Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi Vliv vnitřních a vnějších činitelů na růst rostlin Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve2
Růst a vývoj rostlin Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace o růstu a vývoji rostlin viz. učebnice Klíčová slova:fotosyntéza, polarita Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie – růst a vývoj rostlin.
Jsou ovlivňovány fytohormony a mají vliv: 1. Na korelaci – jsou to vztahy mezi částmi rostlin, které vyvolávají fytohormony. Druhy: a) korelace brzdící – vzrostlý vrchol, brzdí vyrůstání postranních pupenů, jde o tzv. apikální dominanci. b) korelace stimulační – vliv množství kořenů na růst stonku a listu.
2. Regeneraci – schopnost obnovy poškozených, ztracených orgánů a hojení ran. 3. Polarita – tělo rostlin se vyvíjí polárně, mají část vrcholovou (apikální) a část spodní (bazální). Polarita je důležitá při transplantaci pletiv, např. při roubování.Při srůstání roubu s podnoží, je důležitá i příbuznost – afinita.
Jsou tvořeny klimatickými podmínkami – 1. Teplo - minimální a maximální teploty, růst zastaví. Nejvhodnější jsou optimální teploty, každý druh i fáze růstu ji má jinak. Tepelná vegetační konstanta je suma průměrných denních teplot za vegetační období. 2. Světlo – není nutné pro růst, ale pro fotosyntézu. 3. Voda – pro růst všech rostlin nezbytná. 4. Vzduch – ovlivní růst svým složením, ale i prouděním.
Faktory ovlivňující růst a vývoj rostlin - světlo
1. Co je to apikální dominance? Brzdící korelace vzrostného vrcholu. 2. Jaké je využití polarity? Při roubování. 3. Co je to tepelná vegetační konstanta? Je suma průměrných denních teplot za vegetační období.
Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.