Období snižování nákladů Důvody proč vzdělávat a jejich zřetelnost Hynek Rais Česká pojišťovna 22. července 2004
Program prezentace Vzdělávání v České pojišťovně Příčiny snižování nákladů na vzdělávání Strategie vzdělávání v situaci redukce rozpočtu na vzdělávání
Vzdělávání v období snižování nákladů Případ Česká pojišťovna a.s. - rok 2003 Rozpočet na vzdělávání 2003 snížen o 45 % Snížení počtu lidí v týmu vzdělávání o 2 Plán realizace vzdělávacích akcí: 2000 akcí ( 93 % plánu roku 2002) Plán eLearningu: 3800 uživatelů (zvýšení oproti roku 2002 o 31 %)
Příčiny snižování nákladů na vzdělávání „Co vzdělávání oslabuje?“ Nezřetelné výsledky a jejich měřitelnost Dlouhodobý efekt Neschopnost argumentovat důležitost vzdělávání „Nekonkurenceshopnost“ vzdělávání uvnitř firmy
Přímý vliv Schvalovači nákladů Nepřímý vliv Konzumenti výsledků „Kdo rozhoduje o výši rozpočtu?“ Příčiny snižování nákladů na vzdělávání TOP management Vedení finančních útvarů Manažeři Zaměstnanci
Zvolená strategie 1.Priority vzdělávání orientované na „business“ 2.Tlak na kvalitu 3.Alternativní řešení vzdělávání 4.Marketing a prodej vzdělávání 5.Nákladově přijatelnější zdroje
Zvolená strategie 1. Priority vzdělávání orientované na „business“ Identifikace „business“ potřeb Zacílení výsledků vzdělávání Propojení vzdělávání s „business“ výsledky
Zvolená strategie 2. Tlak na kvalitu Měření efektů vzdělávacích akcí Konkurenceschopnost produktů Spokojenost zákazníků
Zvolená strategie 3. Alternativní řešení vzdělávání Zapojení eLearningu do vzdělávacích řešení Vyšší využití interních zdrojů Úprava tradičních forem vzdělávání
Zvolená strategie 4. Marketing a prodej vzdělávání Prezentace vzdělávání manažerům Budování bližší vztahů s manažery Znalost potřeb interních klientů Získávání zpětné vazby
Zvolená strategie 5. Nákladově přijatelnější zdroje Výběr externích dodavatelů s důrazem na kvalitu a cenu Rozsah externě dodávaných služeb Interní lektoři e-kurzy
Vzdělávání v období snižování nákladů Případ Česká pojišťovna a.s. – rok 2004 Realizace vzdělávacích akcí v roce 2003: splněno na 108 % Plán eLearningu 2003: splněno na 133 % Rozpočet na vzdělávání 2004 zvýšen o 50 % Snížení počtu lidí v týmu vzdělávání v roce 2004 o 1
Závěr Investice = náklady + efekty