Aktivity ÚÚR v oblasti rozvoje mikroregionů RNDr. Vladimíra Labounková Ústav územního rozvoje, Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Advertisements

Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
MONITOROVACÍ ZPRÁVA Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
NOVINKY V DOKUMENTACI – NOVÝ SYSTÉM HODNOCENÍ 24.ZÁŘÍ 2013.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Projekt „Zvyšování projektové absorpční kapacity Jihomoravského kraje“ realizovaný v rámci opatření 3.3. Společného regionálního operačního programu Konference.
Výběr projektů Leader ČR 2006 (Ing. Olga Ondráčková, manažerka MAS) Logo- návrh 13ti leté studentky Konečná podoba loga MAS Konečná podoba loga MAS.
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Vybrané aktivity ÚÚR v oblasti rozvoje mikroregionů (DSO) Dotazníkové šetření a seminář k problematice mikroregionů 2011 RNDr. Vladimíra Labounková Ústav.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Integrovaná strategie území Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. Jan Balcar.
Aktivity ÚÚR v oblasti rozvoje mikroregionů RNDr
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
Realizační tým ICZ duben 2005
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Aktivity ÚÚR v oblasti rozvoje mikroregionů RNDr. Vladimíra Labounková Ústav územního rozvoje, Brno.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Výzva č. 42 OP LZZ – Projekt Moravskoslezského kraje Rozvoj kompetencí strategického, procesního a projektového řízení a kvality Výzva č. 42 OP LZZ Zpracoval:
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
Představení Zprostředkovatele a partnera programu Martina Bečvářová Praha (květen 2015)
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno MAP je místní akční plán vzdělávání, který bude prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Luhačovice, Libor Lukáš Statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Řídící výbor KOMUNIKAČNÍ INFRASTRUKTURY Zlínského kraje.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj e odbor územního plánování a stavebního řádu 20. března 2012 Výzva č. 08 k předkládání žádosti o finanční podporu v rámci.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Datové centrum sociálních služeb v Libereckém kraji Interaktivní softwarový program určený pro poskytovatele sociálních služeb, zadavatele a také pro.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
Role Olomouckého kraje při implementaci programu INTERREG V-A ČR-Polsko Seminář „Jak na přeshraniční projekty s Polskem v období “, Olomouc, 3.
VĚCNÉ HODNOCENÍ A SPECIFICKÁ KRITÉRIA Seminář pro žadatele v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, červen 2009.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
Ekonomika malých a středních podniků
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
odbor politiky bydlení
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Výzva k předkládání žádostí
Michal Šperling - EUREDIS
Seminář pro žadatele o finanční podporu 6. a
Krajské akční plánování
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje v rámci OP VVV
Příprava operačních programů
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Klíčové aktivity projektu
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Aktuality k územním studiím krajiny z hlediska IROP
Transkript prezentace:

Aktivity ÚÚR v oblasti rozvoje mikroregionů RNDr. Vladimíra Labounková Ústav územního rozvoje, Brno

Jako mikroregion je zde chápán především Svazek obcí - právnická osoba ustavená v souladu s §§ 49 až 53 č. zákona 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů. Vzniká pro územně ucelenou oblast vymezenou přirozenými přírodními, technickými nebo historickými hranicemi nebo pojícími prvky. V obecné formě se jedná o spádové území, které využívá principu soudržnosti, kde více obcí propojuje a provazuje své zájmy a záměry jednotlivých akcí a aktivit s cílem vymezení a realizování žádoucích změn ve všech obcích nebo části obcí takto vymezeného území. Za mikroregiony jsou rovněž považovány zájmová sdružení právnických osob se soukromoprávními subjekty dle(§ 20 f až §20 j ) občanského zákoníku.

Monitoring mikroregionů (DSO) On-line systém evidence mikroregionů a jejich rozvojových dokumentů-monitoring mikroregionů a jejich rozvojových dokumentů iMR. V roce 2006 byl na ÚÚR na základě dat z roku 2005 založen informační systém / registr GIS mikroregionů ČR včetně grafiky a jeho webová aplikace Monitoring mikroregionů vč. mapové prezentace byla zveřejněna na www stránkách ÚÚR. Ústav územního rozvoje zajišťuje tedy od roku 2006 provoz on-line aplikace Evidence mikroregionů a jejich rozvojových dokumentů (iMR), archivuje centrální databázi, zajišťující veškeré funkce, které jsou potřebné pro sběr, třídění, import a export dat. V této databázi lze získat informace o umístění mikroregionu, příslušnosti do kraje, okresu a ORP. V pasportu každého mikroregionu je možné zjistit geografické vymezení mikroregionů, základní identifikační údaje mikroregionů, Informace o rozvojových dokumentech, zahraničních kontaktech a další doplňující informace. U každého mikroregionu je rovněž připojen odkaz na www stánky mikroregionu (pokud existují), kde lze získat další podrobné informace o mikroregionech. Pasporty mikroregionů jsou postupně doplňovány dalšími statistickými daty. V roce 2006 se zásadně změnil rovněž systém aktualizace údajů o mikroregionech. Údaje v databázi mikroregionů jsou od roku 2006 on-line aktualizovány prostřednictvím webových aplikací pověřenými pracovníky mikroregionů.

V roce 2006 byla zveřejněna databáze mikroregionů

Rok Počet obcí celkem Obce v mikroregionech Obce mimo mikroregiony Počet mikroregionů absol.% % , , , , , , , , , , *82, , , , nepřesný údaj k , u všech mikroregionů se zatím nepodařilo zjistit aktuální počet obcí, V roce 2006 došlo ke změně metodiky zjišťování, data k tomuto roku jsou pouze odhadem, proto nejsou součástí tabulky Zapojení obcí do mikroregionů v letech

On-line systém evidence mikroregionů a jejich rozvojových dokumentů- monitoring mikroregionů iMR je k dispozici na stránkách UUR

Dotazníkové šetření v mikroregionech provedené v 6-ti krajích ČR ( Jihočeský, Jihomoravský, liberecký, Pardubický, Ústecký, Zlínský) zaměření implementaci SRD

Manažer mikroregionu, kterým může být předseda mikroregionu, tajemník, poradce atd., hraje v celé fázi zpracování SRD mikroregionu významnou roli. Je mimo jiné prostředníkem mezi zpracovatelem, zadavatelem SRD mikroregionu a veřejností, zajišťuje kontakt s veřejností a její účast na tvorbě SRD mikroregionu, zajišťuje zapojení externích specialistů a rovněž podnikatelů do zpracování SRD mikroregionu. Jako výkonná jednotka koordinuje práce na SRD mikroregionu, vytváří kapacitní a technické zázemí pracovních skupin a pro realizaci SRD mikroregionu. Odpovídá za činnosti spojené s administrací, poskytováním služeb Valné hromadě a komunikaci se zpracovatelem. Provádí monitorování, vyhodnocování a naplňování SRD mikroregionu a eviduje a upozorňuje na nutnost aktualizace SRD mikroregionu. Manažer mikroregionu může být v zaměstnaneckém poměru vůči mikroregionu nebo se může jednat o externího pracovníka.

Projekty mikroregionů: Projekt je často chápán v užším pojetí, jen jako technická, stavební či jiná technická dokumentace. V případě mikroregionů je třeba projekty vnímat v daleko širším pojetí, jako proces od úvodní myšlenky či nápadu až po jeho úplnou realizaci a následnému vyhodnocení. Definice: Projekt je tedy v nejširším slova smyslu naplánovaná, zpracovaná a uskutečněná aktivita. Důležitým předpokladem dobré přípravy a úspěšné realizace každého projektu je jeho srozumitelné a jednoznačné zadání. U mikroregionálních projektů se jedná především o provázání aktivit a záměrů všech klíčových partnerů v mikroregionu s cílem společného postupu při rozvoji daného území.

Návaznost konkrétních projektů na strategii rozvoje mikroregionu : Přílohou rozvojové strategie má být návrh konkrétních projektů, včetně časového harmonogramu jejich zpracování způsobu financování a vyhodnocení. Vyhodnocení SRD mikroregionů: Na rozvojové dokumenty navazují v mnoha případech konkrétní projekty. Jejich zpracování a návaznost na cíle a priority rozvoje je většinou na dobré úrovni. V řadě rozvojových dokumentů jsou projekty propracovány do podoby projektových fiší. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx V některých případech je součástí rozvojového dokumentu jen výčet projektů bez dalšího rozpracování. U některých dokumentů chybí rozpracování návrhové části do fáze projektů.

Rozvojové projekty. Po odsouhlasení jednotlivých cílů a priorit, pracovní skupiny začnou vypracovávat a shromažďovat konkrétní rozvojové projekty, které určují, jak se jednotlivá opatření budou realizovat. V průběhu zpracování návrhové části dokumentu se vytvoří tzv. zásobník projektů. Do zásobníku projektů je zpravidla přiřazeno více rozvojových projektů ke každé prioritě. Sestavení uceleného souboru konkrétních námětů na projekty - zásobníku projektů - je významným krokem prací na SRD mikroregionu. Sběr náměrů na projekty se provádí rovněž formou zapojení veřejnosti do zpracování SRD mikroregionu, nebo prostřednictvím veřejné výzvy. Ze zásobníku projektů jsou poté vybírány nejvhodnější a nejpotřebnější projekty na kratší časové období a je sestavován akční plán.

Hodnotící proces výběru peojektů: Stanovení ( výběr) hodnotitele a sestavení hodnotící komise může jí být Valná hromada mikroregionu, expertní výbor, pracovní skupiny přípravy SRD atp.. Definování hodnotících kritérií: (formou ano-ne, bodové hodnocení atp.) Musí být posuzováno : potřebnost realizace projektu stanovení cílové skupiny – komu jsou výstupy určeny, popis cílové skupiny, její začlenění do projektu, komunikace s cílovou skupinou soulad s programy na vyšší územní úrovni ( ČR, krajské dokumenty) hodnocení zkušeností žadatele o projekt (navrhovatele projektu) s realizacemi obdobných projektů vazba na cílovou skupinu hodnocení rozpočtu a hospodárnosti rozpočtu V hodnotícím procesu je třeba uplatňovat princip transparentnosti a objektivity

Realizace projektu: Výběr a složení realizačního týmu – zajištění odborníků na danou oblast i osob s dobrou znalostí místních poměrů. Harmonogram realizace projektu Způsob, kterým bude dosaženo stanovených cílů Rizika realizace projektu a stanovení nástrojů k jejich zmírnění. Stanovení účelně zvolených monitorovacích ukazatelů výstupů z projektů – kvantifikované a jasně popsané Hodnocení udržitelnosti projektu/výsledků projektu zajištění i po skončení financování z operačního programu – viz cyklostezky Moravský kras Při realizaci projektu je nutné respektovat a preferovat rovné příležitosti a udržitelný rozvoj. Nezbytnost křížového financování- nutné pro návaznost konkrétních aktivit.

Kdo schvaluje výběrová kritéria a výběr projektů ? Kdo provádí výběr projektů podle výběrových kritérií? navrhuje projekty ke schválení, sestavuje seznam – katalog projektů, přiřazuje bodovou hodnotu jednotlivým projektům, stanovuje pořadí ( prioritu) projektů (v pořadí podle dosažené bodové hodnoty).

Volby hodnotících indikátorů : Správně volený indikátor musí splňovat řadu kritérií Požadavky na indikátory: důvod sledování, využitelnost, úplnost, reprezentativnost, jedinečnost, spolehlivost, správnost, srovnatelnost v čase, srovnatelnost v prostoru, frekvence sledování, náklady.

Vše o mikroregionech na stránkách ÚÚR

Metodická příručka pro zpracování strategických rozvojových dokumentů mikroregionů Ministerstvo pro místní rozvoj Ústav územního rozvoje Brno, duben 2009

Prezentace ze semináře, který se konal v loňském roce dne v Pardubicích, ale i ze dvou předešlých ročníků, které se konaly v Brně jsou k dispozici na

Děkuji za pozornost RNDr. Vladimíra LABOUNKOVÁ Ústav územního rozvoje, Jakubské nám Brno