Symbolické funkce a jejich poruchy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kam se točí Tobě ?.
Advertisements

Dyspraxie.
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Organizace a funkce neokortexu(lateralita)
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Klinická logopedie v KNTB, a.s. Zlín Mgr.Bc. Renata Mlčochová
Mozečkový kognitivně-afektivní syndrom v zobrazení SPECT
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Speciální péče na naší škole
M ODELOVÉ A KTIVITY V K ONTEXTU K OGNITIVNÍ R EHABILITACE Bc. Tereza Peštová Mgr. Veronika Slepičková ERGO Aktiv o.s. – Centrum odborné péče pro osoby.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
Audiologická problematika senia
Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Centrální nervová soustava- mozek
Kvalita sluchu - centrální poruchy zpracování sluchového signálu
KORTEX Areas of complex multimodal convergence are also located posterior to the primary somatic sensory cortex, within portions of the posterior temporal.
Telencephalon – koncový mozek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Afázie Ztráta (vyšších, fatických) korových funkcí řídících řeč - komunikaci člověka nebo významné omezení schopnosti řeči - komunikace u člověka, vzniklé.
Motorický systém, pyramidová dráha, syndromy (centrální parézy)
Příčiny SPU.
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže - Košumberk
Alzheimerova nemoc.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Mozková kůra. Limbický systém
Logopedická péče u geriatrických pacientů
Vyšší nervová činnost.
Anamnéza v neurologii, hodnocení poruch vědomí, poruch řeči
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
MUDr. Zuzana Dukátová Zrak.
Cvičení se zaměřením na paměť
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Specifické poruchy učení
Alice Kocáková. genetická predispozice + nadměrné užívání ATB/vakcinace 1 z % muži intelektuální zázemí sociální integrace narušena porucha levé.
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
DOMINANCE PRAVÉ A LEVÉ HEMISFÉRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech
Koncept bazální stimulace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Neurologická kliniky FN a LF UK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychické procesy - vnímání
Lokalizované poruchy Přednáška č.3.
Anatomie pro antropology III
Vybrané kognitivní procesy a sport
Sociální čtení.
Co je kognitivní psychologie?
Kam se točí Tobě ?.
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Narušená komunikační schopnost
Kam se točí Tobě ?.
Kam se točí Tobě ?.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Symbolické funkce a jejich poruchy

Symbolické (kortikální) funkce řeč, paměť, kognitivní funkce kontakt člověka s okolím, příjem a zpracování informací, plán činností, tvorba abstraktních pojmů řeč - nástroj pro tvorbu pojmů a formulaci myšlenek slovo = základní prostředek = symbol

Poruchy řeči = fatické lingvistická složka řeči Broccovo centrum - řečová exprese Wernickeovo centrum - řečová percepce Gyrus angularis - čtení

Dominance hemisfér levá - "řečově dominantní" pravá - emoce, prostorové a tónové vnímání, pozornost 80% jedinců Wada test - aplikace krátce působícího barbiturátu do a. cerebri media - krátkodobé "vyřazení" jedné hemisféry

Broccova afázie (a44) = expresivní, motorická, non-fluentní relativně normální porozumění (často narušena syntaktická složka) narušeno tempo řeči, prozódie, "telegrafická řeč", parafázie, neologismy, porucha pojmenování zachována vnitřní řeč odlišit dysartrii, apraxii řeči

Wernickeova afázie = percepční, senzorická, fluentní spontánní řeč plynulá, s nesmyslným obsahem, bizarní parafázie, neologismy, působí dojmem zmatenosti porucha porozumění může být přehlédnuta - pacient vnímá nonverbální složku

Globální afázie smíšená rozsáhlé léze dominantní hemisféry (ischemické ikty, hemorrhagie, objemné tumory) těžká porucha porozumění, neplynulá a chudá řeč většinou i těžká pravostranná hemiparéza

Alexie získaná porucha čtení, většinou se pojí s agrafií léze v oblasti gyrus angularis bývá zachováno porozumění mluvené řeči "frontální alexie" - rozumí jednotlivým slovům, ale ne celkovému kontextu (Cestující zadrželi černého pasažéra, který napadl revizora, pokousal ho a snažil se utéct)

Agrafie získaná porucha psaní neafatické - periferní, pyramidové a extrapyramidové porucy afatické - doprovázejí léze frontálního a parietálního laloku dominantní hemisféry často agrafie s alexií = získaná negramotnost - g. angularis

Akalkulie neschopnost provádět jednoduché početní úkony izolovaná vzácně, většinou v kombinaci s poruchami ostatních symbolických funkcí při postižení parietálního laloku dominantní hemisféry

Gerstmannův syndrom ložisková léze g.angularis dominantní hemisféry agrafie akalkulie agnosie prstů pravolevá desorientace

Poruchy praxie ztráta schopnosti vykonávat účelné pohyby léze asociačních oblastí dominantní hemisféry ideativní - porušena představa pohybu (sled kroků) i schopnost jej provést narušen výkon automatických pohbových sekvncí (otvírání dveří) ideomotorická - schopen popsat výkon slovně, ale nedokáže jej provést spontánní výkon pohybů zůstává zachován

Poruchy gnostické porucha poznávání prvků zevního prostředí nebo vlastního těla, která nemůže být přiřčena senzorické či řečové poruše nebo globální mozkové dysfunkci porucha asociace senzorických vjemů při nedostupnosti obrazu daného vjemu v asociační kůře

Agnozie zraková - nerozpoznávání viděného předmětu; oboustranné okcipitotemporální léze (zrakový asociační kortex); prosopagnosie - porucha rozeznání známých obličejů sluchová - temporální lalok taktilní - parietální lalok

Komplexní agnostické syndromy - porucha nedominantní hemisféry Anosognosie - neschopnost uvědomit si vlastní onemocnění; parietální lalok nedominantní hemisféry Neglect syndrom - porucha vnímání a orientace v jedné polovině prostoru (vlevo) fenomén extinkce (lehčí forma neglectu) - při současné stimulaci vnímá jen jednu polovinu prostoru, izolovaně obě