Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Týmová spolupráce - prezentace Anotace: Prezentace slouží k zopakování probraného učiva: Týmová spolupráce. Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují učivo, pracují analyticky s vlastními čtenářskými dovednostmi a znalostmi, analyzují rozdíly mezi verbální a neverbální komunikací.
Práce s textem a získávání informací Týmová spolupráce - prezentace Autor: Mgr. Dana Vicherková
Společně dosáhneme více = tým Sebedůvěra v sebeSebedůvěra v tým
Co patří k charakteristikám týmu? Stanovení cíle Stanovení pravidel Sestavení týmu Role v týmu Osobnost vedoucího týmu Cesty k cíli Splnění cíle = úspěch
Znalost jednotlivce Výběr vhodného člena týmu (znalost jeho silných a slabých stránek): = poznání individuálních potřeb jedince, = cesta k stanovení cíle, který musí být sladěn s potřebami členů týmu.
V čem jsou členové týmu na sobě závislí? CÍL – PRAVIDLA – MOTIVACE – ZODPOVĚDNOST – TERMÍNY – ROLE – ROLE VEDOUCÍHO – OTEVŘENOST – KOMUNIKACE – SCHOPNOST REFLEXE A HODNOCENÍ – CÍL SPLNĚN!
Co je to pracovní skupina? Členové skupiny pracují samostatně. Počet členů je neomezený.
Formy týmu (podle Ralfa)I. I.Podle doby fungování: - časově omezené působení týmu např. inovační týmy, - časově dlouhodobé působení týmů.
Co je to multikulturní tým? Tým vrcholového vedení. Řeší především inovační úkoly. Má strategickou dovednost. Patří zde sebeřídící tým, který se zaměřuje na vlastní výkonnost i výkonnost celé organizace.
Další formy týmů (podle Kolajové) Jaké jsou výhody a nevýhody? FORMÁLNÍ zaměřen na dosažení cílů organizace ( projektový tým, horký tým, mezinárodní týmy) NEFORMÁLNÍ uspokojuje vlastní potřeby členů organizace ( sebeřídící tým – nemá vedoucího, kroužky, kluby, zájmová sdružení)
CO je CÍL podle SMART analýzy? S = specifický M = měřitelný A = akceptovatelný R = reálný T = termínovaný
Co je to řízení podle cílů? MBO? MBO = Management by Objectives Zadávání cílů vychází ze vzájemné spolupráce zaměstnanců a vedení. Jde např. o rozhovor s každým zaměstnancem o konkrétním cíli na stanovené období (nadřízený jedná s podřízeným).
6 fází skupinové dynamiky VZNIK FORMOVÁNÍ BOUŘENÍ STABILIZACE a NORMOVÁNÍ VÝKON a PRODUKTIVITA UZAVÍRÁNÍ (poté dál např. oživení)
Co je to Belbinova teorie? Jde o studii týmových rolí, kterou Belbin provedl na základě experimentálního zkoumání skupin (vychází z typologie MBTI).
Konec prezentace Název: Týmová spolupráce - prezentace Autor: Mgr. Dana Vicherková Zdroje: Adámková, Petra a kol.: Český jazyk a komunikace pro střední školy – 1. díl – Učebnice. Brno: DIDAKTIS, 2010 Čechová, M. a kol.: Český jazyk pro 4. ročník středních odborných škol. Praha: SPN – Pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2003 Vlašín, Š. a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1977 Dolejší, P.: Maturujeme z českého jazyka. Humpolec: Jas, 2003 Mašková, D.: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč: Nakladatelství Petra Velanová, 2005 dámková,P. a kol.: Český jazyk a komunikace pro střední školy – 1. díl – Učebnice, Brno, Didaktis 2010