Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Advertisements

Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Karel Hynek Mácha.
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Slovenský romantismus
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
D. Vondráčková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Název Václav Hrabě Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Tropy II Marcela Jurková.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
J. Glazarová a J. Havlíček PaedDr. Hana Vítová
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
Portréty literárních osobností světové literatury
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
KAREL POLÁČEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Karel Havlíček Borovský PaedDr. Hana Vítová
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Procvičování českého romantismu
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
František Ladislav Čelakovský Mgr. Ludmila Růžičková
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Karel Hynek Mácha „Někdy tři čtyři slova jak uzavřená skříňka chovají celý poklad myšlenek.“
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 Karel Hynek Mácha PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: od klasicismu k romantismu Klíčová slova: K. H. Mácha, rysy tvorby, Máj, umělecké prostředky, lyrické prózy, dobová kritika Forma: výklad Datum vytvoření: 10. 10. 2012

Karel hynek mácha

K. H. Mácha (1810-1836) narodil se v Praze, studoval práva, začal pracovat jako advokátní koncipient v Litoměřicích zajímal se o četbu, divadlo, cestování, přírodu, historii předčasně zemřel, zřejmě na choleru Obrázek č. 1

Odhalte v životě karla hynka máchy romantické rysy.

Rysy jeho tvorby témata putování, tajemná příroda, výjimeční hrdinové romantická rozporuplnost sny, fantazie filozofické úvahy o světě a podstatě života

Co rozumíme pod pojmem romantická rozporuplnost?

máj lyrickoepická báseň čtyři zpěvy, dvě intermezza lyrické pasáže – úvahy o smyslu života, posmrtném životě, vině, trestu, popis krás přírody v kontrastu s tragickým lidským osudem epické pasáže – tragický příběh Viléma a Jarmily – otcovražda, poprava Obrázek č. 2

Co rozumíme pojmem intermezzo?

Umělecké prostředky v máji časté básnické přívlastky využití oxymorónu jambický verš časté metafory, eufonie

Jaké další stopy verše znáte kromě jambu Jaké další stopy verše znáte kromě jambu? Je jamb pro českou poezii typický?

Ukázka… „Daleko zanesl věk onen časů vztek, dalekoť jeho sen, umrlý jako stín, obraz co bílých měst u vody stopen klín, takť jako zemřelých myšlenka poslední, tak jako jméno jich pradávných bojů hluk, dávná severní zář, vyhaslé světlo s ní, zbortěné harfy tón, ztrhané strůny zvuk, zašlého věku děj, umřelé hvězdy svit, zašlé bludice pouť, mrtvé milenky cit, zapomenutý hrob, věčnosti skleslý byt, vyhasla ohně kouř, slitého zvonu hlas, to jestiť zemřelých krásný dětinský čas.“ Marie Sochrová, Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 30

Najdete pro máchu typické umělecké prostředky?

Lyrické prózy Cikáni podobné motivy jako v Máji Marinka próza vystavěná na kontrastech – mládí, smrt, krása a ošklivost Křivoklad povídka ze zamýšleného cyklu Kat

Co rozumíme pod pojmem lyrická próza? Pouť krkonošská motiv putování, krás přírody, osamělosti, filozofických úvah o životě Co rozumíme pod pojmem lyrická próza?

Co se tedy konkrétně stává předmětem kritiky? Dobové ohlasy na máj ve své době nepochopen hlavní výhrady se týkají obsahu díla – po morální stránce dílo nepřijatelné Co se tedy konkrétně stává předmětem kritiky?

Ukázka… „Máj p. Máchy nechci posuzovati; nedospělať tato báseň ještě pro kritiku, napsal Josef Krasoslav Chmelenský, jeho Máj – aspoň mne příliš uráží; neboť od oběšence a anjela tak nepoeticky padlého s nechutí oči odvracím… Tak jest ale jeho Máj, jak on sám na stránce 33 zpívá: Toť, co se nic nazývá.“ Bohuš Balajka, Přehledné literatury I., str. 139

Vysvětlete podstatu této kritiky.

Dnešní vnímání máje považován za vrchol české romantické tvorby význam díla jak v myšlenkovém obsahu, tak ve vysoké umělecké úrovni jedna z nejvydávanějších českých knih https://www.youtube.com/watch?v=EkgaqUk vZeQ Obrázek č. 3

Interpretace textů Karel Hynek Mácha: Máj (Marie Sochrová, Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 28) Dobové ohlasy na Máchův Máj (Marie Sochrová, Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 32) Karel Hynek Mácha: Marinka (Marie Sochrová, Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 33)

shrnutí Mácha – nejvýznamnější autor českého romantismu básník a prozaik Máj splňuje všechny rysy romantické tvorby výrazní romantičtí hrdinové, tajemná příroda romantické kontrasty autor svou tvorbou předběhl svou dobu, přijat a pochopen až další generací autorů (tzv. májovci)

Použité zdroje Literatura BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 176-523-95. POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-129-9. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0187-6.

Použité zdroje Obrázky Internet Obrázek č. 1 Wikipedie: otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2012-10-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Hynek_M%C3%A1cha Obrázek č. 2 Zapni mozek: studentský magazín pro každého [online]. [cit. 2012-10-18]. Dostupné z: http://www.zapnimozek.cz/ctenarskydenik/maj Obrázek č. 3 DÍVEJ.SE [online]. [cit. 2012-10-18]. Dostupné z: http://www.divej.se/filmy- online/jine-filmy-online/ma Internet YouTube. [online]. [cit. 2012-10-18]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=EkgaqUkvZeQ