Může být Rusko demokratické?1 Může být Rusko demokratické? Mgr. Josef Šaur.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Advertisements

Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Základní principy a vybrané instituty středověkého trestního práva
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Vznik státních útvarů V.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Egyptské pyramidy.
IDEOVÁ KONFERENCE TOP 09 Olomouckého kraje Konzervativní hodnoty a politika 21. století – , Olomouc Anna Putnová.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ZSV Vznik a podstata státu.
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Ruský stát a jeho sjednocení
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
Bolševická revoluce Revoluce v Rusku.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Moc soudní Pavel Šuranský.
17. Listopad 1989 Monika Štěpánková, 2. I.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
POLITOLOGIE TEST 12.
VY_32_INOVACE_SVF32460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Ústava ČR Pavel Šuranský.
KNÍŽECÍ DRUŽINA A ŠLECHTA
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
Senát Říma a senát Konstantinopole – cesta od mocného politického centra k městské radě Mgr. Jana Malaníková.
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Název prezentace v zápatí1 Může být Rusko demokratické? Mgr. Josef Šaur.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Stát a národ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Politický systém Spojeného království Velké Británie a Severního Irska Helena Konečná Marie Masopustová.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Tematická oblast Diplomatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
SŮVOVÁ, COUFALOVÁ C3B. DEFINICE právní odvětví veřejného práva, zabývá se ústavou a vykládá ji na ochranu ústavnosti dohlížejí ústavní soudy souhrn právních.
Lidská práva Leden Osnova Definice Členění Historie Právní normy v ČR Organizace.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1 63 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět)
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
ČÍNA.
Formování naší státnosti do roku 89 Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lidská práva Leden 2016.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
První čs. republika.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
LIDSKÁ PRÁVA y.
Politický systém ČSR.
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

Může být Rusko demokratické?1 Může být Rusko demokratické? Mgr. Josef Šaur

Název prezentace v zápatí2

Je Rusko demokratické? Liknavé uplatňování a nedodržování některých demokratických principů bývá kritizováno nevládními organizacemi (např. Amnesty International) Nestačí však jen „papírová“ demokracie Důležité je skutečné naplňování zákonných norem „neukvapená“ a „svébytná“ cesta Ruska k demokracii (Medvěděv) „suverénní demokracie“ – vlastní výklad a praktikování demokracie Název prezentace v zápatí3

4 „Ruská demokratická tradice“ Rusko bylo po většinu svých dějin nedemokratickou zemí A nejen to! Rusko proslulo svým despotickým režimem Do roku 1917 stál v čele Ruska: Samoděržavný car, jehož moc nebyla nijak omezena V letech 1917–1991 ovládal Rusko komunistický režim Demokratické principy rozvíjeny teprve od roku 1991 Političtí komentátoři: putinovské Rusko se podobá brežněvovským časům

Dlouhá tradice potlačování lidské svobody Po mnoha generacích nesvobody si člověk na svobodu zvyká „ztuha“. Stará ruská lidová přísloví: „gde sud – tam i nepravda“, „zákon čto dyšilo: kuda poverneš, tuda i vyšlo“, „dlja nas zakon ne napisan“ Název prezentace v zápatí5

Problematické svobody – svoboda slova Pravidelné útoky na novináře, které zůstávají bez potrestání (nejznámější je případ A. Politkovské) V roce 2010 (do listopadu) zabito v Rusku 8 novinářů; 40 bylo napadeno V roce 2009 zabito 10 novinářů; 59 přepadeno – soudní proces s novinářem Michailem Beketovem – odsouzen za pomluvu veřejné osoby Kritická politická diskuze je v současnosti v Rusku jen na internetu (i zde dochází k omezování) Název prezentace v zápatí6

Svoboda tisku ve světě Název prezentace v zápatí7

Internetová cenzura Název prezentace v zápatí8

Cenzura v Rusku První oficiální zákon týkající se cenzury 1720 za Petra I zavedena předběžná cenzura všech knih a tištěných prací – cenzurní teror V carském Rusku měla cenzura charakter ideologický, ale také duchovně-morální V SSSR podřízeny cenzuře všechna masmedia V SSSR především ideologický charakter V současném Rusku nelze hovořit o cenzuře; spíše omezování svobody slova Název prezentace v zápatí9

„Propiska“ – povolení k pobytu – přinesly LN článek „Rusko hlásí konec nevolnictví“ – konec tzv. „propiski“ (tj. povolení stěhovat se) V 17. století definitivní ustavení nevolnictví, rolníci připoutáni k půdě Šlechta svázána se svými statky Za carského Ruska existence vnitřních pasů Systém „propiski“ vznikl za Stalina na počátku 30. let; navazoval na systém vnitřních pasů Existence uzavřených měst (např. Nižnij Novgorod) 1993 propiska označena ze neústavní, avšak v jiných podobách stále vyžadována úřady Název prezentace v zápatí10

Neexistující nezávislé soudnictví Nejkřiklavější je vykonstruovaný proces s M. Chodorkovským 2003 zatčen a odsouzen na 9 let 2010 (prosinec) odsouzen na dalších 14 let – ve vězení tak bude minimálně do r V současné době se v Rusku hodně hovoří o tom, že rozsudek byl soudci nadiktován z „vyšších míst“ Název prezentace v zápatí11

„Stereotypy“ v ruském mocenském systému Neexistence soukromého pozemkového vlastnictví Z toho vychází nedostatečná tradice individuálního vlastnictví Na to navazuje celková neúcta k jedinci a jeho právům Báťuška car Neomezené postavení panovníka Název prezentace v zápatí12

„Imagemaker“ Putin Název prezentace v zápatí13

Název prezentace v zápatí14

Název prezentace v zápatí15

Název prezentace v zápatí16 Děkuji za pozornost.

Může být Rusko demokratické? ANO/NE Název prezentace v zápatí17