Romská hudba.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Ludmila Durgalová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_ Romská kultura TÉMA: Romská.
LIDOVÁ HUDBA NA MORAVĚ.
HUDEBNÍ SOUBORY.
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
ICT 2 – 3 – 26 HV Karel Hašler Anotace: Materiál seznamuje žáky s hudebními díly a životem autora. V prezentaci se nachází pracovní list a odkaz na poslechovou.
SYMFONICKÝ ORCHESTR Každý z nás si pro vás připravil krátké povídání.
Cimbál Václav Konvalinka.
Zpracoval: Jan Kříž Izraelská hudba.
Americká hudba Petra Kloudová.
Fagot Eva Michalisková.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Bukovinová Barbora, sekunda
Nela Chalupová.
Funk Denisa Zouharová.
 plný název: República de Chile  poloha: západní pobřeží Jižní Ameriky  rozloha: km²  hl. město: Santiago de ChileSantiago de Chile  jazyk:
Název Václav Hrabě Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
ICT 2 – 3 – 29 HV Leoš Janáček Anotace: Materiál seznamuje žáky s hudebními díly a životem autora. Prezentace obsahuje odkaz na poslechovou skladbu a.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv08/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv05/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
název odvozen od anglického to rag – roztrhat nebo rozervat, melodie je totiž jakoby rytmicky roztrhána černoši doufali, že se prosadí jako vážná hudba,
ICT – 2 – 3 – 39 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vltava
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
ICT2 – 3 – 35 HV Prodaná nevěsta
Moderní populární hudba
Veronika Hochmanová,tercie
Písničkáři 2. poloviny 20. století
ICT 2 – 3 – HV Hudba vokální a instrumentální
Tereza Šípková, sekunda
Elektronická učebnice - II
ROMAN DVOŘÁK Kubánská hudba. Hudba vznik spojením tradic španělské a černošské hudby především taneční – habanera, bolero, rumba, claves, guaracha, bonga,
ICT – 2 – 3 – 28 HV - Bohuslav Martinů
Lucie Pryclová, tercie.  demokratický stát v Malé Asii a z menší části v JV Evropě  hlavní město – Ankara  turecká kuchyně patří mezi nejvyhledávanější.
Muzikál Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
Vietnamská hudba.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
MARIA-Luisa houzarová
Anglický roh.
Francouzská hudba Ema Veselá, tercie.
ICT 2 – 3 – 37 HV Vánoční koledy
Referát do HV VIKTOR ČANĚK
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Antonín Dvořák Světově uznávaný český hudební skladatel 19.století ROMANTIZMUS.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_02_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 02_ Hudební žánry TÉMA: Hudební žánry – lidová hudba ČÍSLO.
Romská hudba.
Swing Rebeka vitová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Muzikál AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_10_HV6_Skála
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Mgr. Jana Doubková Dějiny hudby listopadu 2012
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_Píseň Ó Zuzano, hudební.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Mgr. Petr Číhal Slovácké muzeum v Uherském Hradišti
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Romská hudba

Příležitosti: bašaviben (te bašavel = hrát na hudební nástroj), mulatčagos (te mulatinel = bavit se) společenské rodinné oslavy Text písní: varianty obsahové i dialektové ustálené výrazy (čorav tri voďori, kalo čirikloro) počet slabik doplňován citoslovci (jaj, ej, de) oslovování (Devla = Bože, Romale = Romové, čhavale = „děcka“, mamo = mámo) přepis do češtiny (doslovný nebo přebásněný)

Melodie písní: Stejná slova + jiná melodie Stejná melodie + jiná slova Pomalé – různá melodie u slok v rámci prožívání obsahu Notový zápis: nejasné nástupy, nestálá melodie, tónina i rytmus melodické ozdoby

Klasifikace romské hudby (písně) Podle subetnické skupiny Podle publika: Pro Romy Pro neromy: interpretace majoritní hudby s vlastní invencí, romské písně v úpravách (kavárenské a cimbálové muziky) Podle stáří: phurikane giľa (= staré písně): pomalé neve giľa (= nové písně): taneční, rompop

Podle obsahu: - Halgató (= maď. k poslechu): pomalé, lamentace; molové stupnice; určené k poslechu; text podle vlastních zážitků  čorikane g. – o chudobě, bídě https://www.youtube.com/watch?v=y7YakLcZO6I  žalostno g. – o smrti, nešťastné lásce, o rodičích https://www.youtube.com/watch?v=s4pdu7MuYlE  hareštantska g. – vězeňské náměty, střet se světem neromů  muľatošna g. – pijácké Čardaša (z maď. csarda = hospoda, krčma): taneční, rychlé  milostný, pijácký a škádlivý obsah https://www.youtube.com/watch?v=7bEvZQVOkD8  rompop https://www.youtube.com/watch?v=1IM2FTfc8bY

Evropská romská hudba Uherský okruh cimbálové muziky: housle, brač, cimbál, basa, klarinet; cello místo basy, harmonika, kytara; repertoár místní a romské lidové písně, hráli na rodinných událostech, výročních zábavách) kavárenské muziky: bez cimbálu, cello; repertoár místní a romské lidové písně, známé operní a operetní melodie; pravidelný výdělek v kavárnách

Ruský okruh Chory: hudba + zpěv + tanec zlatý věk přelom 19. a 20. století https://www.youtube.com/watch?v=7TZ9wDhbWG8 Španělský okruh flamenco: hudba + zpěv + tanec vliv andaluský, romský, arabský zlatý věk 2. polovina 19. století – 20. léta 20. století; 2010 zapsáno v UNESCO https://www.youtube.com/watch?v=sLFH01qJT3k

Česká a slovenská republika Moravští Romové Cimbálové muziky Pro neromy Romské i moravské lidové Interpreti: Jožka Kubík, Emílie Machálková Slovenští Romové - interpreti: Cinka Panna (18. stol., Gemer)

Olašští Romové menší stupeň vlivu majority => především pro vlastní komunitu Písně k poslechu (= loke ďila) a k tanci (khelimaske ďila) tradiční doprovod nonverbální lokální techniky (=bumbázij): tleskání, dupání, luskání

Současnost Orchestry lidové https://www.youtube.com/watch?v=g70LWDjmwCY https://www.youtube.com/watch?v=2YoQ0RCmoH0 Orchestry symfonické https://www.youtube.com/watch?v=i_JgH_MHrTM Vliv módních trendů https://www.youtube.com/watch?v=ahiyR442aLs https://www.youtube.com/watch?v=HZSfIjPJMwg Muzikály https://www.youtube.com/watch?v=TiqXTqpBToU https://www.youtube.com/watch?v=JMPrVdu6SpM

Literatura Belišová, Jana: Phurikane giľa. Starodávne rómske piesne. Bratislava: Žudro, o. s., Media 3, o. s., 2002. Davidová, Eva, Gelnar, Jaromír: Tradiční i současný romský (cikánský) písňový folklor. Český lid 76, 1989, s. 39-46. Davidová, Eva, Jurková, Zuzana: Hudba a písňový folklor Romů. Brno: 1999.

Holý, Dušan: Mudrosloví Jožky Kubíka. Praha: 1984 Holý, Dušan, Nečas, Ctibor: Žalující píseň. Strážnice: 1993. Stojka, Peter, Davidová, Eva, Hübschmannová, Milena: Dúral me avilem/Z dálky jsem přišel. Praha: 2000.