Základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Neverbální komunikace
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KOMUNIKACE V..
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Pedagogická komunikace
Komunikace s rodiči.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Pedagogická komunikace
Neverbální komunikace
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Zásady efektivní komunikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogická komunikace
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogická psychologie
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Organizační formy práce v tělesné výchově
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Sociologie pro SPP/SPR
Společenská výchova – verbální komunikace
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
Základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog
Kurikulum: obsah školní edukace
Komunikace učitele se žáky
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Střední škola obchodně technická s. r. o.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

Základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog Komunikace ve škole Základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog

James Eicher „Jeden ze základních komunikačních zákonů praví, že každé chování v přítomnosti druhé osoby má informační hodnotu. Všechno, co děláme – způsob sezení, spojování rukou, změna hlasového tónu – je komunikační podobou a podléhá jejím pravidlům.“

Základní pojmy 1/2 Sociální interakce Pedagogická interakce Vzájemné aktivní působení, ovlivňování jedinců, skupin a prostředí; jeden subjekt vyvolává svým jednáním změnu v jednání druhého subjektu (Hartl, Psychologický slovník, 1994) Pedagogická interakce Vzájemné působení dvou nebo více subjektů v průběhu výchovně vzdělávacího procesu (Šikulová)

Základní pojmy 2/2 Sociální komunikace Pedagogická komunikace Sdělování, tj. výměna informací (Mareš, Křivohlavý, Komunikace ve škole, 1995) Pedagogická komunikace Vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům (Gavora, Pedagogická komunikácia v základnej škole, 1988)

Funkce pedagogické komunikace ve v-v procesu 1/2 zprostředkovává společnou činnost účastníků nebo jednotlivých pracovních skupin; zprostředkovává vzájemné působení účastníků v nejširším smyslu včetně výměny informací, zkušeností, ale i motivů, postojů, emocí; zprostředkovává osobní i neosobní vztahy; Mareš, Křivohlavý, 1995

Funkce pedagogické komunikace ve v-v procesu 2/2 formuje všechny účastníky pedagogického procesu, zejména pak osobnost žáků; je prostředkem k uskutečňování výchovy a vzdělávání, neboť cíl, učivo, metody atd. nemohou vystupovat v pedagogickém procesu přímo, ale ve slovní či mimoslovní podobě; konstituuje každý výchovně vzdělávací systém, neboť tvoří jednu z jeho hlavních složek zajišťuje jeho fungování, vnáší do něj pohyb, vývoj, dynamiku, udržuje jeho stabilitu. Mareš, Křivohlavý, 1995

Podoby pedagogické komunikace Detailně připravená Promyšlená, připravená předem Rámcově připravená Vedení komunikace na základě předchozích zkušeností Nepřipravená Jedinečné, nepřipravené situace, které se nedají předvídat (více viz Pařízek, Učitel v nezvyklých školních situacích, 1990)

Obsah pedagogické komunikace Informace Postoje Emocionální stavy Sebepojetí Pravidla další komunikace

Druhy informací Regulativní Afektivní Kognitivní Navozování, organizace a regulace činností vedoucích ke splnění výukového cíle Afektivní Zaměřené na rozvoj emocionální a volní oblasti žáků Kognitivní Informace, které jsou pro žáky nové, neznámé

Pravidla pedagogické komunikace Částečně jsou formulovaná školou (školní řád), částečně společností (obecná pravidla chování) a část je výsledkem vztahu mezi učiteli a žáky. Závisí na koncepci výuky!

Demokratická komunikační pravidla Žák může odpovídat také v sedě, nemusí vstávat Učitel nechává žákovi dostatek času na odpověď Žák může odbočit od tématu (otázky) za předpokladu, že je jeho příspěvek hodnotný Žák může určit, kdo má odpovídat Žák může „odložit“ odpověď s tím, že příští hodinu si připraví něco navíc Žák může klást učiteli i třídě otázky Žák se může obrátit o pomoc při řešení problémů na učitele a spolužáky (žádost není chápána jako projev slabosti) Žák může samostatně vést úsek komunikace, stát se moderátorem třídy Žáci si mohou volit témata učiva, a to na základě dohody s učitelem nebo diskuse s ním Gavora, 2005

Příklad – tradiční frontální výuka 1/2 Učitel má ve výuce právo: kdykoliv si vzít slovo, přerušit žáka, mluvit, s kým chce (s jednotlivcem, se skupinou, s celou třídou), mluvit, o čem chce, tj. rozhoduje o tématu komunikace, mluvit v rámci výuky, jak dlouho chce (někdy nerespektuje ani zvonění) mluvit v rámci učebny, kde chce (u tabule, u okna, za stolem, …) mluvit v pozici, kterou považuje za vhodnou (vsedě, v chůzi, zády k žákům, …). Gavora, 1988

Příklad – tradiční frontální výuka 2/2 Žák má ve výuce právo mluvit jen tehdy, když mu učitel udělí slovo, mluvit jen s tím, kdo mu byl určen, mluvit jen o tom, co mu bylo určeno, mluvit jen tak dlouho, jak mu bylo určeno, mluvit jen na místě, které mu bylo určeno, mluvit v pozici, která mu byla stanovena. Gavora, 1988

Pokud chce učitel využívat jiných organizačních forem výuky než frontální, pak musí promyslet i změnu pravidel pedagogické komunikace tak, aby vyučování bylo funkční!

Verbální komunikace Verbální komunikace v sobě zahrnuje jak zvukovou, tak i písemnou, popř. jinou grafickou podobu řeči. Řeč je nejsrozumitelnějším prostředkem komunikace, neboť při přenosu informací prostřednictvím řeči se nejméně ztrácí smysl sdělení, může být prezentováno jasné vyjádření obsahu i vztahu.

Paralingvistické projevy Intenzita hlasového projevu Tónová výška hlasu Barva hlasu Délka projevu Rychlost projevu Přestávky v řeči Akustická náplň přestávek Přesnost projevu Způsob předávání slova

Úkol Zkuste říci tuto větu s různými úmysly: „Mami, já ti chci něco říct!“: Chcete se s něčím pochlubit Chcete sdělit tajemství Chcete si postěžovat Chcete se přiznat k nějakému přestupku

Čeho se vystříhat při komunikaci Nemluvte mnoho, hlavně když jde o závažné jednání, ve společenské komunikaci dejte šanci i druhým Nepoučujte druhé Nemluvte příliš o sobě Nestěžujte si Nebuďte náladoví Nenuďte rozvláčností a podrobnostmi Neměňte často téma hovoru Nehádejte se

Neverbální komunikace Taková komunikace, která ke sdělování informací nepoužívá slov

Prostředky neverbální komunikace Pohled Výraz obličeje Pohyb Fyzický postoj Gesta Dotyk Vzájemné přiblížení či oddálení Úprava zevnějšku Viz např. D. Lewis, Tajná řeč těla, 1989 nebo A. Pease, Řeč těla, 2001 Mareš, Křivohlavý, 1995

Doporučení pro neverbální komunikaci Buďte uvolnění Omezte rušivá gesta Průběžně udržujte oční kontakt Pokyvujte hlavou, usmívejte se Dívejte se na druhou osobu přímo Uvolněte ruce, paže i ramena, mírně se naklánějte k druhému, neseďte na židli strnule Gest používejte umírněně, vyvarujte se příliš dramatického mávání rukou, hraní si s tužkou, nebo příliš osobních doteků komunikačních partnerů

Bariéry v komunikaci Obava z neúspěchu Problémy osobního rázu Neochota respektovat odlišnou komunikační úroveň partnera Xenofobie, neúcta Skákání do řeči Fyzické nepohodlí Nesoustředěnost na komunikaci Stereotypizace Nezvyklé prostředí Vyrušování třetí osobou Hluk, vizuální rozptylování

Z čeho studovat MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005.