Asertivitou k sebedůvěře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Asertivita.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
PhDr. Stanislava Podžorná
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Emoce (city).
Myšlenkové základy skautingu
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Přesvědčování X manipulace
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
PSFA 2 Přednáška č.4 Téma: Asertivita.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Principy, zásady a chyby
Asertivita.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Komunikace Základní prostředek výměny informací
Nakonec našel a nazval jej: KATEGORICKÝ IMPERATIV, který zní:
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Asertivní dovednosti.
Asertivita.
Zpracovala: Simona Hyková
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ASERTIVITA.
NENÁSILNÁ KOMUNIKACE NVC Nonviolent Communication
Komunikace s rodiči.
Psychologie zdraví Copingové strategie.
ZÁKLADY ASERTIVITY.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Komunikační inteligence. Cíle a obsah kurzu  definice asertivity  charakteristiky pasivity, pasivní agresivity, agresivity a asertivity.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
2012 / 2013 Psychologie Komunikace Zuzana Psychologia.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
Asertivita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Žákovský parlament 1.stupeň
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Asertivita.
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Jejich přijímání a vyjádření
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Předsudky a stereotypy
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Asertivitou k sebedůvěře

Pasivní chování základní rys: přizpůsobivost požadavkům druhých způsoby: bezbrannost, ustupování, vyhýbání se konfliktům důvod: závislost na druhých a jejich hodnocení role: „chudáčka“, „obětavého dobráka“ styl: prohra – výhra nebo prohra – prohra možný důsledek: zneužívání druhými, sociální fobie, deprese

Agresivní chování základní rys: prosazování na úkor jiných  způsoby: obviňování okolí, nátlak, moralizování důvod: skrytá potřeba zvýšení sebevědomí role: „diktátor“, „kontrolor“, „mravokárce“ styl: výhra – prohra možný důsledek: odcizení od druhých, hysterie apod.

Manipulativní chování základní rys: sleduje cíl nepřímo způsoby: vyvolávání pocitů viny, lichocení, apely na morálku důvod: sobectví, potřeba zvýšit sebevědomí, vnitřní prázdnota role: „oběť“, „světice“ styl: skrytá výhra – prohra možný důsledek: neschopnost opravdovosti ve vztazích, hysterie

Asertivní jednání Takový způsob komunikace, kterým člověk vyjadřuje a prosazuje otevřeně, upřímně a přiměřeně své myšlenky, city, postoje, názory a to, jak pozitivní, tak negativní. Postupuje tak, aby neporušoval asertivní práva svá ani ostatních lidí. Jak na to?

Reaktivní- proaktivní přístup Mezi podnětem a odezvou se nachází prostor pro svobodnou volbu. PODNĚT ODEZVA

Model proaktivity Svoboda volby PODNĚT ODEZVA Sebeuvědomění Nezávislá vůle Představivost Svědomí

Asertivní chování základní rys: přímé, otevřené, sebevědomé, klidné způsoby: respektující sebe i druhého (empatie), kompromisy důvod: úcta k sobě i druhým, čestnost, odvaha role: „sebe sama“ styl: výhra – výhra možný důsledek: plné psychické zdraví

Zralost v naplnění rovnováhy mezi odvahou a ohledem na druhé velký Prohra – výhra Výhra – výhra OHLED NA DRUHÉ Prohra – prohra Výhra – prohra malý ODVAHA malá velká

Jak být asertivní? Stručně a upřímně vyjadřujme své pocity Snažme se vidět sebe i druhého reálně Pokusme se poznat stanovisko druhého Učme se kontrolovat své emoce Respektujme a tolerujme osobní práva druhých Naslouchejme druhému a vyslyšme ho Važme si názoru druhého a jeho přesvědčení Nemějme navrch za každou cenu Učme se nacházet kompromis Přiznejme omyl a pokusme se jej napravit Uvědomme si včas, co vlastně chceme

V čem nám může pomoci asertivita? Přispívá k úspěchu Napomáhá rozvíjet zdravé sebevědomí Prohlubuje mezilidské vztahy, jejich otevřenost, jasnost a přímost Vytváří atmosféru pro spolupráci Umožňuje předcházet a efektivně řešit konflikty Rozvíjí samostatnost v rozhodování Zvyšuje odpovědnost za vlastní chování Zvyšuje sebeúctu a respekt Zvyšuje tvořivost a zdravé riskování Umožňuje být sám sebou  

Listina asertivních práv Mám právo sám posuzovat své vlastní chování, myšlenky, city a pocity a být za ně a za jejich důsledky zodpovědný. Mám právo neposkytovat žádné omluvy či výmluvy a vysvětlení ospravedlňující mé chování. Mám právo sám posoudit, zda a nakolik jsem zodpovědný za řešení problémů druhých lidí. Mám právo změnit svůj názor. Mám právo dělat chyby a být za ně zodpovědný. Mám právo říci: „Já nevím!“ Mám právo být nezávislý na dobré vůli jiných lidí. Mám právo činit nelogická rozhodnutí. Mám právo říci: „Já ti nerozumím.“ Mám právo říci: „Je mi to jedno!“ Mám právo rozhodnout se, zda budu jednat asertivně.

Umění požádat o laskavost „Prosím tě, udělal/a bys to pro mě?“ Zásady: udržujeme oční kontakt o laskavost žádáme klidně, s vědomím, že si pomoc druhých zasloužíme neprosíme poníženě, děkujeme krátce a důstojně požádání o laskavost komunikaci zjemňuje, ukazuje na to, že si partnera vážíme. Většinou nám to oplatí podobným chováním. To pomáhá posilovat a prohlubovat jak náš vztah, tak sebevědomí obou.

Asertivní NE Jak říkat NE v souladu s tím, co chceme. Zásady: Říci NE. („Ne, nechci.“„Ne, nemám o to zájem.“ „Ne, to neudělám.“) Nic nepřidáváme. Vyhýbáme se odpovědi „Nemohu.“ Všímáme si vlastních pocitů. V zásadě nevysvětlujeme příčiny odpovědi; když ano, tak stručně. Neomlouváme se! Vyjádříme empatii a respekt! Pozor na otázku „Proč?“ („Jednoduše proto, že nechci.“)

Reakce zpětnou vazbou Poskytuje informace o tom, jak na nás určité chování působí. „Když ty děláš to, já se cítím takto.“ Zásady: základní formulace: „Já cítím X, když Ty děláš Y.“ udržuji oční kontakt mluvím za sebe, říkám osobní názor, v 1. osobě jednotného čísla: „Já … . Mně … .“ člověka nehodnotím („Jsi hrubý, líný, atd.“) - popisuji konkrétní chování, konkrétní projev, který mi vadí, ne člověka jako takového. vyjadřuji se krátce, stručně, srozumitelně

„Přeskakující gramofonová deska“ Schopnost žádat to, na co máme právo a vydržet u toho. Zásady: uvědomíme si svoje právo nebo nárok udržujeme oční kontakt klidně a stručně, znovu a znovu opakujeme svůj názor ignorujeme pokusy o „skákání“ na vedlejší, nepodstatná témata nenecháme se zatlačit do pocitů viny dáváme zřetelně najevo svoji vůli – to posiluje naši sebeúctu nereagujeme na manipulativní otázky: „A proč?“ nejsme povinni uvádět žádné argumenty, vysvětlení ani omluvy dáváme najevo, že jsme schopni mluvit jako „deska“ třeba celý den a že manipulativní triky budeme i nadále ignorovat.

Technika otevřených dveří – zásada asertivního souhlasu Zásady: souhlasíme s každou pravdou souhlasíme s každou pravděpodobnou pravdou souhlasíme i s obecnou pravdou v tvrzení lidí, kteří se s námi snaží manipulovat souhlasíme s každou pravdou, která je v tvrzení partnera obsažena; uznáváme všechny partnerovy argumenty, na kterých by mohlo něco být svoji odpověď můžeme doplnit o náš vlastní pohled pozorně posloucháme, co nám partner říká, a následně použijeme jeho slova v odpovědi Pozor na čtení myšlenek! Neodpovídáme tím, co si myslíme, že nám partner chtěl říci, ale tím, co nám doopravdy řekl. odnaučíme se uvažovat v absolutních pravdách, typu „všechno nebo nic“

Technika negativní aserce „Člověk má právo dělat chyby, být nedokonalý v chování a za své nedostatky převzít plnou odpovědnost.“ Zásady: změníme svoje přesvědčení, že se kvůli své chybě musíme zákonitě cítit vinnými učíme se asertivním postojům k chybám a omylům – považujeme je za nic víc a nic méně než za chyby asertivně akceptujeme vlastní chybu či omyl a slovně to vyjádříme přijmeme, že jsme udělali chybu nebo omyl, aniž bychom se museli omlouvat vyptáváme se kritizujícího na podrobnosti (při konstruktivní kritice pro sebe získáme užitečné informace, při manipulativní kritice tím kritizujícího vyčerpáme) svobodný, nezávislý a asertivní člověk si rezervuje posouzení svých kladných a záporných činů pro sebe.

Negativní dotazování Umožňuje nám upřesnit a otevřít komunikaci. Zásady: když chceme užít negativního dotazování, měli bychom si být jisti, že to myslíme vážně udržujeme oční kontakt pozorně nasloucháme, klidně přijímáme kritiku nereagujeme na kritiku obranou, odvetou nebo popíráním – místo toho sami aktivně žádáme další kritiku věty formulujeme v 1. osobě jednotného čísla (já...) žádáme další kritiku, její upřesnění, detaily klidně, bez ironie či provokování se ptáme na negativní stránky naší osobnosti, našeho chování

Asertivní ocenění Většinu lidí motivuje spíše ocenění a dobrý doprovázející pocit. Méně motivující je strach.   Ocenění, chválení neblokuje cestu k případné kritice. Optimální poměr pochvaly a kritiky je 5-7:2, aby člověk neměl pocit, že je stále „peskován“. Na druhé straně větší počet pochval vede k jejich znehodnocení.   Kritika a trest spíše zabrání opakování nežádoucího chování, ale nemá tu moc vytvořit, respektive být nápomocno pro nové, žádoucí chování.

Způsoby neasertivního podávání ocenění Obecná a hodnotící ocenění Negativně formulovaná pochvala Ocenění zároveň obsahuje nedostatky Ocenění zároveň obsahuje nesouvisející dodatek Sarkastický tón sdělení Pseudoocenění s manipulativním obsahem Falešné lichocení

Zásady asertivního ocenění Nalezněte chování, které je třeba ocenit Navažte a udržujte oční kontakt Buďte upřímný/á a chvalte jen to, co se vám skutečně líbí Slovně začněte „Já“ + pocit, např. „líbí se mi“, „mám radost“ Partnera informujte o jeho chování apod., nehodnoťte však osobu, popisujte pouze chování (ne člověka jako takového) a hovořte konkrétně (nepoužívejte zobecňující tvrzení) Dbejte na to, aby mimoslovní projevy byly v souladu se slovy

Asertivní kritika Kritika patří do zdravých vztahů. Tam, kde neprobíhá kritika, dochází k erozi vztahu a nižší efektivitě práce. Mnoho lidí se velmi brání kritice, neboť ji vnímají jako znehodnocení své osoby a všeho toho, co už udělali. Záleží však jen na kritizovaném, co s kritikou udělá, jak ji bude vnímat. Opravdu sebevědomý člověk (nikoliv herec sebevědomého) považuje kritiku za zdroj cenných informací, nikoliv za ohrožení.

Sdělení kritiky „Já“ jazyk pravidlo přítomnosti bez hodnoticích soudů, bez otázek, které předjímají odpověď bez výčitek a hledání viníka bez poučování, opravování a kárání bez následujících slov: znovu, vždycky, nikdy, stále, nic, všichni, nikdo apod. bez extrémních slov: „katastrofální“, „nesnesitelné“ apod. bez vzájemného podmiňování „jak ty, tak já“ Zpětná vazba Požadavek změny

Přijímání kritiky O tom, zda je kritika oprávněná či nepravdivá, rozhoduje její příjemce. nemusíme reagovat na všechno, co nám partner říká nenecháme se vyprovokovat k hádce reagujeme klidně, soustředíme se na to, s čím souhlasíme, co je pravdou o naší chybě partnera se snažíme cílenými otázkami vést k objasnění jeho stanoviska (přinutíme ho zamyslet se nad tím, co od nás opravdu chce) pokusíme se z rozhovoru vyvodit závěr, co bude následovat

Reakce na nepravdivou kritiku informujeme partnera o našem názoru, vyjádříme nesouhlas vyjádříme své pocity vyžádáme si upřesňující informace konstatujeme rozdílná stanoviska a respekt