Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží Doc. MUDr. Hana Provazníková
Ústav zdraví dětí a mládeže Rizika poškození zdraví dětí související s provozem školy a školní zátěží infekční onemocnění úrazy vadné držení těla chyby ve stravování rizikové chování nepřiměřená studijní zátěž Ústav zdraví dětí a mládeže
Ústav zdraví dětí a mládeže Zátěž Interakce mezi nároky kladenými na člověka a vlastnostmi, kterými je ke zvládnutí požadavků vybaven Nároky novost, srozumitelnost trvání podmínky Vlastnosti vrozené předpoklady získané dovednosti a zkušenosti Věk Zdravotní stav Ústav zdraví dětí a mládeže
Ústav zdraví dětí a mládeže STRES Selye: Stres je nespecifická fyziologická reakce na jakýkoliv nárok na organizmus kladený. Obecný adaptační syndrom : poplachová fáze, adaptace, vyčerpání Ganong: Stres je takový vliv na člověka, který vede k prodloužené hormonální reakci kůry nadledvinek Lazarusov: Stres je nárok na jednotlivce, který přesahuje jeho schopnost se s nárokem vypořádat, bez problému mu čelit Schreiber: Stres je jakýkoliv vliv životního prostředí, který ohrožuje zdraví citlivých jedinců Ústav zdraví dětí a mládeže
Zátěž, stres – reakce organizmu vegetativní změny tepu, tlaku humorální vyplavování hormonů nadledvinové dřeně neurohypofýzy adenohypofýzy kůry nadledvin změna kognitivních funkcí změna v oblasti emocí změna sociálního chování poškození zdraví Ústav zdraví dětí a mládeže
Reakce organizmu na nepřiměřenou zátěž Změna kognitivních funkcí poruchy pozornosti, zhoršená paměť zhoršené vybavování snadná unavitelnost Změna v oblasti emocí zvýšená dráždivost, neklid, agresivita pasivita, apatie úzkostnost, deprese, pocit ohrožení Změna sociálního chování nedostatek dovednosti v mezilidských vztazích, snížení sociální adaptability vyhledávání rizikových skupin Poškození zdraví Ústav zdraví dětí a mládeže
Reakce na nepřiměřenou zátěž bolesti žaludku, nechutenství, zvracení, hubnutí bolesti hlavy poruchy spánku noční děsy, noční pomočování bolesti zad tiky, koktání kolapsové stavy poruchy termoregulace záchvaty dušnosti patologické chování ve vztahu k přijímání potravy častá onemocnění Ústav zdraví dětí a mládeže
Důsledky nepřiměřené zátěže neúspěch ve škole ztráta motivace nízké sebevědomí přecitlivělost na hodnocení z okolí pocit vyřazenosti, bezmoci Ústav zdraví dětí a mládeže
Studie HBSC The Health Behaviour in School-aged (2010) Ústav zdraví dětí a mládeže
Možné důsledky v dospělosti snížené sebevědomí problémy s komunikací poruchy sociálního chování zhoršená schopnost zvládání psychické zátěže poruchy zdraví Ústav zdraví dětí a mládeže
Možné zdroje nepřiměřené školní zátěže Škola jako instituce Učební činnost Osobnost učitele Ústav zdraví dětí a mládeže
Ústav zdraví dětí a mládeže Škola jako instituce podmínky pro školní práci organizační prostorové, vybavení mikroklimatické podmínky pro volnočasové aktivity vztah škola a žák vztah škola a rodiče Ústav zdraví dětí a mládeže
Studie HBSC The Health Behaviour in School-aged (2010) Ústav zdraví dětí a mládeže
Ústav zdraví dětí a mládeže Učební činnost Obsah výuky množství informací srozumitelnost, logická návaznost Forma výuky koncentrace pozornosti délka a forma odpočinku vnucené tempo práce kolísání výkonnosti Ústav zdraví dětí a mládeže
Ústav zdraví dětí a mládeže
Ústav zdraví dětí a mládeže
Ústav zdraví dětí a mládeže Osobnost učitele zájem o učitelské povolání hodnocení žáků reakce na chování dětí spravedlivé rozhodování porozumění, podpora Ústav zdraví dětí a mládeže
Studie HBSC Názory žáků na učitele Ústav zdraví dětí a mládeže
Faktory ovlivňující zvládání školní zátěže Vlastnosti a schopnosti dítěte Postoje rodiny ke vzdělání, ke škole Vztahy mezi vrstevníky Ústav zdraví dětí a mládeže
Vlastnosti a schopnosti dítěte dítěte Osobnostní a intelektové předpoklady Biologický věk dítěte Zdravotní handicap Poruchy učení Poruchy chování Ústav zdraví dětí a mládeže
Postoje rodiny ke vzdělání nepřiměřené nároky k věku ke schopnostem ke zdravotnímu stavu nedostatek dovedností k výchově dítěte nedostatek času na dítě nezájem o problémy dítěte Ústav zdraví dětí a mládeže
Postoje rodiny ke vzdělání Ústav zdraví dětí a mládeže
Vztahy mezi vrstevníky nedostatky v komunikaci vyřazení z vrstevnické skupiny příčina - odlišnost ( rasová, náboženská, sociální, handicap ) poruchy chování – pasivita, agresivita šikana Ústav zdraví dětí a mládeže
Studie HBSC The Health Behaviour in School-aged(2010) Ústav zdraví dětí a mládeže
Ústav zdraví dětí a mládeže Vztahy mezi spolužáky Ústav zdraví dětí a mládeže
Alternativní výukové programy Waldorfský systém (poskytnout dětem široký základ; samostatné poznávání; vědomostní obsah podle stupně zralosti; prolínání témat; jeden třídní učitel; absence učebnic; pracovní listy; slovní hodnocení) Montessori pedagogika (podpora přirozeného zájmu; samostatná práce dítěte, určuje si kde, s kým, kdy, nepracuje se podle zvonění, ale podle pozornosti dětí; speciální učební pomůcky) Začít spolu – program pro školu a rodinu (integrované učení; herní tematická centra dovedností; tolerance; odpovědnost; rovnocenné partnerství; spolupráce s rodiči) Ústav zdraví dětí a mládeže
Škola podporující zdraví Cílem je zařadit činnosti spojené s podporou zdraví dětí a mládeže do všech aktivit školy Program podpory zdraví pohoda prostředí (věcné, organizační a sociální) zdravé učení (smysluplnost, motivace, spoluúčast) partnerství (spolupráce) Ústav zdraví dětí a mládeže
Ústav zdraví dětí a mládeže Literatura Matoušek O Rodina jako instituce a vztahová síť: třetí vydání, Praha: SLON; 2003, s.161 Provazník K, Komárek L a kol. Prevence v praxi,Praha: Nadace CINDI; 2009, s.600 Kolektiv autorů Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků; Olomouc: Univerzita Palackého; 2011, s.112 Komárek L, Provazník K, a kol. Ochrana a podpora zdraví, Praha: Nadace CINDI, 3.lékařská fakulta UK; 2011, s.99 Ústav zdraví dětí a mládeže