Pád Jeruzalémského chrámu a konec světa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Advertisements

Jedinečný Ježíš Velikost člověka se dá určit podle toho, co za sebou zanechal a zda přivedl druhé k tomu, aby uvažovali nově, a dal impuls, který ho přetrval...
JERUZALÉM.
FENOMENOLOGIE II.
Egyptské pyramidy.
Vzkříšení z mrtvých a druhý příchod Ježíše Krista
Jeruzalémský chrám.
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu 1. neděle adventní/část 1.
Křesťanství vznik a podstata.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Starověká Palestina.
IZRAEL Možno uvést úryvkem „Na orlích křídlech“ z knihy „Lidé smlouvy“ od E. Giles Hlavní otázky: Jaké jsou hlavní události starověkých dějin Židů? Jak.
Judaismus Petr Machala.
Jeruzalém a Yad Vashem. Jeruzalém a Yad Vashem.
Olivová hora je protáhlý kopcovitý hřeben ve východním Jeruzalémě se třemi vrcholky, táhne se od severu k jihu. Název „Olivová“ (v některých starších.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Jak si Šalomoun představoval chrám, který chtěl vystavět? VELKÝ, HONOSNÝ, BOHATÝ, LEPŠÍ NEŽ JEHO PALÁC 2. Proč začal.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Světová náboženství.
Olivetská hora V Jeruzalémě
STAROVĚKÝ ŘÍM.
7 divů světa Na následujících stránkách se seznámíte se sedmi divy světa. Seznámíte s dobou před a po divech.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová. Učitelství ve starozákonní době Prorocká služba.
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
Vypracoval: Jakub Moravec
6.ročník Starověk.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Syropalestina.
Judaismus.
Kde mají původ Velikonoce?
Zánik starověkých civilizací
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Starověká Palestina 6. ročník.
Opakování - náboženství
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Starověká Palestina Petr Machala.
VĚROUKA JUDAISMU ŽIDOVSKÝ MONOTEISMUS ZÁKON PROROCI MESIANISMUS BIBLE
JUDAISMUS DĚJINY JUDAISMU.
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
1.Jaký byl Daniel? UPŘÍMNÝ, VĚRNÝ HOSPODINU 2. Co žádali protivníci Daniela po králi? ABY VYDAL ROZKAZ NEMODLIT SE K HOSPODINU, JEN UCTÍVAT KRÁLI 3. Co.
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Ezdráš.
Dějepis Starověký Egypt 1.
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Matoušovo evangelium.
Markovo evangelium. Autor a datum vzniku Marek 50. – 60 po. Kr.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Kněz:nebo: Modlitba na závěr přinášení darů Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Modleme se, aby Bůh přijal.
Magen – Davidova hvězda – symbol židovství
Lukáš 23,50-24,12 Josef z Arimatie Ježíšova smrt a vzkříšení 50 Členem židovské rady byl muž jménem Josef, člověk dobrý a spravedlivý, 51 který nesouhlasil.
Další státní útvary na Předním východě Persie, Fénicie, Palestina.
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
Oděv, úprava hlavy a líčení Krátká sukně Dlouhé šaty z jemné látky Šperky a ozdoby.
K ŘESŤANSTVÍ. M APA KŘESŤANSTVÍ VE SVĚTĚ Monoteistické náboženství Vznik v 1. – 2. st. n. l. Soustředěno kolem života Ježíše z Nazaretu Vzniklo z židovství.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_DĚJEPIS
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Historie židovského Chrámu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Oblast východního pobřeží Středozemního moře
Judaismus – biblické dějiny I
Dějiny Palestiny Judaismus.
Starověká Palestina.
STÁTY PŘEDNÍHO VÝCHODU
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Digitální učební materiál
Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová 2. ročník, NMgr. D-Zsv
Transkript prezentace:

Pád Jeruzalémského chrámu a konec světa Dalibor Papoušek

Lokativní a utopické aspekty náboženství (rozdílné lokace posvátna) Lokativní dimenze Utopická dimenze důraz na konkrétní místo a vymezení hranic důraz na periférii pozemské mapy locus – „místo“ utopia – „ne-místo, nikde“ zaměření na pozemskou topografii, která zakládá svět a jeho řád zaměření mimo tento svět, transcendence sensu stricto dostředivost odstředivost uzavřenost otevřenost

Klasické pojetí kosmu Dvojdomý kosmos: nahoře dole Trojdomý kosmos: nebe země podsvětí

Oddělení nebe a země Papyrus z Théb, 21. dynastie.

Ptolemaiovský kosmos Klaudios Ptolemaios, 100-178 n.l. zachována geocentričnost modelu Země obklopena koncentrickými sférami sedmi (pozorovatelných) planet: Měsíc, Merkur, Venuše, Slunce, Mars, Jupiter, Saturn a sféra stálic v pozemské, sublunární sféře vládne vrtkavá Štěstěna (Tyché, Fortuna) v nadlunární sféře vládne božský, neměnný řád

Ptolemaiovský kosmos

Jeruzalém Konec předexilního období (7. stol. př. n.l.)

Šalomounův chrám v Jeruzalémě Celkový plán podle F. Fritze a K. Watzingera

Šalomounův chrám v Jeruzalémě Ideální rekonstrukce

Babylonský exil (587 – 538 př.n.l.) Důsledky babylonského vpádu: zánik království zničení Jeruzalémského chrámu přerušení chrámových obětí deportace elit do Babylónie Proměny náboženství Izraele v exilu: protosynagogální forma bohoslužby písemná fixace náboženských tradic idea nebeského chrámu (Ezechiel) exkluzívní monoteismus (Deuteroizajáš)

Asyrské a babylonské vpády do Judska (8.-6. stol. př.n.l.)

Ezechielův chrám (Ez 40-48) Ezechiel (hebr. Jechezkel – „silný je Bůh“) judský prorok, odvlečený do exilu již 597 př.n.l. v Babylónii 592 př.n.l. vystoupil jako prorok a působil zde přes dvacet let Ezechielova utopická chrámová vize architektura chrámu se odráží v hierarchicky určeném prostorovém rozmístění aktérů kultu: (1) sádokovci (sádokovští kněží) (2) levité (nižší kněží) (3) lid Izraele

Ezechielův chrám (Ez 40-48) Celkový plán

Ezechielův chrám (Ez 40-48) Ideální rekonstrukce

Ezechielův chrám (Ez 40-48) Hierarchie posvátného

Ezechielův chrám (Ez 40-48) Rituální pohyb knížete a lidu

Ezechielův chrám (Ez 40-48) Rozdělení země

Perské období (539 – 332 př.n.l.) perský král Kýros II. Veliký jako mesiáš perská provincie Jehud teokracie, mesianismus Zerubábelův lokativní chrám (520–515 př.n.l.) mocenské prosazení exkluzívního monoteismu (Ezdráš, Nehemjáš)

Perská říše (6. -5. stol. př.n.l.)

Říše Alexandra Makedonského (4. stol. př.n.l.)

Makabejské povstání (168 – 164 př.n.l.) po Alexandrově smrti Palestina v zájmové sféře egyptských Ptolemaiovců a syrských Seleukovců v napětí s Egyptem sáhl Seleukovec Antiochos IV. Epifanés 168 př.n.l. k protižidovským opatřením: instalace Diovy sochy v Jeruzalémském chrámu, ničení posvátných textů, zákaz obřízky a šabatu v čele protiseleukovského povstání Juda Makabejský, který 164 př.n.l. dobyl Chrámovou horu a očistil Jeruzalémský chrám (svátek Chanuka, kniha Daniel) z Makabejských postupně vyrostla židovská dynastie Hasmoneovců (v Palestině vládli do 63 př.n.l.)

Ptolemaiovci a Seleukovci v Palestině (3. -2. stol. př.n.l.)

Chrámový svitek (11QT) vznikl v kumránské občině kolem 150 př.n.l., jeho kořeny sahají k přelomu 3. a 2. stol. př.n.l. Chrámový utopický projekt výraz ostré opozice vůči Jeruzalémskému chrámu čtvercová dispozice koncentricky členěna na tři hierarchické stupně oddělené hradbami: (1) kněžské nádvoří s budovou chrámu a oltářem (2) nádvoří mužů oprávněných k provádění kultu (3) nádvoří pro rituálně čisté muže a ženy Izraele vnější nádvoří podstatně rozsáhlejší než pozdější chrámová plošina héródovské přestavby

Chrámový svitek (11QT) Celkový plán

Chrámový svitek (11QT) Srovnání vnitřního nádvoří (vpravo) s celkovým plánem Ezechielova chrámu (vlevo)

Chrámový svitek (11QT) Srovnání s rozměry héródovské chrámové plošiny

Jeruzalém Héródovské období (1. stol. n.l.)

Jeruzalémský chrám Héródovská přestavba (1. stol. n.l.), celkový plán

Jeruzalémský chrám Héródovská přestavba (1. stol. n.l.), ideální rekonstrukce

Jeruzalémský chrám Héródovská přestavba (1. stol. n.l.), půdorys vnitřního chrámu

Jeruzalémský chrám Héródovská přestavba (1. stol. n.l.), rekonstrukce vnitřního chrámu

Jeruzalémský chrám Héródovská přestavba (1. stol. n.l.), ideální rekonstrukce

Jeruzalémský chrám Současný stav chrámové plošiny (al-haram aš-šaríf)

Malá apokalypsa (Mk 13) (I) Počáteční znamení (13,5-8) 13,1-2 Ježíš předpovídá zánik chrámu 13,3-4 Učedníci žádají o znamení konce 13,5-37 Ježíš předpovídá budoucí události (I) Počáteční znamení (13,5-8) Nabádání (II) Utrpení v diaspoře (13,9-13) (III) Znesvěcení v Jeruzalémě (13,14-23) (IV) Znesvěcení stvoření (13,24-37)

Kámen na kameni (Mk 13,1-2) (1) A když vycházel z chrámu, řekl mu jeden z jeho učedníků: „pohleď, Mistře, jaké to kameny a jaké stavby!“ (2) Ježíš mu řekl: „obdivuješ ty velké stavby? Nezůstane z nich kámen na kameni (lithos epi lithon), všechno bude rozmetáno.“ výrok reaguje na pád Jeruzaléma v roce 70 n.l. terminus post quem pro datování synoptických evangelií

Doupě lupičů (Mk 11,15-19) (15) Přišli do Jeruzaléma. Když vešel [Ježíš] do chrámu, začal vyhánět prodavače a kupující v nádvoří, zpřevracel stoly směnárníků a stánky prodavačů holubů; (16) nedovoloval ani to, aby někdo procházel nádvořím s nádobou. (17) A učil je: „Což není psáno“ Můj dům bude zván domem modlitby pro všechny národy? Vy však jste z něho udělali doupě lupičů (spélaion léstón).“ (18) Velekněží a zákoníci to uslyšeli a hledali, jak by ho zahubili; báli se ho totiž, protože všechen lid byl nadšen jeho učením. (19) A když nastal večer, vyšel Ježíš s učedníky z města. výrazem „lupič“ (léstés) označováni též příslušníci hnutí zélótů, vůdčí skupiny židovské války

Znesvěcující ohavnost (Mk 13,14-20) (14) Když pak uvidíte „znesvěcující ohavnost“ (to bdelygma tés erémóseós) stát tam, kde být nemá – kdo čte, rozuměj – tehdy ti, kdo jsou v Judsku, ať uprchnou do hor; (15) kdo je na střeše, ať nesestupuje a nevchází do domu, aby si odtud něco vzal; (16) a kdo je na poli, ať se nevrací domů, aby si vzal plášť. (17) Běda těhotným a kojícím v oněch dnech! (18) Modlete se, aby to nebylo v zimě. (19) S těmi dny přijde takové soužení, jaké nebylo od počátku Božího stvoření až do dneška a nikdy nebude. (20) A kdyby Pán nezkrátil ty dny, nebylo by spaseno žádné tělo [člověk]. Ale kvůli svým vyvoleným zkrátí ty dny.

Kontinuita mytických vzorců Marek se napojuje na linii existenciálního ohrožení chrámu jako svorníku židovské identity, používá mytický vzorec, který spojuje: (1) rozboření chrámu Babyloňany (587/586 př.n.l.), (2) Antiochovo znesvěcení chrámu Diovou sochou (168 př.n.l.), (3) Caligulův záměr instalovat v chrámu svou vlastní sochu (40/41 n.l.) (4) Titovo rozboření chrámu na konci židovské války (70 n.l.) interpretuje svou současnost a budoucnost ve světle starší tradice knihy Daniel, spadající do doby makabejského povstání proti Antiochovi, avšak situované už do doby babylonského exilu

Střídání lokativních a utopických důrazů Marek v kompozici Malé apokalypsy použil starší tradici, snad v podobě jakéhosi letáku (Mk 13,14-20) sepsaného původně proti Caligulovi „znesvěcující ohavnost“ (Mk 13, 14) pravděpodobně odpovídá Caligulově soše z let 40/41 těsně po pádu Jeruzaléma v roce 70 ji Marek spojil s předpovědí zkázy jeruzalémského chrámu a aktualizoval ji s odkazem na zélótské obsazení chrámového okrsku během války Ježíš se v Markově podání utopicky distancuje od chrámu - na rozdíl od zélótů, kteří s lokativním důrazem na obranu chrámu očekávali Boží zásah

Struktura hebrejské bible Tora Zákon velesvatyně chrámu Nevi’im Proroci hlavní síň Ktuvim Spisy předsíň