Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
ADAPTAČNÍ KURZ aneb první společný krok s novou třídou „Jsme na jedné lodi“ září v Janově nad Nisou.
Strukturované učení PROJEKT EU
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Komunikační dovednosti
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Vyber si některý z obrázků Přemýšlej pomocí obrázku, o čem by mohla být dnešní hodina, co tě k obrázku napadá? Zapiš si své nápady do sešitu + Zkus svůj.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Rozvoj a vedení týmu.
Komunikace s rodiči.
Přibyslav Mgr. Marie Linhartová
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Andrea Brožová Doubková
ARTETERAPIE.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Didaktika geografie.
Praxe ve školní psychologii
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Příjemce podpory: TRIALOG
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Školní psycholog a práce s učiteli
Komunikace.
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Den otevřených dveří Název školy Datum.
Jak na jazyky.
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
Andrea Brožová Doubková
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Závěry z nácviku metodiky
Transkript prezentace:

Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. Práce se třídou Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

Roviny práce se třídou Intervence Prevence Podpora

Oblast krizové intervence zahrnuje Zpracování traumatizující události na půdě školy např. řešení závažné šikany, šikana učitele, psychopatologie, těžké antisociální chování, traumatizující událost přímo ve třídě, ve škole, jako je úmrtí, násilný čin Závažný konflikt ve třídě (např. stmelování třídního kolektivu) ztráta rodiče nebo blízké osoby úmrtí učitele, spolužáka nehoda, fyzické zranění sexuální, emoční zneužívání fyzické týrání, šikana přítomnost při násilném aktu psychotická reakce, setkání s osobou pod vlivem návykových látek ...

Krizová intervence po zralé úvaze přivolat si supervizora, nebo přizvat dalšího odborníka ohlídat si své hranice psychohygiena

Krizový plán informujte o možných krizových situacích a konsekvencích vytvořte si týmy – rozdělte role mějte připraveny informační materiály mějte kontakty na organizace, profesionály, se kterými budete spolupracovat

Proces tvorby třídních pravidel Kodex chování Proces tvorby třídních pravidel

Formulování třídních principů Navození atmosféry „Jak vypadá třída, kde se všem dobře daří?“ „Jak si představujete ideální třídu?“ „Vzpomeňte si na situaci, kdy jste se v nějaké skupině cítili dobře – jaké okolnosti k vašemu dobrému pocitu přispěly?“ Zobecňování Pojmenování Vyslovení souhlasu Je tu někdo, kdo s takto formulovanými principy nesouhlasí?

Upevňování Prodiskutujte každý navržený princip se žáky. Zeptejte se jich na příklady chování každého z navržených principů. Namalujte každý princip (T, kruh, …) „Jak vypadá? Jak vám zní? …“ Písničky, básníčky, plakáty o principech kodexu. Panelová diskuse o positivech a negativech očekávaného chování Nechejte celou třídu hodnotit, jak jsou principy kodexu dodržovány. Potom si společně zadejte třídní cíl. Starší žáci navštíví nižší ročníky a učí tam principy kodexu chování Povídání o tom, kdy se jim nepodařilo se chovat podle principů kodexu a co by příště mohli dělat jinak.

Práce se skupinou v kruhu

Různé typy práce v kruhu Přivítací kruh (ranní pozdravení/písnička v kruhu, co nás dnes čeká) Komunitní kruh (od slova komunita) se 4 pravidly – učitel má stejné postavení jako děti Práce se skupinou v kruhu Diskusní kruh Výuka v kruhu

Možnosti práce v kruhu rozvoj vztahů vytváření soudržnosti, pocitu sounáležitosti a přijetí rozvoj emocionality nácvik sociálních dovedností vytváření bezpečného klimatu třídy prostor pro sdílení a výměnu informací týkajících se postojů, názorů a pocitů prostor pro komunikaci a řešení konfliktů

Úskalí práce se skupinou třídnická hodina není zavedena v rozvrhu na práci je vymezen malý časový prostor velký počet členů práce v kruhu pouze v problémových situacích cílem je kruhu pojmenování či odsouzení viníka přestupku skupinová dynamika hranice a profesní kompetence („Kam až můžu zajít?“) neutralita zneužití informací, které v průběhu práce zazní přesvědčení, že změny musí nastat hned a být vidět pro výcvikovou, tréninkovou skupinu je ideální počet 15 členů, proto důležité hojně zařazovat práci v podskupinách

Obecné zásady promýšlet dopředu (zejména z hlediska možného pocitu ohrožení některého dítěte) při zavádění práce v kruhu začínat s pozitivními tématy neřešit konkrétní konflikty, ale formulovat problém na obecné rovině brát v úvahu úroveň – srozumitelnost, jednoduchost otevřené otázky (nelze odpovídat ano/ne) nekritizovat a neanalyzovat odpovědi účastníků aktuálnost, pestrost, ne stereotyp děti mohou přispívat vlastními nápady (návrhy dávat učitelce dopředu před KK) u menších dětí se stává, že jen opakují, co řeklo dítě před ním – nekomentovat!

4 pravidla práce v kruhu Právo mluvit (mluví jen ten, kdo má kamínek (zvoneček …, ostatní naslouchají) Právo zdržet se (i kdyby někdo nepromluvil třeba celý rok, nelze ho k tomu nutit) Pravidlo úcty (nevysmíváme se, nekritizujeme, ani nezpochybňujeme, co kdo řekl) Diskrétnost (pokud mluvíme o tom, co se říkalo v kruhu, pak bez uvedení jmen: „jedna holka říkala, že…“, „jeden kluk od nás ze třídy říkal…“); učitel může (musí) s vážnou situací seznámit ty osoby, které mohou pomoci – POZOR OŠETŘIT PŘEDEM

Jak mezi sebou komunikovat užívání pozitivního jazyka kritiku formulujeme pomocí já-sdělení nikoli „ty jsi …“ ale „nelíbí se mi, když …“ otázky formulujeme obecně: Jak se cítíme, když … Co cítí lidé, když … pojmenovávejte a popisujte

Struktura setkání Rozehřívací aktivita Hlavní blok Zakončení – slouží k naladění na společnou práci Hlavní blok – skupinový rozhovor „o čem dneska budeme mluvit“ psychosociální hry, výtvarné techniky výklad k tématu Zakončení zpětná vazba - co si odnáší, co bylo důležité, co si zapamatovali a co bylo příjemné či nepříjemné, co by chtěli příště jinak…

Psychosociální hry Na počátku každé aktivity dobře vysvětlit, co budeme dělat, proč a jak. Vede to ke zmírnění obav. Když aktivita vyžaduje, že nemůžeme cíl prozradit dopředu, uvedeme alespoň tuto skutečnost s odkazem na to, kdy to bude odhaleno. K tomu, aby aktivita vedla k cíli, vysvětlíme dobře postup a kroky zadání. Nechme přiměřeně času na reflexi zážitků, pocitů a postřehů. Dobré je v zaznamenávat na flip. Velmi důležité je následné zakotvení prožitků a postřehů – zarámujeme, kam aktivita směřovala (Co jsme se naučili? Co jsme se dozvěděli?)

Tipy a techniky rozehřívací aktivity uzel, zrcadlo, místa si vymění, detektiv, co se změnilo?, vyprávění příběhu, provázky, seřazení se podle … rozvoj skupinové spolupráce a sounáležitosti symbol třídy, míček, 7up, piáno, Případ paní Blahovské, přání, Dobrá třída, co o sobě víme?, skupinové rozhodování, domlouvání poznávání druhých intuice, indiánské jméno, haptikon, co máme společného, šestý smysl respekt a tolerance čelenky, lákání, „každý to máme jinak“, sdílení hodnot, budování sebedůvěry erb, inzerát o sobě, koláč toho nejlepšího ze mne, vzkazy, dopisy, klubíčko, otevřená komunikace diktát, překreslování obrázku (modelu), kočko-dům, bludiště, hraní rolí, kreslení beze slov haptikon – předměty, skupina hádá, čí to je a jaký ten člověk asi šestý smysl – odhadnout preference skupiny; Co napíše většina skupiny?

Zaměřování se na chyby Vysoké cíle Konkurence Negativní očekávání Nekonkrétnost

Děkuji za pozornost

Literatura Canfield, J., Wells, H. C. (1995). Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Portál. Praha. Hermochová, S. (2006). Teambuilding. Grada. Praha. Hayes, N. (2005). Psychologie týmové práce. Portál. Praha. Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Grada. Praha. Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Portál. Praha.