Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Zvládání zátěží v krizových situacích
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Školní poradenské pracoviště
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Zdravá škola.
Aplikovaná psychologie
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Psychologie pro sportovní praxi
Hygiena prostředí Hygiena … z řeckého Hygieia, bohyně zdraví, dcera boha lékařství, symbolem je had, obtáčející tělo bohyně, a miska, ze které had pije.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kupní chování a EU.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Kvalita života Chybí zázemí pro setkávání lidí Chybí setkávání a společně trávený čas lidí, jako prostředek komunikace, posilování sociálních vazeb atd.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Sociální práce s rodinou 4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Podmínky učení.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Stres a jeho zvládání.
Náročné životní situace
Základní pojmy speciální pedagogiky
Syndrom rizikového chování v dospívání
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží Doc. MUDr. Hana Provazníková

Ústav zdraví dětí a mládeže Rizika poškození zdraví dětí související s provozem školy a školní zátěží infekční onemocnění úrazy vadné držení těla chyby ve stravování rizikové chování nepřiměřená studijní zátěž Ústav zdraví dětí a mládeže

Ústav zdraví dětí a mládeže Zátěž Interakce mezi nároky kladenými na člověka a vlastnostmi, kterými je ke zvládnutí požadavků vybaven Nároky novost, srozumitelnost trvání podmínky Vlastnosti vrozené předpoklady získané dovednosti a zkušenosti Věk Zdravotní stav Ústav zdraví dětí a mládeže

Ústav zdraví dětí a mládeže STRES Selye: Stres je nespecifická fyziologická reakce na jakýkoliv nárok na organizmus kladený. Obecný adaptační syndrom : poplachová fáze, adaptace, vyčerpání Ganong: Stres je takový vliv na člověka, který vede k prodloužené hormonální reakci kůry nadledvinek Lazarusov: Stres je nárok na jednotlivce, který přesahuje jeho schopnost se s nárokem vypořádat, bez problému mu čelit Schreiber: Stres je jakýkoliv vliv životního prostředí, který ohrožuje zdraví citlivých jedinců Ústav zdraví dětí a mládeže

Zátěž, stres – reakce organizmu vegetativní změny tepu, tlaku humorální vyplavování hormonů nadledvinové dřeně neurohypofýzy adenohypofýzy kůry nadledvin změna kognitivních funkcí změna v oblasti emocí změna sociálního chování poškození zdraví Ústav zdraví dětí a mládeže

Reakce organizmu na nepřiměřenou zátěž Změna kognitivních funkcí poruchy pozornosti, zhoršená paměť zhoršené vybavování snadná unavitelnost Změna v oblasti emocí zvýšená dráždivost, neklid, agresivita pasivita, apatie úzkostnost, deprese, pocit ohrožení Změna sociálního chování nedostatek dovednosti v mezilidských vztazích, snížení sociální adaptability vyhledávání rizikových skupin Poškození zdraví Ústav zdraví dětí a mládeže

Reakce na nepřiměřenou zátěž bolesti žaludku, nechutenství, zvracení, hubnutí bolesti hlavy poruchy spánku noční děsy, noční pomočování bolesti zad tiky, koktání kolapsové stavy poruchy termoregulace záchvaty dušnosti patologické chování ve vztahu k přijímání potravy častá onemocnění Ústav zdraví dětí a mládeže

Důsledky nepřiměřené zátěže neúspěch ve škole ztráta motivace nízké sebevědomí přecitlivělost na hodnocení z okolí pocit vyřazenosti, bezmoci Ústav zdraví dětí a mládeže

Studie HBSC The Health Behaviour in School-aged (2010) Ústav zdraví dětí a mládeže

Možné důsledky v dospělosti snížené sebevědomí problémy s komunikací poruchy sociálního chování zhoršená schopnost zvládání psychické zátěže poruchy zdraví Ústav zdraví dětí a mládeže

Možné zdroje nepřiměřené školní zátěže Škola jako instituce Učební činnost Osobnost učitele Ústav zdraví dětí a mládeže

Ústav zdraví dětí a mládeže Škola jako instituce podmínky pro školní práci organizační prostorové, vybavení mikroklimatické podmínky pro volnočasové aktivity vztah škola a žák vztah škola a rodiče Ústav zdraví dětí a mládeže

Studie HBSC The Health Behaviour in School-aged (2010) Ústav zdraví dětí a mládeže

Ústav zdraví dětí a mládeže Učební činnost Obsah výuky množství informací srozumitelnost, logická návaznost Forma výuky koncentrace pozornosti délka a forma odpočinku vnucené tempo práce kolísání výkonnosti Ústav zdraví dětí a mládeže

Ústav zdraví dětí a mládeže

Ústav zdraví dětí a mládeže

Ústav zdraví dětí a mládeže Osobnost učitele zájem o učitelské povolání hodnocení žáků reakce na chování dětí spravedlivé rozhodování porozumění, podpora Ústav zdraví dětí a mládeže

Studie HBSC Názory žáků na učitele Ústav zdraví dětí a mládeže

Faktory ovlivňující zvládání školní zátěže Vlastnosti a schopnosti dítěte Postoje rodiny ke vzdělání, ke škole Vztahy mezi vrstevníky Ústav zdraví dětí a mládeže

Vlastnosti a schopnosti dítěte dítěte Osobnostní a intelektové předpoklady Biologický věk dítěte Zdravotní handicap Poruchy učení Poruchy chování Ústav zdraví dětí a mládeže

Postoje rodiny ke vzdělání nepřiměřené nároky k věku ke schopnostem ke zdravotnímu stavu nedostatek dovedností k výchově dítěte nedostatek času na dítě nezájem o problémy dítěte Ústav zdraví dětí a mládeže

Postoje rodiny ke vzdělání Ústav zdraví dětí a mládeže

Vztahy mezi vrstevníky nedostatky v komunikaci vyřazení z vrstevnické skupiny příčina - odlišnost ( rasová, náboženská, sociální, handicap ) poruchy chování – pasivita, agresivita šikana Ústav zdraví dětí a mládeže

Studie HBSC The Health Behaviour in School-aged(2010) Ústav zdraví dětí a mládeže

Ústav zdraví dětí a mládeže Vztahy mezi spolužáky Ústav zdraví dětí a mládeže

Alternativní výukové programy Waldorfský systém (poskytnout dětem široký základ; samostatné poznávání; vědomostní obsah podle stupně zralosti; prolínání témat; jeden třídní učitel; absence učebnic; pracovní listy; slovní hodnocení) Montessori pedagogika (podpora přirozeného zájmu; samostatná práce dítěte, určuje si kde, s kým, kdy, nepracuje se podle zvonění, ale podle pozornosti dětí; speciální učební pomůcky) Začít spolu – program pro školu a rodinu (integrované učení; herní tematická centra dovedností; tolerance; odpovědnost; rovnocenné partnerství; spolupráce s rodiči) Ústav zdraví dětí a mládeže

Škola podporující zdraví Cílem je zařadit činnosti spojené s podporou zdraví dětí a mládeže do všech aktivit školy Program podpory zdraví pohoda prostředí (věcné, organizační a sociální) zdravé učení (smysluplnost, motivace, spoluúčast) partnerství (spolupráce) Ústav zdraví dětí a mládeže

Ústav zdraví dětí a mládeže Literatura Matoušek O Rodina jako instituce a vztahová síť: třetí vydání, Praha: SLON; 2003, s.161 Provazník K, Komárek L a kol. Prevence v praxi,Praha: Nadace CINDI; 2009, s.600 Kolektiv autorů Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků; Olomouc: Univerzita Palackého; 2011, s.112 Komárek L, Provazník K, a kol. Ochrana a podpora zdraví, Praha: Nadace CINDI, 3.lékařská fakulta UK; 2011, s.99 Ústav zdraví dětí a mládeže