Úvod do psychopatologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
S Y N D R O M Y V P S Y C H I A T R I I
Advertisements

doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Myšlení a jeho poruchy prof. MUDr. Eva Češková, CSc.
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
VYŠETŘOVÁNÍ V PSYCHIATRII
Psychohygiena seniora
Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování,
Emoce (city).
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
City Pavel Šuranský.
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Symptomy duševních poruch sociální šetření
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Centrální nervový systém
Přednáška č. 8 Schizofrenní poruchy. Historie Historie Schizofrenie je závažné duševní onemocnění, které se vyskytovalo ve všech historických epochách.
Sociální deviace v SPSP
Pedopsychiatrická propedeutika
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
Hlavní poruchy myšlení
Deprese Diagnostika a léčba
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
Symbolické funkce a jejich poruchy
MUDr. Radovan Přikryl, Ph.D. Psychiatrická klinika LF MU, Brno
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Další psychotické poruchy
Poruchy vnímání MUDr. Radovan Přikryl. Ph.D.
PSYCHIATRIE historie, vyšetřovací metody, základy terapie
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Lucie Bankovská Motlová
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
SCHIZOFRENIE.
Lucie Bankovská Motlová
Psychotické poruchy Jaké konkrétní poruchy lze zařadit mezi psychotické poruchy ? Jaké jsou základní symptomy psychotických poruch ? Co jste slyšeli.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná psychopatologie
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PSYCHOPATOLOGIE Poruchy jednotlivých funkcí psychiky
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Transkript prezentace:

Úvod do psychopatologie MUDr. Martin Bareš

Psychopatologie - věda o projevech /symptomech a syndromech/ psychických poruch Zisk informací : Subjektivní - od pacienta - rozhovor Objektivní – od okolí, pozorování, psychologické vyšetření, různé další vyšetřovací metody - laboratorní, zobrazovací

Symptomy - projev, známka, příznak nemoci : specifické x nespecifické subjektivní x objektivní vedoucí x akcesorní Syndrom - komplex symptomů /W. Greisinger/ - diagnostický význam, terapeutický Psychiatrické vyšetření: mimo získání relevantních informací o vývoji obtíží a reakcích na ně, má prověřit stav jednotlivých psychických fcí

Vnímání základní psychická fce, umožnuje poznávání vnějšího světa a změn ve vlastním těle prostřednictvím smyslových orgánů aktivní činnost, interakce s ostatními složkami psychiky charakteristika: objektivní, reálné, konstantní Základní jednotka – počitek – zachycení elementárního podnětu určité modality

Fyziologický podklad vnímání receptor a aferentní dráha kortex: primární senzorická kůra - omezení a anatomicky jasně definovaná oblast zodpovědná za zpracování počitků unimodální asociační kůra – spojování počitků a jejich zpracování, mnohočetné paralelní neuronální sítě, vzniká vjem, při dysfci v oblasti R a UAK – halucinace jednoho smyslu heteromodální asociační kůra – integrace vjemů různých smyslů mezi sebou – kognice – myšlení. Při poruše v těchto oblastech zároveň halucinace a bludy. Přední HAK – laterální prefrontální oblasti, zadní HAK – parietotemporální oblast supramodální asociační kortex – monitorace multimodálních kognitivních procesů, přední prefrontální kůra. Testování reality

Příčiny poruch vnímání postižení smyslových orgánů postižení primární senzorické kůry postižení na úrovní asociačního kortexu Dysfunkce integrace vnímání: změna vigility porucha senzorických vstupů přímá stimulace kortexu přetížení limbického systému dysfce na úrovni korové integrace

Zvláštní projevy vnímání (nepatické) Eiditismus – představa tak živá, že má charakter vjemu /děti/ Synestesie – vybavení vjemu v jednom smyslovém orgánu při podráždění druhého /barevná hudba/ Paobrazy – přetrvávající vjemy v době, kdy vyvolávající podne již nepůsobí Pareidolie – z nepřesně ohraničených počitků se vytvářejí jasné vjemy – v mracích postavy, atd. - blízko iluzím Smyslové klamy – nesprávné hodnocení prost. poměrů

Poruchy vnímání : I. výpad fce smyslového orgánu : organické postižení orgánu - senzorické , sensitivní psychogenní poruchy – konverzní – dissociativní gnostické poruchy - leze mozkových laloků – agnosie - porucha schopnosti porovnat vjem s získanými vzpomínkami II. Kvantitativní poruchy v. zvýšená vnímavost - percepce v širším rozsahu, stoupá kapacita vnímání, obyčejně na úkor kvality – intoxikace, manický sy atd. snížená vnímavost – snížená percepční kapacita, stav, kdy je snížená psychická činnost –tlumivé látky, deprese

III. Kvalitativní poruchy vnímání Iluze – vjemy, při kterých není objektivní skutečnost správně vnímána /šalebně/. Jsou vyvolány skutečným podnětem neodpovídají mu. Pseudoiluze. Všechny smysly. Halucinace – vjemy, které vznikají bez současného vnějšího podnětu a mají při tom pro jedince charakter skutečnosti.

Halucinace 1. Smysl – sluchové – elementární /akoazmata/ - složité /komplexní/ - auditivně verbální, imperativní, teleologické, antagonistické - zrakové – elementární /fotomy/ - komplexní - mikrozopsie, makrozoopsie - hemianoptické h. - ve slepých částech zorného pole - Pickovy v. – lidé prostupjí stěnami, bortí se stěny – léze pontu - Lhermitteovy pedunkulární h. – barvité, příjemné,ornamenty - Autoskopické h. - pozitivní, negativní

Halucinace II. - Čichové, chuťové h. - Tělové h. – taktilní h. - cítí dotyky, píchání, pálení, elektrizování, dráždění na genitálu cenestopatické h. /viscerální, orgánové/ - změny na vnitřních orgánech – h x b motorické /kinestetické/ - pocit, že někdo hýbe tělem posedlost – v těle se nachází jiná bytost

Halucinace III Jiné typy halucinací : Verbálně motorické h. Seglasovy Graficko motorické h. Inadekvátní h. - jiným orgánem Reflexní h. Negativní h. Intrapsychické h. – amputace či imputace myšlenek Extrakampinní h. – mimo možnost smyslového orgánu

Psychosenzorické poruchy je porušená forma vjemu, porucha na úrovni analyzátoru poruchy tělesného schematu : - dysmorfofobie - příznak zrcadla - halucinace vlastního zápachu 2. poruchy vnímání pohybových změn okolí 3. poruchy vnímání formy předmětů – metamorfopsie 4. poruchy vnímání prostoru – polyopsie, makropsie, mikropsie 5. poruchy vnímání časového sledu

Emoce a jejich poruchy Emoce – vyjadřují subjektivní vztah člověka k jeho vlastním projevům i k jevům a situacím z jeho okolí. Hodnotící význam, doprovázejí duševní činnost člověka Afektivita - pohotovost k emoční reakci, jde o individuálně specifické emoční projevy individua Emotivita - celková dlouhodobá emoční charakteristika jedince

Charakteristika emocí subjektivnost aktuálnost polarita dynamičnost asociace iradiace přenos emoce

Teorie emocí periferní (James – Lange, 1922) talamická hypotalamická (Gellhorn, 1963) aktivační (Lindsley, 1951) limbicko – kortikální (Papez, 1958) behavioristické (Skinner, 1938) analytické neurotransmiterové

Rozdělení emocí polarita - kladné x záporné astenizující x stenizující kvalita nižší – tělesné - vázané na základní potřeby člověka -individuální – prožitek vlatního jednání jedince – radost, žal, vztek vyšší – city: sociální city ve vztahu k soc. prostředí –láska, úcta estetické city etické city

Rozdělení emocí Intenzita, trvání a průběh Afekt – prudká, intenzivní emoční reakce, rychlý vznik, bouřlivý průběh, krátké trvání – vybití afektu, městnání afektu, sdružení afektu,odreagování afektu Nálada – stav, vyjadřující trvalejší pohotovost emoční reakce v určitém směru, nižší intezita a delší trvání

Poruchy afektu Zvýšená afektivní dráždivost – zvýšená pohotovost k patickým afektivním reakcím - organicita, intoxikace, psychopatie Patický afekt – pod vlivem vnějších traum. okolností, bouřlivý neklid, automatické bezcílné jednání, porucha vědomí charakteru obnubilace , často ukončen spánkem, amnesie, ostrůvkovitá amnesie. Exkulpace. Nezvládnutý afekt – jedinec nedokáže své jednání ovládat, není však přítomna porucha vědomí. Trestné činy, silný afekt. Není porušena soudnost. Ovládání není zcela vymizelé. Afektivní stupor – neschopnost řeči, pohybu, vymizení gest. Zvláště silné podnět, vědomí není porušeno, krátký stav. Afektivní ztlum - klid v situacích, které vyvolávají jinak výraznou emoční reakci. Dojem automatického jednání. Prožívá reakci po určitou dobu. Anxiosní raptus - agrese vycházející z výrazně úzkostného afektu

Poruchy nálady Expanzivní n. euforie – uspokojení, nic nenaruší spokojenost- intoxikace, CNS manická nálada – zvýrazněná veselost, radostnost, rozjařenost, smích, živá motorika, zvýšené tempo inicitivita, sociabilita. extatická nálada – vystupňovaný pocit blaženost, štěstí, odevzdání se – hysterie, psychopatie, epi explozivní nálada - epi, chronický alkoholismus, výbušná nálada moria – veselá nálada s nemístným, vulgárním žertováním - léze orbitofrontálního laloku rezonantní nálada (dysforie) - zlobná podrážděnost, nevlídnost, zlobné reakce, zvýšené sebevědomí

Depresivní nálady Snížená emoční reaktivita, sebevědomí, tempo, útlum, smutek anxiosní - úzkost bezradná – neschopnost řešit situaci apatická – lhostejnost, netečnost, snížená aktivita, nezájem anhedonie – neschopnost prožívat radost morozní – depresivně, mrzutá melancholie

Poruchy emotivity s převahou kvalitativní emoční labilita – neschopnost udržet emoce v jednom směru emoční inkontinence oploštělá emotivita – nezájem, snížená aktivita, pokles psychické reaktivita emoční ambivalence – podnět může vyvolávat protikladné emoce emoční tenacita – opak emoční lability alexithymie – neschopnost číst vlastní emoce a porozumět jim katathymie – emoční zkreslení psychických fcí (kupř. myšlení) paradoxní emoce

Poruchy vyšších citů sociální tupost moral insanity – egocentrismus, bezcitnost, bezohlednost, emoční degradace, depravace

Myšlení a jeho poruchy Nejvyšší forma poznávací činnost. Umožňuje zprostředkované poznání reality. Hledá vztahy mezi pozorovanými jevy. Umožňuje interpretovat realitu. Poruchy myšlení: dynamiky struktury obsahu

Poruchy dynamiky myšlení a. útlum myšlení - zpomalení až výpad -bradypsychismus – utlumená i ostatní psych a těl. aktivita -záraz myšlení - zástava myšlení pro nedostatek přísunu představ, narušena kontinuita myšlení -mutismus – útlum myšlení, které má odraz v postižení řečových projevů x aphrasia voluntaria b.zrychlené myšlení - pro zrychlení je narušena schopnost udržet detereminující linii, trpí jeho kvalita - myšlenkový trysk – tak rychlé, že nevede k závěrům - tachypsychismus - pseudoinkoherence – neschopnost verbalizovat myšlenkový proces při zrychleném myšlení - logorea – projev v řeči

Poruchy strukturálních mechanismů myšlení Perseverace – opakuje několikrát totéž slovo – oligofrenie Nevýpravné myšlení – setrvání na jedné představě, kolem které se vybavuje množství nepodstaných myšlenek Zabíhavé myšlení - dosahuje cíle oklikami, hlavní směr je přerušován vedlejšími a nepodstatnými myšlenkami Symbolické myšlení - individuální symbolika nesrozumitelná pro okolí Paralogické myšlení – narušení logické vazby myšlení, spojování jevů přes náhodné znaky Autistické myšlení - narušení kontaktu nezi subjektivním světem nemocného a objektivní realitou, subjektivním prožitků je přisuzován chrakter reality, ztrácí se zájem o vnější svět. Inkoherentní myšlení - uvolnění asociačních a logických vazeb, narušení kontinuity obsahové souvislosti, tak formálně strukturálních mechanismů zmatené myšlení či roztříštěné myšlení /rozbíhavé, rozjíždivé/ tangenciální myšlení - myšlenky na sebe navazují velmi vzdáleně

Poruchy obsahů myšlení Blud – mylný závěr myšlení, podmíněný jeho poruchou při psychické poruše Kriteria bludu – obsahová zvrácenost, nevývratnost, chorobný vznik, vliv na jednání, je to individuální a soukromý útvar Bludné vnímání – skutečnému vnímání se přisuzuje mimořádný význam ve vztahu k vlastní osobě

Vývoj bludu bludná nálada, bludná vztahovačnost, bludné vnímání bludný nápad formovaný blud korekce bludu x petrifikace a chronifikace bludu dissimulace bludu sociální úzdrava

Rozdělení bludů podle obsahu Expanzivní – přecenění vlastní osoby, důležitosti, schopnosti Extrapotenční – o vlastních schopnostech Megalomanické – o vlastním významu Originární Inventorní Reformátorský Religiosní Kosmický

Rozdělení bludů podle obsahu Depresivní – podcenění sebe, schopností, nicotnost, ztracenost Mikromanický Autoakuzační Obavný Ruinační Enormity a eternity Hypochondrický

Rozdělení bludů podle obsahu Paranoidní – základem je vztahovačnost, připisování významu různým věcem a situacím ve vztahu k sobě, vše je podezřelé, vše je proti němu Paranoidní Persekuční Kverulační Emulační Erotomanický Transformační Metamorfoza

Pozornost a její poruchy Aktivní zaměření našeho vědomí Vlastnosti pozornosti: kapacita, selektivita, tenacita, koncentrace, vigilita, iritabilita, distribuce, oscilace, stabilita Rozdělení pozornosti: pasivní, aktivní, protivolní

Poruchy pozornosti Roztržitost – nedostatek distribuce a vigility, zvýšená tenacita Rozptýlená pozornost – porušení koncentrace a tenacity Hypoprosexie – celkové snížení pozornosti Hyperprosexie - celkové zvýšení pozornosti Aprosexie Paraprosexie – při velkém duševním napětí, předčasná reakce, přeslechnutí podnětu

Orientace a její poruchy Schopnost správně rozpoznávat současné časové, místní, osobní a sociální vztahy Formy orientace: alopsychická, somatopsychická, autopsychická Charakteristiky: Orientace časem Orientace místem Orientace osobou Orientace situací Správná orientace předpokládá intaktní vnímání, vědomí, pozornost, jistou inteligenci, emoční reaktivitu, pamět a smysl pro čas.

Poruchy orientace 1. Nejistota – čas -- situace -- místo -- osoba 2. Výpad orientace – dezorientace : Praktická orientace - to co pozorujeme Abstraktní orientace – na dotazy Dezorientace časem : den datum, měsíc, období atd. pocit zrychleného času x pocit zpomaleného času ztráta časové reality Dezorientace místem Dezorientace osobou : při poruchách vědomí a po jejich odeznění pozor - blud, regrese atd. 3. Mylná orientace z nejisté orientace ----- konfabulovaná orientace 4.Bludná a dvojí orientace - při výskytu bludů – odd. je Policejní stanice

Poruchy skladby motorického aktu Kvantitativní: /psychokinezy/ Psychokinetický útlum – zpomalenost, útlum aktivity- akineza, hypokineza - - psychokinetický stupor Psychokinetická excitace – zvýšené vzrušivost, hyperkineza, agitovanost

Kvalitativní /parakinezy, katatonní poruchy/ vzniká disociace mezi psychomotorickými a ostatními psychickými projevy, psychomotorika přestává být expresí psychického prožitku. Katatonní akineza: katalepsie - setrvávání v navozených polohách, flexibilitas cerea, stupor, mutismus, psychická poduška, pasivní negativismus Katatonní hyperkineza: pohybové stereotypie, opakováníslov / verbigerace/, aktivní negativismus, echolalie, echopraxie, bizarnost, manýrování, katatonní raptus.

Vědomí a jeho poruchy Stav, kdy normálně probíhají všechny psychické fce, jedinec si je správně uvědomuje, je schopen vztahovat je ke svému já a je schopen poznávat a uvědomovat si vlastní prožitky. Charakteristika: lucidita /jasnost/, vigilita / bdělost/, idiognoze, objektivizace, sebeuvědomování.

Poruchy vědomí Kvantitativní – somnolence, sopor, koma Kvalitativní: Delirium: /obluzené vědomí/: Organický mozkový syndrom, který je charakteristický současnými poruchami vědomí, pozornosti, vnímání, myšlení, paměti, psm chování a cyklu spánek bdění. Průběh je měnlivý v čase. Kriteria: 1. Narušení vědomí – snížená jasnost a snížená schopnost zaměřit a udržet pozornost, 2. změna poznávacích schopností – paměť, desorientace, narušená řeč, porucha vnímání, 3. kolísavý průběh

Amence /zmatenost/ : porucha orientace a idiognosie – halucinace nejsou časté, průběh je kolísavý Obnubilace /mrákotný stav/ - krátkodobý, náhle vznikající z plné lucidity, vyjímečný, nejvýraznější je porucha idiognosie. Následuje plná amnesie.