Zákon o prevenci závažných havárií (direktiva SEVESO) nařizuje provozovateli zpracovat návrh na zařazení objektu/podniku, ve kterém jsou umístěny nebezpečné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jištění kvality technologických procesů
Advertisements

PODNIKOVÉ PROCESY A JEJICH SPOLEHLIVOST
ARATech2013 webová aplikace pro SEVESO III založená na metodologii EU
Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Optimalizace modelováním procesu
Pilsen Steel s.r.o. Procesní přistup, PQM -vyhodnocení
Optimalizace zásob ŠKODA AUTO a.s..
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Projektové řízení Modul č.1.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Iva Vodáková – DURABO Vydavatelství a tisk Na Stráni Čelákovice Založeno roku 1991.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Vybrané metody analýzy
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Struktura stavebního trhu Obr. č. 1:. Interakce stavebního trhu s vnějším okolím Obr. č. 2:
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
Nové výzvy a zkušenosti v úvěrovém pojištění MSV Brno 2007 Pavol Parízek Generální ředitel EGAP.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Přístup k posouzení rizika
III. Analýza nabídky Přehled témat 8. Technologie 9. Minimalizace nákladů 10. Maximalizace zisku 11. Alternativní teorie firmy.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
Teorie optimální velikosti města
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
HACCP.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Chemický průmysl ČR Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Obor: Chemie a chemické technologie Chemik: Co se děje s hmotou při chemických reakcích? Chemický inženýr: Co se děje v aparátech, tj. reaktorech a separátorech?
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Náležitosti obsahu posouzení rizik závažné havárie, rozsah posouzení rizik závažné havárie zpracovávané pro objekty zařazené do skupiny A nebo do skupiny.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Obhajoba diplomové práce Téma: Optimalizace skladového hospodářství.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Prevence závažných havárií v ČR
Jištění kvality technologických procesů
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Zákon o prevenci závažných havárií (direktiva SEVESO) nařizuje provozovateli zpracovat návrh na zařazení objektu/podniku, ve kterém jsou umístěny nebezpečné látky do určité skupiny (podnik nezařazen/ A/ B). Rozhodujícím kritériem pro zařazení je množství NL. Lze konstatovat, že zařazením je objektu/ podniku přisouzena SEVESO dimenze. Obligatorní přiřazení SEVESO dimenze ovlivňuje všechny ostatní dimenze podniku (ekonomickou, územní, personální, environmentální, jakostní atd).

Podnikatelský subjekt = soulad mezi bezpečností provozu a ekonomikou provozu. - Přitom platí, že převážná část růstu ekonomiky je výsledkem technologického pokroku (R.M.Solow, MIT, 1987). Potřeba zavádět nové technologie je objektivní nutností další existence podniku, trh vyžaduje kvalitnější produkty a také nové produkty, přitom je nutno se vyrovnat s požadavky: - na ekonomiku dopravy vstupních surovin od dodavatelů, - na skladování surovin, - přepravu výrobků k odběratelům, - a to všechno v naprosté většině případů v „historicky“ daných hranicích průmyslového podniku.

Nové technologie, nové výrobky (historické hranice podniku) Ekonomika provozu chemických technologií má stejně jako je tomu v případě jiných provozů stále svoji dominanci. - Zařízení s dvojnásobnou kapacitou je přibližně jen násobně nákladnější. - Je ekonomicky neúnosné vyrábět v malých množstvích, zejména klasické produkty: - malé množství = relativní pojem – zejména pro výrobu specialit, - klesá počet výrobců, ukončení některých výrob a výrob navazujících, - transport na větší vzdálenosti, - rostou náklady na přepravu, porovnání železnice/silnice,

Významný impuls pro chemický průmysl: - přinesla (v 18. století) expanze textilního průmyslu ve Velké Británii, náhrada bělení textilu působení slunečního záření, vody kyselého mléka a močoviny. V polovině 18. století John Roebuck vynalezl průmyslovou metodu výroby kyseliny sírové v olověných komorách, která umožnila jak přímo bělení, tak i výrobu bělidel. - koncem 18. století úspěšně zavedena tzv. Leblancovým procesem průmyslová výroba uhličitanu sodného potřebného pro produkci mýdla, skla a dalších produktů - na území ČR byly ve druhé polovině 19. Století vybudovány tři továrny na výrobu sody Leblancovým procesem v Hrušově nad Odrou (1851), v Petrovicích u Karviné (1852) a v Ústí nad Labem (1856).

Pohled na chemičku BASF v roce 1866

Pohled na chemičku BASF v roce 1921 A tower silo storing 4,500 tonnes of a mixture of ammonium sulfate and ammonium nitrate fertilizer exploded at

Ekonomické aspekty Vysoký tlak na ekonomiku provozu se neomezuje jen na investiční a výrobní náklady, ale přináší s sebou další komplikace. Snahy o minimalizaci nákladů při výstavbě jsou známy z řady investičních akcí (nejen v chemickém průmyslu), vhodnější by z ekonomického hlediska byla činnost směřující k optimalizaci nákladů. Nedávná ekonomická recese / deprese znovu potvrdila zkušenost s ekonomickou neúnosností vyrábět v malých množstvích ( pojem malé množství = relativní pojem – zejména pro výrobu specialit). Některé chemické výrobny v EU výroby jistých komodit ukončily a v souvislosti s tím ukončily i výrobu navazujících komodit. Klesající počet výrobců vyvolává změny ve výrobnách surovinově navazujících (chemické podniky jsou v řetězci dodavatelů a odběratelů, některé řetězce se přerušují).

Přeprava NL Pokles počtu možných dodavatelů požadovaných komodit zpravidla vede i ke transportu NL na větší vzdálenosti. Nová situace zpravidla mění podmínky i pro dodavatelsky závislý podnik, mění se podmínky na vstupu surovin. Direktiva pro přepravu NL v EU dosud chybí. Dopady na transport a vstup NL do objektu: - náklady na přepravu při větších vzdálenostech, - porovnání nákladů na přepravu po železnici / silnice, Přeprava v objektu: - Přeprava většího množství NL v dávce, - dříve jedna nebo několik cisteren v dávce, - dnes celá souprava cisteren nebo celý vlak, (kam s cisternami, kam s větším/velkým počtem cisteren ?).

Stáčení cisteren do skladovacích zásobníků Železniční cisterny na pozicích stáčení = zdroje rizika závažné havárie. Automobilní cisterny – menší objem – zpravidla menší zdroj rizika. Významnou roli hraje: - frekvence stáčení/plnění cisteren (stáčení/plnění je proces): manipulace s cisternou, zabezpečením na pozici proti náhodnému pohybu, připojováním hadice/ramena, odpojováním hadice/ramena. Přitom může dojít k netěsnosti s následným rozvojem události odpovídajícím vlastnostem látky.

Objem/velikost stáčené ŽC, tj. množství nebezpečné látky se stává nejslabším článkem procesu manipulace s cisternou, stáčení, skladování NL. Objem železničních cisteren nejeví trend ke zmenšování, spíše naopak. I při použití principu rozdělení skladovaného množství do několika menších zásobníků zůstává proces stáčení z objemné ŽC významným zdrojem rizika. Je potřebné uvažovat o bezpečnějším stáčení cisteren s minimalizací následků případného úniku.

Technické možnosti řešení Pro zvýšení bezpečnosti chemických podniků bude do budoucna nutno řešit komplexně bezpečnost všech činností (nejen vlastních výrob) v dané lokalitě, a to ve vzájemném souladu. - uvážené udržování stavu zásob surovin a produktů, - zabezpečení skladování v cisternách, - skladování v zásobnících, způsob skladování, typy zásobníků, jímky zásobníků, (viz GB, Buncefield, 2005), - použití jiného principu skladování (beztlaké), - umístění zásobníku vylučující možnost požáru pod zásobníkem (mounded / in ground), - použití dvouplášťového tlakového zásobníku.

DOUBLE WALL PRESSURE VESSEL

Stáčení ŽC Stáčení NL z cisteren do zásobníků (nebo plnění cisteren ze zásobníků) - většinou na otevřené upravené ploše: - trvalá přítomnost obsluhy. - stáčecí hadice/rameno, - záchytná vana + havarijní jímka pod pozicí stačení, - hydranty, detektory, Množství a druh NL v cisterně jsou rozhodující pro rozvoj scénářů při nehodě. Pro zvláště nebezpečné látky: - stáčení/plnění v uzavřených prostorách - s detekcí, - odsáváním, - technologií havarijního zpracování/zneškodnění NL.

Pozice stáčení ŽC s ochranným boxem

K identifikaci zdrojů rizika v projekční fázi a nejen v projekční fázi : Projekt a projektová dokumentace = důležitý krok při návrhu zařízení - projekční organizace samy prověřují vlastní projekt některou ze známých metod nebo některým uznávaným postupem, - bezpečnost chemického zařízení mohou posuzovat jen chemičtí/procesní inženýři (EU kritérium s ohledem na zkušenosti v SRN i jinde), - posouzení bezpečnosti vlastními specialisty v dobré víře je kontraproduktivní (s následky se setkáváme velmi často), detailní identifikace zdrojů rizika není „interní audit“ - analogická je situace po montáži zařízení před uvedením do provozu nebo ukončení provozu – nutná analýza rizik.

I v budoucnu nebude rozhodování o investicích jednoduché: Jde totiž o rozhodnutí: - investovat do technologie s požadovanou úrovní prevence nebo - platit za způsobené škody (pozor na poměr přímých ztrát a ztrát přerušením provozu) - image podniku, ztráta důvěry, - ztráta zákazníků.

Děkuji za pozornost !