CS Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE Třetí zpráva o soudržnosti Únor 2004 Konvergence, konkurenceschopnost a spolupráce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Strukturální indikátory vztahující se k Lisabonskému procesu
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Cesta k vyšší životní úrovni obyvatelstva
Finanční perspektiva EU Ministerstvo financí, odbor Národního fondu.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Strukturální politika
R EGIONÁLNÍ POLITIKA EU Základy regionalistiky. V ÝVOJOVÉ ETAPY RP EU 1958, Vývoj po roce více než třetina rozpočtu EU
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Finanční perspektiva – dopady pro ČR. Co je finanční perspektiva? Finanční rámec EU na období let Během jednání o FP: reforma výdajových.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
FONDY EU Programové období
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium SF a FK ( )
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 SF a FK ( )
FONDY EU Předvstupní podpora Programové období 2000 – 2006 a její plnění v ČR.
FONDY EU Programové období
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Operační program Praha - Adaptabilita odbor fondů EU, Magistrát hl. m. Prahy Operační program Praha - Adaptabilita Možnosti čerpání z ESF v.
Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Commission européenne STRUKTURÁLNÍ FONDY a ESF strategické plánování a programování Diana Jablonska, GŘ Zaměstnanosti, Jednotka A1; Koordinace.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Evropské fondy a budoucnost obcí a měst Městská a územní dimenze politiky soudržnosti Oldřich Vlasák Místopředseda Evropského parlamentu Místopředseda.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Rozpočtová a fiskální politika
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Ing. Oldřich Vlasák Hradec Králové, 9. března 2006
Strukturální politika
Základní schéma systému a další možnosti
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Podpora podnikání ze SF
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

CS Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE Třetí zpráva o soudržnosti Únor 2004 Konvergence, konkurenceschopnost a spolupráce

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 2 Význam Zpráv o soudržnosti Komise analyzuje každé 3 roky stav soudržnosti a přínos jejích zásad (čl. 159 Smlouvy) 1.zpráva (1996): preambule Agendy zpráva (2001): zahájení debaty o politice soudržnosti po rozšíření 3.zpráva (únor 2004): předložení návrhů na reformovanou politiku soudržnosti po roce 2007 Kontext

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 3 Zpráva obsahuje 4 části 1.Analýza situace a vývoje v regionech a faktory konkurenceschopnosti 2.Přínos národních politik k soudržnosti 3.Přínos společné politiky 4. Dopad politiky soudržnosti Struktura

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 4 Finanční perspektivy pro období Podpora evropského bohatství – Úkoly politiky a rozpočtové prostředky rozšířené Unie pro období Udržení současného výdajového stropu (1,24 % hrubého národního důchodu EU) Návrh Komise: závazky 1,22 % a 1,14 % na platby Patrná změna ve finančních perspektivách Čtyři politické priority pro Unii: Trvalý rozvoj – konkurenceschopnost, soudržnost (u růstu a zaměstnanosti) Uchování a spravování přírodních zdrojů Občanská práva a povinnosti, svoboda, bezpečnost a spravedlnost EU – globální partner Finanční aspekty

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 5 Připomínka: Rozpočet EU Strop, pokud jde o roční závazky: 108,5 miliard € v případě EU o 25 členech, z čehož je 37 miliard € určeno na strukturální akce, v cenách za rok 2004 Finanční perspektivy Strop, pokud jde o roční závazky: 146,4 miliard € v případě EU o 27 členech, z čehož je 48 miliard € určeno na strukturální akce, v cenách za rok 2004 (vyjímaje rozvoj venkova)

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 6 % HND

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 7 Politika soudržnosti Představuje 34 % rozpočtu EU (336 miliard € pro období , v cenách za rok 2004) Představuje přibližně 0,41 % HDP Unie (s rozvojem zemědělství a rybolovem: 0,46 %) Přibližně 50:50 mezi současnými a novými členskými státy Více než ¾ rozpočtu pro regiony a členské státy opožděné ve vývoji Kontext Podíly výdajů

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 8 Kategorie výdajů ze Strukturálních fondů Kontext Pro období posílení administrativních pravomocí Jiné 2% Lidské zdroje 23% Produktivní životní prostředí 34% Infrastruktura 41% 4,3 Rozčlenění dotací ze Strukturálních fondů v regionech spadajících pod Cíl 1, všechny členské státy, Zdroj: GŘ REGIO

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 9 Poznámky Poznámky Významná konvergence kohezních zemí Pozitivní vývoj ve všech regionech spadajících pod Cíl 1 Růst HDP, zaměstnanosti a produktivity nad evropský průměr Modernizace ekonomických struktur a metod řízení Lepší vedení na regionální úrovni Větší regionální spolupráce na evropské úrovni Část I Situace a vývoj: několik výsledků

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 10 Růst HDP v kohezních zemích Růst HDP na osobu ve Španělsku, Portugalsku a Řecku v letech ve srovnání s průměrným nárůstem HDP v EU15 Růst HDP v kohezních zemích Růst HDP na osobu ve Španělsku, Portugalsku a Řecku v letech ve srovnání s průměrným nárůstem HDP v EU15

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 11 Míra nezaměstnanosti Míra nezaměstnanosti v EU o 15 členech, (v % pracovní síly) EU15 10,77,8 Zdroj: Eurostat, LFS 7,4 Kohezní země 17,09,6 Další členské země9,57,5 Řecko9,710,0 Španělsko22,311,4 Irsko11,94,3 Portugalsko5,1 Část I Situace a vývoj

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 12 Evropská politika soudržnosti nebo prostý rozpočtový transfer? Dopad a přidaná hodnota Politiky soudržnosti Podíl převodů z EU na hlavní příjemce vynaložený na dovoz z ostatních členských států 17,4 % 18,9 % 26,7 % 35,2 % 42,6 % 14,7 % Španělsko Mezzogiorno Nové německé země Irsko Portugalsko Řecko

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 13 Dopad rozšíření Nárůst počtu obyvatel Unie z 380 na 454 milionů (EU 25) resp. 485 milionů (EU 27) Nové členské státy přinášejí dynamičtější růst (4 % ročně ve srovnání s 2,5 % v EU 15) Pokles HDP na osobu: -12,5 % EU 25; -18% EU 27 v euro Část I

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 14 Dopad rozšíření Nárůst počtu obyvatel v Cíli Konvergence z 84 miliónů na 123 miliónů Zdvojnásobení schodku rozvoje mezi regiony: průměr HDP v zemích spadajících pod Cíl 1 je 69 %: nové členské země 46 % Nárůst míry zaměstnanosti v EU 15 z 60 % na 64 % ( ). V 10 nových členských státech byla 56 %: (59 % v roce 1999) Část I

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 15 HDP na osobu PPS 2002 Zdroj: Eurostat, Národní účty Index, EU25 = 100 Část I Situace a vývoj

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 16 Regionální HDP 2001 Část I Situace a vývoj HDP na osobu (PPS), 2001 < >= 125 Žádné údaje Index EU 25 = 100 Zdroj: Eurostat

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 17 Míra zaměstnanosti 2002 < 56 < 56,0 – 60,2 < 60,2 – 64,4 64,4 – 68,6 >= 68,6 Žádné údaje % populace mezi roky Směrodatná odchylka = 8,4 Zdroj: Eurostat a NSI EU-27 = 62,4

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 18 Úroveň vzdělání 2002 ZÁKLADNÍSTŘEDNÍVYSOKÉ % celé populace ve věku let < 19,2 19,2 – 28,0 28,0 – 36,8 36,8 – 45,6 >= 45,6 Žádné údaje EU-27 = 32,4 Směrodatná odchylka = 17,7 < 35,05 35,05 – 43,35 43,35 – 51,65 51,65 – 59,95 >= 59,95 Žádné údaje EU-27 = 47,5 Směrodatná odchylka = 16,59 < 13,65 13,65 – 17,95 17,95 – 22,25 22,25 – 26,55 >= 26,55 Žádné údaje EU-27 = 20,01 Směrodatná odchylka = 8,57 Zdroj: Eurostat (LFS)

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 19 Zaměstnanost v oblasti hi-tech 2002 Regionální konkurenční faktory < 7,45 < 7,45 – 9,55 < 9,55 – 11,65 11,65 – 13,75 >= 13,75 Žádné údaje Zdroj: Eurostat Průměr = 10,6 Směrodatná odchylka = 4,30

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 20 Příspěvek národních politik Národní rozpočty v průměru na úrovni 47 % HDP Kohezní rozpočet 0,43 % HDP Národní rozpočty upřednostňují základní služby a podporu příjmů Strukturální fondy usilují o zlepšení faktorů regionální konvergence a podporují investice do lidského a produkčního kapitálu – přibližně 80 % celkové částky Část II Různé přístupy k podpoře růstu

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 21 Příspěvek jiných politik Společenství Zaměření na specifické cíle stanovené ve Smlouvě Cílem není vždy soudržnost Došlo však již k pokroku Potřeba posílení soudržnosti mezi těmito politikami a cílem soudržnosti, zejména v případech nových států. Část III Potřeba podpory soudržnosti politik

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 22 Dopad politiky soudržnosti Zvýšení veřejných a soukromých investic do regionů, jež jsou příjemci dotací (nárůst) Příspěvek ke zvýšení HDP (konvergence) Vytváření pracovních míst a maximalizace potenciálu lidských zdrojů Nárůst lidského a produkčního kapitálu Lepší regionální a místní řízení Finanční stabilita po dobu 7 let Část IV Mobilizace zdrojů k podpoře růstu

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 23 Nové partnerství v rámci soudržnosti Nové partnerství v rámci soudržnosti 1.Z hlediska priorit Unie 2.Z hlediska rozšíření a větší odpovědnosti politiky soudržnosti 3.Pokrývá všechny země, regiony a města – větší subsidiarita Reforma politiky Závěry

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 24 Priority reformy (I) První Cíl: Konvergence a konkurenceschopnost Priority reformy (I) První Cíl: Konvergence a konkurenceschopnost Regiony s HDP na osobu menším než 75 % průměru EU o 25 členech Regiony postižené „statistickým dopadem“: HDP na osobu menší než 75 % EU 15, ale více než 75 % EU 25 Země s hrubým národním důchodem na osobu menším než 90 % průměru EU s 25 členy (Fond soudržnosti) Speciální program dostupnosti pro OMR Rozpočet: přibližně 78 % celkové částky Reforma politiky Závěry

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 25 Priority reformy (II) Druhý Cíl: regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Priority reformy (II) Druhý Cíl: regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Politika soudržnosti ve službách všech ostatních regionů v Unii – žádné dělení na zóny Společenství Obsahuje dvě složky: první složka: regionální konkurenceschopnost -inovace a znalostní společnost -dostupnost a služby v obecném hospodářském zájmu -životní prostředí a prevence rizik včetně zodpovědnosti za města delegovaná za regiony (URBAN+), žádné iniciativy Společenství (Lisabonská a Göteborgská strategie) druhá složka: zaměstnanost – založená na Evropské strategii zaměstnanosti - přizpůsobivost pracovníků, -tvorba pracovních míst, -přístup na trh práce pro znevýhodněné jedince Rozpočet: přibl. 18 % celkového SF = dnešní Cíle 2 a 3 Reforma politiky Závěry

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 26 Priority reformy (III) Třetí Cíl: Evropská územní spolupráce Priority reformy (III) Třetí Cíl: Evropská územní spolupráce Úspěch iniciativy INTERREG, přidaná hodnota společenství umožňuje harmonickou a vyrovnanou integraci celé Unie Pohraničí včetně přímořských hranic Přeshraniční spolupráce (Členské země navrhnou změny ve 13 současných zónách INTERREG III B) Meziregionální spolupráce (také v rámci hlavního proudu) Externí přeshraniční spolupráce – spojená s nástrojem nového evropského sousedství a partnerství, včetně víceletých programů a jen jednoho finančního nástroje Rozpočet: přibližně 4 % celkové částky Reforma politiky Závěry

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 27 Systém implementace: evoluce, ne revoluce Systém implementace: evoluce, ne revoluce Potvrzení principů, díky nimž slaví tato politika úspěch – víceleté programy, partnerství, hodnocení, spolufinancování, společná odpovědnost Zachování pravidla n+2 a systému záloh Zjednodušení: omezení počtu finančních nástrojů: 3 místo 6 a pouze programy financované jedním fondem Jasnější rozdělení odpovědnosti s trvalým rozvojem politiky Omezení etap programování (strategický dokument od každého členského státu, operační programy) Zjednodušení finančního řízení (prioritní osy) Kontroly: zavedení proporcionality, smlouvy Strategičtější přístup: Politická diskuse v Radě, názor EP, mandát Komise, roční zpráva představovaná na jarním zasedání Rady Reforma politiky Závěry

Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE CS Třetí zpráva o soudržnosti Prosinec 2004 CS 28 Navrhovaný časový plán Navrhovaný časový plán 10. a 11. květen 2004: Evropské fórum soudržnosti, Brusel Červenec 2004: Komise přijímá balíček legislativních opatření Konec roku 2005: Rozhodnutí Rady a Evropského parlamentu 2006: Příprava programů pro období leden 2007: Začátek realizace Další kroky