Jabok, ETF 2014 Michael Martinek. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF 2014. Michael Martinek2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dobrovolníci v sociálních službách
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Úvod do rozvojových studií Základní pilíře rozvojové pomoci.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Zákon o dobrovolnické službě č. 198/2002 Sb.. Zákon upravuje pojmy: Dobrovolník – člověk vykonávající dobrovolnou činnost, resp. práci bez nároku na finanční.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Finanční možností svépomocných skupin
Rozdíly a interakce veřejné služby a dobrovolnické služby Mgr. Petr Beck Odbor rodiny a dávkových systémů Ústí nad Labem
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
JUDR. LENKA DEVEROVÁ Červenec 2013 MAS OPS nebo sdružení (spolek)
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
ZAHRANIČNÍ ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE ČESKÉ REPUBLIKY MZV ČR.
Organizace chránící přírodu a životní prostředí
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Partnerství se soukromým sektorem v rozvojové spolupráci Michal Kaplan Česká rozvojová agentura Kulatý stůl na MZV Praha,
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
Ruská federace x WTO a OECD
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Rozvojová a humanitární pomoc. Faktory způsobující nerovnosti: A/ vnitřní faktory – v kompetenci chudých států ► fyzickogeografické faktory – podnebí,
Partnerství NNO a veřejné správy Dobrovolná práce a dobrovolnictví Přednáška
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Dobrovolnictví na Praze 14. Lucius Annaeus Seneca, římský filozof „Člověk je zrozen k vzájemné pomoci “ Setkání s NNO 2016.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
ZAHRANIČNÍ ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE ČESKÉ REPUBLIKY Zuzana Hlavičková MZV ČR.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zahraniční rozvojová spolupráce ČR Martin Náprstek zástupce ředitele Česká rozvojová agentura (ČRA) Rozvojová spolupráce měst a obcí SMO ČR,
Soukromý sektor v rozvojovém rámci po roce 2015 Ivan Voleš, poradce prezidenta HK ČR pro mezinárodní vztahy a člen Evropského hospodářského a sociálního.
1 FoRS – České fórum pro rozvojovou spolupráci Seminář Rozvojová spolupráce měst a obcí, Marie Zázvorková.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Česká rozvojová pomoc jako investice pod záštitou předsedy vlády Bohuslava Sobotky Martin Tlapa Náměstek ministra zahraničních věcí 3. června 2016 Ministerstvo.
Program rozvojového partnerství pro soukromý sektor Program studie proveditelnosti ČESKÁ ROZVOJOVÁ AGENTURA Subsaharská Afrika – exportní příležitosti.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
ZAHRANIČNÍ ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE ČESKÉ REPUBLIKY MZV ČR.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Mezinárodní den sester květen 2009
Soudobý svět Ekonomický pohled
STÁLÝ ZDRAVOTNĚ HUMANITÁRNÍ PROGRAM MEDEVAC
Správa sociálního zabezpečení
Fondy vnější spolupráce EU – finanční nástroje rozvojové spolupráce
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Subjekty a objekty veřejných politik
Společensky odpovědné podnikání
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Nástroj změny v místním prostředí
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Úvod, základní principy a cíle
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Program B2B a zapojování soukromého sektoru do rozvojové spolupráce Ludmila Leškovská, Česká rozvojová agentura Praha,
Nástroj změny v místním prostředí
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Postavení CR v hospodářství
Nástroj změny v místním prostředí
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Jabok, ETF 2014 Michael Martinek

3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek2

V USA se v úterý koná klíčový summit OSN o klimatických změnách Jednání se zúčastní více než 120 hlav států a vlád a podle OSN tak půjde o vůbec největší podobnou schůzku zabývající se změnami klimatu v historii. Státníci by na ní měli představit nové závazky, zásadní iniciativy a konkrétní kroky vztahující se k otázce změny klimatu. ČR bude zastupovat ministr zahraničí Lubomír Zaorálek. Šéf OSN se nechal slyšet, že je potěšen tak vysokou účastí zástupců zemí z celého světa. "Svolal jsem na 23. září klimatický summit, abych podpořil politickou vůli a podnítil ambiciózní kroky reagující na změnu klimatu," uvedl Pan Ki-mun. "Pozval jsem vůdčí osobnosti vlád, měst, obchodu, finančnictví a občanské společnosti, aby ukázali, jak podporují změnu, o níž víme, že je nezbytná. Svět potřebuje vědět, co jednotlivé země už dělají pro snížení emisí skleníkových plynů," dodal.emisí 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek3

S klimatickými změnami souvisí i extrémní výkyvy počasí. Podle studie Norské rady pro uprchlíky, která byla zveřejněna jen týden před newyorským summitem, vyhnaly přírodní katastrofy minulý rok z domovů třikrát víc lidí než válečné konflikty. Konkrétně přišlo v důsledku záplav, hurikánů a dalšího řádění živlů o střechu nad hlavou 22 milionů osob. Mezivládní panel pro klimatickou změnu (IPCC) zveřejnil letos v dubnu zprávu, která je výsledkem práce více než tisícovky odborníků a ze které vyplývá, že svět nyní směřuje k tomu, že může být překročen limit oteplení o dva stupně Celsia. To je přitom hodnota, kterou státy stanovily jako mezní, aby svět nepocítil nejhorší dopady změny klimatu. Zpráva IPCC je hlavním vodítkem pro vlády při přípravě nové dohody o snižování emisí skleníkových plynů, která má být schválena v roce 2015 na konferenci v Paříži a vstoupit v platnost má v roce Cílem je snížit globální oteplování, které podle mezivládního panelu způsobuje především člověk. Šéf OSN doufá, že na jednání v New Yorku vlády této nové klimatické dohodě vyjádří podporu. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek4

Turecko zavírá přechody se Sýrií, za víkend je přešlo 130 tisíc Kurdů Za poslední dva dny se do Turecka uchýlilo až 130 tisíc Kurdů prchajících ze sousední Sýrie před postupujícími radikály z Islámského státu. Ankara v reakci na masový příliv běženců v pondělí začala uzavírat část svých hraničních přechodů. Informovala o tom stanice BBC. Hnutí Islámský stát v nejnovějším prohlášení vyzývá své stoupence k zabíjejí občanů zemí, které se proti němu angažují v Iráku a Sýrii. Mezi ně přitom patří i Česká republika, která Kurdům na sever Iráku posílá munici. „Pokud můžete zabít nevěřícího Američana, nebo Evropana - zejména nevraživé a špinavé Francouze, nebo Australana, nebo Kanaďana... včetně občanů zemí, které vstoupily do koalice proti Islámskému státu, pak se spolehněte na Alláha a zabijte ho,“ cituje stanice al-Arabíja nejnovějším vzkaz Islámského státu (IS) vyslaný do světa v několika jazycích. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek5

3 6

Rozvojová pomoc Rozvojová pomoc: aktivity států, organizací i jednotlivců směřující k řešení problémů rozvojových zemí Rozvojová spolupráce: dnes preferovaný termín (místo rozvojové pomoci) – zdůrazňuje partnerství mezi zemí poskytovatele a příjemce při plánování i realizaci projektů. Zahrnuje podporu finanční a materiální (např. stavba škol, nemocnic), předávání know-how (např. vzdělávání učitelů, školení porodních asistentek i státní správy) Rozvojová politika: strategie (státu, organizace) vůči rozvojovým zemím. Podle závazku přijatého všemi státy OSN by měly vyspělé země na rozvojovou spolupráci vyčlenit 0,7 procenta svého HDP. To se však dosud nepovedlo naplnit (ČR poskytla v roce ,13 %). Humanitární pomoc: krátkodobá materiální a logistická pomoc poskytovaná z humanitárních důvodů, typicky jako důsledek humanitárních krizí. Od rozvojové pomoci se liší především krátkodobostí a řešením pouze bezprostředních rizik. Základními cíli humanitární pomoci je: zachránit lidské životy zajištění základních lidských potřeb (voda, jídlo, přístřeší) poskytnutí základní hygienické a zdravotnické pomoci 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek7

Official development assistance Oficiální rozvojová pomoc (Official Development Assistance, ODA) je jedním z nejdůležitějších nástrojů pro předcházení světové nestabilitě, konfliktům a extrémní chudobě. Její objem činí ročně kolem 60 miliard USD. Jakýkoliv tok kapitálu či veřejných financí ve formě půjček nebo grantů do jiných zemí, který splňuje dvě kritéria: 1. Tento kapitál nemá, z pohledu dárce, komerční určení. 2. V případě půjček jde o kapitál, poskytovaný za zvýhodněných (koncesionálních) podmínek; úroková míra a doba splatnosti pro zapůjčený kapitál by měly být výhodnější než za běžných podmínek. Nejobecněji přijímaná definice byla formulována Výborem pro rozvojovou pomoc při OECD, jehož členové poskytují devět desetin rozvojové pomoci. Zatímco nevládní pomoc se spoléhá na soukromé dárce, nadace či charitativní organizace, vládní, tedy oficiální rozvojová pomoc, (Official Development Assistance, ODA) je financována ze státního rozpočtu. Bilaterální (dvoustranná) pomoc je ta, kterou dárcovská země poskytuje přímo druhé zemi. Multilaterální (mnohostranná) pomoc je zprostředkovávána mezinárodními organizacemi. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek8

Základní sektory rozvojové spolupráce Rozvojová spolupráce se snaží reagovat na nejpalčivější problémy rozvojových zemí. Ty se OSN pokusilo formulovat v takzvaných Rozvojových cílech tisíciletí. Obecněji lze za hlavní sektory označit: omezení světové chudoby podpora vzdělání a odstranění negramotnosti zlepšení zdraví obyvatel rozvojových zemí, zlepšení systému zdravotnictví zlepšení ekonomické situace zemí. Na celostátní úrovni i podpora drobného podnikání (např. formou mikrofinancování). Významnou součástí tohoto bodu je i oddlužení. zlepšení stavu životního prostředí rozšíření infrastruktury - sítě silnic, železnic i zpřístupnění elektrické energie. Otázka dostupné energie je významnou součástí rozvojové spolupráce a úzce souvisí s výzkumem moderních obnovitelných zdrojů energie. [2] demokratizace společnosti, úsilí o dobré vládnutí (tzv. good governance), zlepšení postavení žen ve společnosti (rovnost pohlaví) 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek9

Koncepce rozvojové politiky Teorie mnohem většího koláče = teorie globálního ekonomického růstu: makroekonomická teorie, která zdůrazňuje, že celkový ekonomický růst a liberální tržní mechanismy způsobí zbohatnutí nejen bohatých, ale i chudých, a že globální ekonomický růst je jediným možným způsobem pro snížení chudoby. (Stoupající příliv zvedne všechny lodě.) Hlásí se k ní především konzervativní liberálně zaměření ekonomové (William Easterly: Břímě bílého muže). Teorie přerozdělení koláče: zdrojů je dostatek a extenzivní rozvoj (mnohonásobné zvýšení průmyslové výroby) není únosný a udržitelný. Příčinou chudoby jsou ekonomické mechanismy, které způsobují i přes ekonomický růst prohlubování rozdílu mezi bohatými a chudými. Hlavní příčina ekologických problémů a bídy je v nadměrném konzumu vyspělých států na úkor rozvojových zemí. Řešení: dobrovolná skromnost vyspělých zemí, politicko-ekonomické změny mající za následek podporu místního podnikání v zemích třetího světa. Bližší levicovému a ekologickému myšlení (Jeffrey Sachs: Konec chudoby). Trvale udržitelný rozvoj je teorie integrující oba principy. Je třeba hledat rovnováhu mezi oběma koncepcemi, jejich zastánci se však liší v tom, jak je vyvážit (Paul Collier: Miliarda nejchudších). 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek10

Humanitární a rozvojová sekce společnosti Člověk v tísni působí ve dvaceti dvou zemích světa, v patnácti z nich má stálé pobočky. Každoročně realizuje projekty v objemu několika stovek miliónů korun pro tisíce lidí, kteří se narodili na méně šťastných místech této planety. Člověk v tísni je členem Alliance 2015, strategické sítě sedmi evropských nevládních organizací aktivních v oblasti humanitární pomoci a rozvojových projektů. Tato spolupráce přináší efektivnější výsledky jak při práci v cílových zemích, tak i při kampaních ovlivňujících postoje politické reprezentace i široké veřejnosti v Evropě. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek11

Afganistán od roku 2001 Angola od roku 2006 Arménie 1988, 1998, do roku 2003 Barma do roku 2008 Dem. rep Kongo do roku 2008 Etiopie do roku 2003 Gruzie do roku 2005 Haiti do roku 2010 Irák do roku 2003 Jordánsko do roku 2004 Kambodža do roku 2008 Kosovo od roku 2010 Libanon od roku 2006 Moldavsko od roku 2010 Mongolsko od roku 2010 Namibie od roku 2003 Pakistán od roku 2005 Rumunsko od roku 1995 Srí Lanka od roku 2005 Ukrajina od roku Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek12

Charita Česká republika, oddělení humanitární a rozvojové spolupráce zajišťuje humanitární pomoc či rozvojovou spolupráci v řadě zemí. Programy a projekty se týkají poskytování vzdělávání, obnovy zdrojů obživy a zlepšování schopností a znalostí našich místních partnerů. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek13

Rozvojové projekty usilují o dlouhodobé a udržitelné řešení problémů rozvojových zemí (př. chudoby, potravinové bezpečnosti, přístupu k pitné vodě, přístup ke vzdělání, rozvoj podnikání, dostupnost zdravotní péče) mohou mít podobu materiální i finanční pomoci, ale na rozdíl od humanitární pomoci je zde velký důraz kladen také na předávání zkušeností a znalostí beneficienti nejsou jen pasivními příjemci, ale mají v projektu svou aktivní úlohu (odtud přechod k termínu rozvojová spolupráce, nikoliv rozvojová pomoc) 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek14

Probíhající projekty Bangladéš Program podpory vzdělávání Etiopie Podpora rozvoje nemocnice Halaba-Kulito Haiti Podpora zemědělství v Petit Goave Keňa Zdravotnické středisko Itibo Moldavsko Projekt Street Children Mongolsko Podpora hospodářského rozvoje venkova v provinciích Selenge a Zavkhan Thajsko Školení pro barmské uprchlíky 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek15

Platforma FoRS - České fórum pro rozvojovou spolupráci České fórum pro rozvojovou spolupráci je platformou sdružující 17 českých neziskových nevládních organizací (NNO) pracujících na poli rozvojové spolupráce, rozvojové výchovy a humanitární pomoci. FoRS byl založen v září 2002 a 7.října 2002 zaregistrován jako zájmové sdružení právnických osob. Tyto organizace se zabývají širokým spektrem aktivit, včetně práce s dobrovolníky, vzdělávání, humanitární pomoci a propagace rozvojové pomoci a spolupráce na veřejnosti. Těžištěm jejich aktivit je zatím především humanitární pomoc, přičemž ale jejich podíl na dlouhodobých projektech rozvojové pomoci rovněž není malý a lze předpokládat, že i nadále poroste. Od ledna 2003 je FoRS členem CONCORD – Evropské konfederace NNO pro krizovou pomoc a rozvoj, jež sdružuje 30 národních platforem a networků (sítí), které zastřešují přes 1200 evropských NNO. FoRS je zastoupen i v předsednické radě CONCORD. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek16

FoRS má v roce 2013 třicet členských organizací. Mezi nimi: ADRA, o.s. Člověk v tísni,o. p. s. Charita Česká republika Diakonie ČCE Salesiánská asociace Dona Boska, o. s. (SADBA) Sdružení Podané ruce, o. s. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek17

Dobrovolnictví Mezinárodní dobrovolnictví je specifickým typem spojeným s mezinárodní spoluprací a mezikulturním vzděláváním. Dnes vyráží do světa zhruba 1,100 českých dobrovolníků a v Česku pracuje na oplátku asi 600 dobrovolníků zahraničních. Dobrovolnické pobyty v zahraničí lze dělit podle délky pobytu na krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé Střednědobé a dlouhodobé pobyty jsou většinou od dvou měsíců do jednoho roku (v některých případech i déle). Jedná se o dlouhodobější spolupráci s místní komunitou na řešení určitého problému. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek18

Zákon č. 198/2002, Sb., o dobrovolnické službě Zákon zavádí do českého právního řádu pojem dobrovolník, dobrovolnická služba, vysílající organizace, přijímající organizace aj. Upravuje a vymezuje podmínky, za kterých stát podporuje dobrovolnickou službu, a to včetně dotací nestátním neziskovým organizacím, které mají akreditovaný program podle tohoto zákona. Zákon představuje ucelený, vzájemně provázaný systém podmínek, jejichž splnění umožňuje občanským sdružením, obecně prospěšným společnostem, církvím a náboženským společnostem a jejich právnickým osobám získat akreditaci pro oblast dobrovolnické služby. Akreditace je svého druhu „značkou kvality“, garancí, že organizace s akreditovaným projektem všem svým partnerům působícím v akreditovaném režimu zajišťuje služby ve standardní kvalitě, zajišťuje bezpečí a ochranu pro dobrovolníky i příjemce dobrovolnické služby. Akreditace je udělována na 3 roky. Podstatou zákona je nastavení jasných, srozumitelných, právně podložených a vymahatelných pravidel pro všechny zúčastněné subjekty. tj. jak pro dobrovolníka, tak pro vysílající a přijímající organizaci. Zákonem získává dobrovolník právní status. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek19

Jaké zásadní výhody poskytuje zákon o dobrovolnické službě dobrovolníkům? 1) Dobrovolník v akreditovaném projektu má smluvně zaručené postavení. 2) Dobrovolník je pojištěn proti škodám, které vzniknou jemu osobně a které by mohl způsobit dalším osobám. 3) Dobrovolník má nárok na poskytnutí kvalitní přípravy k výkonu dobrovolnické činnosti. 4) Výkon dlouhodobé dobrovolnické služby, překračuje-li v průměru alespoň 20 hodin v kalendářním týdnu, se považuje za náhradní dobu zaměstnání, tzn., že při posuzování nároku na podporu v nezaměstnanosti se k této době přihlíží a započítává se jako doba zaměstnání. 5) Pokud je dobrovolník nezaměstnaný a bude vykonávat dlouhodobou dobrovolnickou službu alespoň 20 hodin v kalendářním týdnu na základě smlouvy uzavřené s vysílající organizací, má možnost si hradit důchodové pojištění (může mu hradit vysílající organizace) a tato doba se pak započítává do nároku na důchod. 6) Stát je plátcem zdravotního pojištění za dobrovolníka v případě, že vykonává dlouhodobou dobrovolnickou služby v rozsahu překračujícím v průměru alespoň 20 hodin v kalendářním týdnu, pokud není dobrovolník účasten zdravotního pojištění z jiného titulu. 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek20

Hlavní náplní je školení dobrovolníků, kteří jsou pak vysláni do salesiánských středisek v ČR i v zahraničí, kde poskytují dětem a mladým lidem smysluplné využití volného času, vzdělání, svůj čas a lásku. SADBA tak skrze tyto dobrovolníky pomáhá nejen těmto dětem, ale i dobrovolníkům samotným v jejich osobním rozvoji a společnosti, ve které dobrovolníci působí při výkonu své dobrovolné služby, a také po jejím ukončení. S dobrovolnictvím a koordinací dobrovolníků máme velké zkušenosti také proto, že velká většina práce v SADBĚ probíhá na dobrovolnické bázi. Tak se díky stovkám ochotných rukou, nohou a hlav můžou po celém světe odehrávat malé i velké zázraky... 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek21 Salesiánská asociace Dona Boska (dále jen SADBA) je občanské sdružení, registrované MV ČR pod. č. VS/1-1/61414/05-R, ze dne , založené za účelem podpory výchovy dětí a mládeže k etickým hodnotám v salesiánském stylu.

Kontrolní otázky Uveďte, jaký sociální dopad v České republice by mohly mít následující zahraniční události: Krize na východní Ukrajině a oboustranné ekonomické sankce mezi EU a Ruskou federací Zvyšující se brutalita občanských válek v Iráku a v dalších arabských zemích Zpřístupnění Mexika, Venezuely, Kuby a dalších zemí Latinské Ameriky investicím velkých nadnárodních firem 3 Sociální politika v mezinárodním kontextu. Jabok / ETF Michael Martinek22