Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Advertisements

Bezpečná integrace OZE do ES ČR
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Martin Pecina MBA náměstek ministra © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Požadavky ERÚ a povinnosti českého účastníka při účasti na německém trhu Blahoslav Němeček Místopředseda a ředitel sekce regulace ERÚ.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Postavení ERÚ v novele energetické legislativy Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Pravidla trhu s plynem v ČR - účastníci trhu s plynem Říčany, červen 2003 Pavel Dočekal, Transgas, a.s.
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
PLYNÁRENSTVÍ zákon č. 458/2000 Sb., z hlediska kontrolní činnosti SEI Ing. Otta Hofman vedoucí oddělení plynárenství.
Plynová krize - fakta RWE Konzern.
15. dubna 2008Praha 1 Novela energetického zákona ve vztahu k ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Významné změny v novele EZ AEM , Poděbrady Pavel Dočekal.
Novela zákona č. 458/2000 Sb., v oblasti plynárenství
Obchod se zemním plynem Výzvy a rizika Vratislav Ludvík.
Přehled energetické legislativy Ing. Ladislav Havel Ing. Jindřich Mühlhofer Brno © 2005 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Úpravy Kodexu PS a DS Aktualizace žádostí FVE a VTE Materiál na jednání kulatého stolu dne
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
IX. Jarní konference energetických manažerů Energetický regulační úřad v novele energetického zákona Konference AEM Poděbrady 15. a Josef FIŘT.
Pravidla pro organizování trhu s plynem
Otevírání trhu s elektřinou základní pravidla a informace
Zákon č. 670/2004 Sb. (Novela zákona č. 458/2000 Sb.) v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Zásadní změny v novele energetického zákona
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Energetika ČR a její vyhlídky Základní změny zákona č Sb Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Systém kontrolní činnosti SEI
NOVÉ DANĚ V NA ENERGIE 27. listopadu 2007 Seminář AEM „Panelová diskuse ke spotřebním daním na energie“ JAN KANTA ředitel sekce Pravidla trhu.
Systém kontrolní činnosti SEI
AEM 20. Listopadu 2003 Operátor trhu s elektřinou - činnosti, přeshraniční přenosy, burza.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Zabezpečení dlouhodobé spolehlivosti přenosu v podmínkách mezinárodního trhu s energií Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
Sekundární legislativa ERÚ a navazující cenová rozhodnutí
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Státní energetická inspekce
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Obchodování s elektřinou v ČR a vývoj po vstupu do EU Miroslav Marvan Konference AEM Česká energetika po vstupu do EU 8. září 2004.
Otevření trhu s elektřinou, první rok zkušeností a jak dále AEA – Sdružení velkých spotřebitelů energie 5. března 2003 Praha.
ENA s.r.o. – energetické analýzy ŘÁDY PROVOZOVATELŮ Význam a základní obsah Ing. Vladimír Ing. Zdeněk
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Podmínky obchodování se zahraničím Pavel Šolc, ČEPS, a.s. Naše cesta vede k Vám.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Novela energetického zákona – část plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2008 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Ing. Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady z pohledu roku 2005 Martin Kašák Energetický regulační úřad 7. října 2004.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Smluvní vztahy a registrace- držitelé licence na distribuci Jaroslav Žákovčík Praha
Legislativa a cenová rozhodnutí z pohledu roku 2005
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
RWE Transgas po unbundlingu – pohled na otevírání trhu s plynem Praha 7. září 2006 Milan Kajtman, člen představenstva, CCO RWE Transgas, a.s.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Hodnocení členství ČR v EU z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Konference AEM 2005 Praha 14. – 15. září 2005.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Dopady chystaných změn energetických koncepcí na energetiku a její zákazníky 1. listopadu 2012 Ing. Jiří Bis.
Ing. Jan Mládek, CSc. ministr průmyslu a obchodu 1 Zásobování plynem jako součást energetické bezpečnosti ČR 1 Zásobování plynem jako součást energetické.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Trhy s plynem v ČR a EU a předpokládaný vývoj české energetické legislativy z odborného hlediska Ing. Jan Zaplatílek © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Webové portály LDS/MDS
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Kontroly a revize elektrických zařízení v DS a PS elektroenergetiky
Transkript prezentace:

Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 3 Energetická legislativa EU Přístupová smlouva - Česká republika má sjednané přechodné období na otevření trhu s plynem do Směrnice 2003/54/EC ze dne o společných pravidlech pro vnitřní trhu s elektrickou energií, kterou se zrušuje směrnice 96/92/ES - nutno implementovat v státech EU do Nařízení 1228/2003 Evropského parlamentu a Rady ze dne 26. června 2003 o podmínkách pro přístup k síti pro přeshraniční výměny elektrické energie.“. Směrnice 2003/55/EC ze dne o společných pravidlech vnitřního trhu se zemním plynem, kterou se zrušuje směrnice 98/30/ES - nutno implementovat v státech EU do Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 8/2004/EC o prosazování kogenerace založené na potřebě užitného tepla na vnitřním trhu s energií Směrnice Rady 2004/67/ES ze dne 26. dubna 2004 o opatřeních na zabezpečení zásobování zemním plynem

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 Nejvýznamnější změny – plynárenství – I. Nové rozdělení činností na regulované a neregulované Nový harmonogram otevírání trhu s plynem Nové povinné vybavení konečných zákazníků měřícím zařízením Zavedení dodavatele poslední instance Nově stanovené povinnosti v oblasti zásobování chráněných zákazníků Právní oddělení provozovatele přepravní soustavy a provozovatelů distribučních soustav

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 5 Nejvýznamnější změny – plynárenství – II. Dočasné pozastavení povinnosti umožnit přístup třetích stran do soustav a zásobníků Definice smluv mezi účastníky trhu s plynem Transformace ÚPD na Bilanční centrum Bezpečnost a spolehlivost Úpravy v oblasti omezení dovozu a vývozu plynu

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 6 Nové rozdělení činností na regulované a neregulované Ceny za distribuci plynu, za přepravu plynu konečným zákazníkům na území České republiky, za volnou akumulaci, za dodávku plynu chráněným zákazníkům a dodávku poslední instance reguluje Energetický regulační úřad.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 Harmonogram otevírání trhu s plynem. Směrnice 2003/55/EC - od všichni koneční zákazníci mimo domácností - od všichni koneční zákazníci

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 8 Nový harmonogram otevírání trhu s plynem – I. Trh s plynem je otevírán postupně takto: od 1. ledna 2005 jsou za podmínek stanovených tímto zákonem oprávněnými zákazníky všichni koneční zákazníci jejichž roční spotřeba vztažená na jedno odběrné místo překročila v roce 2003 hodnotu 15 mil. m 3 zemního plynu a dále všichni držitelé licence na výrobu elektřiny, spalující plyn v tepelných elektrárnách nebo při kombinované výrobě elektřiny a tepla a to v rozsahu své spotřeby na tuto výrobu,

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 9 Nový harmonogram otevírání trhu s plynem – II. Trh s plynem je otevírán postupně takto: od 1. ledna 2006 jsou za podmínek stanovených tímto zákonem oprávněnými zákazníky všichni koneční zákazníci s výjimkou domácností. od 1. ledna 2007 jsou za podmínek stanovených tímto zákonem oprávněnými zákazníky všichni koneční zákazníci.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 10 Země EU – srovnání plynárenství- I. StátOtevření trhu Um. TSOUm. DSO Rakousko100LL Belgie 83LL Dánsko 100OL Francie37AA Německo100MM Irsko85MM Itálie100AA Luxem. 72MM Holandsko 60ML

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 11 Země EU – srovnání plynárenství- II. StátOtevření trhu Um. TSOUm. DSO Španělsko100LL Švédsko 51AA V. Británie 100OO Estonsko80-- Lotyšsko0AA Litva80AA Polsko34AA ČR0AA Slovensko33LL

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 12 Země EU – srovnání plynárenství – III. StátOtevření trhu Um. TSOUm. DSO Maďarsko0LA Slovinsko50AA

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 13 Nové povinné vybavení konečných zákazníků měřícím zařízením – I. Provozovatel přepravní soustavy a provozovatelé distribučních soustav jsou povinni do 31. prosince 2004 vybavit všechny konečné zákazníky, jejichž odběrné plynové zařízení je připojeno na jimi provozovanou soustavu, a jejichž odběr plynu na příslušném odběrném místě byl v předcházejícím kalendářním roce vyšší než 15 mil. m 3 a dále všechny držitele licence na výrobu elektřiny, spalující plyn v tepelných elektrárnách při kombinované výrobě elektřiny a tepla průběhovým měřením s dálkovým přenosem dat.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 14 Nové povinné vybavení konečných zákazníků měřícím zařízením – II. Provozovatel přepravní soustavy a provozovatelé distribučních soustav jsou povinni do 31. prosince 2005 vybavit všechny konečné zákazníky, jejichž odběrné plynové zařízení je připojeno na jimi provozovanou soustavu, a jejichž odběr plynu na příslušném odběrném místě byl v předcházejícím kalendářním roce vyšší než 400 tis. m 3 průběhovým měřením

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 15 Nové povinné vybavení konečných zákazníků měřícím zařízením – III. Všichni koneční zákazníci, s výjimkou domácností, mají právo požádat příslušného provozovatele přepravní nebo distribuční soustavy, aby je vybavil průběhovým měřením s dálkovým přenosem dat, nebo průběhovým měřením. Provozovatel příslušné soustavy je povinen jejich žádosti vyhovět, pokud je to technicky možné. Pokud se však nejedná o konečné zákazníky s ročním odběrem nad 15 mil. m 3 v případě průběhového měření s dálkovým přenosem dat nebo o konečné zákazníky s ročním odběrem nad 400 tis. m 3 v případě průběhového měření, jsou koneční zákazníci povinni uhradit příslušnému provozovateli náklady na vybavení tímto měřením.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 16 Nové povinné vybavení konečných zákazníků měřícím zařízením – IV. U oprávněných zákazníků, jejichž roční odběr plynu na jednom odběrném místě nepřesáhne 400 tis. m 3, je časový průběh měření, pokud nemají instalováno průběhové měření, nahrazen typovým diagramem dodávek. Podrobnosti stanovení typového diagramu dodávek a pravidla jeho přiřazení konečnému zákazníkovi stanoví prováděcí právní předpis.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 17 Dodavatel poslední instance Dodavatel poslední instance je povinen dodávat plyn za ceny stanovené Energetickým regulačním úřadem domácnostem a malým zákazníkům, kteří o to požádají (nemají zajištěnou dodávku od jiného dodavatele) – tato povinnost neplatí u zákazníků, u nichž byl zjištěn neoprávněný odběr Prokazatelná ztráta vzniklá dodavateli poslední instance je hrazena způsobem, stanoveným Energetickým regulačním úřadem. Dodavatelem poslední instance je držitel licence na obchod s plynem vybraný Energetickým regulačním úřadem - do doby jeho rozhodnutí pak obchodník, který je nebo byl součástí RGDS.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 18 Nově stanovené povinnosti v oblasti zásobování chráněných zákazníků – I. Chráněný zákazník má právo na zajištění dodávky plynu za regulované ceny; do 31.prosince 2004 je dodávka chráněnému zákazníkovi uskutečňována na základě licence na přepravu plynu nebo licence na distribuci plynu a od 1.ledna 2005 je uskutečňována na základě licence na obchod s plynem.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 19 Nově stanovené povinnosti v oblasti zásobování chráněných zákazníků – II. Obchodník s plynem má právo na dodávku plynu, pokud je určen provozovatelem distribuční soustavy k zásobování chráněných zákazníků na jeho vymezeném území, a to v rozsahu odběru těchto zákazníků ve stanovené kvalitě za regulované ceny od obchodníka určeného provozovatelem přepravní soustavy, pokud je distribuční soustava přímo připojena k přepravní soustavě, nebo určeného provozovatelem distribuční soustavy, pokud je distribuční soustava připojena pouze k jiné distribuční soustavě

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 20 Právní oddělení provozovatele přepravní soustavy Směrnice 2003/55/EC - Provozovatel přepravní soustavy musí být do právně oddělen od obchodníka s plynem. Novela energetického zákona Provozovatel přepravní soustavy musí být do právně oddělen od obchodníka s plynem. -sankce za nesplnění – pokuta až do výše 10 % z ročního čistého obratu za poslední kalendářní rok.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 21 Právní oddělení provozovatelů distribučních soustav Oddělení činností je nutno provést nejpozději do 31. prosince 2006 mimo integrované plynárenské podnikatele, kteří poskytují služby pro méně než připojených zákazníků. Provozovatel distribuční soustavy nesmí být od 1. ledna 2007 souběžným držitelem licence na obchod s plynem. Provozovatel distribuční soustavy může požádat Komisi o výjimku z povinnosti právního oddělení, pokud na základě jim zpracované a Energetickým regulačním úřadem schválené zprávy prokáže, plně funkční a neznevýhodňující přístup do své distribuční soustavy všem účastníků trhu s plynem týkající se podmínek připojení a distribuce plynu, včetně průhledné tvorby cen za jim poskytované služby.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 22 Dočasné pozastavení povinnosti umožnit přístup třetích stran do soustav a zásobníků Mohou-li obchodníkovi s plynem v důsledku použití ustanovení tohoto zákona, které se týkají povinnosti držitelů licencí umožnit přístup třetích stran k zařízením, na kterých vykonává licencovanou činnost, vzniknout závažné ekonomické problémy, jež mají původ v jím uzavřené smlouvě typu „odeber nebo plať“, má právo podat Energetickému regulačnímu úřadu žádost o vydání rozhodnutí o dočasném pozastavení povinnosti plynárenských podnikatelů umožnit přístup třetích stran do jimi provozovaných zařízení. Kladné rozhodnutí ERU podléhá souhlasu EK.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 23 Definice smluv mezi účastníky trhu s plynem Smlouva o dodávce plynu Smlouva o sdružených službách dodávky plynu Smlouva o připojení Smlouva o přepravě plynu Smlouva o distribuci plynu Smlouva o uskladňování plynu

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 24 Transformace ÚPD na Bilanční centrum Sledování plánování, výroby dodávek a spotřeb plynu, kapacit a výkonů přepravní soustavy a distribučních soustav a podzemních zásobníků plynu a jejich zpracování ve formě souhrnných bilancí plynárenské soustavy zajišťuje Bilanční centrum. Bilanční centrum je právnickou osobou zřízenou na základě smlouvy o sdružení, jejímiž členy je provozovatel přepravní soustavy a provozovatelé distribučních soustav, k jejichž distribuční soustavě je připojeno zařízení více než zákazníků.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 25 Bezpečnost a spolehlivost – I. Povinnost provozovatelů soustav a zásobníků předávat MPO a ERU jednou ročně do 1.3. Zprávu o kvalitě a úrovni údržby provozovaných zařízení Nemožnost odmítnout z důvodu nedostatku kapacity přístup k té části kapacity soustavy či zásobníku, která byla využívána pro potřeby zajištění dodávky zákazníka v době, kdy byl ještě zákazníkem chráněným

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 26 Bezpečnost a spolehlivost – II. Obchodníci s plynem, kteří dodávají plyn konečným zákazníkům, jsou povinni zajistit bezpečnostní standard příslušné dodávky, podrobnosti stanoví zvláštní právní předpis

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 27 Neoprávněný odběr, přeprava, distribuce a uskladnění plynu Rozšíření definice neoprávněnosti i na přepravu, distribuci a uskladnění plynu v případě jejich realizace v rozporu se smlouvou či bez ní nebo nedodržení smluveného způsobu platby vč. záloh

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 28 Úpravy v oblasti omezení dovozu a vývozu plynu může dojít k přímému nebo nepřímému ohrožení osob nebo věcí na území České republiky, či ohrožení bezpečného a spolehlivého provozu plynárenské soustavy,. Ministerstvo může rozhodnout o omezení vývozu plynu do zahraničí fyzickým nebo právnickým osobám v případě, že z důvodu nedostatku plynu byl vyhlášen stav nouze na území celého státu, nebo její části v případě, že se stav nouze dotýká území nejméně tří krajů.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 29 Přechodná ustanovení – I. Stane-li se chráněný zákazník podle § 21 nebo § 55 oprávněným zákazníkem, není smlouva o dodávce elektřiny nebo o dodávce plynu uzavřená podle dosavadních předpisů dotčena a nadále se považuje za smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny nebo za smlouvu o sdružených službách dodávky plynu a cena stanovená ve smlouvě o dodávce elektřiny nebo o dodávce plynu odkazem na cenové rozhodnutí týkající se elektřiny nebo plynu se nahrazuje odkazem na ceník dodavatele elektřiny nebo dodavatele plynu, který musí být zveřejněn minimálně 30 dnů před termínem platnosti uvedených cen; v případě, že oprávněný zákazník s touto cenou nesouhlasí, má právo do 30 dnů odstoupit od smlouvy.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 30 Přechodná ustanovení – II. Práva a povinnosti vyplývající ze smluv o dodávce plynu a ze smluv o sdružených službách dodávky plynu uzavřených podle dosavadních právních předpisů souběžným držitelem licence na distribuci plynu a licence na obchod s plynem přecházejí na držitele licence na obchod s plynem, který vznikl v souvislosti s oddělením podle § 59a zákona č. 458/2000 Sb., ve znění tohoto zákona. Práva a povinnosti vyplývající ze smluv o připojení uzavřených podle dosavadních předpisů souběžným držitelem licence na distribuci plynu a licence na obchod s plynem přecházejí na držitele licence na distribuci plynu, který vznikl v souvislosti s oddělením podle § 59a zákona č. 458/2000 Sb., ve znění tohoto zákona.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 31 Děkuji Vám za pozornost.