5.1 Nezaměstnanost na trhu práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Životní úroveň (II. část)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nezaměstnanost.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Podpora v nezaměstnanosti
Trh práce „pomyslný prostor, v němž zaměstnavatelé hledají pracovní sílu a pracující ji nabízejí ve snaze obstarat si prostředky k obživě. Vzájemný poměr.
ŽIVOTOPIS (curriculum vitae)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
N EZAMĚSTNANOST Makroekonomické problémy na trhu práce.
ZAMĚSTNANOST. Práce, pracovní síla práce = účelná a cílevědomá lidská činnost přeměňující přírodní látky na statky nebo činnost spojená s poskytováním.
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
NEZAMĚSTNANOST – 3. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Koordinace dávek v nezaměstnanosti
Český trh práce  V současné době na českém trhu práce funguje více než 1800 agentur práce, které vlastní povolení ke zprostředkování od Ministerstva práce.
Měření nezaměstnanosti a segmentace na trhu práce
NEZAMĚSTNANOST.
NEZAMĚSTNANOST V LIBERECKÉM KRAJI
Nezaměstnanost Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nezaměstnanost a trh práce
NEZAMĚSTNANOST Druhy nezaměstnanosti: FRIKČNÍ CYKLICKÁ STRUKTURÁLNÍ
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Elektronická učebnice - II
Nezaměstnanost.
Podpora zaměstnanosti v Jihočeském kraji
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_81 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Soňa Pelikánová UČO: DATUM:
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Úvod do problematiky, definice základních pojmů 1. přednáška.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Zaměstnanost a nezaměstnanost Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE osnova. PRÁCE A PRACOVNÍ SÍLA  Trh práce  Pracovní síla  Potřeby  Pracovní kapitál  Lidský kapitál.
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_14_NEZAMĚSTNANOST.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Hledání zaměstnání, nezaměstnanost, úřady práce, rekvalifikace N á zev.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Postavení osob do 25 let, nad 50 let a absolventů a mladistvých na trhu práce 24. listopadu 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_071 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Nezaměstnanost ve městě Brně Daniel Kovář. Cíle práce Hlavní cíl: - vyhodnotit nezaměstnanost ve městě Brně.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Z0027 Geografická analýza trhu práce
Zaměstnanost a nezaměstnanost
HLEDÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Trh práce a politika zaměstnanosti
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Nezaměstnanost VY_32_INOVACE_44_894
Nezaměstnanost.
Blízká budoucnost Možnosti po ukončení základní školy
ZAMĚSTNANOST.
Transkript prezentace:

5.1 Nezaměstnanost na trhu práce Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět práce 5.1 Nezaměstnanost na trhu práce Autor: Mgr. Jitka Šolcová

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět práce 5.2 Nezaměstnanost Za nezaměstnaného je považována osoba schopná a ochotná pracovat, která však nemůže najít placené zaměstnání. Obecně se za nezaměstnaného považuje osoba, která: - je starší patnácti let - aktivně hledá práci - je připravena k nástupu do práce do 14 dnů Vývoj nezaměstnanosti se měří pomocí míry nezaměstnanosti, která představuje podíl nezaměstnaných na ekonomicky aktivním obyvatelstvu (celkovému počtu pracovních sil), vyjádřené v procentech. Nezaměstnanost představuje spolu s inflací největší problém tržního hospodářství. Nezaměstnanost značí jistou nerovnováhu ekonomiky a stupňuje napětí v sociální oblasti.

5.3 Důsledky nezaměstnanosti Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět práce 5.3 Důsledky nezaměstnanosti Vedle ekonomicky počitatelných ztrát nezaměstnanost přináší negativní sociální důsledky v podobě „poklesu životní úrovně nezaměstnaného a jeho rodiny, stresů, zdravotních důsledků, alkoholizmu, rostoucí kriminality apod.“ Míra těchto nákladů je do značné míry závislá i na délce trvání nezaměstnanosti. Čím je nezaměstnanost delší, tím jsou důsledky závažnější. Některé negativní faktory, které znesnadňují psychické vyrovnání se s nezaměstnaností. • Podstatně omezené peněžní prostředky. • Nezaměstnaný ztrácí pevný denní a časový plán, který je silně poznamenán denní rutinní prací. • Nezaměstnanost vede k sociální izolaci a osamocení. Nezaměstnaný může jen obtížně vybudovat kontakty, současně zpravidla ztrácí sociální vztahy ke kolegům na pracovišti. • K nezaměstnanému se přistupuje obvykle se sociální diskriminací. Vůči nezaměstnanému lze jen velmi těžce odbourávat předsudky a ty jen zvyšují jeho izolaci.

5.4 Druhy nezaměstnanosti Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět práce 5.4 Druhy nezaměstnanosti Krátkodobá nezaměstnanost – do 6 měsíců - jedná se především o frikční nezaměstnanost. Nezaměstnaný aktivně hledající práci věří, že nějakou práci získá. Neztrácí svou kvalifikaci a pracovní návyky, má motivaci například k rekvalifikaci. Dlouhodobá nezaměstnanost - rok a delší. Nezaměstnaný ztrácí zájem hledat práci, ztrácí sociální kontakty, pracovní návyky a kvalifikaci. Dlouhodobá nezaměstnanost je mnohem závažnější jak pro člověka jako jedince, tak pro společnost jako celek. Tito nezaměstnaní někdy končí jako bezdomovci a je zde potenciál k trestné činnosti (krádeže, drogy). Dobrovolně nezaměstnaní o pracovní místo vědomě neusilují. Důvodem může být to, že jsou dostatečně ekonomicky zajištění nebo dávají dočasně přednost volnému času. Mohou to být i lidé, kteří již ztratili naději, že budou schopni zaměstnání nalézt. Skutečným problémem se stává nedobrovolná nezaměstnanost. Jde o takový typ nezaměstnanosti, při němž nezaměstnaný aktivně usiluje o získání zaměstnání nebo se připravuje na návrat či vstup do práce. Frikční nezaměstnanost je nezaměstnanost spočívající v přirozeném pohybu pracovních sil na trhu práce. Je dočasná a dobrovolná, není spojená s nedostatkem pracovních příležitostí. Lidé mění svá zaměstnání z důvodu hledání lepšího uplatnění, změny bydliště nebo hledají práci po období studia či rodičovské dovolené. např. sezónní nezaměstnanost

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět práce 5.5 Praktická cvičení Zjisti, jaká je míra nezaměstnanosti v České republice. Zjisti míru nezaměstnanosti ve tvém městě. Porovnej s ČR. Které město je na tom s nezaměstnaností hůř jak město, ve kterém bydlíš? Jakou úlohu plní stát v oblasti nezaměstnanosti? K čemu slouží úřady práce? 6) V čem je nebezpečná dlouhodobá nezaměstnanost? Uveď příklad. 7) Uveď příklady oborů, kde se lze setkat se sezónní nezaměstnaností. 8) Jaký je rozdíl mezi dobrovolnou a nedobrovolnou nezaměstnaností? Uveď příklad.

5.6 Podpora v nezaměstnanosti Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět práce 5.6 Podpora v nezaměstnanosti Po dobu prvních 5 – 11 měsíců od ztráty práce mají nezaměstnaní nárok na podporu v nezaměstnanosti a nemusejí platit sociální a zdravotní pojištění. Jaká je výše podpory a co pro ni musíte udělat? Pro získání podpory je nutno splňovat dva předpoklady: - mít minimálně 12 odpracovaných měsíců za poslední 2 roky (počítá se pouze takové zaměstnání, ze kterého se odvádí sociální a zdravotní pojištění) - registrovat se na pracovním úřadě a to nejlépe do 3 dnů po ztrátě zaměstnání nebýt poživatelem starobního důchodu Konkrétní podpora v nezaměstnanosti se stanoví podle průměrné výše čisté mzdy. První dva měsíce je vyplácena podpora ve výši 65 % čisté mzdy zaměstnance. Pak se postupně snižuje. Důležitý je i věk, který určuje, jak dlouho bude podpora vyplácena. Protože platí, že ve vyšším věku je obtížnější sehnat práci, je podpora s rostoucím věkem vyplácena déle.

5.7 Než zaklepete u zaměstnavatele Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět práce 5.7 Než zaklepete u zaměstnavatele Strukturovaný životopis musí být dokument, který bude absolutně dokonalý a bezchybný, protože bude možná rozhodovat o Vaší budoucnosti. Náležitosti:  osobní informace (jméno, adresa, datum narození, národnost, e-mail) pracovní zkušenosti (období, jméno a adresa zaměstnavatele, oblast podnikání x odvětví, pozice, pracovní náplň, odpovědnost) vzdělání a kurzy (období, název a typ organizace poskytující kurzy, titul aj.) osobní schopnosti a dovednosti (mateřský jazyk, ostatní jazyky, ŘP, aj.) doplňující informace (kontaktní osoby, reference aj.) www.zivotopisonline.cz Napiš svůj strukturovaný životopis s tím, že je ti o 7 let více jak nyní.

5.8 Test Kdo je to nezaměstnaný? 3) Míra nezaměstnanosti je: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět práce 5.8 Test Kdo je to nezaměstnaný? a) Osoba starší 15ti let. b) Osoba na dovolené. c) Osoba, která aktivně hledá práci. d) Osoba pobírající starobní důchod. 3) Míra nezaměstnanosti je: a) podíl nezaměstnaných na ekonomicky aktivním obyvatelstvu b) rozdíl mezi počtem zaměstnaných a nezaměstnaných c) rozdíl mezi počtem pracujících a počtem lidí bez práce d) počet všech nezaměstnaných v ČR Nezaměstnanému, který je v evidenci úřadu práce, náleží po dobu 5 -11 měsíců: a) mzda b) plat c) podpora v nezaměstnanosti d) důchod 4) Uchazeč o práci zpravidla napíše a pošle zaměstnavateli: a) pracovní smlouvu b) slib, že bude dobře pracovat c) životopis d) inzerát Správné odpovědi: 1) c 2) c 3) a 4) c

5.9 Použité zdroje a citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět práce 5.9 Použité zdroje a citace www.wikipedie.cz/ Obrázky z databáze klipart Zubíková Z. ,Fragment 2007: Společenské vědy v kostce

5.10 Anotace Autor Mgr. Jitka Šolcová Období 07 – 12/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět práce 5.10 Anotace Autor Mgr. Jitka Šolcová Období 07 – 12/2013 Ročník 9. ročník Klíčová slova Nezaměstnanost, nezaměstnaný, míra nezaměstnanosti, podpora nezaměstnanosti, životopis Anotace Prezentace zaměřená na problematiku nezaměstnanosti, druhy nezaměstnanosti a její důsledky, na správný obsah životopisu.