídící centrum
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Nervová soustava.
Centrální nervová soustava- mozek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Řízení lidského organizmu
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
NERVOVÁ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor: Lenka Kraváčková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Centrální nervový systém
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Název Smyslová soustava, úvod, čidlo Předmět, ročník
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
1. Nervová soustava: úvod.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz VY_32_INOVACE_54_04 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Psychologie Téma Tematická oblast Název Psychika a její biologická podmíněnost Autor PaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročník Říjen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 3.ročník Anotace Přehled biologické podmíněnosti psychiky Přínos/cílové kompetence Orientace v biologických útvarech, jež podmiňují psychiku člověka www.zlinskedumy.cz

Psychika člověka Psychika je někdy chápaná jako synonymum lidské mysli. Je to pojem shrnující veškeré duševní obsahy a funkce člověka - tedy nejen to, co si myslíme a děláme, ale i to, jakým způsobem myšlenkové informace zpracováváme, tedy samotný proces tohoto zpracování. Sled uvědomovaných zážitků probíhajících v psychice označujeme jako prožívání (vnitřní součást psychiky), jakékoliv vnější zaznamenatelné projevy a tělesné aktivity jsou potom chováním.

Psyche James Pradier, 1824, Louvre, Paris

Psychika a její biologická podmíněnost. Člověk vystupuje, aniž si to uvědomuje, nejen jako samostatný jedinec, ale jako příslušník lidského živočišného druhu.   Usiluje : 1. o zachování své existence (života svého) 2. o zachování svého živočišného druhu Nejen člověk, ale každý živý organismus vystupuje: navenek jako relativně autonomní jednotka současně umožňuje jednotu organismu s okolním prostředím Ke svému životu potřebuje rovnovážný stav (homeostáza). Homeostáza je neustále narušována: 1. vnějšími vlivy (např. vnější teplota – tělesná teplota) 2. vnitřními vlivy (metabolismus)

//Prostředí – je činitel nejen informativní, Porušení homeostázy : (nedostatkem – nadbytkem), vede k ohrožení života organismu. Metabolismus: (látková výměna) Nedostatek, či nadbytek řeší tělo látkovou výměnou s okolním prostřením: živiny exkrety (odpad) Každý organismus hledá své optimální, pro sebe specifické životní prostředí!!! Setkávání organismu a prostředí nazýváme – interakcí. V interakci s prostředím uskutečňuje člověk své základní životní funkce – aktivita, metabolismus, růst, rozmnožování ap. (Čím složitější organismus, tím složitější udržování vnitřní a vnější rovnováhy). //Prostředí – je činitel nejen informativní, ale hlavně formativní //

Biologická podmíněnost psychiky: fylogenetický vývoj je složitý za nejvyššího tvora a nejsložitějšího označil člověk sám sebe !!! Poznejme ho: každý organismus je vybaven určitými regulátory k vnějšímu prostředí aktivita se projevuje na organismu dráždivostí pomocí této schopnosti přijímá organismus ze svého prostředí podněty o přiměřenosti podnětů a reakce hovoří zpětná vazba (nervová soustava – zkušenost)

Čím je vybavena: 1. Receptory – přijímače – přenos dostředivými drahami do centrálního ústředí (mícha, mozek). 2. Analyzátory : a) vnější (smysly – zrak, sluch, čich, hmat, chuť, tlak, teplo) b) vnitřní (změny uvnitř organismu) (trávení, těl. tlak, dýchání, vyměšování, poloha těla ap.) 3. Efektorů - vykonavatelů (svaly, nervové buňky, žlázy) Nervová soustava pracuje v sepětí se žlázami s vnitřní sekrecí (hormon – krev) - vzájemná podmíněnost.

Nervová soustava se skládá: a) periferní část – dostředivé a odstředivé dráhy b) centrální část - (mícha, prodloužená mícha, mozek) vrozené činnosti – mícha a prodloužená mícha (dýchání, krev. oběh, trávení, vyměšování) složité problémy – mozek a) zadní mozek (mozeček, Varollův most) b) střední mozek c) velký mozek (hemisféry P,L)

mozková kůra limbický systém bazální ganglia mezimozek mozeček střední mozek most Varolův prodloužená mícha páteřní mícha

Oddíly CNS koncový mozek mozková kůra limbický systém bazální ganglia mezimozek (talamus a hypotalamus) mozeček střední mozek most Varolův prodloužená mícha páteřní mícha

Pokus se odpovědět 1. Co rozumíš pod pojmem psychika člověka a jaké synonymum by jsi ji přiřadil? 2. Jakým dějem bychom označili vnitřní součást psychiky? 3. Pokus se vyjmenovat oddíly CNS. 4. Vysvětli pojem homeostáza. 5. Která část mozku je vývojově nejstarší?

Zdroje a prameny Gillernová,I - Malotínová, M.: Psychologie pro střední školy, Praha, SPN 1992 Hyhlík, F. – Nakonečný, M.: Malá encyklopedie současné psychologie, Praha, SPN 1973 Klapáč, M.: Psychologie v praxi, Praha, 1992 Novák, L.: Základy psychologie, S & M, Praha, 1992 Gillernová, I., Buriánek, J.: Základy psychologie, sociologie. Praha, Fortuna 1995 Hartl, P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993 Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J.: Psychologický výkladový atlas. Praha, Karolinum – Academia 1993 Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti. Prahy. Management press 1993 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Psi2.svg 17.9.2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Portál_psychologie_logo.png 17.9.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vertebrate-brain-regions.png 17.9.2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PradierPshyche.jpg?uselang=cs 17.9.2012