Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Souborné označení pro vývojové poruchy nebo vady výslovnosti
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Speciální péče na naší škole
Narušená komunikační schopnost
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace s dětským pacientem
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
Komunikace sluchově postižených
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Příčiny SPU.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Dysfonie, Afonie, Fonastenie,
MÁ VAŠE DÍTĚ PROBLÉMY S ŘEČÍ?  Mateřská škola RADOST, ul.5.května 1701 v Rožnově p.R. opět od září 2013 otevírá logopedickou třídu.  Dětem je věnována.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Dítě se sluchovým postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Pro pedagogy mateřských a základních škol
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Korekce lehké vady sluchu
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
Digitální učební materiál
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Speciálně pedagogické metody
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti

Dyslálie vadná výslovnost jedné nebo více hlásek mateřského jazyka je třeba diferencovat vadnou výslovnost (dyslálii) a nesprávnou výslovnost (fyziologickou dyslálii)

Klasifikace dyslálie – vývojové hledisko: fyziologická dyslálie (do 5 let) prodloužená fyziologická dyslálie (nesprávná výslovnost přetrvává mezi 5-7 rokem) pravá dyslálie (po 7 roce)

Klasifikace dyslálie – dle příčin vzniku: Funkční dyslálie A) typ senzorický (narušena schopnost sluchové diferenciace) B) typ motorický (artikulační neobratnost) Orgánová dyslálie (podmíněna různými faktory v neurologických mechanismech řeči)

Klasifikace dyslálie – dle rozsahu: dyslalia universalis (mnohočetná) – výslovnost většiny hlásek dyslalia multiplex (gravis) dyslalia parcialis (dyslalia levis, simplex)- postižena výslovnost jedné nebo několika hlásek – typ monomorfní, polymorfní

Zásady vyvozování a korekce hlásek: Zásada krátkodobého cvičení Zásada užívání pomocných hlásek Zásada užívání sluchové kontroly Zásada minimální akce Zásada individuálního přístupu Zásada vývojovosti Zásada názornosti

Zásady vyvozování a korekce hlásek: zásada komplexnosti vyvozujeme jen jednu hlásku mechanické pomůcky používáme jen v nezbytném případě posilujeme sebedůvěru klienta nepoužíváme nesnadná slova, jazykolamy

Průběh odstranění dyslalie: přípravná cvičení vyvození hlásky fixace hlásky automatizace hlásky

Přibližné pořadí vyvozování hlásek: samohlásky A,E,I,O,U, dvojhlásky OU,AU souhlásky nosové M a retné B,P retozubné F,V nosové N a dásňové D,T měkkopatrové K,G,CH, hrtanové H tvrdopatrové J,Ň,Ď,Ť (BĚ,PĚ,VĚ,MĚ) dásňové sykavky přední C,S,Z zadní Č,Š,Ž a jejich diferenciace úžinové kmitavé R,Ř

Doporučená literatura: Vyštejn: Vady výslovnosti Sovák: Logopedie předškolního věku Klenková: Kapitoly z logopedie II a III Štěpán, Petráš: Logopedie v praxi