NAIVNÍ UMĚNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_DEK_52 B A U H A U S
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
První představitelé impresionismu
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
Románský sloh.
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
Romantismus 19. století.
SYMBOLISMUS konec 19. století
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Renesance Kristýna Strouhalová.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
ZpracovÁno: Autor: Dobruše Fajkusová
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Realismus.
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
RENESANCE MIMO ITÁLII.
Vojtěch Hynais.
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Christian Morgenstern
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Umělecké směry 19. století
Jan Vermeer van Delft MgA. Lukáš Psík
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
KUBISMUS.
Surrealismus.
Evropské umění počátku 20. století
SECESE.
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Edgar Degas MgA. Lukáš Psík
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření listopad 2011 Ročník 8. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Modernizace společnosti.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Koláž podle H. Bosche Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými systémy.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Křivonosková Kateřina
Transkript prezentace:

NAIVNÍ UMĚNÍ

Naivní umění = umění neškolených výtvarníků, umělecká tvorba neprofesionálů. Jeho prvním a nejvýznačnějším reprezentantem byl Henri Rousseau, zvaný Celník Rousseau. Přestože tvorba naivních umělců vyrůstá mimo vývojové směry moderního umění, dávají se jí moderní umělci inspirovat. Na naivním umění oceňují čistou poezii, v níž člověk a svět žijí v harmonické jednotě, i sugestivní podání, jež s půvabnou lehkostí překonává všechny obtíže při výstavbě obrazu.

HENRI ROUSSEAU 1844 – 1910 Byl celníkem. Ve čtyřiceti letech se dal penzionovat, aby se mohl zcela věnovat malířství. Žil v Paříži, vystavoval v Salónu nezávislých. Živil se hodinami kreslení, zpěvu a recitace. Pro své potěšení maloval krajinky, jejichž poetická naivita spočívá v groteskní disproporci mezi stromy a lidskými postavami a v ideální podobě věcí, vzdálených zrakové zkušenosti. Jako pravý naivista považoval za své nejoblíbenější žánry krajiny a podobizny.

Naivní malíř maluje věci nejen jak je vidí, ale zároveň jak je zná Naivní malíř maluje věci nejen jak je vidí, ale zároveň jak je zná. Rousseau vždy tvrdil, že maluje přesně to, co vidí. S pečlivostí a láskou propracovával každý obraz do nejmenších detailů, aniž porušil jeho celkovou jednotu. V tom spočívala jeho vrozená umělecká genialita. V posledním období ho stále více lákala tematika džungle. Ke svým vidinám se inspiroval v botanické zahradě a v ilustrovaných přírodopisech. Obrazy: Sen Zaklínačka hadů, Spící cikánka Já portrét – krajina 1890

Naivní umění u nás Herec Josef Hlinomaz a jeho ilustrace ke knize Bylo nás pět. Libor Vojkůvka ze Šternberka na Moravě

Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl v rámci projektu SIPVZ jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-10 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.:Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků ..

Sen Obraz namaloval Rousseau v posledním roce svého života. Je to velké , tři metry široké plátno. Rousseauův smysl pro exotické prostředí je tím podivuhodnější, že umělec, jak sám přiznal, „ se nedostal nikdy dál než do skleníků Botanické zahrady“. V jeho džunglích kvetou fantastické fialové květy, rostou modré kapradiny, létají pestrobarevní papoušci a vykukují šelmy. Je to kouzelný svět, jak si ho umělec vysnil ve své fantazii. Přitom věřil v magickou skutečnost namalovaných předmětů do té míry, že když maloval tygra, dostával záchvaty strachu. Proto ho ve dvacátém století ocenili a obdivovali surrealisté.

Spící cikánka H. Rousseau popisuje obraz takto: „Černá tulačka, hráčka na mandolínu, se džbánem po boku…hluboce spí… Lev, který jde náhodou kolem, ji očichává, ale neublíží jí…“

Já, portrét- krajina 1890 (Národní galerie v Praze) Proporční nepoměr,vzdušná perspektiva oblohy s balonem, nábřeží s lodí ozdobenou vlajkami působí dojmem zázračného snu. Malíř s baretem a paletou (se jmény obou manželek) jakoby se vznášel nad zemí.

Zaklínačka hadů