Téma: Dobytí sev. pólu - Svěrák – Smoljak

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a scénáristickou tvorbou Z. Svěráka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný.
Osvobozené divadlo.
J. Cimrman – České nebe Celkový rozbor díla
Osnova rozboru uměleckého textu
Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
Rozbor uměleckého textu
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_13.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
VY_32_INOVACE_2A8 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř.
život a dílo zapomenutého českého génia
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
FANTASTICKÁ LITERATURA
Maturity – jaro 2014.
ŽIŽKOVSKÉ DIVADLO JÁRY CIMRMANA
Téma: Romeo, Julie a tma - J. Otčenášek
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Téma: Němá barikáda – J. Drda
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.7.
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Téma: Petr a Lucie – R. Rolland
Téma: Evžen Oněgin - A. S. Puškin
Téma: Zeď - J. P. Sartre VY_32_INOVACE_581.
Téma: Krysař – V. Dyk VY_32_INOVACE_597.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.17 Anotace: Prezentace je zaměřena na výtah, jeho hlavní znaky a funkci. Slouží jako zápis pro žáky. Vzdělávací oblast: český.
Téma: Slavík a růže – O. Wilde
Téma: Šťastný princ - O. Wilde
Téma: Audience – V. Havel
Téma: Bylo nás pět – K. Poláček
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK235.
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Téma: Lakomec - Molliére
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Žák se seznamuje s divadlem J. Cimrmana a jeho tvorbou.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_32_INOVACE_1406_Cimrman Téma: České divadlo – Divadlo Járy Cimrmana.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor : Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
VY_12_INOVACE_Rů_I_18 Divadlo Járy Cimrmana Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Ročník:  1. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Maturity – jaro 2017.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
Transkript prezentace:

Téma: Dobytí sev. pólu - Svěrák – Smoljak VY_32_INOVACE_585

Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník: 3., 4. Obor vzdělávání: Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Tematická oblast: Rozbory textů k MZ - práce se čtečkou el. knih Vytvořeno dne: Leden 2014 Anotace: Práce s výchozím textem, příprava ke společné části státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ústní část), vypracování jednotlivých úloh spojených s textem, u každé se nachází její řešení VY_32_INOVACE_585

Výchozí text pro práci Žáci si společně najdou ve svých čtečkách elektronických knih zadaný text. VY_32_INOVACE_585

Výchozí text Nově objevená báseň Svěrák: Vážení přátelé! Dnešní setkání uvedeme recitací Cimrmanovy nově objevené básně „Školní brašnička“. Prosím kolegu Bruknera. Brukner: Jára Cimrman: „Školní brašnička“ Má školní brašničko s penálem dřevěným… Svěrák: Pššššt! (Gestem se omluví recitujícímu, že ho přerušil.) s penálem dřevěným s tebou jsem chodíval zeleným osením V tobě jsem nosíval… VY_32_INOVACE_585

(Zmatek s lyžemi a holemi se opakuje.) Náčelník: Chci to vidět. Amundsen, chlap z ocele, a plakal jako kluk. Ale už tu kvůli blbýmu míči stojíme dost dlouho. Do lyží! (Všichni si připnou dlouhé lyže a uchopí hole.) Zapřahat! (S holemi v rukou a s lyžemi na nohou, překážejíce jeden druhému, nasadí Frištenskému postroj, jeho druhý konec upevní k saním a na saně naloží zavazadla. Lyžařská prkna a bodce holí rachotí o podlahu jeviště.) Lékárník (tiše k učiteli): Nechci náčelníka kritizovat, ale nejdřív měl dát povel „Zapřahat“, a teprve potom „Do lyží“. Tak bych to viděl já. (Konečně stojí všichni v klidu připraveni vyrazit k levému portálu.) Náčelník: Určím sever. Směr sever… (pohlédne na kompas) bohužel, jednotlivě, levotočivě, stoosmdesát stupňů – vzad! (Zmatek s lyžemi a holemi se opakuje.) VY_32_INOVACE_585

Frištenský: Zde! (Zařadí se za náčelníka.) Náčelník: Polární výpravo! V pořadí náčelník Karel Němec – zde! Potah Varel Frištenský… Frištenský: Zde! (Zařadí se za náčelníka.) Náčelník: Lékárník Vojtěch Šofr… Lékárník: Zde! (Zařadí se.) Náčelník: Pomocný učitel Václav Poustka… Učitel: Zde! (Uzavře zástup.) Náčelník: Směr Severní pól… hajdy VPŘED! VY_32_INOVACE_585

Úkoly k výchozímu textu 1. Zařaď text k literárnímu druhu, lit. formě a lit. žánru. Vše na základě ukázky charakterizuj. 2. Na základě přečtené knihy zařaď úryvky do kontextu celého díla Dobytí severního pólu. 3. Převyprávěj děj tohoto díla. 4. Jaké jsou hlavní postavy? Vyjmenuj je a poté na základě četby charakterizuj tyto postavy. 5. Jaké je téma díla? VY_32_INOVACE_585

7. Popiš obecně jazykovou stránku díla. 6. Zařaď dílo Dobytí severního pólu do literárně historického kontextu. 7. Popiš obecně jazykovou stránku díla. 8. U vyznačených slov urči, do jaké vrstvy českého jazyka tato slova patří. 9. Podtržené části vět pojmenuj a charakterizuj, proč jsou takto označené. 10. Vysvětlete význam rozdělení divadelních her Z. Svěráka a L. Smoljaka na úvodní referáty a vlastní div. hru. VY_32_INOVACE_585

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Lit. druh: drama Lit. forma: dialogy Lit. žánr: 2. Úvodní referát, Obraz 1 3. Dobytí severního pólu českou výpravou. 4. náčelník Karel Němec, potah Varel Frištenský, lékárník Vojtěch Šofr, pomocný učitel Václav Poustka, americký Čech – charakteristiku jednotlivých postav žáci sami vymyslí na základě vlastních znalostí. 5. téma: dobytí severního pólu 6. 2. polovina 20. století. 7. Spisovná i nespisovná čeština (obecná čeština), forma dialogů, nářeční prvky, cizí názvy různých států 8. Obecná čeština. 9. Scénické poznámky, uvedení čtenáře do situace na jevišti. 10. Úvodní referát poskytuje základní informace ke hře, seznamuje čtenáře se situací na jevišti. Poté následuje vlastní divadelní hra. VY_32_INOVACE_585

Zdroje SVĚRÁK, Zdeněk. SMOLJAK. Ladislav. Dobytí severního pólu [online]. Dostupné z: uložto.cz http://www.ulozto.cz/xCzp6xK/dobyti-severniho-polu-pdf Další citační údaje (místo a rok vydání, ISBN knihy, nakladatelství a vydavatelství) nebylo možné zjistit. VY_32_INOVACE_585